Miksi rakentaa maalaisromanttinen perinnetalo, jos sisustus on moderni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Jokainen tehkööt mitä tykkää. Joskus vain ihmettelen, miksi rakennetaan joku kannustalon Onnela tai joku perinteikäs mansardikattoinen talo ja sisustus on moderni.

Mun mielestä se vaan on hassua, jos ei sisustus sovi talon ulkomuotoon.

Rakentakaa toki mitä haluatte. Ei ole multa pois. Kunhan ihmettelen :)

Perinnetalot ovat keskimäärin paljon näyttävämmän näköisiä. Etenkin jos rakentaa puusta.
Uudet modernit puutalot ovat todella mitään sanomattoman näköisiä. Ehkäpä siksi?

Olin sanomassa samaa. Ristikkoikkunat, leveä vaakalaudoitus yms tuo etenkin puutaloihin näyttävyyttä. Perinnetalot ovat usein siis paljon tyylikkäämpiä.

Jos rakentaisin taloa saattaisin päätyä myös sellaiseen enemmän perinnetaloa muistuttavaan taloon, vaikka mun sisustusmaku on melko simppeli ja skandinaavinen.

No käypä katsomassa minkä tahansa talovalmistajan (teri talot, kastelli, kannustalo, hartman, simons tms tms) ja katso miltä ne modernit näyttävät ja vertaa ns perinnemalleihin.

No käypä katsomassa minkä tahansa talovalmistajan (teri talot, kastelli, kannustalo, hartman, simons tms tms) ja katso miltä ne modernit näyttävät ja vertaa ns perinnemalleihin.

Mä taas tykkään kun rikotaan niitä v:n olemattomia sääntöjä. Vanha hirsitalo+moderni sisustus on loistava yhdistelmä. Ja toisaalta kivitalokolseum saa pehmeytgä vanhoista kalusteista, rosoisesta laudasta jne.

Ap. Oot jumahtanut. Piste.

Mä taas tykkään kun rikotaan niitä v:n olemattomia sääntöjä. Vanha hirsitalo+moderni sisustus on loistava yhdistelmä. Ja toisaalta kivitalokolseum saa pehmeytgä vanhoista kalusteista, rosoisesta laudasta jne.

Ap. Oot jumahtanut. Piste.

Mun sydän itkee verta aina kun näen, että vanha talo on pilattu. Ihan kamalaa. Mä tykkään vanhasta ja siitä, että talot remontoidaan mahdollisimman pitkälti vanhaa kunnioittaen.

• Tykkää
Reactions: Echo
Samalla logiikalla kerrostalojen asukkaiden pitää kaikkien sisustaa keskenään samalla tyylillä, kun se talon ulkomuoto kerran sanelee sisustuksen tyylin. Höpsistä taas ja valoja päälle. Ei sisustyksella ja talon ulkomuodolla ole mitään tekemistä keskenään. Ulkonäkö on niitä ohikävelijöitä varten ja sisustus asujia varten.

• Tykkää
Reactions: .....
Saattaa olla, että puolet siitä talodta maksanut mies vetää herneet nenään siinä kohtaa kun sisustusekspertti kieltää kotiteatterin, tietokoneet ja autonrassaustilan, koska ne eivät ole kyllin maalaisromanttisia. Samoin teini-ikäiset lapset todennäköisesti katsovat maalaisromantiikasta höpäjävää kuin vähäjärkistä siinä vaiheessa kun hän tyrkyttää lapsilleen maalaisromanttisia sänkyjä ja kampauspöytiä ja yrittää kieltää metallibändien julisteiden ripustamisen.

Mulla on vähän kahtalainen suhtautuminen. Siis ei nykytekniikkaa voi kieltää, eikä olla öljylampun tai päreen valossa.
Vanhan ajan tyylille on mahdotonta olla täysin uskollinen, koska 1800-luvun talossa joku 50-luvunkin juttu olisi moderni, vaikka se näyttäisi meistä vanhalta.

Mut kieltämättä muakin ärsyttää että jos on oikein perinteinen kartanotalo ulkoasultaan, niin sitten sieltä löytyy joku typerä tähtityyny-kavalkadi tai se Aarnion tuplakuplalamppu.

Viimeksi muokattu:
Siis perinnetalokaupoissa pitäisi olla sopimuksessa kohta joka kieltää tähtityynyt ja laavalamput.

Tässä esim.perinnetapetteja ja -sisustusta, ei ole mahdottomuus...

Perinnetapetiti%20Duro%20Gammalsvenska%20Tapettitaivas.fi.jpg

elsagaarden.jpg

(y)

Huonekalut näyttävät halvoilta ikeakamoilta.
Voihan ne olla. Mut vastikään olin yhdessä vanhassa pappilassa, ja siellä oli aikalailla näiden kahden kuvan näköistä, ehkä vähän enemmän lattia-ja kattolistoissa koristeellisuutta.

Mä itse haaveilen perinne-hirsitalosta. Mutta sinne ei esim.muovitapettia ei tulis vaan paperinen, kivijalka olisi perinteinen eli alapohja auki jne. Ilmastointi on nykyään pakollinen perinnetaloissa, mut eihän sitä pakko ole pitää päällä. :whistle: Tykkään ikkunatuuletuksesta.

No tokassa kuvassa on tyylivirhe. Perinnetapetti yhdistettynä parkettikuvioon lattiassa. Aijai!

Perinnetalot ovat keskimäärin paljon näyttävämmän näköisiä. Etenkin jos rakentaa puusta.
Uudet modernit puutalot ovat todella mitään sanomattoman näköisiä. Ehkäpä siksi?
Niin, mäkin tekisin erottelun tavis-hirsi/puutalon ja perinnetalon välillä.
Eka ei velvoita, toka velvoittaa.

Tavis-Mutikaisen perhe voi tunkea sen tavis-hirsitalonsa täyteen tähtityynyä, laavalamppua ja Sotkan sohvaa.
Perinnetalon asukkien on hyvä perehtyä vanhan ajan tyyliin.

Toinen kuva näyttää ihan täysin modernilta, jossa toki on viitteitä pappilatyylistä, mutta mikään siinä ei näytä aidolta. Aidon näköinen kun ei nykyaikaista ihmistä miellyttäisi.

Vähän niin kuin nykyajan elokuvat, joissa yritetään esittää jotain vanhempaa aikakautta. Tyylistä näkee täysin leffan tekovuoden, koska aidosti vanha ei nykyaikaista miellytä, vaan vanhasta säilytetään vain ne asiat, mitkä sillä hetkellä silmää miellyttävät. Siten lopputulos ei näytä vanhalta vaan juuri sen vuoden tyyliltä. Esim. 2000-luvulla tehdyt 70-luvulle sijoittuvat elokuvat -- niissä on säilytetty jotain 70-luvulta, mutta kaikki vaatteet ovat kuitenkin sellaisia, jotka sopivat 2000-luvun muotiin, ja lopputulos on täysin erilainen kuin 70-luvulla tehdyissä elokuvissa.

Uusimmat

Yhteistyössä