Miksi määräaikainen työsuhde?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oili34
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Oili34

Vieras
Olen ollut työnantajalla töissä ja sovittiin haastattelussa suullisesti, että työsuhteeni on jatkuva ja siinä neljän kuukauden koeaika. Nyt viime viikolla kuitenkin tehtiin määräaikainen työsopimus vuodeksi.

Työ on vaativaa talouspäällikön työtä ja kuulemma voisin katsoa vuoden päästä kun olen itsenäisesti ollut siinä niin kauan kiinnostaako minua se työ. Tiedän, että on laittomasti tehty, mutta en viitsinyt alkaa painostamaan tai sanomaan mitään vastaan koska työ ja työilmapiiri ovat erittäin positiivisia ja olen ollut tyytyväinen kaikkeen.

Minkä takia työnantaja tekeekin määräaikaisen sopimuksen vaikka piti olla vakituinen. En usko, että olisi tehnyt edes sitä jos eivät haluaisi mua sinne töihin koska kyseessä on perheyritys, opettamista eli vaivaa paljon työnantajalla ja vastuuta tulee lisää vielä paljon koska toimenkuva on niin laaja ja kaikkea ei ole minulle vielä opetettu.

Olisivat varmaan laittaneet minut vain pois koska ei kirjallista työsopimusta tehty. Pidätte minua varmaan tyhmänä, mutta en halunnut painostaa asialla ja olin luulossa, että työsuhde on jatkuva vaikka ei kirjallista sopimusta. Lisäksi työpaikat kiven alla täällä Raumalla. Mikä voisi olla syynä siihen, että työnantaja tekee määräaikaisen sopimuksen? Haluaakohan sitoa työntekijän työhön vai ei uskalla vakinaistaa?

Korostan, että kyseessä vaativa työ ja jos eivät luottaisi minuun olisivat varmaan irtisanoneet minut tai eivät tekisi työsopimusta ollenkaan? Silti ihmetyttää. Neuvoja kiitos!

Ehkä yrittävät jotenkin turvata tilannetta, jos osoittaudut vikarekrytoinniksi. Vaikka todellisuudessa tilanne on aika hankala työnantajalle: Jos tulisi tarvetta vähentää esim. talousongelmien vuoksi, sinua ei voisi irtisanoa. Toisekseen jos työsuhdettasi ei jatkettaisi, mutta työ ei katoa, voisit riitauttaa asian aika helposti laittomasta määräaikaisuudesta.

Firmamaailmaa katseltuani aikani veikkaan, ettei työnantaja ole itsekään ihan perillä millä perusteilla määräaikaisuuden voi tehdä ja mitä se vaikuttaa myös heihin.

Minulla tuli siis 4 kk täyteen viime viikolla ja samalla ns. koeaika joka sovittiin suullisesti haastattelussa umpeutui. Tyhmää kun en vaatinut työsopimusta, mutta pelkäsin hieman sitä, että etteivät olisi tehneet sitä kun vasta harjoittelin töitä ja siten en voinut antaa itsestäni vielä niin hyvää kuvaa kun halusin.

No mutta tilannehan on hyvinki edullinen sinun kannaltasi!

Koska he ovat kirjoittaneet määräaikaisen sopimuksen, he eivät voi laittaa sinua pihalle koeajan jälkeen.

MUTTA! Määräaikaiselle sopimukselle on aina oltava pätevä syy joka on kirjattava sopimukseen. Jos näin ei ole tehty, työsuhde on TOISTAISEKSI VOIMASSA OLEVA vaikka sopimuksessa mitä lukisi. Näinollen voit tuohon vedoten lähteä firmasta lätkimään normaalin irtisanomisajan puitteissa jos siellä olo alkaa tuntua epämukavalta.

Olen itsekin ollut vastaavassa tilanteessa, ja en hiiskunut tuosta epäkohdasta mitään koska se antoi itselleni hyvän aseman. Jos minut olisi yritetty laittaa pihalle ennen aikojani, olisin voinut sanoa että sopimus on määräaikainen ja määräaikaisuuden peruste on oma suostumukseni (Käypä peruste) joka on suullisesti sovittu sopimusta allekirjoittaessa (<-- täysin pätevää). Jos taas olisin halunnut itse lähteä ennen määräaikaisuuden päättymistä, olisin vain todennut että sopimus ei ole laillisesti pätevä koska määräaikaisuudelle ei ole perusteita, joten se on toistaiseksi voimassa oleva ja näin ollen irtisanoudun, teen normaalin irtisanomisajan töitä ja sitten soronoo.

Ja se piti lisätä että kun vuosi on kulunut umpeen, voit huomauttaa sopimuksen epäkohdasta, jolloin työnantajan on sinusta eroon päästäkseen pakko menetellä jatkuvan työsopimuksen irtisanomisperusteiden ja -aikojen mukaan.

Vaikuttaa tosiaan, ettei työnantaja itsekään ihan ymmärrä mitä on tekemässä. Kuten muutama muu totesi, tilanne on sinun kannaltasi edullinen ja työnantaja saattaa hävitä tilanteessa. En hiiskuisi mitään asiasta, mutta jos alkaisi näyttämään siltä, että sinua oltaisiin potkimassa pois vuoden kuluttua, harkitsisin vihjaavani, että tilanne tosiaan on laiton.

Tiedän tapauksen, jossa vastaavassa tilanteessa oli useampi määräaikaisuus perättäin. Työantaja jossain vaiheessa ei enää jatkanutkaan työntekijän sopimusta vaan otti työhön toisen. Työnantaja joutui korvaamaan työntekijälle muistaakseni kahden vuoden palkkaa vastaavan summan + oikeudenkäyntikulut yms. Työnantajana en uskaltaisi tuollaisiin sopimuksiin.

Kiitos hurjasti vaivannäöstänne ja kattavista vastauksistanne. Tilanne ei sitten olekaan ollenkaan hassumpi kannaltani;) Teen juuri noin kun neuvoitte jos tilanne muuttuu. Hieman vaan ihmetyttää mikä mahtaa olla syynä määräaikaisuuden tekoon? Olen sen luonteinen, että haen aina onko asioihin koiraa haudattuna jo etukäteen niin osaan varautua. Syy kiinnostaisi määräaikaisuuden tekoon. Yrittävätköhän sitoa minut työhön vuodeksi vai ovat epävarmoja minusta vielä? Tosin vuosi on todella pitkä aika vielä opettaa ja nähdä vaivaa vuokseni. Luulisi, että olisivat tehneet esim. kesän yli työsopimuksen jne... tai eivät ollenkaan.

[QUOTE="Nana";27743870]Ja se piti lisätä että kun vuosi on kulunut umpeen, voit huomauttaa sopimuksen epäkohdasta, jolloin työnantajan on sinusta eroon päästäkseen pakko menetellä jatkuvan työsopimuksen irtisanomisperusteiden ja -aikojen mukaan.[/QUOTE]

No ei se nyt noin mene. Jos suullisen sopimuksen jälkeen on tehty uusi sopimus, on se voimassa ja vanhojen perään on turha itkeä.

Nana varmaan tarkoittaa, että jos määräaikainen tehdään ilman syytä niin työnantajalla näyttötaakka miksi sopimus määräaikainen eli pitäisi muuttua jatkuvaksi koska työvoimatarve jne.. ei vähene.

Mietityttää vaan syy, että miksi määräaikainen työsopimus työssä johon opettamiseen menee kauan aikaa? Keksiikö kukaan syitä miksi määräaikainen kokonaiseksi vuodeksi? En keksi syytä ja ajattelen, että ehkä joku syy jota en tiedä ja jota mulle ei kerrota? Ideoita, kiitos!

Yhteistyössä