Miksi minut unohdetaan? Eikä kukaan tunnu välittävän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LonelyMama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

LonelyMama

Vieras
En tiedä mistä alkaisin kertomaan. Enkä tiiä, oikein uskallanko kirjoittaakaan, jos joku tunnistaa minut. Mutta kun minulla ei ole ketään kenelle puhua, enkä miehellenikään viitsi sydäntäni purkaa. Hän ei ymmärrä ja syyttää minua siitä, että olen outo. Luolteeltani olen erittäin arka, hiljainen ja epävarma. Yksinäinen introvertti, joka ei uskalla ihmisten seuraan mennä. Odotan että joku tulee luokseni ja ottaa minuun yhteyttä. Etenkin, jos koen että en tunne oloani tervetulleeksi, niin jättäydyn takavasemmalle. Mutta kuitenkin kärsin siitä. Naapurissani asuu kaksi ystävääni. Tai no, aikaisemmin voi sanoa ystävä mutta nyt minusta tuntuu etten tunne heitä enää, ystävyys on hävinnyt jonnekin. Voiko siis tämä mitään ystävyyttä ollakaan, eihän hyvä ystävyys katoa vuosien aikana. Ennen oltiin tosi paljon yhteydessä, vietettiin aikaa yhdessä ulkoillen, iltaa istuen ja lenkkeillen. Meitä yhdistää myös lastemme kautta tärkeä side, joten senkin takia ihmettelen miksi tilanne on muuttunut tällaiseksi. Tunnen oloni erittäin ulkopuoliseksi, laiminlyödyksi ja yksinäiseksi. Ihmettelen päivittäin, miten tilanne on muuttunut näin. Mikä minussa on vikana, ettei minusta enää pidetä. Nyt nämä naapurit ovat ystävystyneet keskenään. Olen tosi iloinen heidän puolestaan, mutta samalla myös hyvin katkera. Myönnän sen. MInäkin haluaisin päästä osalliseksi tuosta ilonpidosta mitä he yhdessä tekevät. Lenkkeilevät, kyläilevät puolin ja toisin, istuvat iltaa yhdessä, käyvät kaupungilla jne. Näen heidät päivittäin yhdessä ja facebookista on luettavissa kaikki tämä. MInä olen nykyään pelkkää ilmaa. Niin oikeassa elämässä kuin tuolla hemmetin virtuaalielämässä. Minun olemassaoloani ei noteerata enää millään tavalla, ei kutsuta kylään, ei lenkille, saati että ulkoilemaan. MIkäli satun pihalla olemaan heidän ollessa myös, monesti pihamme ohi kävellään niinkuin en siinä olisikaan. Kerran olin pihamaalla, toinen naapurini tuli juttusilleni. Hetken siinä juteltiin niitä näitä. Toinen naapuri tuli siihen myös ja siitä lähtivät sitten hetimmiten yhdessä jatkamaan matkaa. Minä näin siihen kummissani katsomaan että mitenkäs tässä näin kävi. Menenkö mukaan vaiko en. En mennyt, kun ei kutsuttu. En tiedä, saako sepustuksestani kukaan mitään selvää, saati ymmärtääkö miltä minusta tuntuu. Haluaisin niin kovasti olla ihminen, joka on puhelias, uskaltaa mennä kutsumatta rohkeasti mukaan porukkaan. IHminen, jonka ei tarvitse koko aikaa miettiä, mitähän pahaa minä olen tehnyt, mikä minussa on vikana kun minut unohdetaan eikä minusta pidetä. En halua olla tällainen takapenkin taavetti, ujopiimä joka ei pääse koskaan keskusteluun ja ryhmätilanteisiin mukaan. Olen pyytänyt heitä mukaan lenkille, kaupungille jne. mutta yleensä heillä on aina joku este. "Toisella kertaa sitten". Mutta näitä toisia kertoja ei ole tullut. Enkä enää edes kysy koska en halua olla tungetteleva. Olen jopa alkanut pelkäämää heitä. En tiedä aina uskallanko lähestyä vaiko en. Joskus on ollut sellainen tilanne että olen toisen naapurin pihamaalle mennyt "kutsumatta", katseet ovat olleet sitä luokkaa että mitä sinä tänne tulet. Ehkäpä kuvittelen mutta usein tulee tällaiset ajatukset mieleen. ETenkin kun olen hiljainen, enkä aina keksi puhumista, niin hiljaiset hetket ovat aika kiusallisia ja saavat minut miettimään, ajatteleekohan toinen että miksi tulen käymään, jos olen suurimman osan ajasta hiljaa. Etenkään kun toinen ei kovin innokkaasti juttele myöskään (mistään hiljaisuudesta ei näissä tapauksissa ole kyse, päinvastoin) niin helposti tulee mielikuva että olen ei-tervetullut vieras. Huh huh, jaksaakohan kukaan tätä lukea. On vaan niin hemmetin yksinäinen, ulkopuolinen olo. Työskentelen vielä ammatissa, jossa en juurikaan ole aikuisten ja muiden ihmisten kanssa tekemisissä, niin tunnen oloni päivä päivältä yksinäisemmäksi, epävarmemmaksi ja huonoksi.

:wave: Minä jaksoin lukea. Kuulostaa osin tutulta. Mä olen oikeastaan tosi epävarma itsestäni vaikka ihmiset pitävät mua sosiaalisena ym. En silti haluaisi oikeen ikinä häiritä ketään, olla vaivaksi, "ei mun takiani kenenkään tartte". Pelkään mennä oikeen mihinkään mukaan, en haluaisi koskaan tupata itseäni kenenkään seuraan. ym. ym.

Puhun kuitenkin paljon, mutta usein aina jälkeenpäin tulee olo että mä varmaan sanoin nyt tyhmästi tai puhuin liian paljon tai..

Mulla on vähän samanlainen tilanne. Olisn ystävä yhden naapurin kanssa ja sitten muutti uusi alueelleemme, joka alkoi innokkaasti piirittämään tätä ystävääni. Itse vetäydyin syrjään. Myöhemmin ystävystyin naapurustoon muuttaneeseen uuteen naapuriin ja taas tämä sama naapuri alkoi kaveeraamaan innokkaasti tämän sytävänä kanssa. Olemme tosi erilaisia tämän naapurin kanssa, joka haluaa innokkaasti kaveerata näiden naapurinäitien kanssa ja siksi ajaudun pois porukoista. Kovasti kyllä harmittaa. Ymmärrän siis sinua. Jaksuja!

En tiedä mistä alkaisin kertomaan. Enkä tiiä, oikein uskallanko kirjoittaakaan, jos joku tunnistaa minut. Mutta kun minulla ei ole ketään kenelle puhua, enkä miehellenikään viitsi sydäntäni purkaa. Hän ei ymmärrä ja syyttää minua siitä, että olen outo.

Luolteeltani olen erittäin arka, hiljainen ja epävarma. Yksinäinen introvertti, joka ei uskalla ihmisten seuraan mennä. Odotan että joku tulee luokseni ja ottaa minuun yhteyttä. Etenkin, jos koen että en tunne oloani tervetulleeksi, niin jättäydyn takavasemmalle. Mutta kuitenkin kärsin siitä.

Naapurissani asuu kaksi ystävääni. Tai no, aikaisemmin voi sanoa ystävä mutta nyt minusta tuntuu etten tunne heitä enää, ystävyys on hävinnyt jonnekin. Voiko siis tämä mitään ystävyyttä ollakaan, eihän hyvä ystävyys katoa vuosien aikana. Ennen oltiin tosi paljon yhteydessä, vietettiin aikaa yhdessä ulkoillen, iltaa istuen ja lenkkeillen. Meitä yhdistää myös lastemme kautta tärkeä side, joten senkin takia ihmettelen miksi tilanne on muuttunut tällaiseksi.

Tunnen oloni erittäin ulkopuoliseksi, laiminlyödyksi ja yksinäiseksi. Ihmettelen päivittäin, miten tilanne on muuttunut näin. Mikä minussa on vikana, ettei minusta enää pidetä. Nyt nämä naapurit ovat ystävystyneet keskenään. Olen tosi iloinen heidän puolestaan, mutta samalla myös hyvin katkera. Myönnän sen. MInäkin haluaisin päästä osalliseksi tuosta ilonpidosta mitä he yhdessä tekevät. Lenkkeilevät, kyläilevät puolin ja toisin, istuvat iltaa yhdessä, käyvät kaupungilla jne.

Näen heidät päivittäin yhdessä ja facebookista on luettavissa kaikki tämä. MInä olen nykyään pelkkää ilmaa. Niin oikeassa elämässä kuin tuolla hemmetin virtuaalielämässä. Minun olemassaoloani ei noteerata enää millään tavalla, ei kutsuta kylään, ei lenkille, saati että ulkoilemaan. MIkäli satun pihalla olemaan heidän ollessa myös, monesti pihamme ohi kävellään niinkuin en siinä olisikaan.

Kerran olin pihamaalla, toinen naapurini tuli juttusilleni. Hetken siinä juteltiin niitä näitä. Toinen naapuri tuli siihen myös ja siitä lähtivät sitten hetimmiten yhdessä jatkamaan matkaa. Minä näin siihen kummissani katsomaan että mitenkäs tässä näin kävi. Menenkö mukaan vaiko en. En mennyt, kun ei kutsuttu.

En tiedä, saako sepustuksestani kukaan mitään selvää, saati ymmärtääkö miltä minusta tuntuu. Haluaisin niin kovasti olla ihminen, joka on puhelias, uskaltaa mennä kutsumatta rohkeasti mukaan porukkaan. IHminen, jonka ei tarvitse koko aikaa miettiä, mitähän pahaa minä olen tehnyt, mikä minussa on vikana kun minut unohdetaan eikä minusta pidetä.

En halua olla tällainen takapenkin taavetti, ujopiimä joka ei pääse koskaan keskusteluun ja ryhmätilanteisiin mukaan. Olen pyytänyt heitä mukaan lenkille, kaupungille jne. mutta yleensä heillä on aina joku este. "Toisella kertaa sitten". Mutta näitä toisia kertoja ei ole tullut. Enkä enää edes kysy koska en halua olla tungetteleva. Olen jopa alkanut pelkäämää heitä. En tiedä aina uskallanko lähestyä vaiko en.

Joskus on ollut sellainen tilanne että olen toisen naapurin pihamaalle mennyt "kutsumatta", katseet ovat olleet sitä luokkaa että mitä sinä tänne tulet. Ehkäpä kuvittelen mutta usein tulee tällaiset ajatukset mieleen. ETenkin kun olen hiljainen, enkä aina keksi puhumista, niin hiljaiset hetket ovat aika kiusallisia ja saavat minut miettimään, ajatteleekohan toinen että miksi tulen käymään, jos olen suurimman osan ajasta hiljaa. Etenkään kun toinen ei kovin innokkaasti juttele myöskään (mistään hiljaisuudesta ei näissä tapauksissa ole kyse, päinvastoin) niin helposti tulee mielikuva että olen ei-tervetullut vieras.

Huh huh, jaksaakohan kukaan tätä lukea. On vaan niin hemmetin yksinäinen, ulkopuolinen olo. Työskentelen vielä ammatissa, jossa en juurikaan ole aikuisten ja muiden ihmisten kanssa tekemisissä, niin tunnen oloni päivä päivältä yksinäisemmäksi, epävarmemmaksi ja huonoksi.

No esim. tähän: "Kerran olin pihamaalla, toinen naapurini tuli juttusilleni. Hetken siinä juteltiin niitä näitä. Toinen naapuri tuli siihen myös ja siitä lähtivät sitten hetimmiten yhdessä jatkamaan matkaa. Minä näin siihen kummissani katsomaan että mitenkäs tässä näin kävi."
>> Tuosta nyt ei pidä liikoja johtopäätöksiä tehdä. Noin se nyt vain käytännössä usein menee. Ensin yhden kanssa, sitten toisen, ja kun paikallaan jo on tovi oltu, niin lähdetään liikkeelle (kun ehkä alunperinkin piti jo olla menossa). Tilanteita tulee ja tilenteita menee.

Kuulostaa tutulta. Minun ainoat kaverit vaan asuu sen verran kauempana ja ovat niin kiireisiä niin töidensä kuin muiden kaveriensa kanssa, että tuntuu ettei niitä näe ikinä.
Ja olen kans ujo ja hiljainen, todella huono ystävystymään kenenkään kanssa. En oikeen uskalla ketään ees lähestyä, kun en sitten keksi mitään sanottavaa ja jos jotain sanonkin niin mietin jälkeenpäin, että mitenkähän tyhmänä minua pidetään kun jos jotain sanoin tyhmästi.

Tsemppiä, et ole ainut..en oikein osaa tosin auttaa, ite koitan aina hymyillä edes esim.naapureille ja tietty moikkaan vaikken sitten muuta sanoiskaan. Vastaan jos kysytään.

Mä monesti ihmettelen että miksei ole jotain ryhmiä, ystäväpiirejä meille sosiaalisesti aroille. Joissa ketään ei jätettäisi ulkopuolelle ja syrjittäisi? Eikä sinne huolittaisi sellaisia joilla on monia kavereita. Olisiko ihan mahdoton ajatus tälläistä perustaa?

1)Kappalejako
2)Jos niitä väsyttää sun syrjään vetäytyminen, eivätkä jaksa koko ajan vetää perässään. Mitäs jos vaan kuule meet mukaan ilman,että täytyy erikseen kysyä.

sun nyt vaan täytyy ottaa itteäs niskasta kiinni ja ruveta seuralliseksi

sepä ei ole ihan niin helppoa. Mulla on ollut aika samanlaista, yritän pyristellä siitä eroon. Vasta masennuslääkkeiden avulla sain otettua enemmän yhteyttä ihmisiin. Mutta niittenkin kanssa se on vaikeaa.

Luulen että muut unohtaa mut helposti kun kokevat mun ujouteni niin etten edes halua olla kenenkään seurassa. Ja tämän tajuaminen on ollut sinänsä iso edistysaskel kun aiemmin ajattelin etä se johtuu siitä ettei kukaan pidä musta.

Jospa niillä vaan juttu luistaa paremmin kahdestaan. Kirjoitit, että et aina keksi mitään sanottavaa. Se voi olla vähän kiusallista sosiaalisempien ihmisten mielestä, itse ainakin koen hieman väsyttävinä sellaiset ihmissuhteet, joissa itse joutuu koko ajan olla se aktiivisempi, joka keksii keskustelunaiheet ja "vetää" keskustelua.

[QUOTE="hei";24032784]Mä monesti ihmettelen että miksei ole jotain ryhmiä, ystäväpiirejä meille sosiaalisesti aroille. Joissa ketään ei jätettäisi ulkopuolelle ja syrjittäisi? Eikä sinne huolittaisi sellaisia joilla on monia kavereita. Olisiko ihan mahdoton ajatus tälläistä perustaa?[/QUOTE]

Kuka sellaisen ryhmän perustaisi ja onko takeita siitä että niihin on osallistujia? Toisen puolesta on vaikea olla sosiaalinen. Sosiaalisuutta on vain opeteltava. Jos ja kun ujous häiritsee se kertoo minusta enemmän itsestä kuin vastapuolesta. On hyväksyttävä ensin itsensä että uskallat kertoa itsestäsi tai mielipiteesi.

Mikä olisi pahin "moka" seurassa? Entä sitten jos niin tapahtuisi? Jos joku ei hyväksy minua sellaisena kuin ole, menetänkö mitään?

Kuka sellaisen ryhmän perustaisi ja onko takeita siitä että niihin on osallistujia? Toisen puolesta on vaikea olla sosiaalinen. Sosiaalisuutta on vain opeteltava. Jos ja kun ujous häiritsee se kertoo minusta enemmän itsestä kuin vastapuolesta. On hyväksyttävä ensin itsensä että uskallat kertoa itsestäsi tai mielipiteesi.

Mikä olisi pahin "moka" seurassa? Entä sitten jos niin tapahtuisi? Jos joku ei hyväksy minua sellaisena kuin ole, menetänkö mitään?

En tiedä miten sellaisen ryhmän voisi perustaa? Jos jollain olisi jotain vinkkejä niin otetaan vastaan? MInusta sekin on vähän outoa että hiljaisten ja ujojen pitäisi "mennä itseensä" ja ajatella mitä tekisi toisin. Se ei ole mitään toisten hyväksymistä ja nuo ystävätkin oli aika törkeitä!! Kaikenlaiset ihmiset pitäisi hyväksyä. Luonteenpiirteistä huolimatta. Harvoin sitä luonnetta vaihdettua saa kun on temperamentti. Ujous pitää hyväksyä ja kun ap vielä oli mennyt mukaan ja kysellyt ym. ei kait sen ujon sentään tarvii kaikkia puheenaiheita keksiä ja kysellä? Saahan se toinenkin jotain tehdä? Vai onko se se sosiaalisesti rajoittunut ihminen?
Minusta kommunikointi on vuorovaikutteista, toinen kyselee ja sitten toinen jne. sitten hiljaisiakin hetkiä voi tulla. Jos joku kokee ne ongelmalliseksi niin puhukoon itse silloin. Sellainenkin voi olla ärsyttävää jos ei hiljaa voi olla. Hyvän ystävän kanssa pitääkin olla välillä hiljaa eikä kuin papupata.

Tottakai saman henkisten ihmisten on hyvä hakeutua toistensa seuraan, miten se ujojen kohdalla tapahtuisi en osaa sanoa.

Monet pitää minua varmasti seurassa ujona, olen enemmän se tarkkailija ja kuuntelija kuin se joka juttuja keksii. Osittain kuitenkin, jos keskustelua haluaa, on avattava myös omia näkemyksiä ja mielipiteitä. Harva jaksaa sitä että on kokoajan aloitettava ja vietävä juttua eteenpäin, toisen nyökkäillessä joo...joo...niin... ja keskustelussa ei ole vastavuoroisuutta.

Tarkoitin lähinnä sitä että jos toinen ei hyväksy sinua sellaisena kuin olet ujona, puheliaana jne onko se lopulta suuri menetys jos sellainen ystävyys jää syntymättä tai lopahtaa.

Viimeksi muokattu:
nettiin jos joku osaisi perustaa vertaistukiryhmän tai sivuston tai facebookiin ja sitten sitä kautta voisi liittyä ja sopia tapaamisia ympäri Suomea. Itse ainakin voisin tälläiseen liittyä.

Itselläni samanlainen tilanne. Aina jään yksin ja saan lukea kahden naapurini päivityksiä Facebookissa, miten kivaa on taas ollut yhdessä. Minua ei koskaan kutsuta mukaan. Itse olen puhelias ja sanavalmis ihminen, mutta silti jään yksin. Taidan olla liian puhelias...

Ehkä ei enää pitäisi (menee jo lähes mainostamiseksi), mutta

Kåver Anna, Nilsonne Åsa: TOIMIVA YHTEYS: myötätunto ja hyväksyminen ihmissuhteissa

Toimiva yhteiselo voi olla haasteellista. Jokainen toivoo hyviä ihmissuhteita, mutta niiden saavuttaminen ei ole aina helppoa.

Toimiva yhteys auttaa sinua onnistumaan! Kirjassa tarjotaan konkreettisia neuvoja ja esitellään yksinkertaisia arkisia harjoituksia.

Kun kehität myötätuntoa niin toisia kuin itseäsi kohtaan, opit tekemään viisaita päätöksiä. Kun hyväksyt toiset ja itsesi, voit osoittaa kunnioitusta ja saada sitä. Myötätunnon ja kunnioituksen leimaama suhde tuottaa iloa ja antaa tilaa kasvulle.

Toimiva yhteys on itsenäistä jatkoa kirjoittajien aikaisemmille teoksille Kuka ohjaa elämääsi ja Elämää - ei taistelua. Kaikkien kolmen kirjan perustana on kognitiivinen käyttäytymisterapia ja itämainen ajattelutapa sekä halu auttaa lukijaa parantamaan itsetuntemustaan ja elämänlaatuaan.

Viimeksi muokattu:
Sanoisin että nuo ovat entisiä ystäviä, että pitäisi joko löytää uusia tai sitten ei, mutta tuollaisten ihmisten perään ruikuttaminen on jo liian nöyryyttävää, kun ei selvästi kiinnosta niin ei kiinnosta.

• Tykkää
Reactions: idunnor
no täytyy myöntää että loppua kohden aloin hyppiä rivien yli, mutta se on osaksi omaa levottomuuttani.

itsetuntosi vaikuttaa olevan aika huono. ja miehesi aika kylmä? kun syyttää sinua vain oudoksi, eikä lainkaan välitä pahasta olostasi.

minun mielestä kannattaa kokeilla terapeutin luona käyntiä. ja että aloitat jonkun uuden harrastuksen, jonkun repäisevän, mistä olet aina ajatellut että et uskalla tai kehtaa. aseta itsesi alttiiksi ja selviä siitä! se tekee hyvää :)

Sama juttu osittain, ei ole oikein ystäviä.. Olen myös sosiaalisesti rajoittunut ja sairastan paniikkihäiriötä.
Olen tyytynyt osaani, asun niin pienessä paikassa ettei täältä niitä kavereita niin löydä, ainakaan samanhenkisiä..
Tsemppiä ap:lle!

Yhteistyössä