Miksi kannattaisi/ei kannattaisi suostua TYP:in asiakkaaksi? Kiire!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "SANDRA"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"SANDRA"

Vieras
Olen pitkäaikaistyötön, joskin työkkärin kurssilla tälläkin hetkellä. Työkkärin virkailija alkoi puhumaan viime käyntikerralla Työvoiman palvelukeskuksen asiakkuudesta mutta en oikein tiedä mikä se on. Olen lukenut netistä aika paljon kommentteja kyseisestä palvelusta ja kaikki on olleet negatiivisia.
Mulla on työkkäriin aika tämän nykyisen kurssin päättymisen jälkeen ensi viikolla ja siellä asia tulee varmasti puheeksi. Virkailija jopa soitti minulle viime viikolla ja koitti siirtää jo tuota seuraavaa aikaa sinne Typ:in puolelle mutta sanoin etten halua niin sain pitää aikani työkkärissä.
Mitä kokemuksia teillä siis on Typ:istä ja kannattaako sen asiakkaaksi suostua ja miksi? Jos ei kannata niin miksi ei? Millä perustelen työkkärissä etten sinne halua? Enhän voi sanoa et keskustelupalstoja olen lukenut ja en sen perusteella sinne halua eli tarviivat varmaan kunnon perustelut.
Sen verran kerron että mulla on suunnitelmat valmiina että lähden syksyllä opiskelemaan jos pääsen kouluun jonne olen hakenut nyt.
Käsitin et työkkärin virkailija halusi mut sinne Typ:iin nyt kevääksi ja kesäksi ja siitä eteenpäinkin. Miksi?
Olisin kiitollinen avusta tämän asian suhteen, nyt on juostava kurssille =)

Siellä siulle nimetään oma henkilö kenen kans käydään keskustelemassa siitä mitä haluat, mihin pystyt (noin niinkuin työn kannalta) ja miten kannattais edetä että sitä työtä joskus sais.
Itelläni ei ole ammattia, on terveydellisiä ongelmia jotka vaikeuttaa lisää tuota ammatinvalintaa vielä lisää. Miulla tuo "oma henkilö" on sairaanhoitaja-taustainen, vissiinkin kun työllistymisasioita pitää miettiä terveyden kannalta.

Kyllähän tuolla välillä tulee vähän semmoista tuputusta mutta omalla kohdallani siitä on ollu hyötyäkin, en sais muuten tehtyä mitään minkään asian suhteen.
Tottahan ne sitten myös soittelee ja kyselee kuulumisia jos ei oo tapaamisia sovittu.

Voi olla että riippuu paikkakunnasta ja virkailijasta, mutta omakohtaisen kokemuksen perusteella en missään tapauksessa suosittele. Jos pystyt normaalisti asioimaan te-keskuksen kanssa, niin pysy siellä. Jos sinut sinne kuitenkin väkisin laitetaan, niin muista aina äänittää käynnit. Kaikista luvatuista asioista pitää pyytää kirjallinen, allekirjoituksella varustettu paperi. Yksi asia mikä myös kannattaa ehdottomasti muistaa on se, että olet peräänantamaton ja pidät puolesi.

Mullakin pelkkiä huonoja kokemuksia. Esim. typ:in virkailija uhkaili minua kerrottuani viikonloppusuunnitelmat ja sanoi etten saa mennä toiseen kaupunkiin vanhempieni luo viikonlopuksi (to-su) koska minun täytyy olla koko ajan tavoitettavissa jos joku vaikka tarjoaa töitä. Uhkasi laittaa minut karenssiin jos lähtisin. Hämmästelin tätä koska olinhan puhelimitse tavoitettavissa kuitenkin koko ajan ja jos kirje tulisi sinä aikana perjantaina niin siihen kerkeää kyllä vastaamaan maanantaina, niissä ei niin lyhyitä hakuaikoja ole.

Yhteistyössä