Miksi nykyäidit vouhkaa raskaudenajan painonnoususta???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Entinen nla terv.hoitaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin ja *kröhöm*.. Ei terkkoja kiinnosta toisen läskit vaan VAUVAN terveys. Tilastoissa on huomattu että tietty ylipaino nostaa lapsen riskiä syntyä sairaana, vammaisena tai jo syntyessään ylipainoisena ja onhan siinä äidilläkin riski NOIN TILASTOLLISESTI.

Tässä ei ole mun mielipiteitä. Tiedänpähän vain että liika ylipaino nostaa vammautumisen ja kuoleman riskiä vauvalle ainakin. Sen takia paino ei saisi nousta. Ei sen takia ettei neuvolatätiä huvita katsoa läskimakkaroita.

Uskokaa pois että suomessakin syntyy paljon vammautuneita lapsia vuosittain. Osa on vammautunut vasta kohdussa tai syntyessään.

Alkuperäinen kirjoittaja mun muru:
Niin ja *kröhöm*.. Ei terkkoja kiinnosta toisen läskit vaan VAUVAN terveys. Tilastoissa on huomattu että tietty ylipaino nostaa lapsen riskiä syntyä sairaana, vammaisena tai jo syntyessään ylipainoisena ja onhan siinä äidilläkin riski NOIN TILASTOLLISESTI.

Tässä ei ole mun mielipiteitä. Tiedänpähän vain että liika ylipaino nostaa vammautumisen ja kuoleman riskiä vauvalle ainakin. Sen takia paino ei saisi nousta. Ei sen takia ettei neuvolatätiä huvita katsoa läskimakkaroita.

Uskokaa pois että suomessakin syntyy paljon vammautuneita lapsia vuosittain. Osa on vammautunut vasta kohdussa tai syntyessään.

Oletko sitä mieltä, että tämä painonousu keskustelu on aina ihna kohdillaan neuvolassa?

Mikä ylipaino ja mitkä läskit?Ei mulle läskiä ole tullut vaikka kiloja onkin..BMI:tä kun ei voi tuijottaa raskausaikana ja tosiaan odottamaan jäädessä olet hoikka, niin mikä sitten määrittelee sen "ylipainon" raskausaikana?Toki mä ymmärrän sen et asiasta huomautellaan oot ollu reippaasti ylipainoinen jo ennen odotusta, mut muuten..

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no jos 20 kiloa nousee niin kyllä siittä vähän voi jo sanoa. Ihan vaan äidin ja lapsen parhaaksi. Mutta enpä ikinä ole kuullut kenenkään vouhkaavan 3 kilosta!

Mutta millä perusteella siitä voi sanoa?Jos oot tosissas ollu hoikka kun jäit oottaa, mitään häikkää missään ei ole ja syöt kohtuu terveellisesti sekä liikut, silti painoa vaan tulee jostain..Miten siinä enää palvellaan äitiä ja lasta jos kaikki on kunnossa mut henkisesti rassataan mäkättämällä painosta jolle ei mitään voi.

En mä puhunukkaan mistään mäkättämisestä. Enemmänkin tuntuu että äidit on hyvin herkkiä tässä asiassa jos ottaa asian vähänkin puheeksi. Ja sitten syytetään terkkareita helposti vouhkaajiksi.... mä oon sitä mieltä että asiasta olisi pystyttävä puhumaan puolin ja toisin ja kuunnella puolin ja toisin. Ei mäkättämistä, ei vouhkaamista, ei kuittailua....

Alkuperäinen kirjoittaja MinsQ:
Mulla esikoista odottaessa ekalla heti käynnilla terkka sanoa mätkäytti, että kun sulla on tuo BMI 25,1 (eli 0,1 yli normaalipainon), olet ylipainoinen, niin paino ei sit sais nousta oliko se yli 9 kg yli raskausaikana!! :o

Mulla bmi on lihasten johdosta jopa 26 ja tästä kyllä huomautettiin heti ekalla kerralla, vaikka sokeakin näkee ettei musta ylipainoista saa tekemälläkään. Nyt raskauden aikana (rv 35 kohta kasassa) ei onneks ole valitettu, paino on nyt noussut ehkä vajaat 10kg.

Mun kokemuksen mukaan vanhempi terkka ei vouhkannut yhtään, mutta nuori sijainen vouhkasi, kun painoni nousi yhden kerran raskausaikana 400g viikossa, eli kaiken kaikkiaan 1,6kg koko raskaudessa. Olen siis ylipainoinen muuten.

Reilu 22 vuotta sitten lihoin esikoisesta noin 30 kiloa. Ei silloin kukaan niin kovasti meauhkannut. Olin hoikka ennen raskautta, ja niin olin melko pian synnytyksen jälkeenkin. ;)

rv 26+5 lähtöpainosta tullut 11-13kg, riippuu millä vaa'alla neuvolassa käyn. Lääkärin kanssa molemmat tänään todettiin, että ihan jees linjalla. Tasaiseen tahtiin tulee eli ei merkkejä myrkytyksestä tai muusta. Mä murehdin näitä sitten synnytyksen jälkeen jos näyttävät istuvan tiukassa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Entinen nla terv.hoitaja:
Siis kuulostaa todella erikoiselta, että nainen joka on hoikka "normaalitilassa" kauhistelee sitä, että viikolle 30 mennessä on tullut 3kg painoa! Siis mitä ihmettä??
Tottakai painoa tulee ja pitääkin tulla jos on hoikka. Mistä tämä painonnousun pelko kumpuaa? Neuvolasta vai nykyajan kauneusihanteista?

Jos olisit ammattilainen, tietäisit mitä tarkoittaa sokerivauva!

Ainakin minulle on vouhkattu raskausdiabeteksestä yms. Lähinnä äitipolilla. Eivät halua vastasyntyneitä vauvoja, joilla sokerit sekaisin ja tätä kautta joutuvat synnyttyään teho-osastolle hoitoon.

Ei ole sanottu, ettei hoikka ihminen voi synnyttää sokerivauvaaa. Riski on heti, jos paino nousee kovasti, äiti syö nopeita hiilareita ja näin vavuan koko pääsee kasvamaan liian suureksi.

Siksi vouhkataan painon noususta ja terveellisestä ruokavaliosta.

Miten niin nykyäidit??? Mulla anoppi jaksoi laskea jokaisen raskauskiloni ja verrata omiinsa aikoinaan. Ja kun mun kukkakeppimiehenikin oli kuulemma ollut niin valtavan suuri ja lihava vauva...

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Kyse nimenomaan normaalipainoisista/hoikista odottajista...

Juu, nimenomaan ne terkkarit siitä painonnoususta mäkättää. Mulla oli ekassa raskaudessa bmi 18,5 raskauden alkaessa, painoa tuli tasan 15kg ja 13 jäi laitokselle(kaksi ylimääräistä jäi muistoksi). Tokan alkaessa bmi oli 20 ja kiloja tuli yhteensä 8. Laitokselle nekin jäi.

Mulle on jo aikaisemmin ennen lapsia mäkätetty painosta ehkäisyneuvolassa, kun pillereitten takia oli painoa tullut vuodessa muutama kilo.

Alkuperäinen kirjoittaja mun muru:

"Vuosittain maassamme jopa noin tuhat lasta vammautuu pysyvästi kohdussa äidin alkoholin käytön vuoksi"

Yhteistyössä