Hae Anna.fi-sivustolta

Miksi puu ei pala

Viestiketju osiossa 'Niksit ja vinkit' , käynnistäjänä klapi, 26.01.2006.

1. klapi Vierailija

Minulla on ollut tässä nyt muutaman kerran aika yllättävä ongelma; puut eivät pala saunan uunissa, vaan hiiltyvät päältä ja hehkuvat kyllä oransseina sen hiiltymishetken jälkeen, mutteivät pala loppuun, vaan hiipuvat mustiksi hiiliklapeiksi. Puut ovat taatusti kuivaa koivuklapia. Eilen jälleen kerran koitin saunaa lämmittää puilla. Puut olivat olleet saunassa (lattialämmitys, sähkösaunaa lämmitetty kymmenisen kertaa) kolmisen viikkoa, tunnin ""palamisen"" jälkeen saunassa nippa nappa 40 lämmintä.

Olen koittanut vetoakin säätää tuhkaluukun avulla, koska ajattelin, että jos kylmästä ulkoilmasta johtuen veto on normaalia kovempi, eikä puu ehkä ennätä kunnolla, rauhassa palaa, muttei apua.

Ja olen sitten viimeiset 20 vuotta lämmitellyt saunaa ja muita puusijoja ilman ongelmia, ettei luulisi olevan käyttäjän vika tämä ongelma!

2. vastaus Vierailija

Puut eivät saa tarpeeksi ilmaa, että palaisivat kunnolla. Alussa veto pitää olla suurempi.

3. klapi Vierailija

Itse epäilen, että saavat liikaakin ilmaa. Voiko olla mahdollista? Nimittäin, kun tikun raapaisen ja työnnän sen kohti uunia, liekki ""imeytyy"" hormia kohti ja sammuu.

En ole koskaan polttanut pelkkää koivua, aina sekapuuta koivun seassa, ja mietinkin, onko pelkän koivun polttamisessa omat niksinsä.

Eipä kai tähän mitään järkevää selitystä/syytä löydy.

4. tampiolerssi Vierailija

Koska joku on antanut apinalle tulitikut.

5. hee Vierailija

No laita peltiä pienemmälle.

6. klapi Vierailija

Kuule hee, ei peltiä voi laittaa pienemmälle, silloin tulee häät sisään, kyllä se ihan muuten säädellään. Ja tampiolerssi, vai mikä ikinä lie, mistä arvasit, olen apina, tosin 'vain' kiinalaisessa horoskoopissa.

Olisihan se pitänyt arvata, että ei täällä ekaa vastaajaa lukuun ottamatta asiallisia vastaajia ole. Taitaa olla niin, että kun ei osaa vastata/tiedä syytä ongelmaan, on kuitenkin jotain hölmöä vastattava ja kuitattava.

Ja muuten, tänään paloi hienosti, mutta eipä ole ulkonakaan mikään selkeä korkeapaine...

7. em Vierailija

Minulla on vain 10 vuoden puusaunakokemus, joten Klapiin verrattuna olen aloittelija. Välillä on todellakin todella vaikea saada syttymään, vaikka suht samalla tavalla ladon sytykkeet, paperit ja puut pesään. Pahviriekaleilla sitten yritän syöttää mokomaa. Ilmanpaineilla olen huomannut olevan paljon vaikutusta, kuten itsekin sanoit. Paha matalapaine on minusta kaikkein vaikein. Pukkaa pelkkää savua sisään, ja em huutaa isäntää avuksi. (Ja sitten se isäntä-ryökäle saa viidessä minuutissa kauniin valkean aikaiseksi ja sauna on kylpemiskunnossa puolessa tunnissa...)

8. Onko? Vierailija

Onko teillä asunnossa pelkkä poisto koneellisesti, vai myös tuloilma? Jos tuloilma on pienistä ritilöistä ikkunan yläpuolelta tms. ei se riitä avutulen kanssa, mikäli poistoilma on koneellisesti päällä. Veto loppuu hormista, koska poistoventiileistä poistuu kaikki tarpeellinen ilma. Saunan sytytyksen ajaksi ainakin ilmanvaihto seis ja korvausilamaa riittävästi taloon. Tuon pitäisi auttaa. Ainakin takan kanssa tämä oli selkeä ongelma, kun ei vielä olut koneellista tuloa ja poistoa. Eikä takalle omaa koneellista vetoa. Vaikka hormissa tuntuisi olevan vetoa, voi se olla vain tunne siitä, että hormi toimii, mutta jos muualta talosta ei tule korvaavaa ilmaa, ei se paine riitä kierrättämään ilmaa...

9. saunanlämmittäjä Vierailija

No eihän ne puut jaksa palaa, jos siellä vaan muutama klapi on. Pesä pitää mättää aivan täyteen.

10. Moppe Vierailija

Meillä käytetään halkokuorman mukana tulleita tikkuja, lastuja ym. roskia puiden välissä pesänvirinä, ei tule niin paljoa tuhkaa kuin sanomalehtipaperista. Joskus tosiaan ilmanpaineet vaikuttavat palamiseen niin, että eivät syty itkemälläkään.

11. käyttäjä Vierailija

Mutta sytytyspaloilla syttyy!!

12. piippu Vierailija

13. myy Vierailija

Hei!
    Meillä oli samanlainen ongelma.
    Pitkällisen pähkäilyn tuloksena mies huomasi että, saunan kiuas oli liikkunut hiukan paikaltaan ja se torvi joka menee kiukaasta hormiin otti ilmaa. Liikuteltiin kiuas paikalleen ja taas toimii. (meillä on kiukaan jalkojen alla tiilenpalat, että sen saa korkeammalle)
    Ensinnä puut paloivat hyvin, mutta jonkun ajan kuluttua vain kytivät. Nyt kyllä palavat humisten:)

14. klapi Vierailija

Piippu on säännönmukaisesti nuohottu, ja on koneellinen ilmanvaihto, ja kuten tuossa aiemmin kerroinkin, ongelman täytyi johtua vain liian hyvästä vedosta, koska viime puusaunakerralla paloi oikein mainiosti, ja silloin ei enää ollut ulkona -20 ja kunnon korkeapaine.

Meillä muuten sauna on näitä muutamia kertoja lukuun ottamatta säällä kuin säällä aina syttynyt ja palanut hyvin, (siis tuli siellä kiukaassa, ei sauna itsessään), matalapaineen ongelmat ovat näkyneet sitten noissa muissa tulisijoissa; takka x 2, leivinuuni, puuhella. Ja tosiaankin olen nyt alun kolmattakymmenettä vuotta tulisijoissa tulta poltellut, joten en millään voi uskoa, että vika olisi voinut olla minussa. No toisaalta, ollaan täällä ennenkin saunottu puusaunassa korkeapaineella, eikä ole ollut ongelmaa, ja siksi osittain epäilin tuota pelkän koivun polttoa ongelmaksi.

15. ei vikaa koivussa Vierailija

En usko, että koivussa olisi vikaa. Jos koivu on kuivaa, kuten mainitsit, pitäisi sen palaa loimuten!

- Aina koivua polttanut -

16. Älä Vierailija

hyvä mies sitä saunaa polta ku klapeja..tuleehan se kalliiksikin..

17. hei Vierailija

voipi olla syynä ns puumätä. tämä syntyy kuun puita säilyttää väärin, halot ovat sisältä kosteat eivätkä tästä syystä ota syttyäkseen. tälläisessa tilanteessa ei auta muu kuin saada takka tai muu erittäin kuumaksi.

voi myös yrittää leikata haloista säleitä ja tikkuja jotka sytyttää ensin

18. halol piähä Vierailija

Miun ukkoin osti palkeet, sillä se pumppaa ilimaa kuiaspessään. Nyt se on alakanu pumppaan ilimaa olokkarin uuniinki. Kyl syttyypi nopiaan ny.

19. Tuju Vierailija

Onko sulla samaan piippuun useampi hormi?
    Olin lapsuudessani lämmittäjä, meillä oli kahden ja kolmen uunin hormit samaan piippuun. Syksyn ensimmäinen lämmitys piti alkaa sitten, että avasi jokaisen uuni pellit ennen ensimmäistäkään tulta, jotka olivat samassa piipussa.
    Tämän minulle neuvoi nokisutari kun harmittelin uunien savuttamista.
    Sitten oli sauna joka toimi myös karjakeittiönä.
    Oli kiuas, pata ja pukuhuoneen uuni.
    Pukuhuoneen uunia lämmitettiin harvoin, kiuas vain saunomiseen ja padassa oli tuli aamulla ja illalla.
    Tämä kolmikko piti sytyttää; ensin pukuhuone, sitten kiuas ja viimeksi pata.
    Kerta riitti muuta järjestystä, kyllä ne syttyivät, mutta niin paksusavu oli joka tilassa että piti kontata lattialla kun silmiä poltti. :D Nokisutari senkin neuvoi isäni ei tiennyt osannut eikä viitsinyt.:p
    Tuhkat on myös syytä poistaa lähes joka kerta ennen tulien sytyttämistä.
    Häkää ei tarvitse pelätä, se on jälkipalamisen tuotos, näät sen hiilloksella sinisenä liekkinä, kun sininliekki sammuu pellit kiinni. Jos hiillos palaa mustaksi on lämmitys Harakoilla. :)

20. hölökyn kölökyn Vierailija

Vika on korvien välissä.
    Laita pelti auki ja varmista, että korvaavaa ilmaa tulee riittävästi saunaan. Syön hatullisen skeidaa jos kuivat puut eivät pala.

21. Hellu Vierailija

A kuimp on siun laita ylen äijjökö ukko paha pumputteloo? Miun ukkoin rivahutteloo heittelemättä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri