Miksi me ollaan nykyisin AINA kipeänä??! Ennen oli vain pari flunssaa vuodessa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mammamia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mammamia"

Vieras
Tämä syksy ja talvi on ollut aivan kamalia. Lapset 5,8 ja 1-vuotiaat ovat kokoajan kipeänä :( Me ollaan aina oltu "terveenä pysyvä" perhe. Nyt on toisin. Mistä tämä voisi johtua? Lapset ovat sairastelleet syksyn ja talven aika enemmän, kuin koko elämässään.

Käsiä pestään hyvin. Aivan niin kuin aina. Gefilusta syödään joskus, ei säännöllisesti. Mietin, että voisiko sairastelu johtua lapsen koulusta? Olisiko hometta? Tämä koululainen yleensä aloittaa sairastelun.

[QUOTE="abc";25670326]Mut tuskin tarttuisi sitten muihin...teillä varmaan on nyt porukkaa niin hajallaan (koulu, päiväkoti, kerho, harrastukset) et niitä tulee sieltä...[/QUOTE]

Niin ja jossain vaiheessa tautia se virus muuttuu hieman (ne on siinä taitavia) ja tartuttaa seuraavan pahaa-aavistamattoman jolla ei ole vastustuskykyä juuri sille virukselle... eli monilapsisissa perheissä sama flunssa voi kiertää useamman kerran juur tuon muuntatumiskyvyn ansiosta.

kyllähän se home saattaa vastustuskykyä heikentää, joten ei ole poissuljettu tuo home asia, myöskään teiltä kotoa.

Onko koululaisella yleensä kotona hyvä olo (terveenä) joka sitten koulussa ollessa huononee, esim pääkipua, yskää, silmienkirvelyä?

Oletteko esim. muuttaneet ja sairastelu alkanut vähän sen jälkeen? Silloin tulisi heti mieleen, että jos se home on teidän kotona. Varsinkin uudet asuintalot pelottavat minua, kun olen kuullut niistä niin monelta näitä homejuttuja.

Itse asiassa vastustuskyky saattaa olla sitä parempi, mitä enemmän flunssaoireita saa.

http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2010/10/hyva_vastustuskyky_ei_ehka_suojele_flunssalta_2037758.html

Koululaisella oli ekaluokalla paljon päänsärkyä ja usein koulusta kotiin tultua oli tosi huono vointinen (koski päähän ja oksetti). Asiaa yritettiin tutkia,mutta syy ei oikein selvinnyt. Nyt toisella luokalla on alkanut tämä sairastelu. Jatkuvaa flunssaa. Juuri lapselta kysyin kolulu vointia ja hän sanoi, että koulussa täytyy niistää nenää kokoajan, myös silloin kun ei ole kipeänä. Keskimmäinen lapsi aloitti tänä syksynä kerhon, se on ainoa muutos pariin vuoteen. Pienin on kotona.

[QUOTE="vieras";25670635]Oletteko esim. muuttaneet ja sairastelu alkanut vähän sen jälkeen? Silloin tulisi heti mieleen, että jos se home on teidän kotona. Varsinkin uudet asuintalot pelottavat minua, kun olen kuullut niistä niin monelta näitä homejuttuja.[/QUOTE]

Ei olla muutettu ja talossa ei hometta, tutkittu on.

Jos se home on koulussa, niin se onkin hankalampi juttu...Aika nopeasti lapsesi on saanut oireita mahdollisesta homeesta jos heti ekalla jo alkoi. Luulisi että se tarvitsisi jo home altistuksen aiemmilta vuosilta, perussairauden tai jotain...Kannattaa ottaa yhteyttä rehtoriin. Jos muutkin oireilevien lasten vanhemmat tekevät samoin, niin asiaa saatetaan selvitellä lisää.

Voi tietysti myös olla, että joinain vuosina sairastaa enemmän kuin toisina.

[QUOTE="vieras";25670718]Jos se home on koulussa, niin se onkin hankalampi juttu...Aika nopeasti lapsesi on saanut oireita mahdollisesta homeesta jos heti ekalla jo alkoi. Luulisi että se tarvitsisi jo home altistuksen aiemmilta vuosilta, perussairauden tai jotain...Kannattaa ottaa yhteyttä rehtoriin. Jos muutkin oireilevien lasten vanhemmat tekevät samoin, niin asiaa saatetaan selvitellä lisää.

Voi tietysti myös olla, että joinain vuosina sairastaa enemmän kuin toisina.[/QUOTE]

Ei tarvi aikaisempaa altistusta. Kyllä ne home oireet voi alkaa hetikin altistumisesta.

En tiedä onko muilla oireita, jos nyt sitä hometta olisi. Tänä talvena on ollut paljon poissa oloja koko luokalla. On meille tullut pöpöjä jonkun verran ennen keskimmäisen kerhoon lähtöä, kun olen pph. Nyt olen siis hoitovapaalla.

[QUOTE="vieras";25670797]Ai että ne alkaa heti noin voimakkaina?

Luulisi että muutkin opplaat oireilisivat.[/QUOTE]

Saataahan ne oireillaki, mistä sitä tietää. Ja kyllä voi alkaa oireilu hyvinkin voimakkaana, ihmiset kun on erilaisia osa reakoi herkemmin kuin toiset.

Homekoulut on kunnissa niiiiin arka puheen aihe että hyvin harvoin se myönnetään "heti".
Eräässäkin paikallisessa koulussa puhutaan sisäilmaongelmasta, mistä ei ole tarveydelle haittaa vaikka niin opettajat kuin oppilaatkin sairastelevat hyvin paljon.

Kaikki koulut mitä täällä on ollut homeessa, ongelma on myönnetty vasta sen jälkeen kun oppilaat ovat uhanneet/ olleet lakossa.
Sitä ennen hyssytellään ja pahimmassa tapauksessa vielä senkin jälkeen.

Eräässä paikallisen koulun ilmastointiputkissa oli aspestia ja muuta rakennusjätettä ollut koulun valmistumisesta lähtien (kukaan viittinyt niitäkään putsata aika ajoin kuten pitäisi) ja siitäkin oltiin hiljaisuudessa hyvin pitkään.. Mitään väliä lasten terveydellä..