Miksi mammat ei osaa ennakoida tulevia tarpeita??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"höh"

Vieras
Siis kun mulla on useampi kaveri jotka tuon tuosta löytää itsensä siitä tilanteesta että kaikki lapsen vaatteet on pieniä ja pitäis koko vaatevarasto ostaa kerralla. Sitte seuraavaksi vinkuvat kun ei oo varaa ostaa niin paljon kerralla ja miettivät miten nyt selviävät. Taikka jonain kauniina aamuna huomaavat että jaa pihalla -10 astetta pakkasta ja lapselle ei toppavaatteita ostettuna. Täälläkin joskus on vastaavanlaisia aloituksia. Miksi te mammat ette yhtään ennakoi tulevaa?? :O itselläni on ainakin se tapa, että kerään seuraavan koon vaatteita jo valmiiksi alennusmyynneistä ja kirpparilta niin, että kun nykyinen koko jää pieneksi, mulla on jo jonkinlainen varasto seuraavaa kokoa. Topat ostan edelliskevään alesta kun niitä saa puoli-ilmaiseksi, en syksyllä kun ne on kalleimmillaan. Oonko mä ainoa joka tekee tällästä, elääkö muut kuin viimeistä päivää ajattelematta nokkaansa pidemmälle??

En varastoi koska tilaa ei ole. Mutta aina selviän tilanteesta ja osaan kyllä kattoa huomista pidemmälle. Suosin kirppareita joista saa hyvää vaatetta alatikasvavalle enkä osta uutena kaikkea. Sekin toppapuku on aina löytynyt nopsaa ilman kuukausien säilytystä ja arvailua paljonko mahtaa muksu venyä ennen seuraavaa talvea, nyt oli taas vetäny senttejä niin että menee talvella hankittu talvipuku vaihtoon. En ois osannu arvioida mikä sitten ois ollu seuraava koko.

• Tykkää
Reactions: Rudebox
Mä taas en koe tarvetta tuomita ja lytätä muita tunteakseni itseäni paremmaksi ihmiseksi.
Vaikka sinulla olisi sellainen tai tämmöinen tapa elää, kaikilla ei näin ole ja hyvä niin.
Ihan rehellisesti, tämäkin aloitus on vain sitä varten että sinä voit tuntea olevasi parempi ihminen odottaessasi kannustusta,peesailua ja kruunun kiillottamista.

Onhan tässä se etu, että sinä voit tuntea itsesi kohtuullisen hyväksi ja fiksuksi. Tosin pikkuisen ponnistat toisten olkapäiltä. Sinänsä hyvä asia ja voisi olla toisella sävyllä auttavainenkin.

En varastoi koska tilaa ei ole. Mutta aina selviän tilanteesta ja osaan kyllä kattoa huomista pidemmälle. Suosin kirppareita joista saa hyvää vaatetta alatikasvavalle enkä osta uutena kaikkea. Sekin toppapuku on aina löytynyt nopsaa ilman kuukausien säilytystä ja arvailua paljonko mahtaa muksu venyä ennen seuraavaa talvea, nyt oli taas vetäny senttejä niin että menee talvella hankittu talvipuku vaihtoon. En ois osannu arvioida mikä sitten ois ollu seuraava koko.

Mulla on se kokemus kirppareista, että jos lähtee sieltä jotain varta vasten kattoon (tietty vaate ja tietty koko) nii ikinä en oo löytäny. Topat jos ostaa syksyllä niin joutuu maksaa useimmiten normihinnan. Mulla on ollu se tuuri, että yhtäkään haalaria ei oo menny hukkaan sen takia että olisin arvioinu koon väärin keväällä. Ehkä mun lapset kasvaa sitten niin normikäyrillä ja tasaisesti.

Mä en kyllä hirveästi ennakoi, koska en halua säilytellä kauheasti ylimääräistä vaatetta, joka ei sitten käyttöhetkellä olekaan mieleen tai osuvaa. Toisaalta eipä nuo vaatteet niin tasan samankokoisia ole, että kaikki menisi yhdessä yössä pieneksi :D Uusia vaatteita ostan silloin tälläin muuten vaan tai kun joku menee rikki tai nuhjaantuu roskiskuntoon. Tai jää pieneksi. Mistä tuli mieleen, että kengät pitäisi tarkistaa ja miettiä loppusyksyn ja talven kenkävarustus.

Muakin ihmetyttää, etti mitään osata ennakoida. Itse myös ostan kirppiksiltä jos sattuu vastan tulemaan kivoja numeroa tai kahta isompia vaatteita, mutta en minä niitä varsinaiseti etsimällä etsi tai hamstraa. Eniten kuitenkin kirppikseltä lähtee mukaan just sillä hetkellä meneviä vaatteita.

Minä vasta nyt, kun lapsi on 3,5v, osaan jotenkuten arvioida mitä vauhtia kasvaa. Tätä ennen kasvu on ollut melko epätasaista, ja etukäteen ostetut vaatteet epäsopivia. Eikä mulla ole aikaa selailla huutiksia tai myydä epäsopivia ja toivoa, että saisin omani takaisin.

Mutta hyvin on lapselle kelvannut ekana kylmänä päivänä pikkuisen pieni puku, ennen kuin ollaan käyty uusi ostamassa - ja niitä kun saa ihan marketistakin, kun vaan kelpaa.

[QUOTE="huoh";24646037]Mä taas en koe tarvetta tuomita ja lytätä muita tunteakseni itseäni paremmaksi ihmiseksi.
Vaikka sinulla olisi sellainen tai tämmöinen tapa elää, kaikilla ei näin ole ja hyvä niin.
Ihan rehellisesti, tämäkin aloitus on vain sitä varten että sinä voit tuntea olevasi parempi ihminen odottaessasi kannustusta,peesailua ja kruunun kiillottamista.[/QUOTE]

No mulle on ihan sama miten muut elää mutta mua ärsyttää se kun mulle sitte soitellaan ja kysellään että olisko mulla antaa vaatteita kun on jääny kaikki pieneksi eikä ookaan juuri nyt varaa ostaa. On ihan ok vaikkei osta etukäteen mikäli talous on AINA siinä kunnossa että kun se vaatetarve yllättää niin sitte voi vaan mennä ja ostaa ne vaatteet ilman sen kummempaa numeron tekemistä. Mutta mulla on kavereita joilla sitte ei oo JUURI SILLOIN varaa ostaa oikein mitään kun huomaavat lapsen olevan ilman sopivia vaatteita ja sitte soitellaan mulle kun tietävät että mulla on vaatetta varastossa. Musta se on ärsyttävää.

[QUOTE="dia";24646053]Minä vasta nyt, kun lapsi on 3,5v, osaan jotenkuten arvioida mitä vauhtia kasvaa. Tätä ennen kasvu on ollut melko epätasaista, ja etukäteen ostetut vaatteet epäsopivia. Eikä mulla ole aikaa selailla huutiksia tai myydä epäsopivia ja toivoa, että saisin omani takaisin.

Mutta hyvin on lapselle kelvannut ekana kylmänä päivänä pikkuisen pieni puku, ennen kuin ollaan käyty uusi ostamassa - ja niitä kun saa ihan marketistakin, kun vaan kelpaa.[/QUOTE]

No jos sulla on varaa ostaa se uus toppahaalari heti ekana kylmänä päivänä niin eihän sillon mitää ongelmaa ole. Mutta kun nää kaverit joista nyt kirjoitin, sinä ekana pakkaspäivänä toteavat että jaa, toppapuku on pieni ja tilillä 0 euroa ja seuraavat rahat tulee 3 viikon päästä. Sitte soitetaan mulle ja vingutaan kun näin kävi.

[QUOTE="mä";24646050]en ennakoi edellisenä kautena. Haluan, että vaatteet on sopivia. Toki nyt on talvivaatteet ja kengät ostettuna, että saa mieleiset.[/QUOTE]

meillä on aina ollu etukäteen ostetut vaatteet sopivia. Yhtäkään haalariakaan en oo joutunu laittaa pois sen takia että tuli ostettua väärä koko. Ehkä mun lapset kasvaa sitte niin tasaisesti. Kenkiä en uskalla ostaa etukäteen, ne on hankalampia.

En vartavasten ennakoi, mutta pikkuhiljaa vaatekappale kerrallaan kun ostelen, vaihdan aina isompaan, kun huomaan lapsen taas kasvaneen.

Siis esim eilen tilasin nuoremmalle h&m:ltä puseron kokoa 86-92, kun nyt käytössä oleva 80cm koko on jäämässä hihoista/punteista kohta naftiksi.

[QUOTE="aapee";24646042]Mulla on se kokemus kirppareista, että jos lähtee sieltä jotain varta vasten kattoon (tietty vaate ja tietty koko) nii ikinä en oo löytäny. Topat jos ostaa syksyllä niin joutuu maksaa useimmiten normihinnan. Mulla on ollu se tuuri, että yhtäkään haalaria ei oo menny hukkaan sen takia että olisin arvioinu koon väärin keväällä. Ehkä mun lapset kasvaa sitten niin normikäyrillä ja tasaisesti.[/QUOTE]

Joo...mulla on pitkä ja vielä kasvava jonka veyvyyttä mä en osaa kunnolla edelleenkään ennakoida. Ja hyvät kirpparit.

[QUOTE="aapee";24646055]No mulle on ihan sama miten muut elää mutta mua ärsyttää se kun mulle sitte soitellaan ja kysellään että olisko mulla antaa vaatteita kun on jääny kaikki pieneksi eikä ookaan juuri nyt varaa ostaa. On ihan ok vaikkei osta etukäteen mikäli talous on AINA siinä kunnossa että kun se vaatetarve yllättää niin sitte voi vaan mennä ja ostaa ne vaatteet ilman sen kummempaa numeron tekemistä. Mutta mulla on kavereita joilla sitte ei oo JUURI SILLOIN varaa ostaa oikein mitään kun huomaavat lapsen olevan ilman sopivia vaatteita ja sitte soitellaan mulle kun tietävät että mulla on vaatetta varastossa. Musta se on ärsyttävää.[/QUOTE]

No jos sulla pyörii sitä kampetta nurkissa ja ovat pois käytöstä, niin miksi ihmeessä et voisi sitten vaikka auttaa ja myydä pienellä summalla? Se on sitä kierrättämistä...ja hyvän mielen antamista. Näin meillä tehdään :)..ja ei, en minäkään viitsi kummoisesti ennakoida, koska meillä on kaikkea muuta kuin tasaisesti ja normikäyreillä kasvavia lapsia. Elämä on ihanaa erilaisuuden takia :)!

[QUOTE="Vilukissa";24646088]No jos sulla pyörii sitä kampetta nurkissa ja ovat pois käytöstä, niin miksi ihmeessä et voisi sitten vaikka auttaa ja myydä pienellä summalla? Se on sitä kierrättämistä...ja hyvän mielen antamista. Näin meillä tehdään :)..ja ei, en minäkään viitsi kummoisesti ennakoida, koska meillä on kaikkea muuta kuin tasaisesti ja normikäyreillä kasvavia lapsia. Elämä on ihanaa erilaisuuden takia :)![/QUOTE]

Joo mutta mulla on 3 lasta. En halua antaa mun esikoisen viimetalvista pukua jonkun kaverin muksulle kun se olis hyvä parin vuoden päästä mun keskimmäiselle(sekin on sitä kierrättämistä kun jättää seuraavalle muksulle). Ja sitte kun niistä puvuista ei haluta ees maksaa. Viime syksynä kun yks kaveri oli taas vailla pukua ja rahattomana niin sanoin että voin myydä yhden talven käytössä olleen, uudenveroisen reima kiddon kympillä sille. Kymppi oli liikaa, ois pitäny saada ilmaiseksi :kieh: Mulla taitaa olla vähä outoja kavereita...

[QUOTE="Vilukissa";24646088]No jos sulla pyörii sitä kampetta nurkissa ja ovat pois käytöstä, niin miksi ihmeessä et voisi sitten vaikka auttaa ja myydä pienellä summalla? Se on sitä kierrättämistä...ja hyvän mielen antamista. Näin meillä tehdään :)..ja ei, en minäkään viitsi kummoisesti ennakoida, koska meillä on kaikkea muuta kuin tasaisesti ja normikäyreillä kasvavia lapsia. Elämä on ihanaa erilaisuuden takia :)![/QUOTE]

Niin enkä mä tässä nyt kirjoita sellaisista vaatteista jotka on meillä tarpeettomia, sellaiset myyn huutonetissä ja kirpparilla tai annan kavereille. Kirjoitan sellasista joille meillä vielä tulee olemaan käyttöä.

Kaikkea ei tosiaan voi ennakoida! Itsellänikin oli just vastaava aloitus, että huomasin vk haalarin olevan pieni. Olen kyllä kerännyt seuraavaa vaatekokoa kaappiin ja talvihaalarikin on jo valmiina hankittuna. Mutta tuota haalaria ei vaan huomannut, enne kun poika istui rattaissa ja näki kuinka lahkeet ovat lyhyet ja vetävät ylöspäin.

Voi kun näkisit meidän vaatevarastot. Mutta kun aina ei voi ennakoida paljonko lapsen jalka kasvaa kesän aikana, tai kroppa venähtää pituutta talvesta seuraavaan. Välillä sitä huomaa kuinka kaikista niistä varastoiduista vaatteista huolimatta sopivaa kokoa ei vaan löydy.

No sulla on mielikuvituksettomia tuttuja..Meillä ei hätä iske vaikka aamulla olis pikku pakkanenkin ja haalari olis liian pieni, kerrospukeutumistakin kun voi harrastaa..
Tietenkin hankalaa jos kaapista ei löydy ainuttakaan sopivaa vaatetta, mut tuskin kukaan päästää tilannetta siihen et ainoat sopivat vaatteet on kalsarit?

Ja ei, en ennakoi, en ole antanut ajatustakaan talvivaatteille ja mitään sen kummempia vk pukuja ei tyyppi omista, mutta sukkahousuja (niitä pieniäkin, jotka muuten venyy uskomattoman paljon tarvittaessa) löytyy yms. vaatetta jota voi vetää sit niskaan, mä ostan kampetta sitten kun sitä tarvitaan, en etukäteen.

Eipä kyllä mullakaan ole koskaan käyny niin että etukäteen ostettu haalari olis ollu liian pieni. Lapseni kasvaa ihan käyrillä tasaisesti ja viime keväänä jo ostin noin 4-vuotiaan kokoa olevan haalarin ja nyt se on ihan sopiva. Ostin haalarin muistaakseni maaliskuussa ja varmaan enskuussa tulee sille jo käyttöä. Eihän tässä ole kuin muutama kuukausi välissä, ei se lapsi nyt mitenkään hirveästi siinä ajassa ehdi kasvaa. Muutamia senttejä kyllä mutta ei mitään kymmentä tai sen yli.

Kengätkin ostan etukäteen, ostan aina pari numeroa suuremmat mitä edelliset oli.

[QUOTE="aapee";24646098]Joo mutta mulla on 3 lasta. En halua antaa mun esikoisen viimetalvista pukua jonkun kaverin muksulle kun se olis hyvä parin vuoden päästä mun keskimmäiselle(sekin on sitä kierrättämistä kun jättää seuraavalle muksulle). Ja sitte kun niistä puvuista ei haluta ees maksaa. Viime syksynä kun yks kaveri oli taas vailla pukua ja rahattomana niin sanoin että voin myydä yhden talven käytössä olleen, uudenveroisen reima kiddon kympillä sille. Kymppi oli liikaa, ois pitäny saada ilmaiseksi :kieh: Mulla taitaa olla vähä outoja kavereita...[/QUOTE]

Tai sitten sä olet vähän outo kaveri kun haluat myydä kaverille vaatetta. Meillä päin kavereille lahjotetaan.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi

Yhteistyössä