miksi tekisin itse soseita?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja soseitako kaupasta?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

soseitako kaupasta?

Vieras
miksi tekisin itse soseita?
onko väliä ostanko soseita kaupasta vai teen itse? Tuntuu että minulla ei ole aikaa tehdä soseita. mutta onko itse tehty jotenkin parempi tai terveellisempi? eikös kaupan purkeissa ole ainakin kaikki vitamiinit varmasti?

miksi tekisin itse soseita?
onko väliä ostanko soseita kaupasta vai teen itse? Tuntuu että minulla ei ole aikaa tehdä soseita. mutta onko itse tehty jotenkin parempi tai terveellisempi? eikös kaupan purkeissa ole ainakin kaikki vitamiinit varmasti?

No esim. niissä ei ole lisättyä sokeria, tai jos tarkkaan valitset merkit.
Ja mieti itse, tykkäisitkö syödä aina eineksiä? Tottakai on ihmisiä jotka tykkäävät, mutta meillä ne ovat ainakin satunnaisia arjen helpottajia sekä aikuisilla että lapsilla.

Esikoinen ei esim. enää 1,3v:nä suostunut edes kylässä syömään purkkiruokia.

Mä tein itse siitä syystä että se tuli halvemmaksi. Laskin, että kaupan valmiisiin soseisiin meni ihan hirveästi rahaa, kun purkki maksaa melkein 50 senttiä :O
Vaihtoehtoja itse tehden on enemmän, kaupan valikoima on aika rajallinen ainakin täällä maalla.

Ei ollut vaikeaa soseiden teko, eikä myöskään vienyt hirveästi aikaa. Aion tehdä myös tulevalle vauvalle ainakin alkuun ruuat itse, vaikka uhmaikäinen taaperokin jaloissa pyörii :)

okei voisitteko neuvoa miten teen itse esim. bataatti sosetta.

en ole koskaan itse tuollaista edes syönyt. siis keitänkö bataatin niin kuin perunan ja pitääkö siihen laittaa sitten korviketta tai tissimaitoa ja sitten laitan purkkiin? kauanko bataattia keitetään?

jos pakastan sosetta, niin pitääkö siinä olla se maito jo mukana vai vasta kun vauva alkaa syömään?
miten pakastesose otetaan käyttöön, sulatanko vain mikrossa? kauanko pakkasessa säilyy omatekemä sose tai jääkaapissa?

ei niitä pakko olekaan tehdä, jos ei haluu. purkit on oikein hyvä vaihtoehto ja niistä myös laps saa kaiken mitä tarvii.
meillä esikoinen oli purkkiruoka lapsi, kuopukselle tein itse. joskus ne purkkisoseet on niin öklönhajuisia ja -näköisiä, että en itsekään niitä söisi.

Ja niissä purkkiruuissa on hirmu roudaaminen - ensin kannat ne kaupasta kotiin, varsinkin aluksi menee suurin osa roskiin, ja sitten roudaat ne lasipurkit vielä kierrätykseen.

Vilkaisepa joskus tuoteselostetta - suurimmassa osassa on pääraaka-aineena vesi...

Oli helpompi tehdä itse kuin löytää sopiva valmiista soseista - ruoka-allergiaa siis oli. Huono puoli oli se, että lapsi ei ole missään vaiheessa suostunut syömään valmisruokia tai eineksiä (nyt jo koulukas). No tiedänpähän ainakin mitä lisä-aineita lapsi ei syö =)

Kaupan soseita olen syöttänyt ja syötän niin kauan kunnes sälli alkaa syömään täysin samaa ruokaa kuin me..Toki jos teen keittoo tai muusia yms. niin otan pojalle erikseen niistä omat eväät, mut erikseen en oo vaivautunu mitään tekemään..

no vastahan tälläkin palstalla oli juttua ku jossain lehtijutussa luki että suomessa käytetään euroopan eniten purkkiruokia.. siinä jutussa joku ravitsemusterapeutti sano että niistä ei saa tarpeeksi kuitua ja kun ovat niin össöä niin lapsilla sitten vaikeuksia oppia syömään tavallista ruokaa.
ja eikähän joku säilykesose ole sama asia kuin vaikkapa tuore hedelmä. sitten kannattaa vähän katsoa mitä ostaa. esim päärynäsoseessa pärynää 40% kun muksun päärynäsoseessa sitä oon 90%. piltissä loput on sitte vettä ja tärkkelystä. muutenkin noissa pilteissä on tosi vähän vihanneksia ja enimmäkseen vaan perunaa ja lihaa.
jos luet vaikkapa sen äitiyspakkauksessa tulleen ohjeen niin siinkin sanotaan että satunnaisesti käytettynä purkkiruoka on ok, mutta perusruoka kannattaisi tehdä itse. siinää on muuten myös ohjeita ruoanlaittoon.
sanon tähän vielä sen että meillä on kyllä syöty myös purkkiruokaa välill aika paljonkin. ja nuo hedelmäsoseet on kyllä käteviä ihan pienillä vauvoilla ja esim puuron päällä mutta nekin kananttaa pyrkiä korvaamaan esim raasteilla tai sormiruoalla vähän isompana

Makuasioita nuo on.
Meillä käytetään sekä valmiita että itsetehtyjä vauvanruokia, ihan tilanteen mukaan.
Esim kuningatarsose on hyvä puuron kanssa aamulla, mutta päivän mittaan välipalasoseet tehdään itse hedelmistä. Perunasta, vihanneksista jne on helppo ottaa vauvan annos erikseen ennen suolan ja mausteiden lisäämistä.
Valmiswkit, pakastemarjat jne ova hyviä sormiruokia syömään opettelevalle, mutta en minä kieroon katso niitäkään jotka ostavat maissinaksuja tms. Vähemmän niissä on lisäaineita kuin vaikak kaupan tuoeista vihanneksista keitetyissä napostelupalasissa.
Jokainen oman perheensä aikataulujen ja tapojen mukaan.
Ja maun.
:)

en ole koskaan itse tuollaista edes syönyt. siis keitänkö bataatin niin kuin perunan ja pitääkö siihen laittaa sitten korviketta tai tissimaitoa ja sitten laitan purkkiin? kauanko bataattia keitetään?

jos pakastan sosetta, niin pitääkö siinä olla se maito jo mukana vai vasta kun vauva alkaa syömään?
miten pakastesose otetaan käyttöön, sulatanko vain mikrossa? kauanko pakkasessa säilyy omatekemä sose tai jääkaapissa?

Pakkasessa säilyy kuukausia, jääkaapissa pari päivää. Itse pakastan jääpalapusseihin ja muotteihin, siitä irrottelen kuutiot pusseihin ja purkkeihin ja otan aina sitten jonkinlaisen yhdistelmän, nyt 6kk ikäiselle 3-5 jääpalakuutiota, mikrossa sulatan. Nuo jääpalakuutiot menee kivasti kylässä kun ottaa vaan rasiaan sopivan määrän ja saa sulaa hiljakseen hoitolaukussa ja sitten vaan kun on ruoka-aika niin lämmitän.

Bataatti kuoritaan ja paloitellaan ja keitetään pehmeäksi (pehmenee nopeammin kuin peruna), sitten soseutetaan, menee haarukallakin ihan hienoksi mutta voi käyttää sauvasekoitintakin. Itse ohennan keitinvedellä, kun en jaksa joka kerta soseita tehdessä äidinmaitoa lypsää ja vauva imee maitoa aina soseen päälle muutenkin. Hirveän luirua ei kannata edes tehdä, meillä ainakin vauva tykkää että on hieman paksumpaa. Olen myös äidinmaitoa pakastanut jääpalapusseihin, niin että jos sose tuntuu liian tönköltä niin voin lisätä kuution äidinmaitoa pehmentämään. Joskus lurautan hieman korviketta, kun sitä on meillä turhanpanttina monta purkkia kaapissa.

Just eilen tein bataattisosetta. Käytin luomua. Kuorin ja pilkoin. Keitin vähässä määrässä vettä. Mielestäni kypsyy nopeampaa kuin pottu. Sitten sauvalla sekaisin ja hiukan keitinvettä mukaan jotta tulee sopivan paksuista. Hyvin maistui:)

Bataatti on kuulemma vatsaystävällisempää kuin pottu.

Pakastan soseet jääpalamuoteissa. Kun ovat jäätyneet niin kippaan pussiin ja nimi päälle ja päiväys. En lisää maitoa ennen pakastusta (meillä tissilapsi). Mutta ei vissiin korvikettakaan lisätä.....kai.

Sulatuksen olen tehnyt näi: vedenkeittimessä vesi kuumaksi ja kuppiin. Ruokalautanen jäisine kuutioineen kuppuu eli vesihaudutus. Mukaan kuumaa vettä. Lämpenee ainakin pikku annos. Olen siis ottanut ajoissa jo sulamaa. Umpi jäinen vaatiikin enempi......mikrotus ehkä sitten kun on pikkuinen isompi ja annokset isompia.

Esikoiselle tein paljon soseita kasviksista lihaa, kalaa, kanaa.....Nyt kuopus kohta 5kk ja hyvällä ruokahalulla syö eväitä...tissimaito pääruokaa kuitenkin vielä.

olen tehnyt niin että olen lisännyt soseeseen jnkv vettä ja pakastanut, sitten ennen syömistä lisännyt tarvitesa lisää vettä ja hiukan öljyä. jos käyttää maitoa niin öljyä ei ehkä tarvi. kaupan soseissa ei ole yleensä korviketta ollenkaan. kasvissoseet säilyvät pakkasessa n 3kk ainakin jos ovat maidottomia, joten senkään takia en sitä maitoa turhaan pakastaisi.
olen pakastanut soseet jääpalarasiassa, ja sitten kun ovat jäätyneet niin siirtänyt pussiin. näin ne on helppo annostella kun oppii miten monta tarvitsee ja sulavat nopeasti mikrossa.

Mie laitoin soseista nokareita tarjottimelle ja niistä tuli sopivan ohkasia (ei lisättyä nestettä) niin sulivat hetkessä lautasella. Ei tarvi mikrossa sulatella. Lihaa keitin about pari kiloo kerralla ja yleiskoneella vihannesten kera jauhoin. Ei tarvinnut keitellä kuin potut päivittäin. Marjat yleiskoneella raakasoseeksi ja pieniin lasipurkkeihin tai jääpalamuotteihin.

Meillä soseet on pakastettu ensin jääpalamuoteissa, sitten myöhemmin kaupan valmissoseiden lasipurkeissa. Maitoa en ole niihin ennen pakastusta lisännyt, rypsiöljyä tilkan. Ja meillä tehdään yleensä isompi satsi kerralla. Purkkeihin on vaan kirjotettu mitä sisältää. Noi jääpalat muoteissa tehdyt satsit on käteviä siinä vaiheessa kun sitä ruokaa ei kovin paljoa vielä mene...

Hedelmä- ja marjasoseita meillä on ostettu kaupasta, edelleen pidän kaapissa kuningatarsosetta, kun se on niin hyvää =)

Noihin vauvan soseisiin löytyy ohjeita netistä vaikka kuinka paljon. Esim Nutricia muksun sivuilta muistaakseni löytyy keittokirja.

Bataatti, peruna, kukkakaali, porkkana.. tehdään samalla ohjella kuori ja paloittele, vettä sen verran että vihannekset peittyvät, kun vihannes on pehmeätä (koita haarukalla) otat pois hellalta, minä olen alkuun kaatanut keitinveden talteen, soseuttanut vihannekset sauvasekoittimelle ja katsonut sen jälkeen tarvitseeko lisätä vettä, jos sose on tosi tönkköä lisään vettä vähän kerrallaan, mutta esim. kesäkurpitsa on itsessään niin vetistä, että en ole vettä lisännyt, menee muuten mulla ihan litkuksi.

Liha samaan tapaan, paloiksi, keität ja kun liha on kypsää, soseuta, lihoihin yleensä tarvitaa enemmän vettä, olen niissäkin tehnyt niin että ensin soseeksi, ja sitten lisännyt vettä tarvittaessa.

KUn sose on valmis, soseet jääpalamuottiin, kun ne ovat jäätyneet jääpalat pusseihin, itse otan tarvittavan määrän sulamaan edellisenä iltana jääkaappiin. Nyt kun vauva on isompi, otan parin päivän ruoat valmiiksi sulamaan, erivihanneksia, jotka sitten sekoitan keskenään.

Antakaa vaan lapsille itse tehtyjä soseita niin tottuvat paremmin sitten ihan kotiruokaan. Joidenkin kanssa ollut ongelmia, kun ovat saaneet vain purkista ruokaa ja eivät meinaa sitten syödä ihan tavallista ruokaa ollenkaan.

Perunasta sanon sen verran, että jos teet sosetta johon laitat perunaa ja sen jälkeen pakastat, niin kannattaa sulattaessa lämmittää se tosi kuumaksi, koska muuten peruna jää melko rakeiseksi, jopa vähän sienimäiseksi. Kunnon kuumennus tasaa rakenteen. Näin ainakin itse olen huomannut. Muiden vihannesten kanssa en ole huomannut samaa ongelmaa...

Yhteistyössä