Miksi monien (ainakin hyvänpäiväntutuistani) on vaikea käsittää, että minä tienaan enemmän ja vaikuttaa KHT:lla olemisee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nilla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nilla"

Vieras
Olen siis hoitovapaalla ja miehellä kokoajan ollut töitä täyspäiväisesti mutta on alalla josta ei tunnu vakipaikkoja irtoavan ja jos on pois töistä pitkään vaikuttaa taas seuraaviin sijaisuuksiin kun usein tilalle tulija saa sitten seuraavankin sopimuksen. Minulla palkka noin 1000€/kk isompi kuin miehellä joten ei ole varaa pitää lasta kotona kolme vuotiaaksi vaikka haluttaisiin. Nyt menee hoitoon kun on 2 vuotias.

Esim. monet työkaverini tai äidit jotka samassa elämän tilanteessa ihmettelevät ratkaisuani ja sanovat tyyliin "miehen palkkahan se on se millä eletään ja tullaan toimeen" ja varsinkin työkavereistani useat toteavat "eihän tämä meidän palkka muutenkaan riitä kuin ehkä vaatekaupassa ja kampaajalla käymiseen". Sitten ovat ihan ihmeissään kun koitan rautalangasta vääntää, että minun palkkani on niin paljon isompi ja vaikuttaa todella paljon esim. Siihen paljonko asuntolainaa lyhennetään ja kahta vuotta emme halua pitää lyhennysvapaata.

En ole edes aikaisemmin ajatellut, että naisen kuuluisi tienata vähemmän kun miehen koska meillä aina ollut näinpäin eikä sitä ole kai kukaan ihmetellytkään kun ei ole aikaisemmin elämän isoihin päätöksiin vaikuttanut. Mutta ei kai tämä nyt voi niin harvinaistakaan olla?

Itse ansaitsen työssäollessani kaksi kertaa enemmän kuin mieheni. Silti aion olla hoitovapaalla siihen asti kunnes pienin lapsistani on lähes kolmivuotias.

Olen tottunut maksamaan perheen kaikki menot, tämä tuo asiaan ihan kivaa vaihtelua. En ole kauheasti rahan perään, joten mua ei pienet tulot kotonaollessa paljoa häiritse. Pistän lapset ja itseni etusijalle.

Tienaan n. 3 kertaa ennemmän kuin mies, jolla myös ihan ok tulot. Tokihan se on vaikuttanut päätöksiin miten pitkään lasta hautoo kotona kun on muutenkin iso perhe elätettäväksi.

Näyttää se olevan hallituksellekin vaikeaa käsittää, ettei se enemmän tienaava voi olla kovin pitkään kotona, kun yrittä pakkokeinoin saada niitä enemmäntienaavia miehiä jäämään kotiin lapsia hoitamaan.

Meillä on sama tilanne siitä huolimatta, että molemmat ollaan suhteellisen hyvätuloisia, molempien palkka ylittää suomalaisten keskiansion. Siitä huolimatta mun bruttopalkkani on tonnin suurempi kuin mieheni. Ja ilmeisesti tälläinen on suhteellisen harvinaista, vaikka kyllä meitä on muitakin, joilla on näin päin.

Ja ei sitä työhönmenoani ole ymmärretty oikein koskaan.

Outoja kavereita sulla. Mitä sun kaverisi ja heidän miehensä tekevät? Mulla tosin palkka-asia ei tullut koskaan esille hoitovapaajutuista puhuttaessa, joten en tiedä tarkalleen miten ihmiset suhtautuvat. Mutta ei mun tuttavapiirissäni tuollaista asennetta ole kuitenkaan.

Tähän tietty voi vaikuttaa se, että asumme melko pienituloisella alueella, joten näitä puolisonsa palkalla eläjiä ei pahemmin ole, kun varmasti harvan miehellä on niin kovat tulot, että sillä voisi kovin rennosti kotona ottaa, joten vaikka olisivatkin kotona pidempään, ovat ainakin tiukilla.

Muuten tuttavapiirissä on paljon pitkälle kouluttautuneita naisia, mm. diplomi-insinöörejä, joten vaikka kaikki eivät ole päässeetkään kummoisiin tuloihin tai urallaan menestyneet, ei silti asenne ole se, että oma ura ei yhtään kiinnosta. Yksi hyvätuloisen miehen vaimo on tosin päätynyt pysymään pidempään kotona, mutta hänkin vain sen vuoksi, että on ollut vaikea löytää työtä, jonka pystyisi yhdistämään sekä perheeseen että miehen vaativaan työhön (pitkiä päiviä, paljon matkustusta).

Itselläni on melko pienipalkkainen mies, joten minulle on ollut aina itsestäänselvää, etten voi heittäytyä vain miehen palkalla elämään, vaikka sellaisiakin jaksoja on ollut, jolloin pelkästään sillä on eletty.

Kyllä se on aeka harvinaista että NAINEN tienaa enemmän kuin MIES, ainakin "tänä aikana". Luultavasti olet joko lääkäri tai joku vastaava missä tienataan todellakin enemmän kuin 2000-3000euroa(peusduunityöt), ovat ammatteja missä tienataan 3:ssa kk:ssa sama summa kuin toinen tekee vuoden töitä että tienaa edes sen verran. Onhan se mahdollista että nainen tienaa enemmän, koska 10-vuotta sitten minä naisena tienasin 300 euroa enemmän kuin puolisoni, mutta tilanne nyt on aivan toinen.

[QUOTE="Sari";28923242]Näyttää se olevan hallituksellekin vaikeaa käsittää, ettei se enemmän tienaava voi olla kovin pitkään kotona, kun yrittä pakkokeinoin saada niitä enemmäntienaavia miehiä jäämään kotiin lapsia hoitamaan.[/QUOTE]

Hallitus kuitenkin ymmärtää sen, että kotona ollessa se palkka ei nouse. Eli naisten ja miesten palkkaeroa selittää kyllä myös työkokemuserot.

Lääkärithän tienaa suhteellisesti enemmän kuin esim. kaupantäti joka tekee vuoden töitä ja samassa ajassa lääkäri on tienannut summan jota ei kaupantäti osaa ajatella kuin lotosta. ;)

Ilmeisesti se on melko epätavallista, että nainen tienaa enemmän. Meilläkin on tuo tilanne: minä saan käteen satoja euroja enemmän kuin mieheni bruttopalkka on. Meillä tosin mies pystyi hyvin jäämään kotiin hoitovapaalle, joten lapset saivat olla kotona pitkään (5- ja 3-vuotiaiksi). Ainahan ihmettelijöitä on jonkun verran ollut, sellaisia joiden mielestä se olisi nimenomaan äidin paikka olla kotona lasten kanssa. Mutta mitä niistä välittämään, jokainen tietää parhaiten oman perheensä edun.

Yhteistyössä