MIKSI MUN LEIPÄNI ON RAAKA?? Ja pikainen vastaus, pitäs ruveta uutta jo tekemään!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"maija"

Vieras
Mitä kummaa tapahtui leivälleni?
Olen ennenkin tehnyt samalla reseptillä leipää, käyttäen vehnäjauhoja sekä grahamjauhoja. Hiivan sijaan ohjeessa on leivinjauhetta, eli ei tarvitse kohotella.

Olen aina nakellut sekaan jämiä, porkkanaraastetta, esim. perunamuusia tms.
Nyt laitoin sekaan toissapäiväiset porkkanat, mutta leipä jäi sisältä täysin raa-aksi!! Pidin siis leipää yliaikaa lisäksi 15 minuuttia(yhteensä siis tuli kyl yli puoli tuntia, ohjeen mukaan leipä uunissa 10-15 minuuttia), mutta edelleen täysin raaka sisältä. Päältä tietenkin jo kärtsäsikin.

Eli mikä meni pieleen?????

[QUOTE="maija";27269224]Mä ny nostan tän, koska en voi tajuta, tajutkaa joku muu. Mikä kumma tossa mätti???[/QUOTE]

Pitäskö sun yrittää noudattaa niitä ohjeita?? Jos vaan sanot että heitit mitä sattuu ja oman pään mukaan jonkun mytyn laitoit uuniin ja pidit puolituntia eikä yhtään tiedä että oliko se jokin limppu vai mikä hitto se oli, joku leivinjauheella kohotettava jätemöhkö joka paloi pinnalta.

[QUOTE="vieras";27269280]Pitäskö sun yrittää noudattaa niitä ohjeita?? Jos vaan sanot että heitit mitä sattuu ja oman pään mukaan jonkun mytyn laitoit uuniin ja pidit puolituntia eikä yhtään tiedä että oliko se jokin limppu vai mikä hitto se oli, joku leivinjauheella kohotettava jätemöhkö joka paloi pinnalta.[/QUOTE]

Aha. Vastauksenne on siis tätä laatua. Katoan sitten koko ketjusta. Ei näemmä saa apua täältä, ei. Luulette oikeesti että nakkelen ohjeisiin mitä tahansa ja ihmettelen täällä miksi ei onnistu? En kai sentään niin tyhmä olisi, mutta okei, jos tämä on vastaanotto, niin selvä se.

[QUOTE="maija";27269224]Mä ny nostan tän, koska en voi tajuta, tajutkaa joku muu. Mikä kumma tossa mätti???[/QUOTE]

No joko sulta tosiaan posahti/on posahtamaisillaan termostaatti tai sitten ne porkkanat olivat hirmu mehuisia esim? Jos niistä irtosi paiston aikana niin paljon nestettä, että se kostutti tikinan, joka ei siksi paistunut vaan keittyi?

Tai sitten olet liian hätäinen, leipähän napakoituu kypsän tuntuiseksi jäähtyessään.

[QUOTE="maija";27269298]Aha. Vastauksenne on siis tätä laatua. Katoan sitten koko ketjusta. Ei näemmä saa apua täältä, ei. Luulette oikeesti että nakkelen ohjeisiin mitä tahansa ja ihmettelen täällä miksi ei onnistu? En kai sentään niin tyhmä olisi, mutta okei, jos tämä on vastaanotto, niin selvä se.[/QUOTE]

Yleensä vastaukset on yhtä laadukkaita kuin kysymys. Kerroitko kysymyksessä yhtään, mikä siitä olisi PITÄNYT tulla...

Joskus sopii katsoa peiliin.

[QUOTE="vieras";27269313]Yleensä vastaukset on yhtä laadukkaita kuin kysymys. Kerroitko kysymyksessä yhtään, mikä siitä olisi PITÄNYT tulla...

Joskus sopii katsoa peiliin.[/QUOTE]

Niinpä niin. Kertoihan se ap että SÄMPYLÖITÄ. Osaatkohan itsekään nyt oikeen artikuloida selvästi?

[QUOTE="vieras";27269427]Lukutaidottomalle: hän sanoi n. miljoona kertaa tehneensä leivän ja puhui yksikössä leivästä. Sen sijaan hän sanoi käyttäneensä sämpyläohjetta. Näyttää siltä, että hän on soveltanut kaiken ja siksi sössinyt kaiken.[/QUOTE]

Viilataas pilkkua vähän. Minä ymmärsin taasen niin, että ap on miljoona kertaa tehnyt samaisen leivän samaisella sämpyläohjeella, ja tälläkertaa ei pelittäny ja nyt halusi tietää mikä meni tällä kertaa pieleen.

[QUOTE="vieras";27269404]Ja uuni oli liian kuumalla taikinan koostumukseen nähden.[/QUOTE]

Joku toinenkin arveli näin, mutta ap kehotti vastaajaa lukemaan uudelleen hänen aloituksensa. Josta tosin ei selvinnyt mitään uunin lämpötilasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraileva myös;27269456:
Viilataas pilkkua vähän. Minä ymmärsin taasen niin, että ap on miljoona kertaa tehnyt samaisen leivän samaisella sämpyläohjeella, ja tälläkertaa ei pelittäny ja nyt halusi tietää mikä meni tällä kertaa pieleen.

Jollei hän suostu kertomaan ohjetta, uunin lämpötilaa eikä tekikö sämpylöitä vai limpun, niin kuinka joku etänä voisi kertoa, miksi hän sössi jätemöhkönsä??

Paljon leiponeena sanoisin, että leipä ei jäänyt raa´aksi vaan likilaskuiseksi. Jos pienehkö sämpylä kohoaa leivinjauheella, niin jos siitä sämplylätaikinasta tekeekin vaihteeksi leivän ja laittaa kaikenlaista jätöstä kuten porkkanaa jääkaapista sekaan, niin varmaan jää likilaskuiseksi. Se ei siitä "kypsy" vaikka miten kauan paistelisi.

Yhteistyössä