Miksi mä panikoin/hyperventiloin aina iltaisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ans"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ans"

Vieras
Aina kun tulee ilta ja pitäisi mennä nukkumaan niin mulle iskee paniikkikohtaus. Alan hengittää nopeasti (tuntuu kuin happi loppuisi) ja sydän hakkaa/muljuaa.. Enkä saa hyperventilointia millään loppumaan. Joskus valvon aamuyöhön asti ton takia. Alkaa pikku hiljaa kyllästyttää... Ja miksi toi tulee aina iltaisin? Joskus päivisinkin, mutta nykyään aina illalla. :(

Jollain muulla samaa ongelmaa?

Voisko liittyä väsymykseen jotenkin? En osaa sanoa.. Itse herään usein öisin ja saan jonkin lievän paniikkikohtauksen tapaisen kohtauksen. Minulla on emetofobia ja näen usein siihen liittyviä painajaisia..

Voisko liittyä väsymykseen jotenkin? En osaa sanoa.. Itse herään usein öisin ja saan jonkin lievän paniikkikohtauksen tapaisen kohtauksen. Minulla on emetofobia ja näen usein siihen liittyviä painajaisia..
Voihan toikin olla mahdollista. Paitsi että panikointi alkoi ennen nukahtamisvaikeuksia. Jos tosta ei sitten ole tullut jotain noidankehää.

Toikin on varmasti ikävää. :(

[QUOTE="ans";27943330]Siinä puoli seitsemän aikoihin. Ja kyllä päivät aika touhukkaita on, ainakin arkisin. Ulkoiltua ei tule kauheasti. Ja kyllä mulla taitaa joitain piilossa olevia murheita olla, etten itse edes tiedosta niitä kunnolla...?[/QUOTE]

Itselläni oli samanlaista ja oireena oli öinen valvominen ja ns panikointi. Murheita oli kyllä. aloin kiinnittää huomiota liikuntaan ja muutenkin yleiseen elämän järjestykseen niin öinen ahdistus helpotti. Esim työttömyyteni tuntui yön tunteina tosi raskaalta vaikka rahallisia ongelmia ei ole. Samoin muut murheet oikein paisui. Sitten päätin että teen pieniä juttuja asioiden muuttamiseksi ja ensin huolehdin itsestäni. Alkoi sitten helpottamaan.

Mitäs jos irtautuisit rutiineistasi ja unohtaisit itsesi? Sinulle on syntynyt kierre, joka jatkuu ja jatkuu vaan, ellet saa sitä katkeamaan. Tietty aika, tietty tapahtuma, tietty hetki vuorokaudesta = paniikkikohtaus. Entä jos pystyisit hyppäämään tuon hetken yli ajattelematta koko asiaa? Tulisiko kohtaus silloin? En usko.

Muuta rutiiniasi. Soita vaikka puhelu rakkaimmalle ystävällesi niin, ettet huomaakaan ajan kulkua. Keksi jotain tosi mukavaa tekemistä, joka takuuvarmasti vie ajatuksesi pois ajasta. Siinä voi käydä niin, että menee yksi ilta, valvot ohi tuosta riskiajasta ilman kohtausta, mutta saat kohtauksen myöhemmin. Olet kuitenkin hoksannut, ettei kohtauksen syntyminen johdukaan jostain sinusta riippumattomasta tekijästä vaan sinusta itsestäsi. Siitä kierteestä, johon olet ajautunut. Aiheutat itse itsellesi paniikkikohtauksen ahdistumalla jo etukäteen mahdollisesta paniikkikohtauksesta. Jos osun täysin harhaan, olen pahoillani, mutta jotenkin tuntuu, että tämä ongelmasi saattaa hyvinkin olla sellainen, joka paranee ilman terapiaa, kun hoksaat itse mistä on kyse.

Viimeksi muokattu:
Mulla oli vbiime keväänä vastaavan laisiapaniikkikohtauksia..noh, ei usein, mutta öisin ja inhottavia. Nyt ne ovat hävinneet..kop kop kop...en tiedä miksi. Sydänoireita on joskus, useinkin, joskus lievää ahdistusta mutta saan sen ajattelemalla pois.
Olen käynyt mm. homeopaatilla, osteopaatilla, hieronnassa ja syönyt mm. B-vitamiineja, D-vitskuja, magnesiumia. Joskus musta tuntuu, että maidonjuominen aiheuttaa ahdistusta, hassua kyllä. Kahvi olisi ihan selkeä no-no, mutta koettelen kepillä jäätä....
Jooga on myös auttanut.
Koko kehon jännitystila edesauttaa luultavsti paniikkifiiliksiä. Mun faija kuoli viime keväänä ja se laukaisi suurelta osin tiettyjä kelauksia ja fiiliksiä, mm. vahvan kuoleman pelon, joka kyllä iski yleensä juuri nukkumaanmenon aikaan...
Mut tsemppiä sulle!

Yhteistyössä