Miksi luomun käyttö ärsyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Milla"

Vieras
Mä en suurta numeroa itsestäni tee, mutta esim töissä olen tuonut ilmi, että meillä syödään lisäainetoonta luomua. Ihan vaan kun ollaan ruuasta puhuttu. Tämä ärsyttää ilmeisesti suunnattomasti työkavereita, koska siitä tulee jatkuvaa vit...lua ja ivaamista. Nostetaan aina suuri nuemro mun eväistä, kysytään jotain että onko tossa nyt sitä tai tätä e-koodia ja kun sanon että ei, niin ollaan niin kypsän näköisiä ja ihmetellään miten mä jaksan tollasta turhuutta jne.

Siis mitä ihmetteä, oikeesti. En mäkään niiden eväitä tutki tai puutu siihen mitä ne syö.

Sama juttu silti muissa ihmisissä, että tämä asia jotenkin kyrpii. Lapsi esim. sanoi ettei voi koulussa puhua mitään luomusta kun häntä kiusataan sen vuoksi.
Ja kyllä, näytämme ulospäin ihan samalta kuin muut, nykyaikaiset vaatteet jne. valitsen vain ruuaksi luomua ja mielellään puhdistusaineissa yms. ekotuotteita eli ei ole kyse siitä, että kuljettais jotkut hamppupaisat päällä tukka pystyssä ja kiusattais lasta siksi.

aika outoja työkavereita sulla. Syövät rainbow -tuotteita, äänestävät persuja ja kuuntelevat jani wickholmia. Vihaavat Tarja Halosta, pelkäävät Jani Toivolaa ja halveksivat kaikkea mitä eivät tunne kotoperäisesti. Ahdistus.

noh, ei àrsytà mutta joskus kyllàstyy ihmisiin jotka puhuvat vain luomusta ja ovat liian kiinnostuneita siità mità ja miten muut syòvàt. eli mà vien usein tonne puistoon leivonnaisiani ja viimeinen kysymys oli yhdeltà naiselta ettà onkos siinà kàytetty tummaa sokeria. no enpà siihen mansikkakkakkuun laittanut tummaasokeria ja nenàà nyrpistàen meni rouva pois alantean mun luomuksen alhaisempaan kastiin (siis omassa mielessààn) . tolkku kaikessa

ei kai se kenellekään kuulu syökö luomua vai ei luomua vai jotain siltä väliltä. jokainen saa mun puolesta syödä mikä itsestä parhaalle tuntuu. ainoa mikä mua hirvittää, on se miten paljon ihmiset ostaa näitä light-tuotteita, koska luulevat, että ne on terveellisiä, vaikka myrkkyä ne mun mielestä ennemmin on.

aika outoja työkavereita sulla. Syövät rainbow -tuotteita, äänestävät persuja ja kuuntelevat jani wickholmia. Vihaavat Tarja Halosta, pelkäävät Jani Toivolaa ja halveksivat kaikkea mitä eivät tunne kotoperäisesti. Ahdistus.

tää oli hauska=) Mutta mäkään en puhu kyllä kenellekään että ostan mieluiten luomua kaupasta. Omat kaverit pitäis ihan hippinä varsinkin kun oon vielä eläinrakas kaiken lisäks.

Just tuon takia en viitsi paljon puhua luomuruuasta ja vastaavista jutuista muiden kanssa kuin niiden, joiden tiedän olevan samoista asioista kiinnostuneita. Ilmeisesti aiheuttaa liikaa ahdistusta muissa. Aika omituista, että pitää toisten eväitä kommentoida. Olisko siinä jotain tiedon halua/uteliaisuutta kuitenkin taustalla.

Mulle on ihan sama mitä muut syö, mutta silloin alkaa ärsyttää, jos omaa ruokailutottumusta (oli se sitten mikä tahansa) aletaan tyrkyttää jatkuvasti ja luomu-intoilijoilla ainakin on usein tapana tyrkyttää...

Mikäs mua ärsyttää ? Mäpä kerron kun kysyit!

Siinä vaiheessa kun ystäväni alkoi luomuilla en välittänyt vaan annoin toki toisen olla ja luomuilla.
MUTTA siinä vaiheessa kun ystävni teki numeroa siitä joka he...tin kerta kun tavattiin ruuan merkeissä, aloin jo tympääntyä.
Kun tarjosin jotain johon olin osan ostanut luomuna oli se ystäväni mielestä tyhjän kanssa jos siinä nyt ei ollut sitä luomulihaa esim vaan tavallista suomalasita jauhelihaa.Tympäsi kun oikein kailotti lapset kotia syömään kun tääl on tarjolla vain myrkyllisiä ruokia! Lihaliemikuutionki olin hakenut luomun!

Kun olemme sielä kylässä on järkyttävää katsoa miten lapset haluaisivat syödä leipää (luomu) mutta 1palanen saa riittää ja pienemmille puolikas!

Ihme säätöilyä sitten ruuan määrässä hinnan takia! Itse ostan sitten mieluummin leipää joka ei välttis luomua vaan muuten lisäaineetonta mutta jos nyt välipalalla maistuu kaksi ruisleipää niin on vara syödä.

Hän kouhottaa saippuoistakin. Omat saippuat on mukanan kun tulevat kylään. Pesevät niillä kätensä koko perhe kun mulla on vain myrkkyjä tarjolla. Ostin viimeksi sitä ultrich mikä lie saippuaa Prismasta kun palasena sai alle 2€/kpl. Hyvä saippua mutta ei kelvannut kun ei pakettia nähnyt :(

On tosi rasittavaa ja tympeää kun joku luomuillee! Itsekin sitä yritän tehdä mutta ilman muille suurta höpätystä! Vältän e aineita niin koodillisia kuin nimellisiä.

Moni haluasi mielessään uskoa, että tehomaatalous on puhdasta ja elintarviketeollisuus laittaa lisäaineita pelkästään kuluttajan parhaaksi. Siksi luomu on uhka.

Vastauksia lukiessani mietin, että mäkin kyllä oon innostunut asiasta, luen paljon ravinnosta yms. se on mulle kuin harrastus, mutta joudun lähes jokapaikassa olemaan asiasta hiljaa. Kun ihmisiä selkeästi ärsyttää tämä aihe, joten tuskin kukaan mun vuoksi on siksi ärsyyntynyt että tästä vouhotan kun jo aikapaljon katseista yms. huomaa että parempi olla hiljaa. Mutta sinänsä sekin ihme, että tämä on ilmeisesti myös harrastus jota ei hyväksytä, jos joku kaverini vaikka olis innoissaan kutomisesta niin kyllä mä jaksaisin kuunnella ja katsella hänen uusia luomuksiaan tms.

Mutta töissä tosiaan ei kyllä ole kiinnostusta tai tiedon halua vaan silkkaa ilkeilyä ja pään aukomista ja jos joskus otankin töissä vaikka jonkun tarjoamaa pullaa tms. niin siitä vasta haloo nousee, että kuinka sä voit kun siinähän on sitä ja sitä mitä sä et muka voi syödä. Olen aina pyrkinyt antamaan kuvan että syön kyllä enkä nyrpistele jos joku tarjoaa, en mäkään huuda työkaverille että mitä hittoa sä sitä pullaa syöt vaikka eilen sanoit että laihdutat.

Meillä on aika paljon luomua, ja sitten tiettyjä juttuja, mitä vältellään. En pidä niistä mitään numeroa, joskus keskusteltaessa ja nimenomaan kysyttäessä, vastaan kyllä rehellisesti miten meillä syödään. Ja kyllä, olen sitten kuullut kommentteja hysterioinnista ja naurettavasta muodin perässä kulkemisesta.

Kun kerran kävi eräässä porukassa ilmi, ettei lapseni koskaan syö kotona nakkeja, sain niin kummastuneita katseita osakseni etten tiennyt miten päin olla. "No mitä teillä sitten syödään?!" Ja kun kerran kielsin erästä antamasta yksivuotiaalleni tikkaria, sain kuulla olevani nipo :D Kun olen nostanut hyvin epäviralliseen kahvipöytään luomumaitopurkin, tuli kommenttia että "ai luomua? Minkä takia, mikä vika tavallisessa maidossa on? Minä en kyllä viitsisi tuosta maksaa..."

Meillä on aika paljon luomua, ja sitten tiettyjä juttuja, mitä vältellään. En pidä niistä mitään numeroa, joskus keskusteltaessa ja nimenomaan kysyttäessä, vastaan kyllä rehellisesti miten meillä syödään. Ja kyllä, olen sitten kuullut kommentteja hysterioinnista ja naurettavasta muodin perässä kulkemisesta.

Kun kerran kävi eräässä porukassa ilmi, ettei lapseni koskaan syö kotona nakkeja, sain niin kummastuneita katseita osakseni etten tiennyt miten päin olla. "No mitä teillä sitten syödään?!" Ja kun kerran kielsin erästä antamasta yksivuotiaalleni tikkaria, sain kuulla olevani nipo :D Kun olen nostanut hyvin epäviralliseen kahvipöytään luomumaitopurkin, tuli kommenttia että "ai luomua? Minkä takia, mikä vika tavallisessa maidossa on? Minä en kyllä viitsisi tuosta maksaa..."

Maailmassa ei ole muuta ruokaa kun nakit, tiedä se :D Ja meillä syödään nakkeja..

Alkuperäinen kirjoittaja Miä;23764502:
Maailmassa ei ole muuta ruokaa kun nakit, tiedä se :D Ja meillä syödään nakkeja..

Anoppi on jo tottunut siihen, että jätän makkaran grillaamiset väliin. Kun kerran näki mun lukevan nakkipaketin kylkeä ennen kuin annoin siitä pojalle (siellä heillä ollessaan), tuli hänkin siihen viereen katsomaan, ja kun sanoin nakkien sisältävän aika paljon lisäaineita ehdotti hän, että tehdäänkö lapselle ja minulle vartaita jostain muusta? Se oli kivasti suhtauduttu, kun itse tosiaan yritin salaa tutkia nakkien syvempää olemusta ja mietin miten kieltää kohteliaasti :D

Anoppi on jo tottunut siihen, että jätän makkaran grillaamiset väliin. Kun kerran näki mun lukevan nakkipaketin kylkeä ennen kuin annoin siitä pojalle (siellä heillä ollessaan), tuli hänkin siihen viereen katsomaan, ja kun sanoin nakkien sisältävän aika paljon lisäaineita ehdotti hän, että tehdäänkö lapselle ja minulle vartaita jostain muusta? Se oli kivasti suhtauduttu, kun itse tosiaan yritin salaa tutkia nakkien syvempää olemusta ja mietin miten kieltää kohteliaasti :D

Meillä syödään "paskaa" useinkin. Mutta en miä hermostu jos joku ei sitä halua, jos yhdessä grillailtais niin toivon vaan että meiltä löytyis jotain hyvää teillekkin :D

Myyn työkseni luomuruokaa ja täytyy sanoa, että vaikka iso osa asiakkaista on ihanan taviksia, joukkoon mahtuu myös näitä "nenä korkeuksiin"-prinsessoja (nimenomaan naisia...miehet suhtautuvat maanläheisemmin asiaan ja hifistelevät lähinnä superfoodeista). :D Heitä on rasittava palvella, kun eivät osaa lopettaa inttämistä tai haukkumista ajoissa, useamman kerran olen todistanut tilannetta jossa joku toinen asiakas on pahoittanut mielensä ja sanonut suoraan "prinsessalle" mielipiteensä..! Siis ihan törkeää kielenkäyttöä näillä naisilla ja pahinta on se, että siinä missä miehet kannustavat keltanokkia mukaan luomupiireihin ym., naiset vetävät viivaa "meidän ja teidän" välille! :O Ollaan niiiiiiin sivistyneitä ja TIEDOSTAVIA, kun osataan ostaa se ekologisempi vaihtoehto..! Jösses.

Alkuperäinen kirjoittaja luomumyyjä;23764689:
Myyn työkseni luomuruokaa ja täytyy sanoa, että vaikka iso osa asiakkaista on ihanan taviksia, joukkoon mahtuu myös näitä "nenä korkeuksiin"-prinsessoja (nimenomaan naisia...miehet suhtautuvat maanläheisemmin asiaan ja hifistelevät lähinnä superfoodeista). :D Heitä on rasittava palvella, kun eivät osaa lopettaa inttämistä tai haukkumista ajoissa, useamman kerran olen todistanut tilannetta jossa joku toinen asiakas on pahoittanut mielensä ja sanonut suoraan "prinsessalle" mielipiteensä..! Siis ihan törkeää kielenkäyttöä näillä naisilla ja pahinta on se, että siinä missä miehet kannustavat keltanokkia mukaan luomupiireihin ym., naiset vetävät viivaa "meidän ja teidän" välille! :O Ollaan niiiiiiin sivistyneitä ja TIEDOSTAVIA, kun osataan ostaa se ekologisempi vaihtoehto..! Jösses.

Juuri tähän olen itsekin USEASTI törmännyt. Siksi joskus nousee jo valmiiksi karvat pystyyn kun joku alkaa luomusta puhumaan.

Olen huomannut luonnollisen ruokavalion ärsyttävän eniten ihmisiä, jotka itse kärsivät ruokailuongelmista ja ylipainosta. Eräskin kaveri valitteli kun lihoo koko ajan ja ihmetteli sitten kun puhuimme ruoasta, että mitä minä oikein syön, kun kerroin etten syö teollisia tuotteita jne. Monien mielestä luomuruokailu on vaikeaa ja kallista, minusta on paljon halvempaa kun nälkä lähtee terveellisillä tuotteilla, ei kunnon ruokaa tarvitse edes sellaisia määriä kuten jotain teollisuushöttöjä, jotka eivät pidä kylläisenä siihen tapaan mitä aito ruoka.

Me ostetaan aina Vatajan lisäaineettomia nakkeja tai makkaroita. Ne ei ole luomua mutta tosiaan lisäaineettomia eli niissä ei ole myöskään nitriittejä, jotka on niitä jalostettujen lihatuotteiden haitallisimpia aineita.
Meillä anoppi alkaa hiljalleen sopeutua siihen, että en ihan mitä tahansa haluaisi lapsille syöttää. Mutta olen kyllä aika kiltti enkä kehtaa valittaa vaikka anoppilassa lämmitetään usein lapsille nugetteja mikrossa. :)

[QUOTE="vieras";23764011]Mulle on ihan sama mitä muut syö, mutta silloin alkaa ärsyttää, jos omaa ruokailutottumusta (oli se sitten mikä tahansa) aletaan tyrkyttää jatkuvasti ja luomu-intoilijoilla ainakin on usein tapana tyrkyttää...[/QUOTE]

Just näin. Liian moni jaksaa päivästä toiseen alleviivata omia valintojaan ja kehuskella omaa "moraalista ylivertaisuuttaan". Yleensä nämä ovat niitä vähän yksinkertaisempia tapauksia kuten nekin jotka väittävät että heidän ruoassaan ei ole mitään kemikaaleja. Ei sitten vissin ole edes vettä siinä niitten sapuskassa :)

Lainaus wikipediasta :"Suomen Kemikaalilaki määrittelee kemikaalin seuraavasti: kemikaalilla tarkoitetaan alkuaineita ja niiden kemiallisia yhdisteitä sellaisina kuin ne esiintyvät luonnossa tai teollisesti tuotettuina (aineet) sekä kahden tai useamman aineen seoksia (valmisteet)."

[QUOTE="vieras";23764074]Moni haluasi mielessään uskoa, että tehomaatalous on puhdasta ja elintarviketeollisuus laittaa lisäaineita pelkästään kuluttajan parhaaksi. Siksi luomu on uhka.[/QUOTE]
Niin eikä pelkästään haluaisi uskoa, vaan uskoo ihan oikeesti..Nykyään ihmiset ei välttämättä edes ymmärrä tai tiedä mitään..se on hinta mikä ratkasee..=(

Mä olen tarkka mitä ostan. Luomun ja suomalaisten tuotteiden suhteen. Olen maatalousalalla töissä ja nähnyt työssäni miten maitoa ja lihaa tuotetaan ja miten kaikki on vuosien saatossa muuttunut tehokkaaseen suuntaan. Pienet ihanat navetat on ajettu alas ja tilalle nousee isoja robotti navetoita joissa lehmillä ei enää ole nimiä. Toki eläinten pito ja käsittely on mennyt parempaan suuntaan. Luomu lihaa ja kananmunia tuottavien tilojen on pidettävä yllä tiettyjä kriteereitä esim, että kanat pääsevät ulos ym.. ja luomu on viljelyssäkin aivan ykkös homma, jos vaan viittii nähdä vaivaa ja tekee asiat oikein ja kunnolla..

Olisi ihana nähdä mitä tapahtuisi kun me kaikki ostaisimme luomua ja suomalaisia tuotteita. Ei menisi varmaan kauaa, kun hinnat putoaisivat. Nyt joudutaan pitämään yllä suurempia hintoja sen takia, että ihmiset eivät osta tarpeeksi tuotteita ja jotain on pakko antaa tuottajalle ja valmistaja tarvitsee myös osansa.. Pitkän saarnan voisin kirjottaa tästä aiheesta, mutta pointti on se, että käytä luomua ja kannata suomalaisia tuotteita ja jos joku russuttaa niin russuta takasi! =)

Noh, kai se luomukin on yksi niistä asioista joihin on helppo hurahtaa..ja asioihin hurahtaneet nyt vaan ovat rasittavia noin ylipäätään.:D

Meilläkin ostetaan luomua, tietyt tuotteet aina ja muita silloin kun talous sallii. Mutta aika pieni prossahan sitä luoua tulee syötyä per päivä. Ja kylässä syödään sitä mitä tarjolla. Ei vouhkata.

Yhteistyössä