Miksi lievästi ylipainoisen dieettiä vähätellään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Alkuperäinen kirjoittaja ****:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pitäisikö siis lievästi ylipainoisen tyytyä tilanteeseen, ja jättää laihduttaminen niille joilla on reilusti ylipainoa? Miksi?

Tärkein syy siihen on se, että laihduttaminen aiheuttaa ylipainoa.

Millähän ihmeen perusteella?

Laihduttamisen jälkeen annetaan löysää ja nälässä ollut elimistö viestii kalorivajeesta hyvin pitkään. Suurin osa dieteistä epäonnistuu, jos tarkastellaan tulosta hieman pidemmällä aikavälillä.

Onko mitään väliä pudottaa nyt ensi kesää varten kahdeksaa kiloa, jos ensi vuonna samaan aikaan on edessä kymmenen kilon pudotus?

Alkuperäinen kirjoittaja Moonbride:
Pitäisikö siis lievästi ylipainoisen tyytyä tilanteeseen, ja jättää laihduttaminen niille joilla on reilusti ylipainoa? Miksi?

Tää on muuten totta. Mulla on tietämystä asiasta ihan omasta puolestani syömishäiriön takia, ja myös ravitsemusterapeutti on sanonut tuon, että laihduttaminen pitäisi unohtaa. Ja sen myös, että bmi 25 ei ole vielä ylipainoa. Mutta en sekaannu enempää, toki parempi aloittaa muutos nyt eikä myöhemmin, sitä en kiellä.

Näinhän se menee.

Jos painoa pitää oikeasti pudottaa, niin silloin lähtökohdan on oltava ylipainon puolella. Muuten kannattaa rukata vain ja ainoastaan niitä elämäntapoja.

Millähän ihmeen perusteella?

Laihduttamisen jälkeen annetaan löysää ja nälässä ollut elimistö viestii kalorivajeesta hyvin pitkään. Suurin osa dieteistä epäonnistuu, jos tarkastellaan tulosta hieman pidemmällä aikavälillä.

Onko mitään väliä pudottaa nyt ensi kesää varten kahdeksaa kiloa, jos ensi vuonna samaan aikaan on edessä kymmenen kilon pudotus?

Niin siis mä en ymmärrä mitenkään, että miksi se laihdutus pitäisi suorittaa noin, että ensin on nälkä ja sit aletaan syömään laihdutuksen jälkeen enemmän?

Niin siis mä en ymmärrä mitenkään, että miksi se laihdutus pitäisi suorittaa noin, että ensin on nälkä ja sit aletaan syömään laihdutuksen jälkeen enemmän?

Ei sitä ymmärtää pidäkkään. Se on vain hyväksyttävä, että niin se menee.

Usein ongelmaa lisää vielä dietin aiheuttama perusaineenvaihdunnan alenema. Dietin jälkeen on pahimmillaan tilanne se, että ruokaa tekee mieli entistä enemmän ja kulutusta on entistä vähemmän.

Monet tuijottavat painoa, vaikka pitäisi tuijottaa rasvaa. Kaikki muut kudokset elimistössä on pelkkää plussaa.

Ei sitä ymmärtää pidäkkään. Se on vain hyväksyttävä, että niin se menee.

Usein ongelmaa lisää vielä dietin aiheuttama perusaineenvaihdunnan alenema. Dietin jälkeen on pahimmillaan tilanne se, että ruokaa tekee mieli entistä enemmän ja kulutusta on entistä vähemmän.

Monet tuijottavat painoa, vaikka pitäisi tuijottaa rasvaa. Kaikki muut kudokset elimistössä on pelkkää plussaa.

Niin se vain menee. Elämäntapamuutokset on se pääasia, liikuntaa lisää ja terveellinen ruokavalio, niinkään painoindekseihin tuijomatta. Peili käteen, sieltä näkee voiko olla tyytyväinen.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mä sanon usein noin, herätelläkseni laihduttajan näkemään ettei tarvetta ole. Yleensä ne paikat näyttää anorektikoista läskimmiltä kuin ovatkaan.

siis onko mielestäsi painoindeksi 25 anorektikko?!?
anorektikoiden painoindeksit ovat enemmänkin 17 tai sen alle,
eli ihan eri kastissa...

Eihän ole pakko laihduttaa niin, että lihoo sen jälkeen. Kyllä sen voi järkevästikin tehdä, esimerkiksi jättämällä pois sellaisen syötävän, joka on ylimääräistä.

Ethän sä ole ylipainoinen.
Ehkä siihen nähden mitä olet joskus painanut,mutta et voi sanoa olevasi ylipainoinen.

Tekisivät nää tällaset jotain kiinteyttävää,eivätkä laihduttaisi isteään.

Eihän ole pakko laihduttaa niin, että lihoo sen jälkeen. Kyllä sen voi järkevästikin tehdä, esimerkiksi jättämällä pois sellaisen syötävän, joka on ylimääräistä.

Juurikin näin. Siis mulla noi vauvakilot oli ja pysyi ihan sen takia kun mussutin iltaisin karkkia, suklaata yms.

Nyt olen 1200 kcal dieetillä sen aikaa kunnes paino on samoissa lukemissa kuin ennen raskautta, ja pidän sen sitten siinä. Ilman muuta harrastan myös liikuntaa.

=) Minulla ei ylipainoa, mutta haluan kuitenkin vähintään muutaman kilon pois. Painoa tällä hetkellä noin 64-65 ja haluan edes tuonne kuuteenkymppiin, pituutta siis 168 cm. En ole ylipainoinen, mutta ylimääräistä kuitenkin on (peili kertoo), en mitenkään erityisesti laihduta, mutta olen jättänyt herkut pois ja yritän syödä terveellisemmin, paljon kasviksia sekä liikkua enemmän. Meillä on ihan sama oikeus laihduttaa ja muuttaa elintapoja kuin reilusti lihavimmallakin :xmas:

Juurikin näin. Siis mulla noi vauvakilot oli ja pysyi ihan sen takia kun mussutin iltaisin karkkia, suklaata yms.

Nyt olen 1200 kcal dieetillä sen aikaa kunnes paino on samoissa lukemissa kuin ennen raskautta, ja pidän sen sitten siinä. Ilman muuta harrastan myös liikuntaa.

Miten pidät sen siinä ilman että sinun ei tarvitse kituuttaa loppuelämääsi 1200 kalorin dieetillä?

Itse olen monet kerrat miettinyt samaa! En ole koskaan mainostanut "laihduttamistani" mutta puhunut siitä avoimesti jos on tullut sellainen tilanne. Vaikka BMI olisi taulukkojen mukaan normaali niin se ei kerro koko totuutta. Itselläni oli paljon helpompi olo kun olin 10kg hoikemmassa kunnossa, sinänsä vaatekoko ei hurjasti muuttunut mutta vaatteet ei kiristäneet eikä jenkkakahvat pullahtaneet farkkujen päälle.

Mun laihduttamista ei ainakaan kukaan vähättele. Tai no ehkä kutsuisin sitä elämäntaparemontiksi, kun yritän liikkua enemmän ja syödä terveellisemmin. Riippuu aika monesta asiasta varmaan tuo, miten suhtaudutaan...esim. mulla rasva jakautuu epätasaisesti, eniten mahaan ja kasvoihin. Eli tuo vyötärölihavuus on suurin syy, miksi mun pitää ehdottomasti pudottaa painoa. Olisin paljon sopusuhtaisemman näköinen, jos olisin eri mallinen ja kilot jakaantuisi tasasemmin. Olen kaiken lisäksi melko hentorakenteinen ja ylipaino rasittaa luustoani, näin kuulin.

Miksi muuten painoindeksiä venytetään aina ylöspäin? "No mun BMI on 26, mutta ei se ole ylipainoa, kun se BMI ei ota huomioon ruumiinrakenne-eroja..." Mutta jos joku sanoo, että oma normaali BMI on esim. 21, niin heti julistetaan, että henkilöllä on vääristynyt kehonkuva.

Niissä normaalipainon BMI-lukemissa on niin suuri skaala, että suurin osa ihmisistä menee siihen. Mä esimerkiksi näytän suunnilleen 10 kg kevyemmältä kuin olen, vaatekoko yleensä 36-38 (enkä ole edes lihaksikas). BMI on 24,5 eli normaalipainon ylärajoilla. Jos se tippuu 22:een, niin näytän liian laihalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttukrokantti:
=) Minulla ei ylipainoa, mutta haluan kuitenkin vähintään muutaman kilon pois. Painoa tällä hetkellä noin 64-65 ja haluan edes tuonne kuuteenkymppiin, pituutta siis 168 cm. En ole ylipainoinen, mutta ylimääräistä kuitenkin on (peili kertoo), en mitenkään erityisesti laihduta, mutta olen jättänyt herkut pois ja yritän syödä terveellisemmin, paljon kasviksia sekä liikkua enemmän. Meillä on ihan sama oikeus laihduttaa ja muuttaa elintapoja kuin reilusti lihavimmallakin :xmas:

Mulla saman verran pituutta, mutta paino pyörii 71-73 välillä. Tavoite olisi juurikin tuo 64-65 vähintään, pari kolme vuotta sitten tosin painoin 60-62 kg, se oli todella sopiva minulla.

No hei, älä välitä muitten jutuista. Itse olen tällä hetkellä ylipainoinen, mutta ei minua ainakaan häiritse esimerkiksi kaverini laihdutus, vaikka hän laihduttaa normaalipainon sisällä. Jokaisella on se oma hyvänolon paino, jossa viihtyy. Ja jos se kaverilleni tarkoittaa bmi 24 sijasta bmi 21:stä, niin olkoon niin. :D Oma lopullinen tavoitteeni on bmi 22 paikkeilla, nyt bmi:ni on vähän alle 28.

Tsemppiä sulle urakkaasi, ap!

Niin kuin monet ovat sanoneet, avain on sanassa "laihduttaminen". Normaalipainoisen ihmisen ei tule laihduttaa. Jos jätät turhat herkut pois ja lähdet lenkille, niin minä en kutsu sitä laihduttamiseksi, eikä moni muukaan. Itse laihdutin ennen nykyistä raskautta reilut 10 kiloa BMI 30:sta 27:n. Tämän raskauden jälkeen homma jatkuu (kilojakin varmasti tullut taas lisää ), mutta en tiedä voinko puhua laihduttamisesta, sillä imetyksen aikana kuitenkin pitää syödä reippaasti. Siinä vaiheessa kun pääsen sinne normaali BMI:hin, en enää höpöttelisi laihduttamisesta ollenkaan, vaan puhuisin siitä kuinka pidän syömiset kurissa ja kuntoa yllä kunnes kroppa alkaa olemaan kunnossa.

Ei kai se sinällään ole hirveän "väärin" puhua laihduttamisesta, mutta kyllä se laihis on silti aika negatiivinen asia eikä liian isossa nälässä kannata kroppaa pitää. Turhaa jojottelee jos kyse on muutamasta kilosta kun se "katso mitä syöt ja liiku" toimii varsin hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä Ap:
Itse olen monet kerrat miettinyt samaa! En ole koskaan mainostanut "laihduttamistani" mutta puhunut siitä avoimesti jos on tullut sellainen tilanne. Vaikka BMI olisi taulukkojen mukaan normaali niin se ei kerro koko totuutta. Itselläni oli paljon helpompi olo kun olin 10kg hoikemmassa kunnossa, sinänsä vaatekoko ei hurjasti muuttunut mutta vaatteet ei kiristäneet eikä jenkkakahvat pullahtaneet farkkujen päälle.

Ihan juurikin näin. Minä olen sirorakenteinen, ja näytän sopusuhtaiselta kun BMI on tuossa 21-22 tienoilla. Nyt vaatteet kiristää, itse asiassa on pitänyt ostaa raskauden jälkeen isompia vaatteita kun ei entiseet mahtuneet. Ja ihan karmeat jenkkakahvat, ja persus hyllyvää selluliittia täynnä.:-(( Ei pelkkä liikunta riitä niihin.

Tosiaan en ole minäkään mitenkään mainostanut, ihan vaan olen saattanut mainita että olen aloittanut pienen dieetin, niin kauhea huuto heti, mistä oikein laihdutat jne. :-( Hehheh, terkkarille kaivoin läskit esiin, ja näytin että "tästä".:-)

Yhteistyössä