Miksi teiniäitejä haukutaan niin paljon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti91"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti91"

Vieras
Ja miksi myös teiniäidiksi lasketaan 18-vuotias, eli aikuinen ihminen? Eikä riitä syyksi, että teini tulee englannin sanasta "Teen".

Itse olin 17-vuotta, kun halusin lapsen ja aloimme sitä yrittämään. 18-vuotiaana tulin raskaaksi ja lapsen syntymän jälkeen täytin 19-vuotta. Tällä hetkellä lapsi on 2-vuotta ja meillä on mennyt todella hyvin.

Miksi siis yleinen käsitys on, että teiniäiti on huono äiti? Niin täällä kuin vauva.fi:n keskustelupalstalla saa koko ajan lukea, kuinka kaikki nuoret äidit haukutaan maanrakoon. Ollaanko me muka huonompia äitejä kuin 30-vuotias äiti?

Kysyn vaan -_-'

Minusta tuntuu, että sellaiset haukkujat eivät ole omasta äidiksituloiästään kovin tyytyväisiä ja ketäs muuta onkaan ihanampaa haukkua kuin nuorta kaunista 18vuotiasta äitiä, kun itseään harmittaa.
En ole keneltäkään hyvällä itsetunnolla varustetulta äidiltä kuullut niitä päivittelyjä, paitsi parilta "katkeralta ämmältä".;)

Muut ystävistäni taas iloisesti suhtautuvat nuoreen uuteen äitiin ja auttavat ja kannustavat kuten muitakin äidiksi tulleita. Eikä minulla ole koskaan tullut tätä palstaa ennen mieleenkään pitää 18vuotiasta äitiä minään huonona asiana, ehkä jopa poisitiivisesti ajattelen, kuten nuorista naisista yleensäkin, olette jotenkin niin kauniita ja raikkaita. :)

Enkä osaa oikein teiniäiditellä, vaikka kuinka olisi "teen" 13-19v niin teiniäidiksi sanomisessa on kyllä negatiivinen kaiku, jonka vanhemmat äidit ovat selvästi saaneet aikaan, ja tietävät sen itsekin. Sitä vaan huuli pyöreenä ihmetellään kun joku ei pidä teinittelystä, kun "kyllähän se siis on teini kun se teen". Uskomattoman lapsellista.

t.vanhempi mamma

Mä en oo haukkunut teiniäitejä enkä ymmärrä niiden dissaamista mutta ihmettelen kyllä sun asennetta, teini on 13-19-vuotias joten jos tuon ikäinen on äiti hän on teiniäiti. Ei teiniäiti tai teini ole haukkumasana :o

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Mä en oo haukkunut teiniäitejä enkä ymmärrä niiden dissaamista mutta ihmettelen kyllä sun asennetta, teini on 13-19-vuotias joten jos tuon ikäinen on äiti hän on teiniäiti. Ei teiniäiti tai teini ole haukkumasana :o

Kyllä siinä on se ikävä kaiku. Se on muodostunut siitä tavasta miten sitä yleensä käytetään. Miksi muutenkaan pitää käyttää sitä etuliitettä?!
Minustakin voisi sitten alkaa käyttää keski-ikäis-äitiä? :D
Parikymppisestä nuor-aikuis-äitiä j anelikymppisestä iäkäs-äitiä?
Mitä hyötyä, mun mielestä on moukkamaista mennä teiniäidittelemään tai tytöttelemään täysi-ikäistä ihmistä.

Kyllään sitä kuulee surullisia juttuja niin nuorena kuin vanhempanakin äideiksi tulleista. Nuorilla se on vaan helppo laittaa iäs syyksi :/

Itse en esikoiseni saanut 16v. ja ihan vahingossa tulin raskaaksi. Vastuu kuitenkin kannettiin. Itselläni se kaikki epäily ja kyttäily mm. neuvola, päiväkoti johti ylisuorittamiseen. Heräsin siihen suorittamiseen 29v. aika pian tisen lapsen syntymän jälkeen. Jonkinmoinen uupumus ja stressi tuli ensin ja sitten ymmärsin, ettei mun ole tarkoitus suorittaa elämää ja koko ajan näyttää kaikille että selviän.

Meillä on sujunut kaikki aina hienosti. Enkä toivo omille lapsilleni liian nuorena lapsia. Jotain perää onsiinä, että suositellaan talous turvaamaan ja muutama muukin juttu valmiiksi miettimään ennen lapsia :)

Kyllä varmasti äidiksi on, en sitä sano. Minullakin on tuttava piirissä useita teiniäitejä. Äidiksitulo ikä välillä 15-19. Yksi asia heitä kaikkia yhdistää on se että kaikki ovat eronneet. Kolmella viidestä on lapsi useiden miehien kanssa. ja 2 on yh-äitejä.

Eli ehkäpä mä perustaisin ajatuksen sille että tuon ikäisenä se perheen kasaaminen ja yhdessä pitäminen on suurempi haaste kuin se että osaako lastaan hoitaa. Tytöt ehkä aiemmin onkin kypsiä, mutta kun isät on samaa ikäluokkaa niin aika harva loppujen lopuksi on valmis pojankloppina kantamaan vastuuta perheestä.

Siitä sitten voidaan olla montaa mieltä mitä hyvin sekavat perhekuviot lapsille tekee, tai miten vaikuttaa...

Itse olen saanut teininä lapseni, olin 16 vuotta. ja nyt 25 vuotiaana en edelleenkään kadu päätöstä.
Saman miehen kanssa edelleen, naimisissa oltu 6 vuotta.

Aina mennyt elämä hyvin. ja vaikka edelleenkin saan kuulla nuoresta iästäni en jaksa siitä enään välittaa.

Tiesittekö, että ihmisen aivot alkavat olla "valmiit" vasta 20 vuotiaana??? Ehkä joskus nuorilla äideillä menojalka vipattaa vähän liikaa perheen perustamiseen. Ei tietenkään kaikilla.
Itse olisin ollut maailman paskin äiti alle 30- vuotiaana ja minulle oli täysin oikea ratkaisu tehdä lapset vähän kypsemmällä iällä. En silti sano, ettäkö kaikkien tulisi toimia kuten minä. Uskon, että on aivan mahtavia nuoria äitejä ja on myös kertakaikkisen kamalia vanhempia äitejä.
Teiniäideissä ei siis mielestäni ole mitään haukkumista, mikäli hoitavat hommansa hyvin.

Itse olen joutunut kuulemaan tätä: "Nyt sä olet pilannut elämäs, kun noin nuorena lapsen teit" ja sen jälkeen arvostellaan muutenkin karulla kädellä. Itselläni ei koskaan ole menojalka niin paljoa vipattanut, kerran kun on käynyt baarissa, ne tuntuu kaikki baarit samanlaisilta, mielestäni. Harvemmin sitä tulee juostua nytkään kapakoissa, en voi sietää jos humalaisia ihmisiä on kymmenittäin siinä ympärillä, humalaiset tuntemattomat ahdistavat.

Olen lapselleni paras mahdollinen äiti, vaikka kerran kahdessa kuussa otan muutaman kaljan hyvän ystävän kanssa ja joka viikko käyn kahvilla hyvän ystävän kanssa ja isä hoitaa lasta.

Onhan se totta, että on näitäkin, jotka eivät huolehdi lapsestaan.

Silloin kun tyttäreni oli pieni vielä kävin noin puolen vuoden välein ottamassa.. ikinä ei ole menojalka pahemmin vipattanut. ei silloin eikä vieläkään.

Olen tullut siihen tulokseen että iällä ei äitiydessä ole merkitystä.. jotkut nuorena lapsen saaneet ovat todella huonoja mutta niitä löytyy kaikista ikäryhmistä.

Yleistäminen on paha tapa. ja ehkä vähän liikaakin media nostaa esille näitä nuorien äitien lasten hoito tapauksia. koska kuitenkaan läheskään kaikki ei semmoisia ole.

Niinhän se oli ennen vanhaankin lapset tehtiin nuorena, nykyisin lapset tehdään 30 vuotiaina..

Kaverini tuli melkein järjestään raskaaksi nuorella iällä/teininä. Toiset aikuistuivat siinä hommassa, toisille jäi "teiniys" päälle. Eli baarissa juostaan joka viikonloppu ja oma lapsi on joku kaveri jolle saa sanoa mitä vaan, esim olet lihava, rumat hiukset ym. Se on surettavaa katsoa kun pieni lapsi ei saa äidiltäään rakkautta vaikka on tahalleen tultu raskaaksi. Sellaisten teinien en soisi hankkivan lapsia kun ei ota vastuuta. Toiset on tosi fiksuja ja lapset on kaikki kaikessa. Minusta äidin ikääkin tärkeämpi juttu on se kuinka lapsi saa tukea ja turvallisuutta.

sain ton ekan mukulan kun olin täyttämässä juuri 21. tietty töissä sitten jotkut asiakkaat taivasteli kun oon viel niin nuori ja voi että ja jotain ja kysyin sit yleensä et mikä ikä olis nyt sit sopiva herran/rouvan mielestä lisääntyä? eipä enään sen jälkeen taivastellut. no, en joo ollut teini äiti mut kyl niit taivasteluja tulee varmasti yhtä paljon "vanhemmilleki"äideille eli yli 30 ja yli 40 vuotiaille. kyllä se sapettaa jos ihmiset käy päälle ku yleiset syyttäjät kun on kyse äidin taidoista ja ne heti rinnastetaan ikään ja sitten aletaan pikku tytötellä yms. mutta onneks näitä kommentteja en niin kauheasti päin naamaa oo saannut, täällä palstalla nyt kirjotellaan mitä sattuu, joskus niistäki onnistun olla provosoitumatta.. voin mä olla tosi naiivi jonku mielestä ja se on mulle ihan sama mutta kyllä toi mun pikku poika on terve ja hyvin huollettu tapaus ja saa paljon rakkautta niin eiköhän jokainen oikeasti äidiksi haluava osaa nämä antaa? iästä riippumatta.

Olen saanut taas kuulla mummoilta taivastelua siitä, että sain "täti-iässä" lapsen. Eli ei niille kelpaa 18v eikä 32v. ;)
Joku sanoi kanssa, että "eipä ole niinkuin sillon ennen kun äidit olivat nuoria ja raikkaita" ja oikein halveksuva katse perään.

Ihan tosi, ei noi kommentit kohdistu ainoastaan alle 20vuotiaille. Ehkä sitä pitäisi sitten olla joku?? 22v?? 24v? Sellainen täydellinen on....mikä?? :D

Munkin täti ja sisko oli raskausuutiset kuullessaan "OMG!" ja piti hämmmästellä että miten me nyt pärjätään ym. Tädin mielestä olen liian nuori (24) ja kysäsin että millonkas hän sai omat lapsensa niin vastaus oli 21. Oli vähä hiljanen sen jälkee.

Munkin täti ja sisko oli raskausuutiset kuullessaan "OMG!" ja piti hämmmästellä että miten me nyt pärjätään ym. Tädin mielestä olen liian nuori (24) ja kysäsin että millonkas hän sai omat lapsensa niin vastaus oli 21. Oli vähä hiljanen sen jälkee.

Joo ikä on katsojan silmissä. Mulle yks iso pomo sanoi töissä kun kuuli mun esikoisen raskaudesta et "niin no, onhan se hyvä tehdä lapset nuorena". Oli vähän näreissään mun poisjäämisestä. Ikää oli tosiaan mulla se 28v.

Ap, kyllä niitä taivastelijoita löytyy milloin mistäkin asiasta, imetykset, hioitokuviot, ravitsemus, perhepeti yms. Ikä on vaan yksi asia muiden joukossa, ei se näyttele sen suurempaa osaa.

Yleisesti mä en usko että ajatellaan että teiniäiti olisi huono äiti, vaan ehkä just mietitään sitä parisuhteen, talouden ja koulutuksen hoitamista. En mäkään toivo teiniäitiyttä omille lapsilleni vaikka en muiden lasten tekoon puutukaan.

Se on vaan vanhat akat katkerina liikenteessä :)

Ei mun mielestä ulkopuolelta voi sanoa tuleeko jostakin hyvä äiti vai ei. Toiset kasvaa tilanteen mukana, toiset ei.

En minkään suosittele, että 16-vuotias alkaa lapsia tekemään, koska itse olen ollut silloin epäkypsässä iässä ja se on se kokemus mihin asiaa vertaan, mutta ei kukaan voi sanoa, että se ei siihen pystyisi.

Yhteistyössä