Miksi toisille tulee krapula ja toisille ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pinja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pinja

Vieras
Mä itse kuulun niihin joille todellakin tulee. En voi edes kuvitella juovani paljon eli lasi viiniä tai kaksi olutta tekee jo krapulan, vaikka olisin juonut ne hitaasti ruuan kanssa.
Jos lähden oikein kunnolla "juhlimaan" ja juon illan aikana 4 siideriä niin seuraava päivä menee rajusti oksennellessa eli sanomattakin selvää, että juhlin äärimmäisen harvoin.

Sitten taas on tuttavani joka vetää viina kaksin käsin, usein juhlii aamuun asti ja on ihan konttauskunnossa (olen siis omin silmin nähnyt), mutta sitten hän on kuitenkin seuraavana aamuna jo tyyliin klo 8 pihatöissä ja hyvinkin pirteänä. Ei ikinä pienintäkään merkkiä krapulasta.

Ollaan vielä tismalleen saman kokoisiakin eli siitä ei voi johtua.

Olis se vaan joskus kiva juhlia ja relata alkoholin voimalla mutta ei pysty.

Koska eri ihmisten elimistö reagoi niin alkoholiin kuin muihinkin aineisiin eri tavoin.
Uusimpien tutkimusten mukaan on esim. ihmisiä, jotka laihtuu parhaiten välttämällä rasvaa ja toiset taas laihtuu tehokkaammin välttämällä hiilihydraatteja. Kyse on aineenvaihdunnasta.

Mä kuulun niihin ihmisiin, jotka herää klo 8 krapula-aamuisin siivousintoisena :D Ja oon todennut, että se johtuu siitä, että mä oon ihan räkäkännissä vielä aamullakin. Oon joskus laskenut, että promilleja on tossa vaiheessa tottumattomamman ihmisen sammusipisteeseen asti... Huono olo mulla on aamusin vain, jos oon juonut muutaman, mutta jos juon sen mun "normaalin" 20 alkoholiannosta niin aamulla on ihan ok olo.

Ja lisään vielä, että mä juon nykyään max 5 kertaa vuodessa.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Koska eri ihmisten elimistö reagoi niin alkoholiin kuin muihinkin aineisiin eri tavoin.
Uusimpien tutkimusten mukaan on esim. ihmisiä, jotka laihtuu parhaiten välttämällä rasvaa ja toiset taas laihtuu tehokkaammin välttämällä hiilihydraatteja. Kyse on aineenvaihdunnasta.

Mitenköhän sitte nuo alkoholin haitat eli siitä johtuvat sairaudet yms. Mä kun en millään yltäis alkoholin liikakäyttöön näiden oireiden takia, mutta kun olo on jo viinilasin jälkeen kuin viikon ryypänneellä niin rasittaako se mun elimistöä enemmän kuin oikeesti määrällisesti paljon juovalla?
Ymmärrätkö mitä yritän selittää =D

Ikäkin taitaa vaikuttaa asiaan... 18-kesäisenä tuli juhlittua rankasti joka viikko, eikä krapulasta ollut tietoakaan.
Nyt, kuusi vuotta myöhemmin, ihan perussetistäkin saattaa seurata kahden päivän darra... Voi niitä nuoruusaikoja!

Mä en oo ikinä kokenu krapulaa, 28-vuotias oon nyt. Saatan ryypiskelyn jälkeisenä päivänä nukkua pidempään, mutta se nyt johtuu varmaan ihan myöhään valvomisesta. Kiitän kyllä onneani...

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Mä kuulun niihin ihmisiin, jotka herää klo 8 krapula-aamuisin siivousintoisena :D Ja oon todennut, että se johtuu siitä, että mä oon ihan räkäkännissä vielä aamullakin. Oon joskus laskenut, että promilleja on tossa vaiheessa tottumattomamman ihmisen sammusipisteeseen asti... Huono olo mulla on aamusin vain, jos oon juonut muutaman, mutta jos juon sen mun "normaalin" 20 alkoholiannosta niin aamulla on ihan ok olo.

Mä en siis pysty juomaan enempää kuin esim. se 4 siideriä bile illassa vaan sitte alkaa jo oksu lentää eli baarissa päädyn nojailemaan wc-pönttöön.
OIkeesti sillee kyllä ärsyttävää, että sitten taas selvänä en baareissda viihdy, oon ujo jne. Joten baareilut sitten on jääneet vallan.
Ja ei kai sekään vakavaa ole, mutta olis vaan joskus tosiaan kiva lähteä juhlimaan mut kun ei voi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:

Mä en siis pysty juomaan enempää kuin esim. se 4 siideriä bile illassa vaan sitte alkaa jo oksu lentää eli baarissa päädyn nojailemaan wc-pönttöön.
OIkeesti sillee kyllä ärsyttävää, että sitten taas selvänä en baareissda viihdy, oon ujo jne. Joten baareilut sitten on jääneet vallan.
Ja ei kai sekään vakavaa ole, mutta olis vaan joskus tosiaan kiva lähteä juhlimaan mut kun ei voi.

Juo jotain vielä vähemmän väkevää. Jos kerta alkoholi sinulla noin paljon vaikuttaa. Minä tossa laskin laskurilla, että viimeks kun oon ollut baareilemassa niin mulla on herätessä ollut promilleja veressä vielä yli 3...

Mulla myös tulee aivan kauhea kankkunen kahdestakin siideristä. Mun ennätys on, että oksennan kahden siiderin jälkeen seuraavana päivänä iltakymmeneen, ja se ei ole mitään kerran-pari yrjöämistä päivän aikana vaan lähes taukoamatonta. Mulla tippuu aina painokin monta kiloa, oikea pikadieetti. Huh, siksipä ei tee mieli juoda mitään, sama olla baarissa selvinpäin ku juoda yksi siideri. Enempää ei tee mieli koska tietää millainen seuraava päivä tulee.

Mullakaan ei nuorena ollu ikinä krapulaa, nyt sitten senkin edestä, tosin nykyään tulee juotua ehkä 1-3krt vuodessa...käyn mielummin selvinpäin baareissa niin seuraava päiväkin on paljon mukavempi...

Mulla on varmaan kerran ollu kunnon krapula ihan niin että oon oksentanu, mutta useesti se oli vaan semmosta etomista ja närästystä.. Nykysin kun baarissa käyn tulee myös juotua melkosia määriä, krapulaa ei tule, kunhan syön ja käyn suihkussa ennen nukkumaan menoa.. Jos en syö niin varmasti on krapula aamulla.

Alkuperäinen kirjoittaja mi-nä:
Mulla myös tulee aivan kauhea kankkunen kahdestakin siideristä. Mun ennätys on, että oksennan kahden siiderin jälkeen seuraavana päivänä iltakymmeneen, ja se ei ole mitään kerran-pari yrjöämistä päivän aikana vaan lähes taukoamatonta. Mulla tippuu aina painokin monta kiloa, oikea pikadieetti. Huh, siksipä ei tee mieli juoda mitään, sama olla baarissa selvinpäin ku juoda yksi siideri. Enempää ei tee mieli koska tietää millainen seuraava päivä tulee.

Mulla on aivan sama eli se oksentaminen on ihan tauotonta monta tuntia kestävää.
Olisi vaan kiva tietää, että miks? Miks alkoholia aiheuttaa myrkytystilan jo niin pienistä määristä.

Mulla on aivan sama eli se oksentaminen on ihan tauotonta monta tuntia kestävää.
Olisi vaan kiva tietää, että miks? Miks alkoholia aiheuttaa myrkytystilan jo niin pienistä määristä.

Kokeile juua pelkkää kirkasta. Mulla on niin että jos juon illalla siideriä niin se etoo aamulla enemmän ku vahvat viinat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kokeile juua pelkkää kirkasta. Mulla on niin että jos juon illalla siideriä niin se etoo aamulla enemmän ku vahvat viinat.

Kokeiltu on kirkkaat , viskit ja viinit. Sama juttu. No, ei tämä mulle ongelma ole, olenpahan juomatta, minusta ei ainakaan saa alkoholistia tekemälläkään. Eri asia on sitten muut ihmiset, ärsyttää sellainen jatkuva tyrkytys "juo nyt vähän, tuleehan mullekin kankkunen jne" eikä heille meinaa millään mennä kaaliin miksi en juo. Heillä kankkunen tarkoittaa ilmeisesti pientä päänsärkyä ja heidän on vaikea ymmärtää millainen kankkunen joillekin voi tulla. Olen ajatellut että olen allerginen alkoholille.

Huh, mä oon jo luullu et oon ainoa joka näistä ihan järkyttävistä krapuloista kärsii!! Mulle tulee AINA oksennuskrapula, ennätys kolmesta siideristä. Oksennan taukoamatta vähintään neljään ja yleensä 6-10 asti illalla. Vettä pystyy juomaan, mutta sekin vaan siks et olis jotain mitä oksentaa. Oon jo miettiny, että voiko joku olla allerginen alkoholille? Miten jotkut voi juoda vaik miten paljon (kuten avomieheni) ja sitten korkeintaan valittaa, että aamulla hieman särkee päätä. Mä en pääse koskaan sängystä ylös, vaan oksennan 15 min välein. Paitsi jos pystyn nukahtamaan niin silloin saattaa olla 1-2 tunnin tauko. No, eipä tule musta koskaan iltatissuttelijaa tai suurkuluttajaa, koska en ikinä voisi seuraavana päivänä juoda. Ja ihmeellistä myös se, että illan aikana ei tuu huono olo, vaan aina vasta aamulla... Onko kellään muulla tällaista krapulaa? Ja ei kiitos vastauksia, että "no miksi juot" tai "mä en ainakaan joisi jos mulla olis tuollainen krapula.."

Oletteko ajatelleet ettei joku aine teille sovi. Kerran joku punaviini alkoi yhdestä lasista pyörryttää ja oksensin yön.
Juuri mitkään viinit eivät sovi, kirkas ja olut ainoastaan, niistä ei tule krapulaa. Siiderikään ei sovi.

Kuumimmat

Yhteistyössä