Miksi te ette osaa kirjottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minua on ruvennut tosissaan häiritsemään välimerkkien puuttuminen. Ei se aina suorastaan ymmärtämistä haittaa, mutta on todella ääliömäisen näköistä kirjoittaa kaikki putkeen. Puhekielisyydet ei haittaa ollenkaan. "Gallub"-tyyliset kirjoitusmokat pystyn myös tyynesti ohittamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kylläpä nyt ollaan yksinkertaisia. Esim. minun äidilläni oli lukihäiriö ja ei ollut kyse älynvähyydestä, vaan siitä että hän ei pystynyt hahmottamaan kuinka monta vokaalia tai konsonanttia kuhunkin sanaan tulee. Pitääkö täällä lukihäiriöisten ensin pyytää esilukua, ennenkuin arvon palstalle saa lähettää tekstiä???

No aika paljon täällä palstalla niitä lukihäiriöisiä ja ulkomaalaisia...:) Syitähän riittää..

No ei minun mielestäni kyllä niitä kovin paljoa ole, siis niiden kirjoitusvirheiden perusteella. Ja olen kyllä käsittänyt, että täälä on kuitenkin esimerkiksi ruotsia (tai venäjää) äidinkielenään puhuvia, joten en ihmettele, että jotkut sanat tai taivutukset menevät väärin.

Tuossa esimerkkitekstissähän on se muurametalo kirjoitettu toisessa kohdassa ihan oikein, joten todennäköisesti ihan vaan näppäilyvirhe. Ja tuo pudjekti kuulostaa hauskalta, voihan joku käyttää tuollaista sanaa ihan tarkoituksella. Meillä on ainakin kaveripiirissä tapana leikitellä sanoilla juuri tuolla tavalla, esim saatetaan sanoa, että onpas kauniita kukkeja. Useimmat kuitenkin ymmärtävät, mitä tarkoitetaan (jos ei ymmärrä, niin se on voivoi).

Alkuperäinen kirjoittaja plääb:
Kannattaisko myös huomioida murteet ja puhekieli? Ei kuules kaikki halua kirjottaa kirjakieltä. :)

taitaa olla myös ymmärryksessä ja luetun ymmärtämisessä puutteita? kun tästä ei ole kyse...vaan selkeistä kirjotusvirheistä!

Yhteistyössä