Miksi lestadiolaiset ajattelevat Jumalan tahdon olevan, ettei ehkäisyä käytetä ja lapsia tulee koko ajan lisää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Heli";26304811]Mukavaa, etä jaksatte lestadiolaiset vastata näihin ketjuihin, vaikka osa kirjoittaa aikamoisen törkeää tekstiä. Mielenkiintoista lukea ajatuksianne.

Kriittinen keskustelu ja solvaus ovat kaksi eri asiaa, ihan kaikke eivät sitä asiaa hallitse, ikävä kyllä.

Minä tunnen lestadiolaisnaisia useampiakin. Yksikään heistä ei ole onneton ja miehensä vallan alla hiippaileva surkea kotitalouskone -päinvastoin!

Oma mielipiteeni tuohon ap:n kysymykseen on, että lestadiolaisten yhteisön tiiviys, "me ja nuo"-ajattelu jakaa lestadiolaiset ja muut kahteen leiriin. Jokainen totta kai haluaa elää kuten on yleisesti hyväksyttyä. Vrt. eri kulttuurien ja aikakausien normistot. Vaikka ihmistä ei kukaan varsinaisesti painosta ja uhkaile tekemään tiettyjä asioita, henkinen paine voi olla kova, joka ympäristöstä tulee. Lestadiolaisten yhteisössä on oma normisto, kuten kaikilla muillakin.

Ajattelen lestadiolaisten olevan uskonnon uhreja, koska yhteisö määrittelee niin voimakkaasti yksilön mahdollisuuksia elää miten haluaa. En silti ajattele lestadiolaisten olevan tyhmiä tai jotenkin vinksahtaneita (viittaus pedofiiliuskontoon on pöyristyttävä). He ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin me kaikki muutkin, sattuneet vaan syntymään sen uskonnon alle. Luulen, että jos itse olisin lestadiolaiseksi syntynyt, en ehkä olisi yhteisöä jättänyt vaikka en uskoa voisikaan...voin hyvin ymmärtää, että se porukkafiilis on todella mukaansa tempaava.[/QUOTE]

Sinä et voi tietää mitä nämä tuntevasi lestadiolaiset todella tuntevat sisimmässään. Sinä et voi käsittää minkälainen helvetti tuo on, jos et ole ollut liikkeen sisällä.

Tällä palstallakin on liikkeestä irti päässeitä, heiltä voit kysyä minkälainen helvetti se on.

Minä olen mies ja olen päässyt lahkosta irti lapsuusiässä, tosin henkiset arvet ovat näkyvillä vieläkin. Minusta ei tule koskaan ehjää ihmistä.

Kuinka tietokonetta käyttämään kykenevä ihminen on niin urpo, että kuvittelee lestadiolaisten elävän jossain kellarissa, mistä ei ole minkäänlaista yhteyttä ulkomaailmaan? Kuvittelee, ettei lestadiolaismammat tiedä ehkäisystä mitään (vaikka sitä jokaisella neuvolakäynnillä heille tuputetaan) ja että lestadiolaisnaiset ovat kouluttamattomia luusereita, joilla on AINA joko maha pystyssä tai pari lasta tissillä.
Miten tämä liittyi mihinkään aiemmin vastattuun? Ei minusta ainakaan Silja S yrittänyt sanoa, etteivätkö lestat tietäisi ehkäisystä tai eläisivät ns. kellarissa.

Olisi mielenkiintoista nähdä tilastoja lestadiolaisnaisten koulutuksesta.

että aikonaan VL miehet KEKSIVÄT tämän useastakin syystä
- naiset piti saada jotenkin kuriin ja pysymään kotona ja jatkuvat raskaudet olivat oiva ratkaisu
- näin saadaa lisää lestoja ja tarkoitushan on lestoittaa koko suomi

Tämä selviää vähän nettiä selailemalla... mutta aivopestyt lestanaiset kuvittelevat jotain ihan muuta...

[QUOTE="vieras";26304868]Sinä et voi tietää mitä nämä tuntevasi lestadiolaiset todella tuntevat sisimmässään. Sinä et voi käsittää minkälainen helvetti tuo on, jos et ole ollut liikkeen sisällä.

Tällä palstallakin on liikkeestä irti päässeitä, heiltä voit kysyä minkälainen helvetti se on.

Minä olen mies ja olen päässyt lahkosta irti lapsuusiässä, tosin henkiset arvet ovat näkyvillä vieläkin. Minusta ei tule koskaan ehjää ihmistä.[/QUOTE]

Olet oikeassa, en voi tietää. Voin kuvitella vaan. Mikä tekee lestadiolaisuudesta "vaarallisen", ovat juurikin tuo oma normisto ja yhteisön vahva me ja nuo- ajattelu. Sen varjolla on helppo lakaista isojakin pahuuksia maton alle.

Tarkoituksenani oli sanoa tuossa aiemmassa kirjoituksessa, että elämäänsä tyytyväisiä ja onnellisiakin ihmisiä lestadiolaisyhteisöstä löytyy, eivätkä kaikki ole parisuhteessaan alistettuja vaikka tavallaan yhteisön taholta olisivatkin.

Olen pahoillani, että kohdallasi asiat olivat huonommin. Toivon sinulle kaikkea hyvää elämääsi tästä eteenpäin!

Olen lestadiolainen nuori (25v) perheenäiti. Uskon jollain tapaa todella vahvasti lestadiolaisuuteen, mutta uskon omakohtaisesti. Olen sitä mieltä, että jokaisen täytyy kuunnella omaa sydäntään ja jaksamustaan. En koe olevani alistetussa asemassa liikkeessä, vaikk srk:n johdossa onkin vain miehiä, puhujat miehiä yms. Lestadiolaiset naiset ovat arvokkaassa asemassa siinä missä miehetkin. Se että tekee lapsia paljon on jokaisen henkilökohtainen asia, ja se tulee uskoat se miten ehkäisyn ajattelee. Varmasti lestadiolaisissa on niitä alistettujakin naisia, mutta ei sovi yleistää. Itse tuntemani valtaosa on onnellisia niistä suurista lapsiluvuista. Puhumme PALJON ystävien kesken lapsiasioita. Ja myönnämme väsymyksen jota lapset aiheuttavat, ja apua on tarjolla jos sitä pyytää. Tämä on niin yhteen hiileen puhaltamista.
Itse käytämme ehkäisyä, koska meistä ei ole niin tiheään lastentekoon. Mutta itse ajattelen, että jokainen omakohtaisesto päättää ehkäisyistä ym.

[QUOTE="jona";26305738]Olen lestadiolainen nuori (25v) perheenäiti. Uskon jollain tapaa todella vahvasti lestadiolaisuuteen, mutta uskon omakohtaisesti. Olen sitä mieltä, että jokaisen täytyy kuunnella omaa sydäntään ja jaksamustaan. En koe olevani alistetussa asemassa liikkeessä, vaikk srk:n johdossa onkin vain miehiä, puhujat miehiä yms. Lestadiolaiset naiset ovat arvokkaassa asemassa siinä missä miehetkin. Se että tekee lapsia paljon on jokaisen henkilökohtainen asia, ja se tulee uskoat se miten ehkäisyn ajattelee. Varmasti lestadiolaisissa on niitä alistettujakin naisia, mutta ei sovi yleistää. Itse tuntemani valtaosa on onnellisia niistä suurista lapsiluvuista. Puhumme PALJON ystävien kesken lapsiasioita. Ja myönnämme väsymyksen jota lapset aiheuttavat, ja apua on tarjolla jos sitä pyytää. Tämä on niin yhteen hiileen puhaltamista.
Itse käytämme ehkäisyä, koska meistä ei ole niin tiheään lastentekoon. Mutta itse ajattelen, että jokainen omakohtaisesto päättää ehkäisyistä ym.[/QUOTE]

Jatkan ku lähti vahingos liian aikasin.
Niin, ehkäisy ei ole KIELLETTY!! Se, että lapsia on perheissä paljon on Jumalan tahtoa, mutta jos oma terveys, fyysinen tai henkinen ei kestä lasten tekoa ja suuren lauman hoitoa ehkäisy on "hoitokeino" siinä missä muukin hoito johonkin sairauteen. Valtaosa lestadiolaisista ovat ölapsirakkaita ja moni haluaa lapsia paljon , pieniä taivaan taimia. Joistakin vain on suurperheellisiksi. Lapset ovat rikkaus ja toki voi ajatella että "tae uskonnon sammumattomuudelle", mutta ei niitä sen takia tehdä herrantähden!! Ihminen vain on luotu lisääntymään, ja tätä me teemme Jumalan rakkaudesta.

Ja paljon kyllä vierestä näkee myös kurjuutta ja reppanaa elämää, mutta niinhän sitä on kaikkialla ympärillämme. Joistakin lestadiolaisista kyllä huokuu katkeruus, ja ihmettelen kyllä miksi liikkeessä täytyy kihnuttaa jos siitä ei osaa nauttia. Minä ainakin elän oman elämäni niin kuin haluan, omakohtaisella uskollani. OLEN ONNELLINEN!!

Minä uskon, että Jumala on se joka päättää kuka saa syntyä ja kuka ei, tai koska saa, minulla ei ole valtaa sitä alkaa säännöstelemään.
Se on loppujen lopuksi pieni aika ihmisen elämässä, kun lapsia syntyy, vaikka niitä syntyisi paljonkin. Kukaan tuskin jää vanhuuseläkkeelle suoraan synnytysalista.

En koe, että olisin miehen pakottamana tässä uskossa, sillä mieheni ei ole edes vl, enkä itsekään ollut naimisiin mennessämme. Omasta tahdostani olen tehnyt valinnan uskoa, ja tunnen että tämä on minulle oikea tie, tahdon antaa elämäni Jumalan käsiin.

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26304928:
Miten tämä liittyi mihinkään aiemmin vastattuun? Ei minusta ainakaan Silja S yrittänyt sanoa, etteivätkö lestat tietäisi ehkäisystä tai eläisivät ns. kellarissa.

Olisi mielenkiintoista nähdä tilastoja lestadiolaisnaisten koulutuksesta.

Tässä ketjussahan on useampaan otteeseen mainittu, miten lestadiolaiset ovat alistettuja ym. Nimimerkki äitee kirjoitti näin: "Ehkä ne naiset ovat itse lest. Perheistä, heille touhu on tullut äidinmaidosta. Kulttuuri johon totuttu, joei muusta tiedetä?" Huomioi kohta; jos/ja? ei muusta tiedetä.

Kärjistin vain hieman yleistä mielipidettä lestadiolaisista. :)

Muuten, minun lähipiirissä lestadiolaisnaisia toimii mm. opettajina, tutkijoina, hoitsuina ja lekureina, joitakin hyvin menestyneitä yritäjiäkin tiedän.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26304494:
Olisi kiva kuulla mikä on sinusta parempi selitys asialle, jos Silja S:n raatorealistinen kuvaus on mielestäsi naurun arvoinen.

Mun käsittääkseni tavallinen riviuskovainen uskoo, että lapsiluku on Jumalan käsissä ja näinollen siihen ei saa itse kajota, eli ehkäisemällä yrittää itse "leikkiä jumalaa".

Ja olihan toi Silja S:n teksti vähintäänkin naurettava kaikessa törkeydessään; luuletteko te ihan oikeasti etteivät lestadiolaiset ole inhimillisiä ihmisiä? Etenkään miehet? Valtaosa lestadiolaisista perheenisistä on ihan niitä tavallisia tallukoita niinkuin muutkin, ei mitään ylilyöntiasemassa olevia hirviöitä.
Toisekseen kun te aina jaksatte sääliä niitä lestadiolaisia naisia niin ajatteletteko ikinä, ettei jollain kymmenen lapsen isälläkään välttämättä niin helppoa ole?
Että käy vaan panemassa uutta alulle ja vähän heiluu sen herkkukeppinsä kanssa muuallakin?

Eniten mua kyllä naurattaa tässä keskustelussa se, että jos keskustelu koskisi islaminuskoisia ja Silja S olisi kirjoittanut heistä samantyylisen tekstin niin te samat hyypiöt olisitte into pinkeänä paheksumassa Silja S:n leimaavaa ja mustavalkoista tekstiä. Hah hah. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26306288:
Fortunate, ke(i)tä oikein teitittelet?

En olekaan tiennyt asian olevan näin.

Sua ja Lunaticia tarkoitin.
Lisään nyt vielä, että lestadiolaisethan pitävät siittiöitäkin elollisena Jumalan luomana ja -en tiedä onko tästä syystä- masturbointikin on kiellettyä.
En muista itse miksi toi masturbointi on kiellettyä, olen sen kyllä jossain rippikoulussa kuullut ihan varmasti, mutta meillä kotona se ei ollut kiellettyä niin en muista sitä enää..Ois kyllä ihan mielenkiintosta olla nyt vaikka se viikko siellä rippikoulussa niin muistais paremmin mitä kaikkea ne siellä opettikaan. :D

Sua ja Lunaticia tarkoitin.
Lisään nyt vielä, että lestadiolaisethan pitävät siittiöitäkin elollisena Jumalan luomana ja -en tiedä onko tästä syystä- masturbointikin on kiellettyä.
En muista itse miksi toi masturbointi on kiellettyä, olen sen kyllä jossain rippikoulussa kuullut ihan varmasti, mutta meillä kotona se ei ollut kiellettyä niin en muista sitä enää..Ois kyllä ihan mielenkiintosta olla nyt vaikka se viikko siellä rippikoulussa niin muistais paremmin mitä kaikkea ne siellä opettikaan. :D

Enhän minä ole tässä sanonut koko aiheesta mitään, pyytänyt vain selvennystä sinun kommenttiisi. :confused: Siitä (vai mistä) oletat, että minä luulen lestadioilaisista yhtä ja toista, säälin niitä naisia tms. Häh?

Kirjoitit tavallisista riviuskovaisista tuossa aiemmin (ehkäisyasiassa), tarkoitiko kuitenkin vl:iä?

Tulipa mieleeni... :saint:

[video=youtube;U0kJHQpvgB8]http://www.youtube.com/watch?v=U0kJHQpvgB8[/video]

Tässä on huomionarvoinen ajatus. Toki käytännössä ihmisiä vl-liikkeestä nykyään eroaakin, mutta jos yksilö ei halua lähteä sille tielle, ei hän varmasti tunnusta ongelmia vieraalle kysyjälle.

Niin, jos tunnustaa itselleenkään. Kaikenlaisissa huonoissa tilanteissa ihmisellä on taipumusta kiistää kohtalonsa mahdollisimman tehokkaasti, koska itsekunnioituksesta on tärkeä pitää kiinni. Jos tilannetta ei voi ilman liian suuria uhrauksia muuttaa, ei ole mitään järkeä tiedostaa tilannettaankaan.

Sama pätee naisiin yleisemminkin. Monella on oikeinkin tiedostava ja osallistuva mies ja asiat mielestään hyvin, mutta silti ollaan esim. valmiita osallistumaan tähän jatkuvaan koti- ja työläisäitien väliseen rähinään. Kumpikaan ryhmä ei tosiasiassa voita mitään mutta menettää toistensa kunnioituksen, mutta rähinä auttaa peittämään sen asian molempien ryhmien mielestä, että suhteessa miehiin ryhmänä mutta etenkin kokonaisuuden kannalta katsoen naisten asiat ovat edelleen ihan perseellään.

Ainoa järkevä tapa maksaa lasten kustannukset on tietysti jakaa ne kaikkien työnantajien välillä, tai jos verotuksen painopistettä siirretään niin se pitäisi maksaa suoraan verotuksen kautta sairauspoissaoloja myöten. Niin kauan kuin näin ei toimita, naiset ovat sekundaporukkaa työmarkkinoilla. Tehokkuuden takia ehkä ei ole järkevää ulkoistaa kaikkea vastuuta yritystasolta yhteiskunnan huomaan, mutta ainakin pitäisi myöntää miten asiat ovat.

Ja toisaalta lapsia hoitavat pitäisi tehokkaammin pitää kiinni yhteiskunnassa kaikin järkevin keinoin. Haluaisin nähdä eikö olisi mahdollista siirtää päivähoitoa osittain yritysten yhteyteen, ja lyhentää työaikoja yleisemminkin. Kotiin jäävät äidit taas pitäisi pitää hyvässä vireessä ja kiinnittää enemmän huomiota heidän henkiseen hyvinvointiinsa ja työnjakoon kotona, jotta töihinpaluu ei alkaisi pelottaa. Miehet pitäisi saada jäämään kotiin lasten kanssa senverran pidempään, että vastuunjako olisi realismia, ja osa-aikatyö olisi toimiva ratkaisu vaikka molemmille yhtaikaa.

Mutta näitä asioita ei saada aikaan, koska naiset tappelevat keskenään siitä kuka heistä on kiltein tyttö ja kuka ei ole yhtään mitään. Alistettu asema aiheuttaa tämän keskinäisen raatelun. Niinkuin töllössä setä on jankannut: vain vahvat voivat olla lempeitä.

[QUOTE="ninni";26301517]Varmaankin siksi, että jos letadiolaiset ei sais niin paljon lapsia, niin toi liike kuihtuis kokoon. En mä usko, että sillä on loppujen lopuksi yhtään mitään tekemistä jumalan ehkäisymielipiteiden kanssa. Sillä syyllä se vain on riviuskovaiselle myyty. Oikea syy lienee tuo, että lahkosta ei loppuis jäsenet.[/QUOTE]

Lestadioalinen rovasti Seppo Lohi on itse näin todennutkin. "Jos ehkäisemättömyydestäluvuttaisiin, vanhoillislestadiolaisuus loppuisi 50 vuodessa."

Lestadiolaiset pitävät Pohjois-Pohjanmaan väkiluvun kasvussa. MTv3 14.7.2002.
Lestadiolaiset pit

Uutinen löytyi tästä blogista jossa pohditaan liikkeen ehkäisykieltoa:
SRK:n pöksylähetyskäsky | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Paljon lapsia: vaimo ei kapinoi, pelkää lähteä, on vankina kotona. Ei lähde kouluttautumaan tai itsenäistymään, vaatimaan tasa-arvoa. Alistuu helpommin.

Toinen syy voi olla myös se, että kun vaimo on kotona ja vaimon tarkoituksena on toimia synnytyskoneena, isännän pillunsaanti on varmaa ja mahdollisuus siihen, että vaimo lähtee vieraisiin on pieni.

Kun seuraa lestadiolaisten nettikeskustelua, tulee kyllä mieleen että naisiin kohdistettu kontrolli on tiukka. Aviopuolison täytyy olla myös lestadioalinen. Erota ei saa vaikka mies löisi ja hakkaisi... Ja meikkaaminenkin on peräti syntiä...

Meikkaamiskielto on vl-naisen huntupakko | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Ja kun nainen voi tulla milloin hyvänsä raskaaksi, hänellä on ikään kuinpallo jalassa, elämää on hankala suunnitella muutamaa kuukautta pidemmälle.

No jos vaikka niin oliskin että liikkeessä on naisille tiukempi "kontrolli" kuin miehille niin jos naiset ei siitä itse mitenkään kärsi... niin mitä ihmettä se ulkopuolisille kuuluu?

ei tuossa oo mittään ihmeellistä, tämä käskyn "Lisääntykää ja täyttäkää maa" on jotkun ottanut henkilökohtaisesti ja se ole tarkoitettu yhdelle perheelle/suvulle. tämän väärinkäsityksen vuoksi tahtoo nuo lapsiluvut nousta vähä ehkä liian korkeaksi joilakin perheillä.

ei tuossa oo mittään ihmeellistä, tämä käskyn "Lisääntykää ja täyttäkää maa" on jotkun ottanut henkilökohtaisesti ja se ole tarkoitettu yhdelle perheelle/suvulle. tämän väärinkäsityksen vuoksi tahtoo nuo lapsiluvut nousta vähä ehkä liian korkeaksi joilakin perheillä.

Todella, luomiskertous on yksi Raamatun einiten väärin ymmärrettyjä kohtia.

Luomiskertomuksen sanoma | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Sitä käytetään taitavasti jotta saataisiin ihmiset tuottamaan riittävästi uusia jäseniä tiettyyn herätysliikkeeseen.

Jaa no mä näen asian niin että lapset on Jumalan lahja mutta ihminen saa itse päättää montako lahjaa haluaa ottaa vastaan. Eli ei ole pakko ottaa enempää lapsia vastaan kuin haluaa. Ihan samalla lailla kuin kaikki muutkin Jumalan antamat lahjat, ihminen itse päättää mitä niistä haluaa ottaa vastaan ja miten paljon.

Viimeksi muokattu:
No jos vaikka niin oliskin että liikkeessä on naisille tiukempi "kontrolli" kuin miehille niin jos naiset ei siitä itse mitenkään kärsi... niin mitä ihmettä se ulkopuolisille kuuluu?

Miten se on varmistettu että naiset eivät kärsi heihin kohdistetusta ankarammasta kontrollista?

Miten epätasa-arvoa voidaan perustella Jumalan sanalla? Raamattuhan sanoo, että uskossa ei ole miestä eikä naista, ei roomalaista eikä kreikkalaista...

Miten se sopii Suomen maan demokratiaan ja sukupuolten yhdenvertaisuuden periaatteisiin?

[QUOTE="vieras";26715254]"Lisääntykää ja täyttäkää maa"...[/QUOTE]

Aika monet tuntevat Raamautsta Ensimmäisen Mosseksen kirjan kuvauksen luomisesta. Jumala loi sanallaan. Esimerkiksi luodessaan valon Jumala sanoi: Tulkoon valkeus!

Jumala loi lisääntymisen kkyvyn kaikkiin eläviin, aina bakteereista ja kasveista hyönteisiin ja kaloista ihmiseen - kaikille Hän antoi kyvyn lisääntyä. Tämän kyvyn hän asetti meihin lausumalla: Lisääntykää!

Kyseessä ei le mikään "käsky" joka velvoittaisi meitä, vaan se on luonnollinen ominaisuus, jota me emme voi väistää ja jonka tukahduttamisesta seuraa vaikeita ristiriitoja ja ongelmia. Tästä Luther kirjoitti aikanaan, kun katolinen kirkko kielsi silloin ja yhä nykyäänkin papeilta avioitumisen ja perheen perustamisen. Lisääntymiseen ei tarvitse kehottaa, sillä se on meissä Jumalan luomana luonnostaan.

Luomiskertomuksen sanoma | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Vanhoillislestadiolaisuudessa on sekoitettu Jumalan luoma ominaisuus hänen käskyihinsä. Se mihin Jumala meitä kehottaa ja velvoittaa, sen hän on ilmoittanut meille kymmenessä käskyssä.

Lestadiolaiset eivät ilmeisesti tunne kristinoppia, se löytyy kyllä Luteeruksen katekismuksesta.

Yhteistyössä