Miksi mummoille on niin vaikeaa pysyä erossa muiden kasvatustilanteista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ongelmana hellämieliset mummot...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Ongelmana hellämieliset mummot...

Vieras
Argh, oikein pakko purkaa taas tänne kiukkua, jos saisi vaikka vähän vertaistukea. Oltiin nelivuotiaan pojan kanssa pyöräilemässä ja poika vetäisi "äiti en mä jaksa/viitsi/osaa enää polkea -vinkumiskohtauksen ja jätti pyöränsä parkkiin olettaen, että äiti vie sen kotiin. No, ei ollut aikomustakaan tehdä niin, kun oli omakin pyörä ja ilmoitin, että pyörä jää sitten siihen, jos et sitä polje tai työnnä. Ja tästä seurasi tietenkin kamala kiukku ja huuto. Paikalle tuli sitten ihan vieras mummeli, joka sanoi pojalle että "minäpä autan sinua". Johon minä tietenkin tokaisin niin ystävällisesti kun pystyin -hammasta kiristellen tosin- että älä auta. Ja mummo loukkaantui mutissen jotain mennessään. Varmaan ajatteli että kiittämättömiä nuo nykyajan nuoret äidit...

Mikä ihme siinä on, että vieraat ihmiset eivät voi pysyä erossa uhmisten kasvatustilanteista? Eikö entisaikaan vanhemmat pistäneet kovaa kovaa vastaan vai miksi mummojen pitää tulla vanhempien ja lasten väliin tuolla tavalla. Käykö muille käynyt tällaista? Argh, että kiukuttaa.

No joskus noi hellämieliset mummot voivat auttaa tilanteen laukaisemiseen. Kakaralta unohtuu aikaisempi kiukuttelun syy. Voit ihan hyvin jatkaa kurinpalautusta mummosta huolimatta, kyllä lapsi tietää sen sitten, että sinä et anna periksi.

No laitoin MLL kahvilassa tytön keittiöön jäähylle. 4v myös. Niin eiköhän viereisen toimiston tätin pitänyt tulla sinne tytölle lepertelemään, lopetti kyllä lyhyeen kun tyttö huusi kahta kauheammin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
No joskus noi hellämieliset mummot voivat auttaa tilanteen laukaisemiseen. Kakaralta unohtuu aikaisempi kiukuttelun syy. Voit ihan hyvin jatkaa kurinpalautusta mummosta huolimatta, kyllä lapsi tietää sen sitten, että sinä et anna periksi.

Jaa sekö siinä olikin ideana...? Minä kun haluan, että nuo tilanteet loppuvat kokonaan, kun poika huomaa että niistä ei ole mitään iloa. Ja sitä asiaa ei valitettavasti helpota se, että joku mummeli taluttaa pojan fillarin kotiin.

Sama anoppilassa... Siellä on tosi vaarallinen parvi keittiön yläpuolella - kaiteet on siis vaarallisen matalalla. Kolmivuotias keikkui siinä ja minä komensin vihaisesti, että heti alas siitä keikkumasta, siinä ei saa keikkua. Niin eiköhän siinä ole anoppi ja appiukko hyssyttelemässä ja lepertelemässä "olepas nyt kilttiä" ja shh shh. Ja sitten mulle pidetään puhuttelu, miten lapset saa traumoja komentamisesta (siitä ne aseongelmat kouluissakin tulee...)

Enemmän varmaan saa traumoja niiden 70-luvun kasvatusperiaatteilla, jossa vaan hyssytellään ja sitten on täysin varoittamatta annettu (miehelleni siis) selkään, kun lapsi on tietysti tehnyt jotain kiellettyä eikä ole ollut kiltti, vaikka niin on pyydetty. Argh!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Jaa sekö siinä olikin ideana...? Minä kun haluan, että nuo tilanteet loppuvat kokonaan, kun poika huomaa että niistä ei ole mitään iloa. Ja sitä asiaa ei valitettavasti helpota se, että joku mummeli taluttaa pojan fillarin kotiin.

Taluttaisiko ihan oikeasti joku mummeli sen fillarin kotiin :D

Taluttaisiko ihan oikeasti joku mummeli sen fillarin kotiin :D

Varmaan olisi taluttanut, sen verran säälivästi lässytti pojalle. Mutta kun tämä ilkeä äiti ei antanut, niin jäi sitten sekin näkemättä ; )

Kuullostaa pelottavalta... liekö mun tulevaisuuttani? En ole aiemmin ollut mikään erityisen lapsirakas vaan mulle lapset - omia ja tuttujen lapsia lukuunottamatta - ovat olleet ...miten sen nyt sanoisi...aika ilmaa. Mutta nyt, pian viiskymppisenä, huomaan aina välillä tuntevani jotain käsittämätöntä hellyyttä myös vieraita lapsia kohtaan. Voisin hyvin kuvitella, että jos en tähän mielenhäiriööni saa mitään apua, voin muutaman vuoden päästä olla ihan samanlainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kuullostaa pelottavalta... liekö mun tulevaisuuttani? En ole aiemmin ollut mikään erityisen lapsirakas vaan mulle lapset - omia ja tuttujen lapsia lukuunottamatta - ovat olleet ...miten sen nyt sanoisi...aika ilmaa. Mutta nyt, pian viiskymppisenä, huomaan aina välillä tuntevani jotain käsittämätöntä hellyyttä myös vieraita lapsia kohtaan. Voisin hyvin kuvitella, että jos en tähän mielenhäiriööni saa mitään apua, voin muutaman vuoden päästä olla ihan samanlainen.

Varaudu saamaan äitien vihat päällesi, jos tällaista tulevaisuutta itsellesi suunnittelet.
Ainakin ymmärrä perääntyä ajoissa, jos äidin hampaita alkaa kiristellä ; )

4-vuotias. Ajattelitko lainkaan, että ehkä se ei sitten oikeasti jaksanutkaan, vaikka sinä halusit. Joskus näkee vanhemmilta täyttyä ymmärtämättömyyttä lasten suorituskyvystä.
Äitikin on väsynyt, eikä jaksa asettua lapsen asemaan tilanteessa.

Varaudu saamaan äitien vihat päällesi, jos tällaista tulevaisuutta itsellesi suunnittelet.
Ainakin ymmärrä perääntyä ajoissa, jos äidin hampaita alkaa kiristellä ; )
Mä ainakin yritän :D Yksi hyvä syy pysytellä vielä palstalla, vaikka kuopuksellakin tulee jo täysi-ikäisyys tänä vuonna mittariin. Täältä palstalta oppii varsin paljon :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
4-vuotias. Ajattelitko lainkaan, että ehkä se ei sitten oikeasti jaksanutkaan, vaikka sinä halusit. Joskus näkee vanhemmilta täyttyä ymmärtämättömyyttä lasten suorituskyvystä.
Äitikin on väsynyt, eikä jaksa asettua lapsen asemaan tilanteessa.

Onko sinulla ollut ikinä 4-vuotiasta? Meillä ainakin nuo "äiti en jaksa, passaa minua" -tilanteet ovat päivittäisiä ja jos niihin lähtee mukaan, niin saa palvella maailman tappiin saakka (mitä minulla ei ole aikomusta tehdä).

Oltiin siis kokonaista parin sadan metrin päässä kotoa eli mistään 10 km lenkistä ei ollut kyse. Lenkillä, jonne poika itse halusi lähteä. Ihme juttu muuten, että tämäkin juttu saadaan käännettyä äidin syyksi...

Meidän äiti on myös hyssyttelijä. Todella ärsyttävää. Musta tuntuu, että se ei kestä ollenkaan lapsien "negatiivisia" tunteita eikä kiukuttelua. Antaa kaiken periksi ja lahjoo lapset "käyttäytymään hyvin". Sitten, jos uhmis vetää, kunnon pultit ja minä en anna periksi vaan olen jämpi, niin olen hänen mielestään väsynyt ja hermostunut äiti, kun "en jaksa pelata lapsen kanssa= anna periksi ja laita vaikka tikkaria käteen, että saisin kiukkukohtauksen lopetetuksi".. On varmaan just sellane täti, joka pysähtyy jänkyttämään vastaantullessa!

Mutta vielä... siis mä voisin hyvin kuvitella, että tuo mummeli halusi vain auttaa niin lasta kuin äitiäkin. Itse tosiaan joudun jo nyt pitämään suuni kiinni ja katsomaan ilmeettömästi muualle sen sijaan, että yrittäisin olla avuksi. Koska ymmärrän sen, että minkä minä mieltäisin avuksi, ei suinkaan olisi lapsen äidin mielestä mikään apu. Ylipäätään nykyään ihmiset eivät edes halua, että kukaan tuntematon tulee heidän lastensa lähelle. Tästä tuli mieleeni....sori, menee vähän aiheen ohi... mutta isäni ( täyttää tänä vuonna 80 v ) taannoin sanoi, että on surullista, kun enää ei uskalla auttaa esim polkupyöränsä ketjujen kanssa ongelmissa olevaa lasta. Vanhat lapsia auttavat papat kun mielletään yleisesti pedofiileiksi.

Mutta vielä... siis mä voisin hyvin kuvitella, että tuo mummeli halusi vain auttaa niin lasta kuin äitiäkin. Itse tosiaan joudun jo nyt pitämään suuni kiinni ja katsomaan ilmeettömästi muualle sen sijaan, että yrittäisin olla avuksi. Koska ymmärrän sen, että minkä minä mieltäisin avuksi, ei suinkaan olisi lapsen äidin mielestä mikään apu. Ylipäätään nykyään ihmiset eivät edes halua, että kukaan tuntematon tulee heidän lastensa lähelle. Tästä tuli mieleeni....sori, menee vähän aiheen ohi... mutta isäni ( täyttää tänä vuonna 80 v ) taannoin sanoi, että on surullista, kun enää ei uskalla auttaa esim polkupyöränsä ketjujen kanssa ongelmissa olevaa lasta. Vanhat lapsia auttavat papat kun mielletään yleisesti pedofiileiksi.

Niinpä... Aika kamalaan suuntaan tämä maailma on kyllä mennyt. Muita kanssa ihmisiä pitää "pelätä ja epäillä". Ei enää koko kylä kasvata, van aika yksin taitaa perheet olla:/

Kyllä meitä auttaa saa ja asutaan paikassa, jossa koko kylä ns. kasvattaa ja se on hyvä asia. Mutta sitä en ymmärrä, että miksi pitää tulla väliin tilanteeseen, joka on selvästi kasvatusta. Kai sitä ennenkin on lapsille näytetty "kaapin paikka", jotta oppivat käyttäytymään eikä ennenkään ole vanhempien kasvatustyötä dissattu...?
Ymmärrän kyllä pointtisi ja keskustelu saa rönsyillä kaikin mokomin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Kyllä meitä auttaa saa ja asutaan paikassa, jossa koko kylä ns. kasvattaa ja se on hyvä asia. Mutta sitä en ymmärrä, että miksi pitää tulla väliin tilanteeseen, joka on selvästi kasvatusta. Kai sitä ennenkin on lapsille näytetty "kaapin paikka", jotta oppivat käyttäytymään eikä ennenkään ole vanhempien kasvatustyötä dissattu...?
Ymmärrän kyllä pointtisi ja keskustelu saa rönsyillä kaikin mokomin.
Hei...mä luulen tunnistavani, mistä tuo johtuu. Syytä siihen en kylläkään keksi. Mutta tunnistan itsestäni tuon piirteen, vaikka pyrinkin keinolla millä hyvänsä olemaan puuttumatta yhtään mihinkään. Mutta siitä tilanteesta voi syntyä muistikuva. Muistikuva, mikä tehosi aikoinaan omien lasten kanssa kyseiseen tilanteeseen. Ja erityisesti se, mikä ei tehonnut. Tulee sellanen "mäkin tein aikanaan noin ja ihan turhaan" -ajatus. Tottakai on väärin puuttua toisen ihmisen tapaan kasvattaa. Mutta sen jälkeen, kun ei enää pidä vieraita lapsia "ärsyttävinä räkänokkina", se tunne - ja joillain toimintakin - tulee aika spontaanisti. Tarkoitan, että sitä ei sillä hetkellä hirveän tarkasti mieti, mitä on tekemässä.

Tilanne taitaa olla vähän niin kuin silloin kun yrittää elämänkokemukseensa pohjaten saada jälkikasvunsa ymmärtämääm opiskelun tärkeyden, tai jotain muuta siitä miten elämässä kannattaa toimia. Kun ei mene perille niin kyllä ärsyttää. Itse on jo tehnyt nuo virheet, mutta ne pitää kaikkien näköjään tehdä uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja mummuka:
Tilanne taitaa olla vähän niin kuin silloin kun yrittää elämänkokemukseensa pohjaten saada jälkikasvunsa ymmärtämääm opiskelun tärkeyden, tai jotain muuta siitä miten elämässä kannattaa toimia. Kun ei mene perille niin kyllä ärsyttää. Itse on jo tehnyt nuo virheet, mutta ne pitää kaikkien näköjään tehdä uudelleen.

Hmm, tarkoitatko nyt siis että tein sinusta jotain väärin, kun yritin saada lapseni käsittämään, että jos lähdetään pojan tahdosta pyörälenkille, niin kukin huolehtii omasta kulkupelistään? Miten sinusta tämä tilanne olisi pitänyt ratkaista? Olisiko minun pitänyt kaapata fillari kainaloon ja antaa pojan saada tahtonsa läpi?

Yhteistyössä