Miksi nykyäidit vouhkaa raskaudenajan painonnoususta???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Entinen nla terv.hoitaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Entinen nla terv.hoitaja

Vieras
Siis kuulostaa todella erikoiselta, että nainen joka on hoikka "normaalitilassa" kauhistelee sitä, että viikolle 30 mennessä on tullut 3kg painoa! Siis mitä ihmettä??
Tottakai painoa tulee ja pitääkin tulla jos on hoikka. Mistä tämä painonnousun pelko kumpuaa? Neuvolasta vai nykyajan kauneusihanteista?

Mulla taas on kokemus että neuvolan terkkarit ne siitä painonnoususta vouhkaa- Mullet ulee aina se lähes 20 kiloa, ja se on kuulema liikaa.. Mut pois lähtee joka gramma 5-6 kuukaudessa, eikä vauvatkaan ole olleet isoja.

Mulla taas on kokemus että neuvolan terkkarit ne siitä painonnoususta vouhkaa- Mullet ulee aina se lähes 20 kiloa, ja se on kuulema liikaa.. Mut pois lähtee joka gramma 5-6 kuukaudessa, eikä vauvatkaan ole olleet isoja.

Mitä ne siitä sitten vouhkaa? Siis miksi painoa ei saisi tulla?

Alkuperäinen kirjoittaja Entinen nla terv.hoitaja:

Mitä ne siitä sitten vouhkaa? Siis miksi painoa ei saisi tulla?

No sitä mäkin ihmettelen. :xmas:

Eiköhän moni immeinen ole nykyään sen verran tuhti, ettei tarttis tulla yhtään kiloa raskausaikana. Onhan niitä solakkojakin odottajia, mutta harvemmassa.

mulla ei ole kokemusta kummankaan vouhkaamisesta, mutta varmaan äidit vouhkaa ihan ylipäänsä kun olemus muuttuu eikä ekasta ehkä meinaa uskoa että ne tosiaan lähtee yleensä poiskin ne kilot... Terkkarit...ehkä ne sit tuijottaa liian tarkkaan niitä viikkorajoja?

Viikkonousujen kanssa meidän th:lla tuntuu olevan isoin ongelma..Eli aika nopeesti niistä konahdetaan vaikka kaikki olis muuten kunnossa..

Mä en ensiodottajana tiiä yhtääkuinka noi kilot katoaa synnytyksen jälkeen ja kun hoikkana alkoi odottaa, on nää muutokset kropassa suorastaan kauhistuttavia..

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Kyse nimenomaan normaalipainoisista/hoikista odottajista...

Ylipainoisilla ei paino kait juuri nouse tai ylipainoinen ei ole tottunut välittämään pienestä painonnoususta ehkä?
Kyllä mua hoikkana likkana haittasi lihoa 25 kiloa.

no mulla oli muuten ihana neuvolatäti mut pelkkä ajatus sai mahan kuralle ku joka kerta piti nousta vaa'alle ja sit luennoitiin ettei mulle saa tulla kiloja ku korkeentaan 12...niitä tuli 19 enkä oo vieläkään saanu kaikkia pois ja se sit taas on ihan itsekuri kysymys...

Kyllä meillä ainakin terkka siitä vouhkaa... Vaikka on sitä omastakin mielestä vähän turhan paljon tullut... :ashamed: Mutta tiedän syöväni terveellisesti (vaikkakin normaalia enemmän) ja liikkuvani joten en ole huolissani. Aina olen omiin mittoihin päässyt aikaisempienkin odotusten jälkeen!

Minä ainakin olen sillä kannalla, että painonnousu kuuluu raskauteen ja mitä hoikempi on, sen reilummin kiloja saa tulla. En koskaan myöskään tuijottanut viikkokohtaista painonnousua. Toisella viikolla se nousee enemmän kuin toisella.

Alkuperäinen kirjoittaja vauvahaaveita:
terkat ne niistä vouhkaa, minunki mielestä :whistle: :whistle:

Iso PEESI!! Minulla nousi 12 kg raskauden aikana, lähtötilanteessa olin hoikka ja voi taittarallaa sitä painonnousun päivitystä ja siitä marinaa JOKAISELLA neuvolakäynnillä.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Minä ainakin olen sillä kannalla, että painonnousu kuuluu raskauteen ja mitä hoikempi on, sen reilummin kiloja saa tulla. En koskaan myöskään tuijottanut viikkokohtaista painonnousua. Toisella viikolla se nousee enemmän kuin toisella.

No sinä olet ammattikunnassasi harvinaisuus. Ehkä se tuntui sinusta "vouhkaamiselta", jos jotkut jännittivät painon seurantaa, kun ollaan niin paljon saatu kuulla siitä.

koska nykynaisilla on pakonomainen tarve näyttää aina äärimmäisen hoikalta, suorastaan laihalta, jopa raskaana ollessa. Ja se laiha ulkomuoto on saatava takaisin ja kaikkien raskauden merkkien vauvaa lukuunottamatta kadottava kahdessa päivässä synnytyksen jälkeen...

tässä juuri teemalta 70-luvun misseistä kertovaa ohjelmaa katsellessa mietin että miksi ihmeessä nykyajan "normaalipainona" pidetään äärimmäistä laihuutta kun vielä 70-luvulla naisen ihannevartalo oli normaalipainoinen mutta ei todellakaan äärimmäisen laiha.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no jos 20 kiloa nousee niin kyllä siittä vähän voi jo sanoa. Ihan vaan äidin ja lapsen parhaaksi. Mutta enpä ikinä ole kuullut kenenkään vouhkaavan 3 kilosta!

Mutta millä perusteella siitä voi sanoa?Jos oot tosissas ollu hoikka kun jäit oottaa, mitään häikkää missään ei ole ja syöt kohtuu terveellisesti sekä liikut, silti painoa vaan tulee jostain..Miten siinä enää palvellaan äitiä ja lasta jos kaikki on kunnossa mut henkisesti rassataan mäkättämällä painosta jolle ei mitään voi.

Mulla tuli kummassakin raskaudessa 20kg :D eli ihan reippaasti, tosin lähtöpaino kummallakin kerralla laiha/normaalipainoinen. Terkat oli erit jotka seurasi näitä raskauksia, mutta kummatkin päivittelivät painonnousua ja se oli niiden mielestä liikaa. Kummallakin kerralla paino alkoi nousta reippaasti vasta viikon 30 jälkeen.
Ja raskauksien jälkeen suurinosa painosta on tippunut (ekat 17-18kg) ekan 6vkn aikana. Sitten loput imetysaikana.
Mua ei itseä niin haitannut painnonnousu niin erityisesti, olen aatellut että mun kroppa nyt vaan toimii näin.

Kyllä mullakin on nimenomaan sellanen kokemus että terkkari vouhkaa, tai siis, mun oma terkka ei ole maininnut mitään mutta pari kertaa ollut sijainen piti oikeen saarnan kun rv: 22 mennessä oli painoa tullut 4,5kiloa. Tuli aika paha mieli, kun itse olin pitäny sitä oikein maltillisena painonnousuna. Nyt eletään rv 39 ja painoa on tullut yhteensä 10,5kg ja ihan normaalipainon ylärajoilla olen edelleen bmin mukaan.

Uskoisin kyllä että osa jää laitokselle ja loputkin häviää imetyksen ja vaunulenkkien myötä.

Mitä ihmeen neuvolat'tejä teillä on ollu?!:D
Mulle ei oo koskaan sanonut mitään ilkeästi tai vouhottanu painosta vaikka sitä on n 14kg tullut. (rv37)
Kerran sanoi kun tuli 1100per viikko mikä on huono(ja lapsen terveyden kannalta ei jyrkästi saa noustakkaan joten hyvä kun sanovat!), että vähennä hieman suolaa kun tämä voi tulla turvotuksesta. Mutta oli tyytyväinen kun seuraavalla kerralla taas tuli vain 100g per viikko...

Sanonu aina että tosi hyvin tuota painoa tulee ja saa tullakkin.

Musta on jotenkin outoa jos normaalipainoselle ei tule ku pari kiloa. Ei raskausaikana laihtua kuulu. ja jos pari kolme kiloa tullu niin periaatteessa vaan laihtunu... Eri asia jos valmiiksi ylipainoa..

Yhteistyössä