Miksi mun lapsi ei syö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
Tuo vauva ei vaan syö :/
Ei soiseita, ei puuroja, ei sormiruokaa, ei mitään. Pari haukkua tai lusikallista saattaa mennä, mutta ei enempää. Tissiä syö kyllä, mutta pitäis tuon ikäisen jo muutakin saada alas. on siis 7½kk.
Nälissään sitten kitisee välillä, mutta silti ei syö.
Mä stressaan jo etukäteen ruokailua, kun tietää jo valmiiksi, ettei siitä tule kuin sotkua.
Pelottaa neuvolakin parin viikon päästä, kun oon varma ettei tuo oo kasvanut yhtään :( 5-6½kk ajalla ei tullut kuin 1cm pituutta ja 300g painoa, nyt ei varmasti sitäkään :(

Miten mä saan sen syömään?

Ei mene siis edes "hyvät soseet" (marja/hedelmä) alas? Meillä oli kanssa sellainen vaihe että nuo olisivat olleet ainoat jotka kelpasi, ja sitten alettiin tehdä niin että joka toinen lusikallinen oli "hyvää sosetta" ja toinen "pahaa sosetta", aika pian oppi sen että hyvää sosetta saa heti kun on edellinen syöty. :) Nyt 10kk ja kaikki mitä tarjotaan menee alas.

Kyllä se siitä, kunhan et itse stressaa, se oli itselläni pahin virhe ja lapsi sen vaistosi ja syömisestä ei tullut yhtään mitään.

Koska aloitit lisäruoan antamisen? Olin juuri koulutuksessa jossa kerrottiin että lasten paras ikä oppia uusia makuja on siinä 4-5kk iässä. Samoin nieleminen kehittyisi tuossa iässä. Eli täysimetykselläkin voisi olla hyvä antaa pieniä tipppoja maisteltavaksi uusia makuja. Eli tämän tutkimuksen mukaan se 6kk täysimetys olisi vähän huonompi juttu, mutta ei siellä missään nimessä sitä kielletty (eli kukaan älköön ottako tästä nyt pultteja!!). Mutta makuannoksia siis suositeltiin.

Ja toisilla se ruoan syömisen opettelu sitten kestää kauemmin....Kun suu ei totu niihin makuihin tai se ruoan nielemisen herkkyysvaihe on vähän ohi. Ole tyytyväinen siihen pariin lusikalliseenkin, älä tee siitä tappelua. Sanoisin että kokeile niitä uusia makuja lusikallisella parilla pari viikkoa ja koita jos sitä pikkuhuiljaa alkaisi mennä paremmin.

Omalla lapsellani (sai vain pulloa), oli lisäruokaan siirtyminen silti tuskaa siinä neljän kk iässä.... meni ainakin kuukausi ennenkuin saattoi sanoa että söi "aterian verran".

siis on soseita syönyt 4½kk iästä lähtien, alkuun söikin niitä ihan hyvin. Söisi kai kyllä, mutta kun se ei avaa suutaan :/

Hedelmä soseet menee vähän paremmin, mutta on oikeati saavutus jos saa puoli purkkia hedelmää menemään.

Ja tissiä siis syö ihan mielellään, ei mitään ongelmaa.

siis aiemmin, tuossa vielä ennen joulua ainakin söi helposti purkillisen kerralla. toivottavasti olis vaan jotain ohimenevää hampaista johtuvaa. Vasta kun puhkesi kolme hammasta.

Silti luulisi, että söisi kun on nälkä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on aina ruokahalu kadonnut, kun ovat tehneet hampaita. Silloin on yleensä uponnut vain viileä hedelmäsose.

on meilä noilla tytöillä myös hampaiden puhkeamisen aikaan ollut huonompi ruokahalu, mutta silti on jotain syöneet.

Kai se tuokin jossain vaiheessa alkaa syömään, ja toivottavasti äkkiä.

Meillä on ollu tässä pidempi putki entistäkin huonompaa syömistä hampaiden vuoksi. :) Eli neitikkä on aika huono syömään muutenkin, mutta hampaiden aikaan vielä huonompi. Meneehän maito silti?

Meillä vauva lopetti suunsa avaamisen ruualle
a.sillon ku sillä oli korvatulehdus
b.kun olin ujuttanut huijaamalla vauvan mielestä pahaa sosetta hänen suuhunsa (tuli epävarmaksi soseita kohtaan )
c.kun teki hampaita

maitoa menee yötäpäivää :D

toivottavasti olis vaan noista hampaista johtuvaa, ja alkais jossain vaiheessa taas syömään.

Muuten on kyllä eläväinen ja iloinen, eikä ole mitenkään kipeän oloinen.

Yhteistyössä