Hae Anna.fi-sivustolta

Miksi pitää tehdä lapsia....

Viestiketju osiossa 'Vanhempana' , käynnistäjänä mummo minäkin, 05.03.2020.

1. mummo minäkin Vierailija

toisten hoidettaviksi?

Tuttavaperheen tytär kouluttautui mieleiseensä ammattiin ja sai hyvän työpaikan. Seurusteli jo tuolloin nykyisen miehensä kanssa ja senhän tietää, että kyllä perheeseen lapsia halutaan. Ja hyvähän se on, kun niitä joku vielä tekee.

Mutta miksi sitten lapset pitää viedä ihan pieninä päiväkotiin hoitoon, kun kuitenkin äiti hoitaa kotona nuorinta, vielä vauvaikäistä. Itse on sanonut, että on raskasta hoitaa kaikkia kolmea lasta päivittäin, kun mummokin käy vielä töissä. Ja kun on niin hankalaa liikkuakkin kolmen pienen kanssa, kun mies tarvitsee auton työmatkoillaan. Ihan pitäisi vaan jalkaisin kulkea.

Viikonloppuisin osa lapsista on aina mummon hoivissa, kun nuoret vanhemmat haluavat viettää yhteistä aikaa keskenään. Nuori perhehän muutti pian ensimmäisen lapsen jälkeen mummon kotipaikkakunnalle, että on sitten lyhyt matka viedä lapset mummolaan viikonloppuisin.

Eikö kannattaisi ensin viettää sitä laatuaikaa ihan aikuisten kesken ja vasta sitten myöhemmin tehdä ne lapset. Ja ellei todellakaan "jaksa" viettää lasten kanssa aikaa, kannattaako niitä tehdä niin monta, jos ei yhdenkään kanssa ole jaksanut?

2. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    299
    Jokainen elää tavallaan ja päättää lapsistaan.
    Se on perheen yksityinen asia miten toimivat, ainakin niin kauan kuin he ei vahingoita ketään toiminnallaan.
    Toisin sanoen: Elä ja anna myös muitten elää.
    -

3. vierailija Vierailija

Tais kolahtaa?

4. vierailija Vierailija

Taidanpa lainata tätä kommenttia, kun seuraavan kerran itse arvostelet jonkun käytöstä. Kiitos neuvosta.

5. Minä ajattelen hieman eri tavalla asiasta. Jos perheessä on 3 pientä lasta ja nuorin on vielä vaippaikäinen, ehkä imetyskin on vielä mukana, niin kyllä isommat lapset voi viedä päiväkotiin, jos ei nyt joka päivä, niin osa-aikaisesti. Yli 3-vuotiaat kaipaavat jo kavereita ja ohjattua ryhmätoimintaa. Äiti voi keskittyä vauvan hoitoon kaikesssa rauhassa eikä arki stressaa niin paljon kuin jos kolme vallatonta riehuu ympärillä.
    Toisekseen, lapsenlapset ovat yleensä isovanhemmille tosi rakkaita (ainakin minulle), ei heidän hoitamisensa ole välttämättä mikään rasite, päinvastoin.
    Paljon puhutaan myös siitä, että parisuhdetta tulee hoitaa myös silloin, kun lapset ovat pieniä. Tilastojen mukaan avioerot tulevat juuri silloin, kun lapset ovat pieniä ja vanhemmat lopen uupuneita, jolloin he eivät jaksa enää lainkaa keskittyä perhe-elämään. Sitten erotaan ja hajotetaan perhe ja lapset kuitenkin joutuvat kärsimään erosta eniten.

6. vierailija Vierailija

Eikös aloituksessa sanottu että lapset on koko ajan muualla hoidossa. Kai lapsi haluaisi myös viettää aikaansa vanhempiensa kanssa varsinkin jos vauva vie kaiken huomion. Mummoilla tietysti siitä tulee elämään sisältöä, mutta ei mummo korvaa omia vanhempia.

7. vierailija Vierailija

Ei sanottu, että lapset ovat koko ajan muualla hoidossa.

8. vierailija Vierailija

Vaikuttaa siltä, ettet itse ole mummo. Muuten tietäisit, että mummolla on muutakin elämää kuin lapsenlapset. Kyllä mummokin on vain ihminen, joka haluaisi nauttia omasta ajasta oman puolionsa eli papan kanssa ilman niitä pieniä lapsenlapsia. Mummohan on jo itse aikanaan pienet lapsensa hoitanut työnsä ohella.

Omat lapseni kyllä olivat aikoinaan omassa mummolassaan viikonloppuisin, mutta eivät jokaisena viikonloppuna. Mummo oli työssäkäyvä ja tarvitsi myös omaa aikaa.

Nykyään on todella paljon nuoria vanhempia, jotka ovat sitä mieltä, että heidän lastensa hoito kuuluu isovanhemmille juuri siksi, että nuoret saavat hoitaa omia suhteitaan ja viettää vapaata lastensa hoidosta ja että isovanhemmat saavat sisältöä elämään. Ei se ole oikein. Kyllä päävastuu omien lasten hoidosta on aina omilla vanhemmilla, ei isovanhemmilla.

9. vierailija Vierailija

Ainakin yllä oleva on "mummo# kun ei kykene lukemaan lähdetekstiä mihin vastaus oli kirjoitettu?

10. vierailija Vierailija

Vastaus oli selkeästi tähän viestiin, kuten siinä viestissä näkyi:

"Eikös aloituksessa sanottu että lapset on koko ajan muualla hoidossa. Kai lapsi haluaisi myös viettää aikaansa vanhempiensa kanssa varsinkin jos vauva vie kaiken huomion. Mummoilla tietysti siitä tulee elämään sisältöä, mutta ei mummo korvaa omia vanhempia."

Mitä kohtaa et ymmärtänyt? En vastannut siis lähdetekstiin vaan ihan tuohon viestiin.

Edelleen olen samaa mieltä,että mummoilla, risuaidoilla ja ilman, on elämässään muutakin sisältöä, kuin ainoastaan lastenlapset.

Ne vanhukset, jotka oikeasti olisivat elämänsisältöä vailla, ovat sitten niitä, jotka eivät enää kykene ottamaan vastuulleen pieniä lapsia. Mutta hienoahan olisi, että nuoret vanhemmat voisivat viedä ihan itse ne pienimmät sinne vanhusten luokse vierailulle. Tosin siinä sitten tärvääntyisi se omakin aika.:(

11. vierailija Vierailija

Vastuu lapsista ja niiden huoltapitämisestä pitäisi olla enimmäkseen vanhemmilla. Nyky-yhteiskunta ja veronmaksajat ottavat ihan liikaa vastuuta. Lapset pitäisi jättää hankkimatta, jos niille ei ole aikaa ja resursseja.

12. Selvittiin Vierailija

Raskaitakin päiviä oli aikanaan, sen myönnän, mutta minä pääsääntöisesti nautin siitä, että sain hoitaa itse lapsiani. Ei ollut autoa mutta oli terveet jalat. Ainoa kulkuneuvo perheessä olivat lastenvaunut ja/tai rattaat. Ei tarvittu kuntosaleja tai muita vempaimia kuntojumppaan, se tuli ihan varmasti hoidettua ihan arkiliikunnassa.

Joskus harvoin, kun olimme mummolassa - joka oli monen sadan km:n päässä, minulla oli huono omatunto, jos lykkäsin lapset mummole ja läksin yksin ostoksille pariksi tunniksi. Kiire oli alitajaunnassa koko ajan. Äitini sanoi ihan suoraan, että hänestä on ihanaa, kun olemme käymässä, mutta jatkuvasti hän ei tähän hommaa rupeaisi. En siis vaivannut sen enempää anoppainikaan, annoin hänenkin nauttia mummoudesta.

Minusta kunkin sukupolven pitää itse vastata ja huolehtia jälkikasvustaan. Mummous ja ukkius on nautintaoikeus, ei velvollisuus.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri