Miksi pitää tehdä lapsia, jos niitä ei voi sitten hoitaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Typerykset!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25168532]Toivottavasti itse saan joskus tulevia lapsenlapsia paljon useammin hoitoon kuin mitä omat lapset on ollu :)[/QUOTE]

Mä toivon kanssa tätä - liian harva osaa tältä kantilta asiaa katsoa. Se että mummo hoitaa lapsia välillä on lapsille rikkaus, eikä pois "äitiydestä".

[QUOTE="vieras";25168532]Toivottavasti itse saan joskus tulevia lapsenlapsia paljon useammin hoitoon kuin mitä omat lapset on ollu :)[/QUOTE]

[QUOTE="tunti";25168558]Mä toivon kanssa tätä - liian harva osaa tältä kantilta asiaa katsoa. Se että mummo hoitaa lapsia välillä on lapsille rikkaus, eikä pois "äitiydestä".[/QUOTE]

Niinpä juuri.
Töissä ihana kuunnella kun mummut hehkuttaa kun saavat lapsenlapsiaan hoitoon ja yökylään.
Ja lapset ovat iältään 1v-3v väliltä.
Vauvojen saamisesta hoitoon ovat myös olleet onnellisia :)

Minä en ymmärrä, mitä kuukauden ikäinen tekee yöhoidossa muualla. Väen vängällä hoidoilla saatu vauva ei ole äitinsä rintaa nähnytkään ja on alle vuoden ikäisenä sitten jo päivähoidossakin 9h päivä.

Ääritapaus, juu. Mutta en ymmärrä.

Mutta.

Jos perheessä on väsymystä, eikö arjen apu olisi kaikkein parasta? Enkä ole sitä mieltä, että jos arki tuntuu raskaalta ja vauva valvottaa, etteikö saisi edes yhtä yötä nukkua kunnolla (vauva silloin hoidossa). Mutta jotenkin nämä ovat eri juttuja. Tuntuu että toiset menee hampaat irvessä jaksamisen rajoilla, eivätkä joko pyydä apua tai sitten saa sitä. Ja toiset hoidattaa lapset muilla, vaikka nukkuvat yönsä hyvin eikä missään ole mitään ongelmaa.

Auttaisin väsyneitä äitejä ja soisin heille kaiken avun. Niitä muita voisin ottaa korvasta kiinni ja kasvattaa :D

• Tykkää
Reactions: J.Ketkupolkka
no mikä on jatkuvasti, jos esim. kerran kuukaudessa on yön tai pari, niin se ei ole mun mielestä jatkuvasti. vaan se on silloin tällöin ja ihan sallittua. ja entä jos on vaikka koliikki vauva, eikö ole ihan kohtuullista jos on hyvä mummo tai anoppi, joka voi ottaa vauvan luokseen vaikka kerran viikossa yöksi, että se äiti ja isä saa nukkua. mun mielestä ainakin on.

[QUOTE="...";25168555]Sama täällä, en minäkään tunne. Mietin, että eiköhän nää ole joitain teinivanhempien juttuja. Tai en tiedä, voi kai sitä joku vanhempikin näin käyttäytyä.

Joka tapauksessa näistä aloituksista tulee mieleen, että joku piilovittuilee kaverilleen, jolla on sekä lapsia, paljon harrastuksia että isovanhemmat, jotka hoitavat lapsia mielellään.[/QUOTE]

Elämän tilanteita vaan on niin erilaisia. En mäkään sellasia tunne ketkä lapsensa 95% hoidattaisi muilla, mutta mun veljellä ja sen puolisolla (ikää molemmilla alle 20v) on yksi 2v lapsi. Mun veli on intissä ja tällä äidillä ylioppilasvuosi menossa. Tarvivat paljon hoitoapua, erityisesti kun on koeviikko ja äidin pitäisi lukea. Lapsi on lähes joka viikkko (ainakin pari päivää) hoidossa mummeillaan tai meillä + tarhassa.

olet typerä ja kouluttamaton juntti. typerä ja sovinistinen kirjoitus.

Niin, missä lapsen isä? älä tee yhtään kakaraa maailmaan kiusaamaan toisia ja kytäämään toisten menoja ap. Pidä huoli omistasi ja pidä kuria pojillesi.

Äitejä on erilaisia. Itse kuulun niihin jotka ei mistään hinnasta suostuisi antamaan alle vuoden vanhaa kellekään hoitoon minnekään ja sitä vanhempaakin vain pakon sanelemana. Siitä 3v+ oon kyllä satunnaisesti laittanu MLL:n lapsiparkkiin siksi aikaa kun on ollu asioita kaupungilla ja joskus on käyty miehen kanssa syömässä kahdestaan kun lapset on siellä. Meillä on myös vakituinen lastenhoitaja MLL:N kautta joka on tullu tarvittaessa (sitä tarvetta on kyllä ollu harvoin). Vähän meidän lapset on hoidossa missään olleet ja ihan reippaita niistä on kasvanu. Jäävät kyllä mielellään hoitoon sitten jos on tarve jättää vaikka se harvoin tapahtuukin. Nuorin on 1v4kk eikä oo vielä koskaan ollu kenenkään vieraan hoidossa. Nyt sillä on paha vierastuskausi menossa enkä kyllä ees kokeilekaan jättää ennenkuin se menee ohi.

Jos joku äiti kokee että tarvii silloin tällöin lapsivapaata niin en näe siinä mitään pahaa jos ei se ole jatkuvaa (en tiiä tarkoittiko ap juuri sellasta jatkuvaa, jopa monta kertaa viikossa tapahtuvaa hoitoon viemistä). Kun mä olin itse vauva niin mä oon ollu tosi paljon mummoni hoidossa ja mun vanhemmat viiletti omissa menoissaan. Mulla on ollu aina viileät välit äitiini, meille ei oo koskaan muodostunu sellasta mun mielestäni kunnollista kiintymyssuhdetta. Uskon, että sillä on vaikutusta että olin niin paljon mummon kanssa, jos ihan vastasyntyneestä asti. Itse olen nyt sitten äitinä toiminut ihan toisin.

Kun mä olin itse vauva niin mä oon ollu tosi paljon mummoni hoidossa ja mun vanhemmat viiletti omissa menoissaan. Mulla on ollu aina viileät välit äitiini, meille ei oo koskaan muodostunu sellasta mun mielestäni kunnollista kiintymyssuhdetta. Uskon, että sillä on vaikutusta että olin niin paljon mummon kanssa, jos ihan vastasyntyneestä asti. Itse olen nyt sitten äitinä toiminut ihan toisin.

Minut laitettiin päivähoitoon 5 viikon ikäisenä, päiväkotiin vieläpä (70-luvulla). Minulla on silti hyvät ja lämpimät välit äitini kanssa, eli ehkäpä peliä ei silti ole menetetty, jos lapsi onkin usein hoidossa.

Tosin olen itsekin toiminut ihan toisin _tässä asiassa_ eli meidän lapset eivät ole olleet vielä hoidossa kodin ulkopuolella. Lisäksi asumme satojen kilometrien päässä isovanhemmista ja kummeista jne. eli mitään satunnaistakaan hoitoapua ei ole niin helposti saatavissa. Kummasti sitä vaan aina osaa tehdä luovia ratkaisuja. Kaksi kertaa viimeisen kolmen vuoden aikana olemme turvautuneet MLL:n hoitajaan, kun emme ole saaneet aikatauluja mitenkään soviteltua.

Tosin itse olen töissä ja isä hoitovapaalla, eli varmaan se minunkin suhteeni lapsiin jää sitten jotenkin vajaaksi.

Meillä lapset 11v ja 7v ovat olleet vauvasta asti hoidossa aina välillä hoitoajan vaihdellessa tunnista ihan yöhoitoon asti. Isä, mummot, täti, pappa tai joku kavereista hoitanut joku meillä tai heillä. Ollaan saatu miehen kanssa harrastaa ja käydä ulkona syömässä tai muuta ns. aikuisten juttuja tehdä. Ihan "normaaleja" lapsia tullut. En tuomitse perheitten tekemiä ratkaisuja tässä asiassa, koska jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. Eikä asiat välttämättä ole niin mustavalkoisia kuin ne ehkä ulkopuolisen silmissä näyttävät olevan.

Naaraat kuuluu hoitaa yhteisön jälkikasvun yhdessä, kollektiivisella vastuulla. Ihmisten kohdalla eristäytyminen ja sooloilu on yleistynyt vasta kerrostalojen yleistymisen myötä.

Eristäytymisen seurauksena lasten sosiaaliset kehityshäiriöt ja kouluampumiset ovat yleistyneet. Ap:n ajatusmaailma on vääristyneen ja itsetuhoisen yhteiskuntarakenteen tuote.

Siksihän niitä tehdään, kun niitä halutaan ja niitä rakastetaan. Eikä se miksikään muutu siitä, jos päivisin käy töissä ja joskus viikonloppuisin viihteellä. Ihan yhtä rakkaita ne muruset on kuitenkin. Toisilla meistä vaan pää kestää paremmin jos saa välillä työskennellä ja/tai tuulettaa.

Vaikkakin niitä on jotka ei selkeesti pistä lapsen tarpeita omien edelle, ja omaa oikeita arvoja lapsenkasvatukseen, niin yritän kyllä jonkin verran harjoittaa harkintaa sen suhteen kuinka jyrkästi tuomita lapsensa hoitoon vieviä vanhempia :D

Minulla puolestaan ei oikein riitä ymmärrystä niille, jotka lykkäävät lapsen joka toinen vuosi maailmaan ja kärräävät tämän alle vuoden ikäisenä päiväkotiin itkemään. Ilkeävät vielä huutaa isoon ääneen, että en jaksa enää olla lapsen kanssa.

• Tykkää
Reactions: J.Ketkupolkka
Mun mielestä on ihan eri asía jos lapsi on vaikka kerran kuussa hoidossa, kuin kerran viikossa. Ja pakko vielä lisätä, et jos menen esim. jumppaan ja lapsi jää isän kanssa kotiin, ei lapsi ole hoidossa.
Meillä lapset noin joka toinen kuukausi yökylässä, enempää ei ole tarvis.
Erään tuttavieni käytöstä en ymmärrä. Heillä 2 alle 3v lasta, kolmas tulossa. Lapset AINAKIN kerran viikossa yökylässä. Ensimmäisen kerran ovat menneet hoitoon 1kk ikäisenä. Ja he kyllä menevät bilettämään. Nyt tämä äiti on raskaana, niin silti on pakko päästä ainakin kerran viikossa laulamaan karaokea. Jokainen tekee niin kun parhaaksi näkee, mutta itse en pystyisi tuohon.

Yhteistyössä