Miksi siitepölyallergian oireisiin tarkoitettuja lääkkeitä tulisi raskauden aikana välttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Käväisin tänään apteekissa ja tulin tietysti kysäisseeksi, voiko noita käyttää ihan normaalisti raskauden aikana. Ei voinut, joten jäi ostamatta - sanoivat, että lääkärin kanssa täytyy keskustella ensin, niin tuleepahan sitten ainakin pelattua varman päälle. Niin on tietysti tehtäväkin, ellei näistä oireista halua kärsiä koko raskauden loppuun saakka...

Mutta tosiaan miksi noita siitepölyallergian oireisiin tarkoitettuja lääkkeitä tulisi välttää raskauden aikana, mitä haitallista niissä on?

Kyse ei välttämättä ole siitä, että niissä on jotain haitallista lääkeainetta sikiölle, vaan ikään kuin päinvastoin, eli että niitä ei ole myöskään pystytty toteamaan turvallisiksi. Usein siinä pakkausselosteessa lukee silloin, että ei ole tutkittua tietoa lääkkeen vaikutuksista sikiöön, joten raskaana ollessa lääkkeen käytöstä pitää neuvotella lääkärin kanssa.

Keuhkotautien erikoislääkäri sanoi minulle, että paikallisesti käytettäviä (esim. nenäsumute, silmätipat) allergialääkkeitä voi käyttää raskauden aikana. Lääkeyhtiöt vaan pesevät kätensä vastuusta, jos jotakin haittaa kuitenkin sikiölle aiheutuu. Kannattaa kuitenkin konsultoida oman lääkärin kanssa. Varsinkin tableteissa on sellaisia, joita ei voi jokaisessa raskauden vaiheessa käyttää.

Mulle sanoi lääkäri, että joku allergialääke voi aiheuttaa poikasikiölle sitä, että pissaputki tuleekin pippelin keskeltä ulos eikä päästä. Sain tytön enkä kyllä ottanut lääkkeitäkään.

Itse syön normaalisti kestineä, raskauden aikana heinixiä. Olen niin pahasti allerginen siitepölyille ettei pelkät paikalliset lääkkeet (nenäsumute ja silmätipat) yksistään riitä. Ja täysin sisällä ei koko kesää voi olla. Ja on lääkärin lupa, jopa tuota kestineä olisin naistenklinikan ylilääkärin mukaan saanut syödä mutta halusin itse vähän miedompaan heinixiä kun se on tutkitumpaa.

Heinix tai Zyrtec (samaa tavaraa) ole mitenkään tutkitumpaa, vaan niitä on ollut niin pitkään käytössä että ihan käytännössä on "huomattu" ettei niistä ole ollut haittoja.

Eli voi syödä jos ei oireiden kera muutoin pärjää. Parempi toki aina olla ilman lääkettä jos voi olla.