Miksi mennä tekemään jotain ikävää työtä, kun työttömänäkin pärjää ihan ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Laskeskelin, että kun olen työmarkkinatuella, niin joka päivä jää laskujen maksamisen jälkeen rahaa "tuhlattavaksi" noin 15 euroa. Eli sen verran voi käyttää ruokaan, matkustukseen, vaatteisiin, kaikkeen sekalaiseen tavaraan ym. Ruuan kun tekee itse niin siihen ei mene kuin muutama euro päivässä, kun katsoo mistä ostaa (esim. lihat ja leivät viimeisen myyntipäivän alennuksesta ja laittaa ne pakkaseen). Työttömänä on muutenkin aikaa kytätä tarjouksia eli vaatteet ja tavarat saa yleensä halvalla. Käytännössä minulla jää joka kuukausi työmarkkinatuesta säästöön noin parisataa euroa jos en tee mitään ulkomaanmatkoja tai osta kalliita tavaroita.

Summa summarum, työttömänä elän oikein kivaa elämää taloudellisesti vaikka en toki syökään naudan sisäfilettä tai omista autoa. Toki jos kävisin töissä niin voisin ostella vielä paljon enemmän kaikkea. Mutta toisaalta eivät hienot tavarat ja kalliit ruuat ihmistä onnelliseksi tee. Itse asiassa ne ovat aika turhia ihmiselle monelta kantilta.

Toisin sanoen jos menisin töihin niin sen työn olisi oltava jotain sellaista mistä oikeasti nautin, jotta työnteon hyöty/haitta-laskelma kääntyisi positiivisen puolelle. Ikävää työtä ei kannata mennä tekemään, koska työn mahdollistama luksuskulutus ei mitenkään korvaisi sitä kärsimystä mitä työtä tehdessä joutuisi kokemaan. Jos tekee puuduttavaa työtä ja on ikävien työkavereiden haukuttavana 8 tuntia, niin ei työn tuomalla lisärahalla saa illaksi ja viikonlopuksi sellaista nautintoa joka sen työnteon haitan, vaivan ja ärsytyksen nollaisi.

Toisaalta en edes tiedä mistä työstä nauttisin. Työkkärin pakottamana 9 euron työntekijänä olen ollut ruokakaupassa, taidenäyttelyssä, päiväkodissa ja ala-asteella apulaisena enkä kyllä voi sanoa pitäneeni yhdestäkään näistä töistä. Työnteko oli pääosin puuduttavaa ja ärsyttävää sitä paitsi useimmissa paikoissa oli selän takana puhumista, nälvimistä ja aivan tarpeetonta pomottamista ("omien aivojen käyttö kielletty").

Tämä on totta. Itse olen ollut 1,5 vuotta nyt työttömänä. Olen 20 vuotias. Nautin elämästäni tällaisena. On aikaa ulkoilla ja nähdä kavereita. Omistan koiran ja minulla on myös auto. Silti rahat riittää oikein hyvin. En vieroksu työntekoa, mutta en tyydy huonoon työpaikkaan. Vanhemmat ym hoputtaa että "tekisit edes jotain töitä". Ei. En tee. Tahdon tehdä työtä josta NAUTIN, en työtä jota teen vain siksi että saan rahaa. En halua että joka kerta töihin lähtiessä v*tuttaa "äh taas mentävä tähän pskaan duuniin".

Mielekäs työ onkin sitten aivan eri asia. Kun teet työtä, mistä nautit, on se enemmänkin harrastusta, eikä millään haluaisi töistä lähteä. Ja sitten joku vielä maksaa palkkaa siitä, että nautit, ihanaa:ROFLMAO:

Vastaan sulle ap kysymyksellä:
ketkä rahoittavat sun työttömyyskorvauksesi?

Kyllä mä mielummin teen töitä ja saan nettona palkkaa n.1400 kuin eläisin työmarkkinatuella. Jos mä saisin työmarkkinatukea, niin ei meillä olisi varaa talolainan lyhennyksiä ja talon muita kuluja. Ei kiitos enää vuokralla asumista jossakin rivarissa. Oma tupa ja oma piha on se mitä me haluttiin ja siihen tarvitaan kaksi töissä käyvää ihmistä.

• Tykkää
Reactions: Echo
Hölmöt.
Miten sulle käy, jos me kaikki hölmöt lakataan tekemästä työtä ja vedetään työttömyystukia?

Kas kun ei nuo pimeät ja kylmät marraskuun aamut ole niin kivoja kun auton tuulilasikin on jäässä ja kotiinkin pääsee illan pimetessä.
Mitäs jos jäätäis kaikki kotia?

Miten sulle käy, jos me kaikki hölmöt lakataan tekemästä työtä ja vedetään työttömyystukia?

Kas kun ei nuo pimeät ja kylmät marraskuun aamut ole niin kivoja kun auton tuulilasikin on jäässä ja kotiinkin pääsee illan pimetessä.
En usko että te jäätte kotiin. Te olette elämäntapanne valinneet ja jo esim. asunto- ja autolainat estävät töistä eroamisen.

En usko että te jäätte kotiin. Te olette elämäntapanne valinneet ja jo esim. asunto- ja autolainat estävät töistä eroamisen.
Niin, me ei haluta olla loisia ja :poop:-läjiä.
Kyllä mäkin haluaisin monen huonosti nukutun yön jälkeen jäädä kotiin nukkumaan.

Mutta mieluummin väsyn, otan hankalien asiakkaiden urputukset niskaan, koitan miehen kans hoitaa perheen ja arjen siinä sivussa.

Koska jokaisen on kannettava kortensa kekoon eikä olla ikäänkuin yhteiskunnan varas.

Eri asia jos ei saa mistään työtä tai ei ole työkykyinen.

Taas sä oot suurentelemassa täällä kärpästä härkäseksi?
Mitä, jos kaikki maailman ihmiset lakkais tekemästä töitä ja jäis kotia?! iik! Mitä, jos kaikki lehmät alkaa yhtäkkiä lakkoon tai jos aurinko ei jaksakkaan enää kiertää maata...

Niin, me ei haluta olla loisia ja :poop:-läjiä.
Kyllä mäkin haluaisin monen huonosti nukutun yön jälkeen jäädä kotiin nukkumaan.

Mutta mieluummin väsyn, otan hankalien asiakkaiden urputukset niskaan, koitan miehen kans hoitaa perheen ja arjen siinä sivussa.

Koska jokaisen on kannettava kortensa kekoon eikä olla ikäänkuin yhteiskunnan varas.
Maailma on epäreilu paikka eikä sitä menesty jos liikaa ajattelee toisia ihmisiä. Harvemmin rikkaat ihmisetkään ovat sitä omaisuutta keränneet sillä keinolla, että ovat olleet joku empatian perikuva.

Taas sä oot suurentelemassa täällä kärpästä härkäseksi?
Mitä, jos kaikki maailman ihmiset lakkais tekemästä töitä ja jäis kotia?! iik! Mitä, jos kaikki lehmät alkaa yhtäkkiä lakkoon tai jos aurinko ei jaksakkaan enää kiertää maata...
Ajatteletko aina, että juuri sulla on oikeus tehdä poikkeuksia joihin muut eivät anna itselleen lupaa?

Matkustatko esim. jatkuvasti pummilla koska muut maksavat liput?

Aktiivimalli harmittaa mua niiden puolesta jotka oikeasti haluavat ja hakevat töitä, saamatta sitä. Mut sun kaltaistesi lusmujen takia se on perustettu.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
No se ei autuaaksi tee. Moni vanhus oikeasti sitkuttelee juuri noilla tuloilla ja voin sanoa että elämisen laadusta ei ole tietoakaan. Toivottavasti omaat hyvät geenit etkä sairastu. Ja olet pieniruokainen. Valmis mahdollisesti yöpymään myös ulkona kun tuo summa ei kata vuokramenoja...
Kansaneläke + eläkkeensaajan asumistuki on selvästi parempi raha kuin työmarkkinatuki + yleinen asumistuki. Eli siltä pohjalta ei olisi kovin huolissani vanhuusiän toimeentulosta.

Maailma on epäreilu paikka eikä sitä menesty jos liikaa ajattelee toisia ihmisiä. Harvemmin rikkaat ihmisetkään ovat sitä omaisuutta keränneet sillä keinolla, että ovat olleet joku empatian perikuva.
Ja lusmuilijat tekevät maailmasta vielä epäoikeudenmukaisemman.

Mutta sanotko elämäntapatyötöntä sit menestyneemmäksi? Muututko menestyjäksi töitä välttelemällä ja kituuttamalla pienellä korvauksella ja syömällä loppuiän alennuslihoja?
Kyllä mäkin alelihoja ostan tarkoituksella, mutta on ihan mukava välillä ostaa kalliimpaa.

Ei kukaan ole väittänytkään että työelämä olisi helppoa kellekään, kuin joillekin harvoille.

Lusmuilijat on naiivia ja typerää sakkia, joille tulee yllätyksenä että
-oho, maanantaiaamuna sataa räntää ku meen töihin! Ei oo +22 aurinkoista!
-oho, pomo ei lirkuttelekaan mulle aina! Työkaverit ei ole aina häpihäpi, häshtäg laav-änd-piis! (työpaikkakiusaaminen on asia erikseen)
- mitä, mua väsyttää kun teen jo kolmatta viikkoa töitä!
-mitä, multa vaaditaan sama suoritus töissä vaikka en saanu viime yönä nukuttua ku kissa mourusi!
-multa vaaditaan sama suoritus vaikka mulla on lämpöä 0,1 astetta ja nuha meinaa tulla huomenna!
-häh, mä en pääsekään työkkäriin asioimaan virka-aikana ku oon - töissä!
-mitä, mun selkä kipeytyy ku teen konttorissa aina samassa asennossa töitä!
-koulutuspäivä lauantaina: pieruverkkaripäiväni on peruttu enkä voi perjantaina juhlia pilkkuun asti!
->yhteys näissä kaikissa Amnestyyn ja eduskunnan yhdenvertaisuusvaltuutetulle!

...Mitäs, jos varautuisitte ajatuksella noihin kaikkiin?

Kansaneläke + eläkkeensaajan asumistuki on selvästi parempi raha kuin työmarkkinatuki + yleinen asumistuki. Eli siltä pohjalta ei olisi kovin huolissani vanhuusiän toimeentulosta.
Niinpä niin...ja elinkustannuksethan ei nouse ollenkaan enää missään kohdassa. Ja omaat niin hyvän vastustuskyvyn kaikkia tauteja vastaan että ikääntyminen ei tunnu missään. Muutoinkin osaat väistää kaikki mahd.vastoinkäymiset. No, tuurillaan ne laivatkin..

• Tykkää
Reactions: Echo