Miksi mulla on maha löysällä koko ajan, ja pierettää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sori ällö kysymys, mutta...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sori ällö kysymys, mutta...

Vieras
Ruokavalio on melko terveellinen, kasviksia ja hedelmiä päivittäin. Syön ruisleipää tai puuroa aamulla. Vähän herkkuja, mutta en mitenkään erityisen paljon. Muutama keksi tai pulla tai karkkipussi joskus. Maitoa juon kahvin tai teen kanssa.

Siis mulla on melkein koko ajan paska löysällä. Ei oo ennen ollut näin paljon, mutta nyt aika pitkään on ollut tollasta. Ehkä vuosi. Ei mulla tietääkseni mitään allergioita ole. Mitä ihmettä tää on? En viiti lääkäriin mennä tällasesta kuitenkaan, pitää joskus mainita kun muutakin asiaa on.

Voisiko johtua ruokavaliosta?? Oletko aina syönyt noin, ja maha toiminut aiemmin normaalisti? Jos minä lisään reippaasti kasviksia ja kuitua ruokavalioon, niin tulos on juuri tuo :)

Peesaan edellistä, sillä erotuksella, että ei tartte edes olla virallisesti keliakiaa. Monilla silti suoli ärtyy viljasta vaikkei saisi niin pahoja oireita kuin "oikea" keliaakikko.

Lämpimästi kannustan kokeilemaan ilman viljoja elämää vaikka pari viikkoa. Siinä ajassa jo huomaa, onko vaikutusta. Korvaa ne vihanneksilla ja juustoilla esim.

Alkuperäinen kirjoittaja Sori ällö kysymys:
Ruokavalio on melko terveellinen, kasviksia ja hedelmiä päivittäin. Syön ruisleipää tai puuroa aamulla. Vähän herkkuja, mutta en mitenkään erityisen paljon. Muutama keksi tai pulla tai karkkipussi joskus. Maitoa juon kahvin tai teen kanssa.

Siis mulla on melkein koko ajan paska löysällä. Ei oo ennen ollut näin paljon, mutta nyt aika pitkään on ollut tollasta. Ehkä vuosi. Ei mulla tietääkseni mitään allergioita ole. Mitä ihmettä tää on? En viiti lääkäriin mennä tällasesta kuitenkaan, pitää joskus mainita kun muutakin asiaa on.

No jätä se ruis pois ekaks. Kokeile pari viikkoa. Jos ripuli katosi, tiedät ettei ruis sovi. Jos jatkuu jätä pois makeat nannat...ja sama tekniikka, sillä se selvii. Yksi joka aiheuttaa mulla laksatiivisiä vaikutuksia on keinomakeutetut nannat ja xylitol- nannat ei purkka niinkään, mutta voi se olla sekin jos kamalasti pierettää.

Mikäli kysyjä on juuri aikuisuuden saavuttanut nisäkäs, on täysin normaalia, että laktaasi-entsyymin tuotto loppuu ja kehittyy laktoosi-intoleranssi kyseisine oireineen.

Yhteistyössä