Miksi sokerikakkupohjastani tulee aina "mureneva"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leipuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leipuri

Vieras
Mitä ihmettä teen väärin? Kun teen irtopohjavuokaan täytekakkupohjan sokerikakkutaikinasta, sitä on aina aivan mahdoton leikata niin, etteikö se murenisi käsiin. Siis sellaista pehmeää "murua", kerrokset ei tule nätisti :( Harmittaa koska minusta tuo on parhaimman makuinen kakkupohja.

Liikaa jauhoja? Tai sitten vatkaat liikaa jauhojen laiton jälkeen?

Mä annan pohjan jäähtyä alassuin käännettynä paistovuuan alla, kosteutuu vähän siinä ja ei murene.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Liikaa jauhoja? Tai sitten vatkaat liikaa jauhojen laiton jälkeen?

Mä annan pohjan jäähtyä alassuin käännettynä paistovuuan alla, kosteutuu vähän siinä ja ei murene.

Jauhoja laitan tilavuudeltaan sen verran mitä muitakin aineksia, eli ei siitä pitäisi johtua. Varovasti kääntelen jauhot vaahdon joukkoon, joten ei siitäkään pitäisi olla kiinni :( Ja annan vetäytyä vuoan alla noin tunnin ja sitten leikkaan kolme kerrosta. Silloin pohja on vielä vähän lämmin, pitäisikö antaa olla seuraavaan päivään, että olisi jäähtynyt kunnolla?

Siis nykyään, ennen kakut onnistui, muttei enää :(

Niistä tulee sellaisia "rosoisia" sisältä ja niitä on mahdotonta leikata. En uskalla enää yrittääkään tehdä täytekakkua kun ei ne onnistu enää vaikka mitä tekisi. Olen kokeillut kaikki mahdolliset ohjeversiot ja lopputulos on silti aina sama.

Alkuperäinen kirjoittaja Mulla kans:
Siis nykyään, ennen kakut onnistui, muttei enää :(

Niistä tulee sellaisia "rosoisia" sisältä ja niitä on mahdotonta leikata. En uskalla enää yrittääkään tehdä täytekakkua kun ei ne onnistu enää vaikka mitä tekisi. Olen kokeillut kaikki mahdolliset ohjeversiot ja lopputulos on silti aina sama.

Kohtalotoveri :D Ei kellään ois lisää vinkkejä?

vatkaa munavaahto aivan valkoiseksi, käytä hyvää kakkujauhoa, siivilöi se. älä laita liikaa jauhoja. älä paista liian kuumassa. jäähdytä hyvin. käytän itse tupperin silikonivuokaa.

Voiko teflonvuoka aiheuttaa tuota??

Niin, ja ne mun kakut ei tahdo noustakaan kunnolla, tai nousee, mutta litsahtaa sitten ennen uunista poisottamista.

Vatkaan munat todella hyvin, sekoitan jauhot varovasti, en auo uunin luukkua enkä kolistele muutenkaan.

Olen kokeillut ilman leivinjauhetta ja leivinjauheella ja monen erilaisilla jauhoilla, vaihdellut aineiden määriä eri ohjeiden mukaan.

Ennen onnistui vaikka se "laseissa saman verran" , ilman leivinjauhetta -ohje ihan hyvin, nyt ei sekään...

AUTTAKAA!!

Niin, ja ne mun kakut ei tahdo noustakaan kunnolla, tai nousee, mutta litsahtaa sitten ennen uunista poisottamista.

Vatkaan munat todella hyvin, sekoitan jauhot varovasti, en auo uunin luukkua enkä kolistele muutenkaan.

Olen kokeillut ilman leivinjauhetta ja leivinjauheella ja monen erilaisilla jauhoilla, vaihdellut aineiden määriä eri ohjeiden mukaan.

Ennen onnistui vaikka se "laseissa saman verran" , ilman leivinjauhetta -ohje ihan hyvin, nyt ei sekään...

AUTTAKAA!!

eihän leivinjauhe vain ole vanhentunut? mulla oli kerran se syynä ku mikään ei noussu. huoneenlämpöiset munat ja ainekset. puhtaat välineet.

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
vatkaa munavaahto aivan valkoiseksi, käytä hyvää kakkujauhoa, siivilöi se. älä laita liikaa jauhoja. älä paista liian kuumassa. jäähdytä hyvin. käytän itse tupperin silikonivuokaa.

Mietin just sitä että voikohan sitä vaahtoa vatkata liian paljon, koska tosta ei ainakaan olisi kiinni ettenkö vaahdottaisi. Sunnuntai Erikoisvehjäjauhoja meillä yleensä on, siivilän läpi menee aina. Paistan 175 asteessa. En ymmärrä mikä menee vikaan, kun välillä toi ei onnistu vaikka kuinka jäähdyttäisi :(

Entäs leivinjauho, onko vaikutusta jos jätän laittamatta tai laitan vähemmän?

Mä vatkaan ainakin sokerin ja munat niin hyvin, että siitä taikinasta pystyy tekemään pinnalle jäävän kuvion eli varmaan pitkästi yli 10 min sähkövatkaimella...

Uuni on ollut kokeiluissani jossain 160 - 180 välillä (kaikkea on kokeiltu tosiaan).

Jauhoina on ollut puolikarkeaa tai karkeaa.... siis monenlaista kokeiltu.

AUTTAKAA!!

eihän leivinjauhe vain ole vanhentunut? mulla oli kerran se syynä ku mikään ei noussu. huoneenlämpöiset munat ja ainekset. puhtaat välineet.

Ei ole vanhaa... ja se mua ihmetyttää kun joskus ennen (olen vanha ihminen jo) nuo kakut onnistui hyvin ilman leivinjauhettakin. Huoneenlämpöisiä on ainekset ja astiat puhtaita...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mietin just sitä että voikohan sitä vaahtoa vatkata liian paljon, koska tosta ei ainakaan olisi kiinni ettenkö vaahdottaisi. Sunnuntai Erikoisvehjäjauhoja meillä yleensä on, siivilän läpi menee aina. Paistan 175 asteessa. En ymmärrä mikä menee vikaan, kun välillä toi ei onnistu vaikka kuinka jäähdyttäisi :(

Minäkin olen miettinyt tuota, että voiko sitä vatkata liikaa, mutta ei kai sentään. Sitäpaitsi olen kokeillut vähemmän vatkaamistakin, eikä se auttanut kyllä.

Voikohan vuokaa voidella liikaa?

Voiko kyse olla liiasta leivinjauheesta? Laitan yleensä neljän munan kakkuun reilun teelusikallisen jauhetta.

Entäs voikos vatkaamisvaihe vaikuttaa? Meillä uusi sähkövatkain putosi lattialle ja sen jälkeen ei ole toiminut kuin se voimakkain vatkausteho, eli vaahdotan aina sillä kovimmalla teholla.

Itse vatkaan aina vaahdon vesihauteessa. Kunnolla lämpimät munat tekee paremman vaahdon. Jauhoja en siivilöi enkä muutenkaan erityisen varovasti sekoittele. kunnon vaahto kun on niin se kestää kyllä!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minäkin olen miettinyt tuota, että voiko sitä vatkata liikaa, mutta ei kai sentään. Sitäpaitsi olen kokeillut vähemmän vatkaamistakin, eikä se auttanut kyllä.

Voikohan vuokaa voidella liikaa?

En usko, koska itse laitan tosi vähän voita, mutta korppujauhoja sitäkin enemmän.

en tiä voitelemisesta kun mulla on silikonia kaikki vuuat.
vaahtoa en ole koskaan liikaa vatkannut, kun heti kun se on valkoista katon, että jääkö kuvio vispilästä pinnalle.
muistelen, että jotain ongelmia mullakin oli aikanaan kun ei ollut vielä silikonivuokia.

Se ruotsalainen kokki Tina joku, sanoi viime ohjelmassa ettei ikinä käytä leivinjauhetta kakkupohjissa, kuulemma nostattaa uunissa ja läsähtää heti keskeltä kun sen ottaa pois. Mullakaan ei onnistu ja ajattelin ensi viikolla kokeilla jollain sellaisella ohjeella mihin ei tule leivinjauhetta.

Alkuperäinen kirjoittaja u:
Se ruotsalainen kokki Tina joku, sanoi viime ohjelmassa ettei ikinä käytä leivinjauhetta kakkupohjissa, kuulemma nostattaa uunissa ja läsähtää heti keskeltä kun sen ottaa pois. Mullakaan ei onnistu ja ajattelin ensi viikolla kokeilla jollain sellaisella ohjeella mihin ei tule leivinjauhetta.

Niin ja voisko se leivinjauhe vaikuttaa rakenteeseen?

Alkuperäinen kirjoittaja hype:
Itse vatkaan aina vaahdon vesihauteessa. Kunnolla lämpimät munat tekee paremman vaahdon. Jauhoja en siivilöi enkä muutenkaan erityisen varovasti sekoittele. kunnon vaahto kun on niin se kestää kyllä!

Kiitti vinkistä, täytyypä joskus kokeilla! Ja yrittää ilman leivinjauhetta :)

Itse en käytä leivinjauhetta ollenkaan, onnistuu ihan hyvin ilmankin. Samassa tilavuussuhteessa laitan noita munia, sokeria ja jauhoja.

Voisiko paistoaika olla hieman liian pitkä? Silloin kakusta tulee kuiva, ja murenevaisempi.
Myös kunnon jäähdytys ennen leikkaamista on tärkeä. Pohjan voi tehdä valmiiksi jo edellisenä päivänä, leikata vasta seuraavana.

Alkuperäinen kirjoittaja u:

Mulla ei enää onnistu se leivinjauheetonkaan... joskus ennen se onnistui tuosta vain.

Mua hävettää, kun en enää osaa tehdä kakkuakaan, joka oli ennen piece of cake:(

Alkuperäinen kirjoittaja anne:
Itse en käytä leivinjauhetta ollenkaan, onnistuu ihan hyvin ilmankin. Samassa tilavuussuhteessa laitan noita munia, sokeria ja jauhoja.

Voisiko paistoaika olla hieman liian pitkä? Silloin kakusta tulee kuiva, ja murenevaisempi.
Myös kunnon jäähdytys ennen leikkaamista on tärkeä. Pohjan voi tehdä valmiiksi jo edellisenä päivänä, leikata vasta seuraavana.

Se mun kakku ei ole kuiva, vaan normaalin kostea, mutta röpelöinen sisältä, eikä sellainen tasainen.

puhun edelleen kakusta;)

Yhteistyössä