Hae Anna.fi-sivustolta

Miksi kissasta lähtee karvaa aivan tolkuttomasti

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä Ansku, 10.06.2006.

1. Kiude Vierailija

Sianlihaa kannattaa antaa vain harvoin kypsennettynä, jos ollenkaan, sillä epävarmojen tietojen mukaan sianliha saattaisi aiheuttaa kissalle vatsahaavan, ja onhan sianliha hyvin rasvaista, eikä ylipaino tee kissalle hyvää siinä missä ihmisellekkään.

Korjaisin vielä itse kirjoittamaani tekstiin: Sianliha ei voi aiheuttaa kissallesi vatsahaavaa, mutta haimatulehduksen kylläkin, johtuen lihan rasvaisuudesta. Koirille sianlihaa ei saisi syöttää tästä syystä lainkaan, miksi sitten kissoillekkaan? Monet liian rasvaisesta ruuasta sairastuneet kissat ovat saaneet possuaterioita viikottain, jopa päivittäin. Kissa toki sietää ja tarvitseekin rasvaa suhteessa enemmän kuin koira, mutta liika on liikaa tässäkin tapauksessa. Ja onhan possuateria melko kaukana kissalle luonnollisesta hiiriateriasta. Itse annan possua kissoilleni vain harvoin,haluanhan kissoilleni parasta, ja aina on parasta pelata varman päälle.

2. Silakkaaa Vierailija

Kissat on iät ajat syöneet raakoja silakoita. Ja kuka niitä nyt jatkuvasti kissalle syöttää!

Minusta on turha tehdä kissojen ja koirien ruokinnasta kamalaa tiedettä ja luetella kaikenmaailman entsyymejä jne.

Itsellä on ollut kissoja parikymmentä vuotta, mitään sairauksia ei ole ollut. Ruokavaliona: kissanpurkkiruoka (elintarvikekaupasta) merkkejä ja laatuja vaihdellen pääruokana, 1-2 kertaa viikossa munuaista tai sydäntä raakana, iltapalana annos kuivamuonaa (ruokakaupasta, joskus eläinruokakaupasta). Keitettyä kalaa ehkä 2 kertaa kuussa, samoin silakkaa raakana (tosi haluttu herkku!). Makupaloina silloin tällöin juustoa, naudanlihaa, kermaa, viiliä. Jos kärvanlähtöä, lorautan rypsiöljyä ruuan päälle.

Tällä perusterve kissa pysyy hengissä ja hyvässä kunnossa. Sairaista en tiedä.

3. kollin äiti Vierailija

Herraisä te saatte kissan ruokkimisesta vaikeeta! Hengissä ja terveinä ja pitkäikäisinä on mun kissat säilyneet ihan kaikenlaisella edellämainitulla kielletyllä. Elämässä ei ole rahaa ihmisellä aina koko kissan elinikää ruokkia sitä eläinkaupan merkkituotteilla....

Kissani eivät ole kärsineet koskaan myöskään ylipainosta, virtsakivistä, eikä muustakaan ruokaan liittyvästä. Ovat syöneet sekä kalliita että halppisraksuja, purkkiruokia, järvikalaa, silakkaa, lohta, sikaa, nautaa, kanaa, makkaraa, kermaa, leikkeleitä, kalapuikkoja hätätapauksessa, seitä, jauhelihaa, munuaista raakana, tuoretta leipää voisilmällä ;oD , ym ym... hernekeitto on ollut 17- vuotiaan kollini herkkua aina. Turkin kuntoon ja yleiskuntoon annan vanhuksille omega- öljyä.

Matoja tulee kissalle jokatapauksessa, tai siis pitää madottaa säännöllisesti kissa, joten ihan sama, ei niitä madottomina ruualla pidetä.

4. Kiude Vierailija

Jokaisella on omat mielipiteensä, mutta mielestäni on vastuutonta kissaa hankkia, jos ei ole valmis maksamaan siitä koituvia kustannuksiakin. Jos haluat kissallesi parasta, hanki sille laaturuokaa, madota se säännöllsin väliajoin, käytä se kerran vuoteen eläinlääkärillä jne. Kyllä varmasti monet kissat elävät vahoiksi ja jopa terveinä huonolla ruualla, kyllähän moni ihminenkin saattaa elää hyvin roskaruualla. Tähän liittyy aina kuitenkin suuri sairauden riski, ja ainakaan minä en halua sitä riskiä ottaa. Kissasi voi parjaiten kun hoidat sitä oikein. Itse luen paljon aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, ja kasvatan kissani sen mukaan. Ennenvanhaan syötettiin silakkaa, koska ei sen haittavaikutuksista tiedetty. Nykyisin on asioista otettu selvää ja monia tutkimuksiakin on tehty. Maailma muuttuu, ja oletan että medän pitäisi muuttua siinä mukana. Jos hankit kissan, ota ensin selvää miten sitä hoidetaan, ja ennenkaikkea ruokitaan. Nykyisin löytyy enemmän faktatietoa, eikä sitä mielestäni pitäisi väheksyä siksi, että ennenvanhaan tehtiin toisin.

5. Kiude Vierailija

Jos ruokit raakaa järvikalaa, ja kissasi saa siitä matoja, joudut madottamaan kissasi useammin. Ja kokeneena kissan omistajana varmasti tiedät että matolääkkeet menettävät helposti tehonsa, jos niitä antaa kissalle liian usein. Kun jätät raa-an kalan syöttämättä, sinun ei tarvitse madottaa kissaasi kuin tietyin väliajoin,riippuen tietysti onko kissasi pentu, tiineenä, sisä- vai ulkokissa.

6. Kiude Vierailija

7. Eräs ärsyyntynyt Vierailija

Lopeta se saarnaaminen! Olet näköjään vaihtanut vain nimimerkkiä, mutta pajatus on samaa vanhaa. Sinä tiedät ihan kaiken kissoista ja niiden ruokinnasta ja hoitamisesta ja me muut saamme aikaiseksi vain sairaita ja matoisia kissoja!

Minulla on ollut 25 vuotta kissoja, ihan maalaisjärjellä ruokittuja, eläinkaupoista en ole ruokia hankkinut ja raakaa silakkaa kissani rakastavat (silloin harvoin kun sitä saavat). Ja matolääkkeitä ei tarvitse jatkuvasti kissalle syöttää eikä ne menetä tehoaan, matolääkkeen merkkiä vain on hyvä välillä vaihtaa.

Osta sinä kissallesi kalliitta ruokia ja madota tauotta ja syötä Omega kolmosia ja keitä ja paista, mutta en silti usko, että kissasi ovat sen terveempiä kuin muutkaan hyvin hoidetut maalaisjärjellä ruokitut kissat.

Ei se kissanhoito mitään tiedettä ole!

8. Heidi79 Vierailija

Heh. Taisi kolahtaa kovastikin omatuntoon, kun noin hermostuit asiallisista ja ystävällisistä ohjeista? :=)

Jostain syystä kissa on monelle edelleen se eläin, jonka hoitoon _ei vaan tarvitse_ perehtyä. Kyllähän se puurolla ja silakalla elää ja jos se katoaa tai kuolee, otetaan ilmaiseksi uusi. Tosi surullista. Ei tämä kissan ruokinta mitään salatiedettä ole, mutta mielestäni on selvää, että lemmikin hankkiessa siihen tulee sitoutuneeksi jopa 20 vuodeksi. Eikö silloin ole selvää, että haluat hoitaa lemmikkiäsi parhailla mahdollisilla tavoilla? Se ei tarkoita kullattuja ruokakuppeja tai erikoisspesiaaliruokia, vaan ihan muutaman faktan tietäminen auttaa.

Jokainen varmaan tietää naapurin, sukulaisen tai jonkun mummon joka eli vaikkapa 90-vuotiaaksi, vaikka poltti tupakkaa, mutta suosittelisitko esim omalle lapsellesi polttamisen aloittamista? Et varmaankaan. Miksi ei samantien ruokkia kissa terveellisellä ruualla.

Te jotka väitätte että eläinkaupan kuivaruoka on kallista, tehkääpä koe. Ostakaa kerrankin eläinkaupasta kunnon kuivaruokasäkki laadukasta ruokaa. Se kestää _todella kauan _ käytössä, koska kissan ei tarvitse syödä sitä niin paljon. Kaupan vehnä-lisäaine-väriaine-mössöä syövä kissa syö kuivaraksuja tosi paljon, koska ei saa niistä tarvitsemiaan ravintoaineita. Kaupan pakkaukset ova myös paljon pienempiä, jolloin kilohinta kasvaa.

9. Kiude Vierailija

Kiitos Heidi79! Ihanaa kuulla, että jotkut ovat samoilla linjoilla. Ja "eräs ärsyyntynyt", ei ollut tarkoitukseni vihastuttaa ketään. Jokaisella on omat tapansa hoitaa kissansa, minä halusin vain kertoa eteenpäin sen mitä olen lukenut. Luulisi ttä kirjoittamani asiat ennemmin avaisivat silmiä kuin ärsyttäisivät. Faktatietoa se kaikki on, ei omasta päästä repäistyä. Ennenvanhaan tehtiin toisin kun ei tiedetty paremmasta. Ymmärrä se ystävä hyvä! Jos kissasi on sinulle rakas, miksi et olisi valmis laittamaan hieman enemmän rahaa sen hoitamisee? Missään vaiheessa en soimannut, että muiden kissat olisivat huonompia kuin minun. Minähän matolääkkeistä nimenomaan sanoin ettei niitä saisikaan syöttää liian usein, ja kyllä ne tehonsa menettävät helposti, mutta tosiaan vain siinä tapauksessa jos kissasi saa niitä liian usein. Ja lisäys vielä, että en todellakaan tiedä kissoista kaikkea, olen vaan jonkin verran ottanut asioista selvää! Ottakaa toki muutkin, niin huomaatte että aika paljon puhutaan nykyisin tästä asiasta. Yhä useammat ovat alkaneet panostaa kissojensa ruokintaan ihan vain niiden hyvinvoinnin vuoksi.

10. Kiude Vierailija

11. Eräs ärsyyntynyt Vierailija

12. Heidi79 Vierailija

Sulla taitaa olla melkoisen huono päivä. Parempia vointeja.

13. kollin äiti Vierailija

Jaa pitäsköhän ihmisen pystyä arvioimaan elämänvaiheensa koko eläimen eliniäksi vai? Aika vaikeeta. Kyllä jää rojal kaninit ostamatta, jos lasket omaa toimeentuloasi, että rahat riittää elämiseen. Ihan sama jos pussi kestää kauemmin, kun rahaa ei sellaisen ostoon kuule kaikilla ihmisillä ole. Olen itse myöskin entinen kissojen kasvattaja ja näyttelyissä käynyt, tiedän miten kissaa ruokitaan, mutta merkki ja kallis hinta ei ole ainoa vaihtoehto. Se on vain yksi tapa rotukissojen ruokinnassa.Kissaa voi ruokkia muutenkin hyvin. Kissanomistajan opas, jota olen jakanut pennunostajille, sisältää kotiruuan valmistusohjeita, ei ne mitään viljapöperöä ole. Omia näyttelykissojani aikoinaan ruokin riistalihalla ja -sisäelimillä. Enkä madota kissojani sen useammin, kuin on normaalia. Liiottelette.

Pitäskö työttömäksi jääneen ihmisen ja kansaneläkkeellä eläjän sitten sijoittaa vaan eutanasiaan vai, jos ei ole varaa eläinkaupan pöperöihin? En tiedä, tehkää eläinsuojeluilmoitus, olen rääkännyt väärässä luulossa 25 vuotta eläimiäni!

14. Kiude Vierailija

Kuka tässä on kissojaan liikaa madottanut? Minähän nimenomaan painotin että niin ei pitäsi tehdä. Tarkkaavaisuutta!

Jos sinulla ei ole varaa pitää kissaa, älä hanki sellaista :), yksinkertaista. 25 vuotta sitten ei tiedetty samanverran kuin nykyisin, joten nykyistyisit sinäkin. Ei tarvitse vihastua! Hyväähän minä vain tarkoitan ;). Taitaa tädillä olla omallatunnolla jotakin kun noin ärsyyntyy.

Ja hei, kotiruuista en vielä ole kerennyt sanoa mitään! Ja minusta se on erinomainen tapa ruokkia, kun pitää vaan huolen siitä että kissat saavat siinä ohessa vitamiinilisää!:) Minä elätän kaksi kisuliinia ja tällä hetkellä työttömän mieheni, alle 1000€ kuukausipalkalla, kassalla kun olen töissä. Kumma juttu kun rahat silti riittävät laaturuokien ostoon.

Toivottavasti sinulla on huomenna parempi päivä!:) Onhan se ymmärrettävää, että kaikilla meillä on huonot päivämme. Minulle ei kyllä tulisi vaan mieleen purkaa ärsyyntymistäni internetissä, tapansa kullakin;) .

15. Järki käteen Vierailija

Kissaa ei tarvitse ruokkia eläintarvikekaupan kalliilla ruuilla. Kyllä markkinamiehet hommansa osaavat ja tekevät tarpeita sinnekin missä niitä ei ole. Ja jotkut menee sinne, mihin markkinamiehet haluaakin.

Kissan voi aivan hyvin ruokkia tavallisilla kissanpurkkiruuilla, lisukkeena täälläkin jo luetellut sydän, munuainen, raaka silakka, keitetty sei/kala, jauheliha, naudanliha, viili, kerma jne. Karvanlähtöaikaan loraus ruokaöljyä ruuan päälle. Kuivaraksuja en syöttäisi pääruokana, minusta kissa vaatii vaihtelevaa ruokaa.

Listani ei välttämättä ole kattava, kissoilla on omat herkkunsa. Oma kissani rakastaa oliiveja ja sinihomejuustoa, savulohta ja savusilakoita, joita se saa joskus herkkupalana, ei ruokana. Eläinlääkäri on aikoinaan siunannut kissojeni ruokavalion ja piti sitä hyvänä.

Minusta on ikävää lukea, että joku pitää omaa mielipidettään ainoana oikeana ja on sitä mieltä, että kissa pitää jättää hankkimatta, jos ei ole varaa ruokkia sitä kalliilla valmisruuilla. Itse asiassa se on loukkaavaa sitä suurinta osaa kissanomistajista kohtaan, jotka noudattavat syystä tai toisesta "maalaisjärkistä" kissanruokintatapaa.

16. Plazalle eksynyt Vierailija

Mikähän tämän palstan pointti oikeastaan on? Kun täällä ei näköjään saa antaa hyvää tarkoittavia neuvoja? Se on sitten "loukkaavaa". Voi meitä naisia.

En löytänyt itse mitään "loukkaavaa" edellisistä viesteistä....

17. Kiude Vierailija

Niinpä! En täällä omasta mielestäni loukkaa ketään. Lukekaa ja ärsyyntykää jos niin haluatte. Minä olen vain yrittänyt tuoda sitä tietoa eteenpäin mitä olen itse lukenut, ja eläinlääkäriltäkin, sekä kahdelta kissankasvataja ystävältäni kuullut. Ja minusta todella kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin ryhtyy väittelemään. Harmillista että noin moni asennoituu välinpitämättömästi kissan hoitoon. Mutta onneksi on niitäkin, jotka minun lisäkseni ovat ottaneet asioista selvää, ja uskoneet siihen. Hassua että teitä suututtaa, kun luulisi että silmät avautuisivat ja ottaisitte ystävällisinä neuvoina vain. Ette kai suhtaudu lääkäreiden antamiin diagnoseihinkaan noin välinpitämättömästi, jos esimerkiksi lapsenne sairastuu? Käytättekö siinäkin sitten vain maalaisjärkeä, ja koitatte hoitaa kotikonstein sairauden kuntoon? Minä en turhia riskejä kissani terveyden kannalta aijo ottaa. Ottakaa hyvät ihmiset kirja käteen, ja laittakaapa vaikka googleen hakusanaksi kissan ruokinta. Löytyy paljon asiatekstejä, jotka sisältävät ihan sen saman mitä minunkin tänne kirjoittamani viestit. Hyviä vointeja teille!:)

18. Kiude Vierailija

Kaupan ja eläinlääkäriaseman hyllyt notkuvat teollisia valmisruokia. Niitä mainostetaan joka lähtöön sopiviksi kissan eri elämänvaiheissa. Ne ovat tärkeä osa teollista elintarviketuotantoa.

Eikö sitten ole hyvä, että kaikkea on tarjolla valmiina? Eläinlääketieteen tohtori Wendell O. Belfield on nähnyt markkinatalouden raadollisuuden työskenneltyään sen parissa. Hän korostaa, että lemmikit saavat 4-D-ruokaa (Wendell-Zucker, The very healthy cat book). Eläinruokien raaka-aineita ovat itsestään kuolleet (dead), kuolemaisillaan olevat (dying), sairaat (diseased) ja ihmisravinnoksi kelpaamattomat niin kaikkinainen eläinmateriaali kuin myös rasvat ja hiilihydraatit (disabled). Näistä prosessoidut eläinten kaupalliset ruoat sisältävät lisäksi lukemattomia lisä-, väri- ja säilytysaineita sekä luonnollisesti hormoneja ja lääkejäämiä.

Että se niistä markkinamiehistä:). Kissojen ja koirien markettiruuat (myöskin monet eläinkaupan hyllystä löytyvät) on valmistettu rehulain mukaan. Ihmisten ruuat sensijaan valmistetaan elintarvikelain mukaan, joten tarkasti vahditaan ettei ihmisten ruokiin joudu lukemattomia lisä-, väri- ja säilytysaineita sekä luonnollisesti hormoneja ja lääkejäämiä. Nämä eivät ole hyväksi millekkään elävälle olennolle, joten miksi sitten kissoille?? Lisäksi edelleen kissojen markettiruuat ovat pullollaan viljaa mm, vehnää, jota kissa ei pysty millään lailla hyödyntämään, ja haittavaikutuksena ovat kissalle kivuliaat virtsakivet.

Ottakaa ihmiset ihan oikeasti selvää, ei nämä tekstit sisällä mitään roskaa! Faktatieto on faktatietoa, ei kaikesta maalaisjärjellä selvitä!

19. Hmmhh Vierailija

Mitähän tämä viesti mahtanee tarkoittaa? Käsittääkseni pauhaat koko ajan kissojen valmisruokien puolesta ja sitten laitat tänne tällaisen viestin, jossa vedät maton itsesi alta. Mutta ei tartte selittää.

Hymyilyttää hieman, että miksi sinua ärsyttää se, että jotkut syöttävät kissojaan muilla kriteereillä kuin sinä (siis eivät osta kalliita valmisruokia eläinkaupoista, vaikka yllä oleva viestisi sitten kumoaakin aiemman mielipiteesi). Eikö pääasia ole se, että kissa voi hyvin ja on hyvin hoidettu. Maailmassa ei ole vain yhtä totuutta.

20. Yks vaan Vierailija

21. Plazalle eksynyt Vierailija

Voit ihan rohkeasti käyttää sitä samaa nimimerkkiä :=)

22. Sae Vierailija

Kissan voi ruokkia monella tavalla hyvin. Kokonaisuus ratkaisee, ei se saako kissa yhtenä päivänä hernekeittoa tai ruokaöljyä. Tosin monet ruokkivat kissaansa jatkuvasti huonolaatuisella tai ihmisten ruoalla eivätkä tule kiinnittäneeksi huomiota kissan huonoon kuntoon (esim virtsavaivoja ei helposti huomaa ulkoilevalta kissalta). Monikaan ei tule edes ajatelleeksi, että kissan voisi nykyään ruokkia muutenkin kuin silakoilla ja maidolla. Tietoa on saatavilla runsaasti ja sen pohjalta kannattaa muokata itselle sopiva ruokintatapa.

Eläinkaupan raksut ovat halvempia kuin markettiruoat (sama juttu kissanhiekassa). Ostohinta voi olla moninkertainen mutta käytössä asia on päinvastoin, koska kulutus on huomattavasti vähäisempää. Esimerkiksi itse ruokin viisi kissaa 16 eurolla kuukauden eli yksi kissa syö raksuja vain 3,2 eurolla. Raksut (Acana) ovat meillä pääruoka, lisäksi kissat saavat kerran päivässä raakaa lihaa. Markettiraksuilla summa olisi vähintäänkin kaksinkertainen. Laadukkaalla ruoalla säästää myös hiekassa, koska tavaraa tulee vähemmän läpi. Mielestäni köyhällä ei tässä(kään) asiassa ole varaa ostaa halpaa. ;)

23. Kiude Vierailija

En vertaa itseäni lääkäriin:). Eikä minua mikään ärsytä. Aiemmassa tekstissäni sanoin että suosittelen lihaisia valmisruokia, joita saa eläinkaupasta! Ja myöhemmässä tekstissäni sanoin että myös eläinkaupan hyllystä löytyy huonolaatuisia valmisruokia, kyllä näin on! Itse syöttäisin kissojani mielelläni kotiruualla ja antaisin vitamiinilisää ja laaturaksuja siinä ohessa, mutta kun kisuni ovat edellisellä omistajallaan tottuneet purkkiruokaan. Ostankin eläinkaupasta vain lihaisia purkkiruokia jotka eivät sisällä lisäaineita. Feline POrta on todella lihaisa, eikä Kippy sisällä lainkaan lisä- tai väriaineita. :)

24. Kiude Vierailija

yks vaan. Suosittelen että menet kirjastoon ja lainaat sieltä muutaman aiheeseen liittyvän kirjan:). Tietysti internetistä löytyy kaikenmaailman höpötyksiä, hyvänä esimerkkinä vaikkapa tämä palsta:D.

25. Kiude Vierailija

Kiitos sae:) hieman avasit asiaa. Kokonaisuus on tärkeä, kunhan ruokkii kissaansa pääasiassa terveellisellä ja laadukkaalla ruualla. Makupalat ovat kissojen kannalta kiva juttu:). Saatan minäkin antaa maistaa teelusikallisen verran hernekeittoa tai leikata pienoisen palan omasta lohiateriastani ihan vain maistiaisiksi! :)

Minua ei ärsytä, huvittaa vain, kun joitakin selvästi ärsyttää:) En esitä kaikkitietävää. En vain oikeasti usko että moni eläinlääkäri kirjottaisi kissojen ruokinnasta kirjoja joiden sisältö onkin täyttä puppua:D. Aika kaikkitietävää on minusta väittää että nuo kirjoittajat ovat väärässä. Ei edelleenkään tarvitse suuttua.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri