Miksi lasten syntymäpäivillä pitää olla ohjelmaa? Tai lahja vieraille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen äiti

Vieras
Eikö nykyajan lapset (isot ja pienet) keksi itse tekemistä, kun pitää olla kaikenlaista ohjattua toimintaa? Silloin kun itse olin pieni, ei mun (tai kenenkään kaverinkaan) vanhemmat mikään ohjelmatoimisto ollut ja silti kaverit viihtyivät synttäreillä.

Ja miksi vieraille pitää olla jotain kotiin viemistä? Eikö pointti ole se, että päivänsankari niitä lahjoja saa eikä vieraat? Vai eikö jonkun synttäreille tulisi vieraita ilman lahjuksia?

*lähtee suunnittelemaan 3v-kemuihin tarjoilua*

Mietin tätä juuri eilen. Järjestänkö "ohjelmaa" lapsen 2v synttäreille vai en mutta tulin siihen tulokseen että ei 2 vuotiaat tarvitse mitään spesiaaliohjelmaa, vai?

No sitä tää nyky-yhteiskunta on. Ei siinä auta muu kuin sanoa, että itse ohjelman keksitte. :) Jos ei viihdy niin kotiin pääse kesken kekkereidenkin. Että kuka täällä on se ilonpilaaja...? ;) Hyvin ne juhlat menee ilman ohjelmaakin. Täytyy kyllä myöntää, että joskus oikein hävettää, kun lapset tulee joidenkin lasten juhlista onnesta soikeena kantaen ties mitä askartelukamaa ja ulosheittopussia (joihin on siis pistetty rahaa yli 5e keposeen) ja meillä taasen on vaan tarjottavat ja joskus joku aarteenetsintäjuttu.

Mun mielestä kavereita pyydetään kylään muutenkin ja kun on synttärit pitää olla jotain erillaista vertaa normaaliin kyläilyyn. Ja monesti isommassa porukassa menee riehumiseksi tai sitten leikitään muutaman hengen porukoissa jotain.
Mun mielestä synttäreihin kuuluu ohjelma, ei mitään ohjelmatoimistoa tarvitse tilata eikä kokoajan mutta jotain kuitenkin. Kyllähän nuo keksii tekemistä ei se siitä kiinni ole mutta kun juhlat on järjestetty niin kyllä niissä ohjelmaa on, en ole sellaisilla aikuistenkaan synttäreillä ollut jossa ei jotain järjestettyä ole ollut syömisen lisäksi.
Vieraille ei tarvitse olla lahjoja, valitettavasti moni on tämän tavan omaksunut.

Ei kyllä 2, 3 jne ikäisille tartte, mutta mä puhuinkin 5- 8 vuotiaista joilla on siis kaverisynttärit eikä esim vanhempia mukana. Toki jotkut on järjestäny jo 2-3 vuotiaillekin kaverisynttäreitä

Kunhan pidät juhlia laumalle villejä 5-8 vuotiaita poikia, huomaat äkkiä, että on parempi keksiä jotain ohjattua toimintaa, kun antaa heidän keksiä sitä itse. Kyllä he viihtyvät hyvin ilmankin, mutta paikat pysyvät ehjinä, kun sitä keksimistä hieman rajoittaa... Lapsista on kiva saada jotain ja joku onginta on aina suosittu juttu. Siinä voi tarjota vaikka ne synttärikarkit, jotka voi viedä sitten mukaan kotiinkin =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en ole sellaisilla aikuistenkaan synttäreillä ollut jossa ei jotain järjestettyä ole ollut syömisen lisäksi.

Häitä ja hautajaisia lukuunottamatta en ole koskaan ollut aikuisten juhlissa, joissa olisi ollut erityistä ohjelmaa :o

Meillä ei enää järjestetä ohjelmaa eikä jaeta vieraille lahjoja. Meillä leikitään ilman suorituspaineita ja herkutellaan rauhassa. Esim. piparin voi saada matkaevääksi, mutta lähtöpussukoiden tekeminen loppui jo muutama vuosi sitten. Kun on neljä lasta, on neljät synttärit vuodessa, niin noihin pussukoihinkin saa menemään sievoisen summan rahaa.
Joskus on ollut jotain spesiaalia esim. merirosvosynttäreillä meilläkin oli aarteenetsintää ja kaikille löytyi pieni namipussukka aarrearkusta.

Kunhan pidät juhlia laumalle villejä 5-8 vuotiaita poikia, huomaat äkkiä, että on parempi keksiä jotain ohjattua toimintaa, kun antaa heidän keksiä sitä itse. Kyllä he viihtyvät hyvin ilmankin, mutta paikat pysyvät ehjinä, kun sitä keksimistä hieman rajoittaa...

On tullut pidettyä jo useammatkin poikien 5-7v-synttärit ja aina on paikat pysyneet siisteinä ja ehjinä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kunhan pidät juhlia laumalle villejä 5-8 vuotiaita poikia, huomaat äkkiä, että on parempi keksiä jotain ohjattua toimintaa, kun antaa heidän keksiä sitä itse. Kyllä he viihtyvät hyvin ilmankin, mutta paikat pysyvät ehjinä, kun sitä keksimistä hieman rajoittaa...

On tullut pidettyä jo useammatkin poikien 5-7v-synttärit ja aina on paikat pysyneet siisteinä ja ehjinä.

Sama meillä! :wave:

Sillon kun itse olin lapsi ja oli kaverisynttäreitä niissä oli kaikissa pelejä ja kilpailuja yms. Mutta ei ne kyllä tulleet "vanhempien ohjelmatoimistosta" vaan lapset ehdottelivat vanhemmilleen etukäteen mitä leikkejä haluaa järjestää ja äidit auttoivat sitten tarvikkeiden yms antamisessa. Mitä väärää siinä on, jos etukäteen suunnittelee? Itse ainakin pidin tosi hauskana, kun sai suunnittella etukäteen kaikkea pelejä. Meillä nuo vieraiden lahjat tulivat sitten palkintoina kilpailuista, ja olivat tyyliin lakupatukka tai joku markan tavara tiimarista. Ei siis mikään paha rahareikä. Meidän paikkakunnallamme oli muuten vain kerran vuodessa koululla joku lastenjuhla, joten yhteinen järjestetty hauskanpito oli hyvin tervetullutta.

No siksi kun se on hauskaa :D

Ja mä yhdyn kanssa tuohon, että tietyn ikäisten synttäreillä on hyvä olla ohjelmaa (ainakin takataskussa varalla, vaikkei sitten käyttäiskään) siltä varalta, että jos meinaa mennä riehumiseksi, niin saa porukan kivasti kasaan :)

Kyllä ainakin meillä järjestettiin jo 25 vuotta sitten lastenkutsuja, joissa oli jotain pikkuohjelmaa (ongintaa, aarteenetsintää tms) ja jokaiselle vieraalle annettiin lähtiessä pikkupussi, jossa oli jotain lakritsia, tarraa tms. Eli ei mikään uusi keksintö :p . Ja kun meidän tytön nelivuotissynttärit koittaa, niin aion kyllä hommata lähtöpussit jokaiselle, mutta ohjelmaa en välttämättä järjestä.

Yhteistyössä