Hae Anna.fi-sivustolta

MIKSI LAPSET...

Viestiketju osiossa 'Yliluonnolliset ilmiöt' , käynnistäjänä sande, 09.09.2005.

1. sande Vierailija

Miksi lapset usein pelkäävät pimeää? Tietävätkö, että pimeässä voi olla jotakin pahaa?? itse näin alle kouluikäisenä mustia hahmoja liikuskelevan sängyn ympärillä..muistan yhden hahmon kiivenneen sängyn jalkopään yli ja hiipineen minua kohti, rupesin huutamaan ja kiljumaan, että äidin pitää laittaa valot, kun äiti sitten laittoi valot, hahmot olivat poissa.. sen jälkeen olin monta vuotta yövalo päällä koko yön ylitse. Näkevätkö jotkut lapset enemmän kuin toiset lapset?? Ja eivät uskalla kertoa vanhemmille asioita joita joskus näkevät... Minä kerroin, minulle sanottiin, ei siellä mitään ole... ruvetaan nyt takaisin nukkumaan ja että sinulla on niin vilkas mielikuvitus... Mutta olen varma että ne olivat siinä.. tunsin niitä kohtaan kauhua, pelkoa, tärisin, itkin ja huusin... se oli varmaan elämäni kauheimpia kokemuksia. tiedän että ne olivat pahoja olentoja, tai mitä lie... ihana kun sain sen kirjoitettua, kun täällä on ihmisiä, jotka ymmärtävät.. toiset ajattelevat vaan hulluksi sekopääksi.. olisivat itsekin kököt housussa jos näkisivät samoja juttuja kuin me muut. Ehkä heiltä puuttuu tietty herkkyys..

2. dhi Vierailija

Saattaahan se olla oikeastikin mielikuvitusta, pelko jonka pystyy niin vahvasti visualisoimaan että se on itselle totta. Voi olla myös todellista, molemmissa tapauksissa mielestäni ei saisi sanoa että ei siellä mitään ole. Ihmisisillä on taipumus vähätellä kanssakulkijoiden tunteita ja kokemuksia jos ei niitä itse ole kokenut. Tämä on kuitenkin inhimillistä...
    Lapset varmasti näkevät helpommin toiselle tasolle kuin aikuiset, tässä ei ole mitään yliluonnollistakaan. Meillä kolmevuotias on nähnyt valoja, hirviöitä, seinällä mönkiviä olentoja, jotain näistä tapauksista olen nähnyt itsekin, joten tiedän että pelkän mielikuvituksen piikkiin ei voi tapauksia laittaa kun todistajista puhutaan jo monikossa.
    Olisikin kiintoisaa tässä yhteydessä kuulla muilta asiaan vihkiintyneemmiltä kuinka näihin tapauksiin olisi syytä suhtautua, mitä vastata lapselle jne? Meillä kun lapsii kysyy mikä tuo on tai kuka puhui, teen niin että yritän a) olla neutraali, en innostu enkä kauhistu b) sanon että äiti ei nyt näe mitään, saatan kysyä että minkä värinen tai miltä näyttää. Hienoa olisi jos lapset eivät koe että nämä ovat asioita joista on paras vaieta. Ai niin, eräs opettajani kehotti että lapsen voi opettaa visualisoimaan pelottavan aisan esim. kultaisen saippuakuplan sisään ja puhaltamaan korkealle ilmaan. Tätä en ole käyttänyt kun niin harvakseltaan näitä meillä nykyään käy.

3. dhi Vierailija

pakko kertoa tähän perään vielä kun toinen lapsi oli alle 2 eikä vielä montaa sanaa osannut, menin yöllä vuoteensa viereen ja hän hohti voimakasta valoa. Havahtui sitten ja sanoi ""enke"" mikä merkitsi tuon aikaisessa sanavarastossaan enkeliä :)

4. sande Vierailija

Olen lukenut kirjaa nimeltä Näkymättömiä auttajia, en muista kirjoittajaa, mutta kirjassa mainitaan lasten ja aikuisten näkemistä voimakkaista valoilmiöistä, lapset ovat sanoneet, että ovat nähneet enkelin, vanhemmat lapset, mutta alle kouluikäiset ovat sanoneet naiseksi. mutta aikuiset eivät ole nähneet kuin voimakkaan valon.. näitä tapauksia kirjassa lukee muutamia, joissa nämä ""Enkelit"" ovat pelastaneet näitä pienokaisia. Mutta nämä valot tuskin tekevät mitään pahaa kenellekään.. =)

5. dhi Vierailija

Tärkein unohtui : Jos kokee lähellään jotain josta ei olisi niin väliksi, voi käskeä sen pois ääneen sanoin Jeesuksen Kristuksen nimeen, mene pois. Sitä eivät kestä. Näitä tapoja on lukuisia, moni muu osaa täällä neuvoa enemmän, minulla toimi tuo noihin ilmiöihin. Ja muistaa että olemme aina turvassa, pelkoon auttaa aina rakkaus ja luottamus, oli pelko missä asiassa hyvänsä, ihmissuhteissa jne.. Rukous on hyvä suoja.

6. Maya Vierailija

No Meillä ei väitetä ettei se mitä lapsi on kertonut nähneensä ei olisi totta, vaan laitetaan valot päälle ja ajetaan möröt pois. Viereen saa kömpiä jos pelottaa. ExMieheni kertoi lapsuudessaan maalla olivat pelännet kaikki 11 lasta öisin kun mustat kädet olivat ilmestyneet pimeästä ja tavoitelleet heitä useana yönä, hänen isänsä oli aukaissut kaikki ovet ulos talvipakkaseen noitunut ja huutaen käskenyt pahaa poistumaan, lapset olivat saaneet rauhan. Myöhemmin samalla kylällä asuva vanhempi naishenkilö ns. noita. ilman mitään näkyvää syytä oli kertonut ettei pelkää ketään paljon kuin miehen isää...totta no kukapa tietää.

7. juno Vierailija

Lapsen näkemisen kieltäminen on varmaan pahinta mitä siinä tilanteessa voi tehdä. Vaikka lapsi olisikin vain nähnyt mielikuvitusta, on se lapselle itselleen aina totisinta totta.

Tälläkin palstalla on useita ketjuja siitä, kuinka ihmiset (osa lapsena) ovat nähneet noita mustia hahmoja.

Oma tyttäreni kertoi yksi ilta että hänen sänkynsä yläpuolella leijaili vanhan miehen kummitus. Pyysin häntä tulemaan luokseni toiseen huoneeseen. Yhdessä menimme takaisin ja kummitus oli kadonnut. Mieheni alkoi jo selittämään, että siellä ei ole ollut yhtään mitään...ikävää. Miksei voisi olla? Olenhan minäkin tavannut tämän vanhan miehen haamun talossamme. Hän on ilmeisesti talon rakennuttaja :}

Kaksivuotiaamme pelkää Muumilaakson Mörköä. Yhdessä aina etsimme huoneen läpi, kun pelottaa. Kun lapsi näkee ettei Mörkö ole nurkassa, kaapissa tai sängyn alla, hän alkaa turvallisin mielin nukkumaan. Bless his little heart <3

8. Inke Vierailija

Meidän talossamme pari kerrosta alempana asuu lapsiperhe, jonka oveen on laitettu pakollista pysähtymistä kuvaava liikennemerkki ja sisään on kirjoitettu teksti *kummituksilta pääsy kielletty*. Ohikulkiessani ajattelen aina miten viisaasti vanhemmat ovat huomioineet lapsensa pelon, kodin piiri on suojattu lain turvin. Ajatus on ihana, vaikka osaa asukkaista se taitaa vähän hilpeyttää.

Kummitusten ja muiden pelot saattavat olla ihan ikävaiheeseen liittyvä epämääräisyyden pelkoja. Muista itse lapsena pelkääväni rottien järsivän varpaitani tai nenääni ja nukuin uppeluksissa peittoni alla. Mistä lie tuollainen rotta kammo oli saanut alkunsa.

9. heliopolis Vierailija

10. stw Vierailija

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri