Miksi lapsi oksentaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolestunut äiti"

Vieras
Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia tai muuten vaan tietoa/neuvoja antaa seuraavanlaiseen tilanteeseen:
Lapsi, joka nyt 8 kk, oksentelee ajoittain, kyseessä siis kunnon oksennus eikä mikään pieni pulautus. Oksennus voi tulla heti syömisen jälkeen tai useita tunteja syömisen jälkeen, ja vatsa tuntuisi tyhjentyvän täysin.. Olen huomannut että aina kun näitä oksennuksia ilmenee, niin tytöllä on myös huono ruokahalu ja on normaalia kiukkuisempi/ärtyisempi. muutenkin on ollut jo jonkin aikaa syöminen huonoa ja paino ei ole noussut kunnolla. Asiaa on selvitelty neuvolassa ja muutamalla lääkärillä myös käyty, asenne siellä on se että kun ei oksenna jatkuvasti siis kaikkea mitä syö ja kun ei ole kuivumisen merkkejä niin kaikki ok. Ja kuulemma ei voi olla mikään allergia koska ei ole iho-oireita.. Itse olen sitä mieltä että ei tämä voi olla ihan normaalia, vaikka kyseessä onkin ensimmäinen lapsi, luulisin kuitenkin että olen oman lapseni paras asiantuntija ja tiedän kun jotain on vialla..

No kylläpä se voi allergiaa olla. Tai enempi taidetaan käyttää sanontaa kypsymätön suolisto. Eli siis lapsen kasvaessa ohimenevää.

Mun kaverin lapsen massu oli juuri samanmoinen pienempänä. Banaani, meloni yms. tulivat samantien pihalle kaaressa, vehnä ja maissi tulivat tunnin parin viiveellä. Ja lukuisia muita ruoka-aineita ei pienen massu kestänyt.

Mun tyttö 2.5v on ollut aina herkkämahainen. Oksentaa ajoittain automatkoilla, mikä tahansa ruoka saattaa aiheuttaa oksennuksen tai löysän mahan vaikka ruokailusta olis useampi tunti (kukaan muu ei ole samasta ruuasta oksentanu), tai sitten joku jännittävä juttu aiheuttaa oksea/löysää mahaa.

No yhdessä vaiheessa (alle vuoden-1,5v ikäisenä) tomaatti raakana tuntui aiheuttavan oksennusta jos söi mielinmäärin, kun kuoret ei sulanut, samoin porkkana. Ja siis mitään allergioita ei ole, iho on loistava ja hyvä ollut aina, mut hän vain reagoi vatsallaan herkästi.

Eli oksenteluun on täällä totuttu, ja varsinaista oikeaa oksennustautia ei ole ollut kertaakaan.

Eli jospa sinulla on toinen herkkämasu?!

ja siis tarkennan ettei oksentele jatkuvasti vaan silloin tällöin tulee joku mystinen oksennus ja siis oksentaa ihan kerralla mahansa tyhjäksi, mutta ei kuitenkaan ole mikään tauti ollut, kun on sen jälkeen ihan terveenoloinen ja normaali ja syönyt, eikä kukaan muu ole tullut kipeäksi. Ja silloin tällöin on maha löysällä päivän tai pari..

Kannattaa pitää vaikka ruokapäiväkirjaa jonkin aikaa, jos siitä olisi helpompi huomata mikä voisi oksentelun aiheuttaa. Olen myös samaa mieltä että kyseessä voisi olla joko allergia tai kuten joku mainitsikin tuon kypsymättömän suoliston eli maha vain ei käsittele kaikkea vielä kunnolla. Meillä on tuosta viimeisimmästä ollut itselläkin kokemusta, mutta meillä se oireili pääasiassa löysänä vatsana. Toivottavasti löydätte "syyllisen" ruuan ja maha rauhoittuu :)

Kiitos teille vastauksista.. :) Lapsi syö siis korviketta + soseet ja puurot. Olen laittanut merkille aina että minkä ruoan jälkeen oksennus tulee mutta aina näyttäis olevan eri eli ei ainakaan mitään kovin selkeää aiheuttajaa näyttäis olevan. Sama ruoka ei toisena päivänä aiheuta mitään.. Ja yleensä oksennus tulee vain kerran eli muut päivän ateriat pysyy kyllä sisällä. Mutta voihan se olla ihan vaan että se suolisto ei vielä toimi kunnolla. Tyttö on kuitenkin hyvinvoiva ja oksennuksen jälkeen lähinnä naureskelee. Mutta siltikin ihmetyttää.. Meillä on ensi viikolla neuvolakäynti, pitänee taas asia ottaa esille ja saas nyt nähdä että onko se paino lähtenyt yhtään nousuun.

Yhteistyössä