Miksi suomalaiset eivät osaa sisustaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen paljon selaillut viime aikoina myytäviä asuntoa ja todennut surullisena sen, että suomalaiset eivät osaa sisustaa. Tyylejä tuntuu olevan tasan tarkkaan kahta:

a) "Ostetaan sieltä, mistä halvimmalla saadaan." Eli kaikki huonekalut ja tekstiilit iloisesti sekalaista seurakuntaa; mikään ei oikein mätsää mihinkään, puulajeja on viittä ja tekstiilien värjeä seitsemää eri sorttia. Seinälle on ripustettu yksi taulu sinne, toinen tänne. Tuhansia erilaisia koriste-esineitä ja kasveja ripoteltu pitkin kämppää.

b) "Ostetaan kaikki kerralla sävy sävyyn." Olohuone näyttää Hobby Hallin katalogilta. Kaikki kalusteet sohvapöydästä tv-alttariin on samaa sarjaa. Sohvatyynyt, verhot ja matot on kaikki ostettu samalta valmistajalta, jotta ne varmasti sopivat kivasti yhteen. Koriste-esineet on huolella hankittu sen perusteella, että niissä on juuri oikea tehosteväri. Halvat sisustustaulut on kivasti kaikki samanlaisissa kehyksissä ja samalta "taiteilijalta" ja sommiteltu symmetriseksi ryhmäksi sohvan yläpuolelle.

Kaiken kruunaa kattoon isketty tuhat megawattia hohkaava plafondi, joka valaisee koko kämpän kalmanvalkoiseksi. Sohvan viereen laitetaan hyvässä lykyssä yksi paperivarjostinjalkalamppu "tunnelmaa tuomaan". Yöks. Tai vielä pahempaa: sohvan molemmille puolille laitetaan samanlaiset lamput, koska ne sopivat niin kivasti yhteen.

haluaisimpa nähdä oman kotisi... ;) itse taas alan urallani olen huomannut, että tälläiset pätijät ovat aina kauheimpia sisustajia, kun luulevat oppaista luetuilla neuvoillaan osaavansa sisustaa.

Kyl mä oikeasti uskon, et ne kodit joita olet siellä etuovessa katsellut on sisustustettu juuri niin asukkaiden oman maun mukaan. Vastaako se maku sisustuslehtiä ja ohjelmia.. tuskin, mut heidän makuaan kyllä. Mun äiti esimerkiksi pitää boordeista, puolipanelista, koivukalusteista ja muhkusohvista, ne tuskin on nyt muodissa ja ei ne munkaan suosikkeja ole.. mut mitä väliä jos ne kerran äitini silmää miellyttää. Hän hän niitä 24/7 katselee en minä, tai etuovi.com ostajat.

Tervetuloa meille.

Täällä asuu kaksi alle kaksivuotiasta, ja sisustus on sen mukainen. Kaikki sellainen mikä voi särkyä tai kaatua päälle, on korjattu pois. Enkä oikeastaan jaksa kamalasti ajatella sisustusnäkökulmia kun olen erkkateipillä teipannut joitain laatikoita kiinni, ettei pienet kädet sinne pääse.

Pienten lasten perheessä voi toki sisustaa jos niin haluaa, mutta minä olen ajatellut että sisustamisen aika on sitten kun tavarat isommalla todennäköisyydellä säilyvät ehjinä. Siksi meilläkin on eriparin yöpöydät, ja monta muuta tavaraa jotka ovat jostain vain meille käytettyinä löytäneet. Käytännöllisyys ja toimivuus ratkaisee.

Ja joo, kaikki eivät ole kiinnostuneita sisustuksesta, vaikka kyseessä ei olisikaan pikkulapsiperhe.

Minulla on ihan sama mitä toiset ajattelee sisustuksesta, tärkeintä on että itse viihtyy ja on tyytyväinen. Ei ole mitään yhtä ja oikeaa sisustustyyliä, tyylejä on yhtä monta kuin on sisustajiakin.

Jaa, en mä vaan sovi kumpaankaan kategoriaan ja kun mietin kavereitani, harva heistäkään sopii. Mä sitten inhoan tällaisia aloituksia "suomalaiset sitä ja suomalaiset tätä" - ei ihmiset oo mitään yhtä laumaa. Mä en käyttäydy kuten mun naapuri käyttäytyy, eikä mun koti näytä samalta kuin hänen.

[QUOTE="vieras";21966700]Kyl mä oikeasti uskon, et ne kodit joita olet siellä etuovessa katsellut on sisustustettu juuri niin asukkaiden oman maun mukaan. Vastaako se maku sisustuslehtiä ja ohjelmia.. tuskin, mut heidän makuaan kyllä. Mun äiti esimerkiksi pitää boordeista, puolipanelista, koivukalusteista ja muhkusohvista, ne tuskin on nyt muodissa ja ei ne munkaan suosikkeja ole.. mut mitä väliä jos ne kerran äitini silmää miellyttää. Hän hän niitä 24/7 katselee en minä, tai etuovi.com ostajat.[/QUOTE]

Ja toinen on se että kaikki eivät halua uusia koko kotinsa sisustusta kerran vuoteen tai muuten aina kun tyylisuunta vaihtuu. Kerran ostettu joku kokonaisuus tai tapetoitu seinät niin niitä sit katsellaan kunnes kyllästytään totaalisesti. Jos tapetit on ehjät ja ne oli ostaessa sellaiset mitkä silmää miellyttää niin enpä itsekään jaksaisi tapetoida kovin usein vain vaihtaakseni trendikkäämpään.

Mäkään en tykkää kuvailemistasi sisustuksista, mutta en silti ymmärrä pointtiasi. Yleensä tuollaisten sisustusten takana on jompi kumpi seuraavista:

a. Sisustaja pitää sellaisesta sisustuksesta. Miksi pitäisi sisustaa eri tavalla, jos tämä on se, mikä omaa silmää miellyttää?

b. Sisustajaa ei kummemmin kiinnosta sisustaminen tai sisustuksen ulkonäkö. Hankitaan jotain vähän sinne päin, mikä nyt vaan sattuu omaan silmään sopimaan ja on ok-näköistä. Jälleen kerran asunnon/talon asuja on tyytyväinen.

Mitä tämän pitäisi ketään ulkopuolista kaivella? No okei, on vaikeaa nähdä asunnon todellista ulkomuotoa kaiken omasta mielestä ruman tavaran takaa Etuovessa ja Oikotiellä, mutta se on aika pieni juttu.

Kiva, että ihmiset sisustavat niin, mistä itse sattuvat tykkäämään, tärkeilevistä nipottajista välittämättä.

Mä olen kiinnittänyt myös huomiota siihen kun noita myynti-ilmoituksia katselee niin harvoin niissä tulee vastaan sellaista sisustusta että se oikeasti miellyttäisi. Eipä sillä että sen täytyisi juuri minua miellyttää, mutta onpa asia nyt vaan osunut silmään. Samaan hengenvetoon myönnän toki että taloudellisista rajoitteista johtuen meidänkään kotimme sisustus ei kyllä ole mitään huippua. Ihmettelen toisinaan vain sitä että jos selvästikin on ollut varaa laittaa sisustukseen paljonkin rahaa, niin miksi samalla ei oltaisi tehty tyylikästä.

[QUOTE="pipa";21967369]Mä olen kiinnittänyt myös huomiota siihen kun noita myynti-ilmoituksia katselee niin harvoin niissä tulee vastaan sellaista sisustusta että se oikeasti miellyttäisi. Eipä sillä että sen täytyisi juuri minua miellyttää, mutta onpa asia nyt vaan osunut silmään. Samaan hengenvetoon myönnän toki että taloudellisista rajoitteista johtuen meidänkään kotimme sisustus ei kyllä ole mitään huippua. Ihmettelen toisinaan vain sitä että jos selvästikin on ollut varaa laittaa sisustukseen paljonkin rahaa, niin miksi samalla ei oltaisi tehty tyylikästä.[/QUOTE]

Tyylikkyyttä ei voi ostaa rahalla, paitsi ehkä ostamalla sisustussuunnittelijan. Ja kaikki ei sitten sitäkään halua vaan haluavat valita huonekalunsa itse.

Kotinsa melko moni sisustaa oman makunsa mukaisesti. En itse ainakaan viitsisi kauaa katsella vain jonkun toisen mielstä kivaa asuntoa. Sitäpaitsi koko sisustustouhu on ihan hömppää. Se on sitä, että ostetaan kerralla kaikki, millä saa asunnon sen näköiseksi kuin siinä olisi jo asuttu 10 v.

[QUOTE="pipa";21967369]Mä olen kiinnittänyt myös huomiota siihen kun noita myynti-ilmoituksia katselee niin harvoin niissä tulee vastaan sellaista sisustusta että se oikeasti miellyttäisi. Eipä sillä että sen täytyisi juuri minua miellyttää, mutta onpa asia nyt vaan osunut silmään. Samaan hengenvetoon myönnän toki että taloudellisista rajoitteista johtuen meidänkään kotimme sisustus ei kyllä ole mitään huippua. Ihmettelen toisinaan vain sitä että jos selvästikin on ollut varaa laittaa sisustukseen paljonkin rahaa, niin miksi samalla ei oltaisi tehty tyylikästä.[/QUOTE]

Itse ajattelen asuntoilmoituksia katsellessani, voisiko tuo olla minun kotini, millainen on pohja, paljonko pitää tehdä muutoksia. Minua joskus jopa rupeaa naurattamaan, kun ilmoituksessa esitellään jotain sisustuksen yksityskohtaa, kun olen ostamassa asuntoa, en sen sisustusta.

Joku toi esiin rahan ja sen, etteivät kaikki halua vaihtaa sisustustaan trendien mukaan muutaman vuoden välein. Eihän tyylikäs sisustus vaadi oikeasti paljoa rahaa, eikä missään nimessä trendien perässä juoksemista. Kirppareilta ja antiikkiliikkeistä löytää paljon käyttökelpoista tavaraa, jota on helppo tuunata nykyaikaisiksi mm. vaihtamalla päälysteet tms. En minäkään kotiani uusiksi vedä parin vuoden välein - okei, sohvatyynyjä, kynttilöitä ja kasveja tulee ostettua melko usein - mutta kun kerralla valitsee tyylkkäät ja ajattomat klassikot, niin eipä niitä tarvitse jatkuvasti vaihtaa ja jos haluaa vaihtaa, niin niillä on hyvä jälleenmyyntiarvo.

Joku toi esiin rahan ja sen, etteivät kaikki halua vaihtaa sisustustaan trendien mukaan muutaman vuoden välein. Eihän tyylikäs sisustus vaadi oikeasti paljoa rahaa, eikä missään nimessä trendien perässä juoksemista. Kirppareilta ja antiikkiliikkeistä löytää paljon käyttökelpoista tavaraa, jota on helppo tuunata nykyaikaisiksi mm. vaihtamalla päälysteet tms. En minäkään kotiani uusiksi vedä parin vuoden välein - okei, sohvatyynyjä, kynttilöitä ja kasveja tulee ostettua melko usein - mutta kun kerralla valitsee tyylkkäät ja ajattomat klassikot, niin eipä niitä tarvitse jatkuvasti vaihtaa ja jos haluaa vaihtaa, niin niillä on hyvä jälleenmyyntiarvo.

Mutta kuka määrittelee mikä on tyylikästä? Jollekkin se tyylikkyys on pitsiverhot ja pitsiliina olkkarissa.

Mä en osaa sisustaa, mutta osaan tehdä kodista mieluisan ja kodikkaan, jossa niin me aikuiset kuin lapsetkin viihdymme :) Ja se on meille paljon tärkeämpää, kuin vieraiden mielipiteet meidän kodistamme.

Eipä menneet ap:n veikkaukset meillä oikeaan. Mun huone on tummaa puuta, ruskee, ruskeaa ja ruskeaa. Seitkytlukulainen tuoli ja reilu satavuotias kiinalainen morsiamenkaappi tuovat sinisävyä huoneeseen. Kaikki taide seinillä on aitoa. Keittiö on vaaleaa kumipuuta. Eteinen jatkaa ruskeaa linjaa. Lapsilla on valkoista, sinivioletti värittää huonetta. Heilläkin on vissiin neljä aitoa maalausta huoneessaan. Ostan sellaista, mikä puhuu minulle. Noin 70% on vanhaa, kierrätettyä, antiikkia.

Jokainen asukoon sellaisessa kodissa, jonka kodikkaaksi tuntee. Uskon, ettei tällainen tumma, lähes goottimainen kirjasto ole kaikkien unelmien makkari.

Kyllä mä osaan sisustaa - oman mieleni mukaan.

Ja kyllä minä tykkään, ja mies myös - ja se riittää.

Jep. Samaa mieltä.
Miehelläni on kaveri joka osti sohvapöydän luotolla... Tyyppi on opiskelija. Se oli joka tamminen, aika laatikon näkönen. En mä ostais mitään sohvapöytää luotolla...vain siks et saisin tyylikkään. Nimittäin aivan varmasti halvemmallakin olis saanu.
Meille ei edes tähän olkkariin tuu sohvapöytää. Haluun pitää tän avoimena kun on niin pienikin.

Ja joku aikaisemmin sanoi: Miksi pitäisi tehdä sellaista mistä ei ole kiinnostunut.

Yhteistyössä