Miksi niitä mukuloita pitää tehdä, jos niistä ei voi itse huolehtia????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mun vuodatusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22731284]no onhan se eri asia nukkua muualla kuin omassa kodissaan, tai käydä nukkumaan vieraassa paikassa.
ja kyse taitaa olla enempi siitä, että miksi sen lapsen pitäisi nukkua muualla tai jonkun muun hoitaa sitä?[/QUOTE]

Mutta siis meneehän lapsi nukkumaan päikkäreillekkin jos vie päivällä hoitoon. :)

[QUOTE="Neith";22731087]mutta pistäkees kivittäen, mun lapsi on ollut vuoden ikäisestä kerrallaan 3 vrk putkeen mummolassa hoidossa, joskus jopa 2 kertaa kuussa.. ja on ollut alle vuoden ikäisenä yökylässä sekä mun äidillä että siskolla.. ja on muuten siitä 1,5v iästä lähtien ollut keskimäärin 5 yötä kuukaudessa tarhassa, ja 3 vrk mun äidillä.. ja voin luvata että kyse ei ole siitä ettenkö mä halua olla mun lapseni kanssa..[/QUOTE]

Oot oksettava. Pahasti kuulostaa ettet lastasi edes halunnut :(

Meillä tilanne että mun äiti hoitaa yksin ihan järjettömän paljon mun veljen lapsia. Äiti on sanonut monesti että on ihan poikki viikonloppujen jälkeen (nivelrikko ym. vaivaa) mutta ei uskalla kieltäytyä koska pelkää veljen vaimon kieltävän tapaamiset muuten. Veljen vaimon vanhemmat eivät edes suostu ottamaan noita isompia lapsia yhtä aikaa hoitoon koska ovat kuulemma niin vaativia. Mutta mun äidille voi ihan hyvällä omallatunnolla viedä vaikka mun äiti on yksin, toisessa mummolassa olisi sentään sekä mummo että pappa! Mun veljen vaimo kun ei ikinä kyläile mun äidin luona ellei sitten ole viemässä tai hakemassa hoidosta. Ei ikinä muuten! Ja heille äitini ei koskaan saa kutsua jouluksi vaikka äitini on yksin ja samalla paikkakunnalla heidän kanssa! Mä sit kutsun aina äitiä meille jouluksi vaikka asumme eri puolella Suomea.
Ja sitten vielä näihin lapsiin jotka ovat isompia kuin omat lapseni;en ole ikinä nähnyt niin mielikuvituksettomia lapsia kuin he! He eivät keksi itse mitään tekemistä vaan vinkuvat kokoajan aikuista touhuihinsa ja siksikin äitini on heidän hoitonsa jälkeen niin väsynyt. Ja heillä on niin valtavasti leluja etten ikinä ole nähnyt missään niin valtavasti roinaa kaapeissa! Kaikki on pitänyt ostaa kahtena kappaleena ettei toiselle tuu paha mieli. Just...

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="piitu";22731308]Minustakin tämä kuulostaa hyvältä, vaikka meillä ei niin toimitakaan. Teillä, ketkä viette yöksi hoitoon, kuten joku sanoikin ettei viitsi yöllä herättää lasta sen takia, lapsi ilmeisesti nukkuu koko yön. Meillä ei. Siksi en varmasti vie,vaikka nukkuisikin, arkailisin luultavasti silti.

Käymme kyllä usein muuten vieraisilla mummulassa, joten läheiset välit on meilläkin :D[/QUOTE]

Hitsi, juuri odotin koska sieltä tulee se "lapsen herätessä itkien traumoja tulee tms" jotta olisin voinut vinkata että niin, teillä käy siis näin, mutta et ymmärrä muiden lasten olevan erilaisia. Mutta ymmärsitkin, vaikka tapasi eroaakin :) Harvinaista palstalla :D
Mutta minustakin juuri lapsen tahtiin, jos lapsi tuntuu siitä olevan itkuinen tai heräilee tms niin en minäkään todellakaan veisi, enkä vie esim nyt, kun on alkanut vierastaa itkienkin.

[QUOTE="alkup.";22730900]Näinpä just! Ja sit meitä näin ajattelevia haukutaan "sädekehän kiillottamisesta". Juu onhan se kauheaa, että halutaan itse olla omien lastemme kanssa :([/QUOTE]

ei. ei ole varmastikkaan monenkaan hoitoon vievä mielestä kamalaa että olette lastenne kanssa. tuo arvostelu ja oman kotonaolon korostaminen on sädekehän kiillotusta.
ja en kuulu niihin joiden mielestä lapsi voisi joka viikonloppu olla hoidossa, mutta.
-mummola ei välttämättä ole lapselle mikään vieras paikka
-mummoa voidaan hyvin nähdä lähes päivittäin jolloin mummo on myös tuttu aikuinen
-varsinkaan hyvin nukkuvien lasten kohdalla en usko että yöhoito on sen huonompi ajatus kuin päivähoito
-itse en ainakaan todellakaan oleta että isovanhempien velvollisuus olisi hoitaa lasta, yleensä ovat itse kyselleet aikansa että koska tulisi hoitoon ja sitten kun on tullut jotain menoa niin ollaan kyselty että sopisiko
-ja meidän kohdalla voin sanoa että kyllä me vaan sitä kahdenkeskistä aikaa enemmän tarvittaisiin että suhde olisi parempi. haluan antaa lapselle terveen parisuhteen mallin

ja siis meillä 9kk lapsi on ollut kolme yötä hoidossa.

Olen osittain samaa mieltä ja osittain en. Mielestäni ei ole niin kamalaa jos JOSKUS alle vuoden ikäinen on yöhoidossa. Kunhan hoitaja on tuttu ja turvallinen. Sitä en ole koskaan ymmärtänyt että lapset (minkä ikäiset tahansa) ovat useamman kerran kuukaudessa yöhoidossa. Tai että lapset laitetaan "kelle vaan" hoitoon.
Itse voin rehellisesti sanoa että meidän 6kk on pari kertaa ollut yöhoidossa. Tai siis anoppi tuli meille yöksi ja me oltiin miehen kanssa yö poissa. Ei kärsinyt lapsi, eikä myöskään tarkoita ettenkö rakastaisi lastani.

Oot oksettava. Pahasti kuulostaa ettet lastasi edes halunnut :(

niinpä niin.. tai sitten ihan työn takia on lapsi ollut hoidossa, ja on siis edelleen yöhoidossa tarpeen mukaan.. vastapainoksi lapsen ei tarvitse olla joka päivä tarhassa ja mulla on paljon enemmän yhteistä aikaa lapsen kanssa kuin jos olisin päivätöissä.. hirviö äiti siis suorastaan.. ;)

Hitsi, juuri odotin koska sieltä tulee se "lapsen herätessä itkien traumoja tulee tms" jotta olisin voinut vinkata että niin, teillä käy siis näin, mutta et ymmärrä muiden lasten olevan erilaisia. Mutta ymmärsitkin, vaikka tapasi eroaakin :) Harvinaista palstalla :D
Mutta minustakin juuri lapsen tahtiin, jos lapsi tuntuu siitä olevan itkuinen tai heräilee tms niin en minäkään todellakaan veisi, enkä vie esim nyt, kun on alkanut vierastaa itkienkin.

peesaan.
lapsentahtisesti
ja ihanaa kun joku voi ymmärtää muidenkin tapoja.

Saa muuten jotkut oksentaa sen takia, että mä olen ollut muutaman kerran erossa vuoden ikääsestä lapsesta ja eron pituus oli viikosta kahteen viikkoon.

sä et ymmärrä raskautumista ehkäääsystä huolimatta, minä en ymmärrä tuota vauvan hoitoonjättämistä viikoiksi. Kumpihan vaikuttaa lapseen enemmän: se onko saanut alkunsa ehkäisyn kanssa tunaroinnista vai se että jätetään jo vauvana hoitoon jopa viikoiksi?

eiköhän riipu aika paljon lapsesta, meidän puoltoistavuotiasta ei voisi viedä, koska heräilee edelleen useasti yössä ja ei aina rauhoitu edes isän kanssa.
siltikään en ymmärrä, jos alle vuoden ikäinen on useasti hoidossa, että vanhemmat pääsee viihteelle tai matkustelemaan. kuinka useasti sitä vuoden aikana yleensäkään on pakko päästä jonnekin? tai jos tottunut "reissuelämään" ja "bilettämiseen", ehkä lapsen hankintaa olisi pitänyt harkita enemmän?

[QUOTE="vieras";22731523]sä et ymmärrä raskautumista ehkäääsystä huolimatta, minä en ymmärrä tuota vauvan hoitoonjättämistä viikoiksi. Kumpihan vaikuttaa lapseen enemmän: se onko saanut alkunsa ehkäisyn kanssa tunaroinnista vai se että jätetään jo vauvana hoitoon jopa viikoiksi?[/QUOTE]

Ei ollut mun valinta. En mä voinut syöpäsairaana ottaa vauvaa sairaalaan mukaan niitten myrkkyjen keskelle mitä mun suoniin laitettiin ja miten mä olisin hoitanut vauvaa kun nukuin suurimman osan ajasta.

Eli kannattaa vähän miettiä mikä se tilanne perheessä voi olla eikä heti hyökätä kimppuun. :whistle:

En ymmärrä ajatusmaailmaa, jonka mukaan lapsi kärsisi siitä, että menee tutun ja rakkaan ihmisen (esi. se mummo) luokse yöksi nukkumaan. Esimerkkinä se, eikö pahempaa ole vaikka se, että lapset laitetaan jo 8-9kk:n iässä ventovieraalle perhepäivähoitajalle 8-9 tunniksi/pvä ja 5krt viikossa? Joidenkin on toimeentulon vuoksi kuitenkin pakko. Onko se silti oikeutetumpi ja lapsen kannalta "parempi" vaihtoehto, kuin se että suhteen- ja itsensä hoivaamisen vuoksi otetaan silloin tällöin ilta vapaata?

En myöskään ymmärrä marttyyreja, joiden mielestä äiti ja isä eivät saisi koskaan viettää kahdenkeskistä aikaa ihan vain periaatteesta, kun kerran ovat lapset hankkineet, niin hoitakoot.

Eri asia ovat toki perheet, joissa lapsi tuskin tietää ketkä hänen vanhempiaan ovat, kun hoitajat vaihtuvat alituiseen. Lastensuojelutyötä tehneenä ja mm. alkoholisti- & huumeperheiden kanssa yhteistyötä tehneenä tuntuu kuitenkin uuvuttavalta, kuinka jotkut jaksavat etsimällä etsiä vikaa perheistä, joissa oikeasti on kaikki hyvin ja lapset saavat vilpitöntä rakkautta. Se kun ei ole aina itsestäänselvyys.

Ps. En ole tavannut yhtäkään nuorta tai aikuista, jolle olisi jäänyt traumoja siitä, että on vauvana silloin tällöin "joutunut" yksi mummolaan.

Justiinsa th:n kanssa asiasta puhuin ja sitä nauratti ihan kamalasti nää puheet ettei lasta saa antaa tyyliin ennen 15 ikävuotta yöhoitoon, se painotti ite sitä että on vain ja ainoastaan lapsen parhaaksi että äitikin saa joskus levätä, eikä kuulemma laske mummolassa oloa edes hoitoon viemiseksi, ellei sitten näe mummoa tyyliin 2 krt vuodessa...

Ja kyllä, meillä ei poika ollu 2kk kun nukku ekan yön mummon huoneessa ja sen jälkeen on pari kertaa ollut mummolassa yötä..Karua mutta totta, joskus se oli minunkin nukuttava ja oi että, kävinpä ihan baarissakin..

Kyllä, rakastan lastani, ikävöin häntä heti kun en ole lähellä ja se ei musta huonompaa tee että olen välillä lapseni luovuttanut toiselle, päinvastoin, olen ollut virkeämpi, iloisempi ja onnellisempi sen hetken tauon jälkeen.

Te, jotka tuomitsette yökyläilyn, onko teillä paljon (ja hyvin) nukkuvat lapset? Siis että saatte esim. joka ikinen ilta sen 2-3 h omaa/parisuhdeaikaa? Eihän siinä tilanteessa mitään yökyliä sitten tarvitakaan. Mutta kun esim. meidän tyttö 1 v 9 kk nukkuu 9 h yössä, joten minulla ja miehellä ei ole koskaan iltaisin lapsivapaata. Kyllä sitä kummasti alkaa kaivata välillä aikaa kahdestaan miehen kanssa, kun sitä on vain viikonloppuisin lapsen päiväunien aikaan.

Te, jotka tuomitsette yökyläilyn, onko teillä paljon (ja hyvin) nukkuvat lapset? Siis että saatte esim. joka ikinen ilta sen 2-3 h omaa/parisuhdeaikaa? Eihän siinä tilanteessa mitään yökyliä sitten tarvitakaan. Mutta kun esim. meidän tyttö 1 v 9 kk nukkuu 9 h yössä, joten minulla ja miehellä ei ole koskaan iltaisin lapsivapaata. Kyllä sitä kummasti alkaa kaivata välillä aikaa kahdestaan miehen kanssa, kun sitä on vain viikonloppuisin lapsen päiväunien aikaan.

Minun lähes 5v ei nuku vieläkään kokonaista yötä eikä nuku päiväunia, olen myös totaaliyhäri eikä lapseni silti ole yökylässä kuin 1-3kertaa VUODESSA.

Mun mielestä oikeesti jokainen vanhempi sais ITSE huolehtia omat muksunsa edes vuoden ikään asti (tällä nyt tarkoitan lähinnä yökyläilyä tai siis pidempää hoitoaikaa). Luulisi, että voisi edes katsoa, että vain toinen menee sinne ja tänne eikä sit aina niin, että molemmat ja muksut hoitoon vaan :(

Juupajuu. Meidän muksut ovat olleet pitkiä hoitopäiviä muilla 10kk ikäisistä, mutta silti ollaan viimeksi oltu miehen kanssa yhtäaikaa koko ilta omissa menoissa 1,5 vuotta sitten. Että revi siitä sitten huumoria. Mut juu, huonoja vanhempia ollaan.

öö ap:lle voisi sano että olet vaan kateellinen heidän saamastaan avusta.
sitäpaitsi tuo hoitojuttu on sellanen joka perheen henkkoht päätös. kyllä mä uskon että hoitoapua saavilla vanhemmilla on helpompaa olla hyviä vanhempia,kuin tukiverkottomilla,väsyneillä.

[QUOTE="madam";22734910]öö ap:lle voisi sano että olet vaan kateellinen heidän saamastaan avusta.
sitäpaitsi tuo hoitojuttu on sellanen joka perheen henkkoht päätös. kyllä mä uskon että hoitoapua saavilla vanhemmilla on helpompaa olla hyviä vanhempia,kuin tukiverkottomilla,väsyneillä.[/QUOTE]

Niin vois luulla mutta ei päde tämäkään aina. Mä en ole kenenkään muun lastenhoitohommeleita kauhistellut, mutta miehen veljen porukan touhu on jotain mitä en ymmärrä enkä hyväksy.. Ensimmäisen kerran veivät vauvan 3-viikkoisena mummolle että pääsevät rentoutumaan baariin. Vauva oli hoidossa koko viikonlopun, ei mitään muutamaa tuntia tai yhtä yötä. Siitä lähtien veivät lähes joka viikonloppu ja haku saattoi venyä seuraavan viikon tiistaihinkin, miten nyt krapulasta selvittiin ja ajksettiin.. molemmat vanhemmat työttöminä, lapsi tarhaan kuitenkin vuoden vanhana kun ei jakseta hoitaa. Viikonloput, juhlapyhät ja kesällä monta viikkoakin putkeen lapsi on mummolla että pariskunta pääsee juhlimaan.

Lapsi on nyt reilu 3v ja kutsuu mummoa äidiksi, kaikkien mielestä tämä on vaan hassua! :) Toinen lapsi heille syntymässä maaliskuussa, viimeksi kun mummolla vierailtiin (lienee sanomattakin selvää että meidän lapsille ei mummon energia tai mielenkiinto enää riitä) oli siellä jo pinnasänky taas koottuna että pääsevät sitten molemmat lapset mummolle keväällä! Ja mummo hoitaa joo, ei uskalla kieltäytyä kun uhkaillaan välien poikkipanemisella tai sitten ei tiedä mihin lapset kippaavat vai jättävätkö yksin..

Sossun asiakkaita ovat ja montakin ilmotusta asian tiimoilta on tehty eri tahoilta, mutta kuittaavat asian sillä että lapsella on sentään hoitaja kun vanhemmat on ryyppäämässä. Tosin heitä ei kumpaakaan välttämättä puhelimella tavoita päiväkausiin mutta ei sekään mitään, ymmärtäähän sen että "joskus" on päästävä vapaalle raskaasta lapsen hoidosta ja arjen pyörityksestä.

Suurimmassa osassa maailman maita lapsi on mummin, äidin ja lapsen isän siskojen ja anopin sekä naapureiden hoidossa hyvinkin suuren osan ajasta jopa vauvana, aina sen mukaan kuka kerjkeää ja jaksaa. siinä vaiheessa kun lapset ovat kävelytaitoisia, ne laitetaan isompien sisarusten ja naapurin lasten kanssa lapsiporukalla pihalle leikkimään ja isommat vahtivat pienempiä ja perään katsoo naapuri ja kaikenmaailman kumminkaimat.

nämä pohjoismaalaiset lapset ovat ilmeisesti evoluution seurauksena kehittyneet niin herkiksi että menevät välittömästi pilalle ja kärsivät suunnattomasti jos ovat muunkin kuin äitinsä hoidossa?