Miksi täällä on FANAATTINEN asenne tupakointiin? Hullua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja greeete
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

greeete

Vieras
Kirjoitteleeko noita tupakkaketjuja suurin osa ihmisistä vai onko se vähemmistöä jolla on niin mielettömän fanaattiset asenteet tupakkaa, tupakoivia, tupakoinnin lopettamista kohtaan?

Muutamia viikkoja olen palstaa seurannut ja tuosta aiheesta on jatkuvasti jotain todella fanaattisia ketjuja, joissa ei rakentavaa keskustelua näy paljoa. Tupakoivia vihataan ja täältä saa lukea sellaista tekstiä että huhhuh. Ymmärtääkseni tupakoiva ihminen voi olla pahastikin riippuvainen siitä (jotkut on, jotkut ei), joten mistä johtuu kauhea yleistävä fanaattisuus ja vihamielisyys?

Miten tämä ilmenee? Itselkleni tulee surullinen olo, kun näen raskaana olevan äidin vetelevän tupakkaa... jopa synnärin oven pielessä.

"...kauhea yleistävä fanaattisuus ja vihamielisyys?"

Täällä on fanaattinen asenne aika montaa asiaa kohtaan :laugh: ei siitä kannata ottaa paineita.... En ihan äkkiä usko, että monikaan tänne paatoksella kirjoittavista mammoista on ihan noin fanaattinen irl :whistle:

Pakko myöntää, että olen fanaattinen silloin, kun tupakoinnilla vaikutetaan puolustuskyvyttömien terveyteen. Jos joku täällä kertoisi läpsivänsä vastasyntynyttä kasvoihin tai tukistavansa vauvaa, ei kukaan pitäisi "fanaattisena" sellaisen toiminnan tuomitsijoita. Sen sijaan vielä syntymätöntä lasta saa vapaasti pahoinpidellä ja altistaa hänet jopa pysyville vaurioille.

Sitten jos ei ole raskaana, eikä vauvojen tai lasten lähellä, saa toki puolestani tehdä omalle kropalleen mitä haluaa. Fiksuna en sitä pidä, mutta enpä itsekään aina toimi kaikkein terveystietoisimmin.

Mä itsekin poltan silloin tällöin,mutta musta ei irtoa yhtään ymmärrystä niille, jotka polttavat raskausaikana tai altistavat lapset tupakansavulle. Muuten tupakointi ei mua haittaa.

Samaa ajojahtia minäkin olen ihmetellyt, ehkä ihmisillä täytyy olla joku jota mollata että tuntisi itsensä vähän paremmaksi. Raskaana tupakointi ei ole hyvä asia, enkä tykkää siitä että tullaan viereen käryttämään, mutta oikeasti....jos joku vetää herneen nenään kun naapuri polttaa parvekkeellaan tupakkaa niin aika neuroottinen luonne on. Ei siihen hajuun nyt kukaan kuole!

No, fanaattisuudella tarkoitan esim. että joku täällä kyseli vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen (oli raskaana), niin sai mm. vastauksen jossa toivottiin kohdunpoistoa ko. äidille. Ja täällä saattaa olla monisivuinen ketju jossa haukutaan kun joku poltti kaupan pihalla tupakkaa lapsen nähden. Nämä vain esimerkkejä.

No, fanaattisuudella tarkoitan esim. että joku täällä kyseli vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen (oli raskaana), niin sai mm. vastauksen jossa toivottiin kohdunpoistoa ko. äidille. Ja täällä saattaa olla monisivuinen ketju jossa haukutaan kun joku poltti kaupan pihalla tupakkaa lapsen nähden. Nämä vain esimerkkejä.

Päätäkö pitäis silittää? Paapoa ja mussuttaa että voi voi sinua pikku kultipuppelia kun olet niin riippuvainen. No ei se mitään vaikka samalla myrkytät lastasi, pääasia että sulla on hyvä mieli. :mad:

Aikuisella ihmisellä pitäisi olla sen verran vastuuntunoa ja järkeä että vierottaa itsensä ennen raskautta. Tupakasta ei ole mitään hyvää, ei mitään. Mä ole keskustellut kymmenien lopettaneiden kanssa ja JOKAINEN on sanonut että sit kun se motivaatio oli riittävä niin onnistu. Ellei oma lapsi ole riittävä motivaatio niin pistää kyllä miettimään... Juu, olen fanaattinen. ;)

Niin, ne fanaatikot täällä on niitä, jotka ei tiedä paljon mistään mitään, vaikka kuvittelevatkin tietävänsä. Se on sellaista ylimielisyyttä, ja he selvästi pitävät itse itseään parempana, kuin muita, vaikka eivät itse sitä myöntääkään. Asioista jotain tietävät, eivät hyökkää asioihin samalla tavalla fanaattisesti. Minä voin sanoa, että itse pidän raskauden aikaista tupakointia todella huonona sille vauvalle, mutta en todellakaan voi käsittää, että mikä ajaa sen äidin siihen. Sen aivot on varmaan ohjelmoitu niin eri tavoin kuin minun, että jokin esto, mikä minulla on raskauden aikaiselle tupakoimiselle, häneltä puuttuu. Hän ei omaa minun kokemuksiani, enkä minä hänen, joten on vaikea ymmärtää, että miten hänen aivonsa oikeuttavat hänelle teon, jota minun aivoni ei minulle oikeuta. Minä en siis lähde sellaista ihmistä sen enempää tuomitsemaan, koska minulla ei ole tarpeeksi hyvää käsitystä tilanteesta. Väärinhän se tupakoiminen raskausaikana on, ja sen varmasti tietää tämä äitikin, mutta minun vihani tekisi minut vain tyhmemmäksi, kun olisin kykynemätön ajattelemaan asioita laajemmin.

Itse olen polttanut paljonkin, kun en ole ollut raskaana, ja toivon, etten siihen enää sorru. Minä en kuitenkaan pidä tupakoivia yhtään hölmöinä tai laiskoina tai muutakaan negatiivista, päinvastoin. Heiltä usein kuulee älykkäämpiä asioita. Minusta tupakkataukojakin pitävät työskentelevät tehokkaammin muun ajan, kuin savuttomat. Agressiivisesti muita tuomitsevat ihmiset ovat valitettavasti niitä ahdasmielisempiä, eivätkä vihaltaan pysty näkemään kaikkea. Heilläkin on varmasti syynsä ja taustansa, joten enpä viitsi heitäkään sen enempää tuomita. Usein elämä opettaa ja usein vanhemmat ovatkin viisaampia, kun kokemusta kaikennäköisestä on karttunut.

Johtuu siitä, että tupakoitsijat ajattelee vain itseään ja himoaan, eivätkä piittaa pätkääkään muista ihmistä!
Äidit eivät välitä vauvojen terveydestä tuon taivaallista, vaan polttavat odotusaikana ja hokevat kuin jotain mantraa, että "ei meidän lapsilla ole siitä mitään seurannut".
Täytyy olla täysi idiootti, jos ei tajua tupakan vaaroja tai sitten niin riippuvainen. Mutta sen voisi myöntää edes itselleen, että tahallaan vahingoittaa muita itsekkyydellään.

Ymmärrän että halveksutaan jos raskaana ollessa polttaa.

MUTTA

Tällä palstalla haukutaan tupakoivat ihmiset automaattisesti muita huonommiksi. Eilen sain mm. lukea että pahasti kehitysvammainen, lapsen tasolla oleva olisi parempi vanhempi kuin sellainen joka tupakoi (ei raskausaikana kumminkaan). Ihan oikeastiko olette jotkut sitä mieltä?

Ettekö te jotkut tunne ketään tupakoivaa ihmistä joka olisi mukava? Koska monien mielestä kaikki tupakoitsijat ovat roskasakkia jotka joutaisivat kuolla.

Ja minusta on hyvä kun joku raskaana oleva kysyy neuvoja tupakoinnin lopettamiseen. Se kertoo siitä että haluaa lopettaa. Jotkut tulevat suunnittelematta raskaaksi, vahingossa, eikä silloin ole voinut lopettaa tupakointia siinä vaiheessa kun lasta yrittää.

Tänään täällä eräs nainen kertoi että aikoo lopettaa tupakoinnin lääkkeiden avulla ennen kuin hankkiutuu raskaaksi. Tähänkin oltiin kommentoitu että toivottavasti ei raskaaksi tulekaan kun tupakoi. Ihan hullua.

En kertakaikkiaan usko ettei kukaan täällä tunne KETÄÄN joka tupakoi ja olisi silti kunnon ihminen.

[QUOTE="vieras";23022373]
Täytyy olla täysi idiootti, jos ei tajua tupakan vaaroja tai sitten niin riippuvainen. .[/QUOTE]

Tajuatko sinä, että tupakoitsija kyllä varsin hyvin tietää tupakoinnin vaarat? Itse tupakoin ja luulen ettet sinä pysty antamaan minulle tupakoinnista ja sen vaaroista mitään uutta tietoa. Olen hoitoalalla ja näen koko ajan tupakan vuoksi sairastuneita ihmisiä. Tiedän kyllä että pitäisi lopettaa, mutta en pysty. Seuraavaksi kokeilen lääkehoitoa, jospa se auttaisi. Onko sulla kenties jotain hyviä tupakoinnin lopettamis vinkkejä? Kun kerran niin hyvin tunnut asiasta tietävän..

Kyllä mä sihisin raivosta taas joku aika sitten kun näin bussin ikkunasta, kun raskaana oleva nainen työnsi rattaissa noin 2-vuotiasta lasta ja tupakoi samalla. Mä en tajua mitä liikkuu sellaisen idiootin mielessä joka tupakoi raskaana tai lasten vieressä.

Muutenkin mua on alkanut ärsyttää kun naapuri tupakoi sisällä ja ne hajut tulee meille sisälle. Ja sen kaverit tupakoi hississä ->> kiva siinä sitten mennä vauvan kanssa hissillä jossa ei voi edes hengittää kun se tupakan haju on niin voimakas.

Tupakka on kyllä niin turha asia ja pidän kyllä tupakoivia ihmisiä jollain tapaa "huonoina" ihmisinä. Ehkä mä olen sitten fanaattinen tämän asian kanssa.

Lienee vaikeaa tai jopa ylitsepääsemätöntä ymmärtää että tupakoivat eivät ole muista piittaamattomia. Useimmiten tupakoiva kokee jatkuvaa alemmuutta ja syyllisyyttätupakoinnistaan ja häpeää sitä hajua ja muita haittoja äärettömän paljon. Tupakoivat tietävät terveysriskit, yleensä jopa paremmin kuin tupakoimattomat. Tupakoivat HALUAISIVAT lopettaa, mutta...

Tupakoivat ovat oikeasti RIIPPUVAISIA nikotiinista. Vaikka vierotusoireet ovat useimmiten lieviä on aivopesu sitäkin kovempi pala. Joka paikassahsn toitotetaan että on VAIKEAA lopettaa mutta se kannattaa. Vierotusoireista on tehty listoja ja muistetaan joka käänteessä muistuttaa kuinka se vaatii paljon ja on hankalaa ja stressaavaa. Tupakoivalle näin luodaan mielikuva lopettamisen vaikeudesta ja kamaluudesta. Stressi taas saa ihmisen polttamaan enemmän ja näin oravsnpyörä alkaa pyörimään. Tupakkateollisuus käyttää kaikki tavat saada ihmiset koukkuun ja pysymään siellä!

Joku tähänkin kommentoi että tupakoivat on tyhmempiä kun menevät tähän halpaan. Tyhmiä tai ei niin luuletteko ettei tupakkateollisuus ole miettinyt kaikkia mahdollisia keinoja saada ihmiset koukkuun.

Sanoisimpa että jos ei ole itse koskaan polttanut on nyt vähän ahdasmielistä kommentoida asiaa josta ei mitään tiedä. Vähän kuin se joka ei ole synnyttänyt sanoisi että ei se yhtään voi sattua tai olla hankalaa!!!

Mun puolesta jokainen saa pilata oman terveytensä tupakalla, kunhan ei raskaana polta eikä lasten lähellä (mieluiten ei ollenkaan jos on lapsia), ja ottavat huomioon myös muut aikuisetkin, nii ettei poltettais missään kaupan ovenpielissä tai muuten kulkutiellä. Eikä tartte tunkea niin lähelle jos on justiin polttanu...esim kassajonossa. Tuntuu ettei happea saa ku edellä tai takana tuleva on vasta polttanu.
Paras ois jos tupakka kiellettäis kokonaan. Ei tarttis kärsiä niistä savuista ja hajuista kenenkään.

Kyllä tuo tupakointi tuntuu olevan tabu äitipiireissä, ja niitähän täällä pääosin pyörii. Itse oon polttanu vuosikausia ja lasten myötä musta tuli piilotupakoitsija. Mun äitikaverit ei tiedä että mä poltan, en oo polttanu raskausaikoina ja nykyään poltan silloin kun olen ilman lapsia jossain tai illalla niiden nukkumaan mentyä..En missään tapauksessa polta lasten läheisyydessä tai että ne näkis mut tupakalla. Enkä myöskään jää kauppakeskuksen eteen tupakalle etten vaan törmää kehenkään tuttuun...

Yhteistyössä