Hae Anna.fi-sivustolta

Miksi toisten ihmisten iho ei rusketu lainkaan?

Viestiketju osiossa 'Kauneus ja kosmetiikka' , käynnistäjänä Ninna___, 11.06.2007.

1. Ninna___ Vierailija

Olen ilmeisesti nukkunut biologian tunneilla, koska en tätä tiedä. Tiedän, että jos iho on vaalea, on siinä luonnostaan vähemmän pigmenttiä kuin tummassa ja siten aurinko ei kehitä sitä pigmenttiä (=rusketusta) iholle.

Mutta miksi näin on? Miksi toisilla ihmisillä iho ei rusketu edes ihan hitusta? Minä itse, kaksi sisarustani, anoppini ja moni muu tuttuni kuulumme tähän ryhmään, kun taas moni muu mieheni mukaan lukien muuttuu kesäisin pavuksi, vaikka iho talvisin on hyvinkin vaalea. Kuitenkin pigmenttiä esimerkiksi minullakin on, sillä olen luonnostani punatukkainen. Pisamia ei ole, eikä iho ole sellainen läpinäkyvä vaaleanpunainen, vaan enemmänkin kellertävä beige. Sitli en rusketu, en, vaikka makaisin auringossa kolme tuntia putkeen. Miksi siis näin on?

Myönnetään, olen koko ikäni ollut katkera ruskettuville. En haluaisikaan olla superruskea, mutta edes kevyt päivetys olisi kiva. Onneksi luonnollisia itseruskettavia on keksitty minun ja muiden kalpeanaamojen iloksi.

2. äshoo Vierailija

Johtuu niistä melanosyytti-soluista eli pigmenttisoluista.

3. ap:lle ja muille Vierailija

Ap ja muut voivat käyttää itseruskettavia. Helppoa ja kai suht turvallista. Muistaakseni iho voi palaa, vaikkei ruskettuisikaan!

4. ap. Vierailija

Niin, siis nimenomaan nämä vaaleat ei-ruskettuvat vain palavat. Ainakin minä palan todella helposti, jo 15 minuutin seisoskelu suorassa paahteessa ilman suojakertoimia, niin johan alkaa punertaa. Siksi ihmetyttääkin, miksei luonto ole järjestänyt kaikille ihmisille ruskettumisen antavaa "suojaa". (Juu tiedetään, ei sekään turvallista ole, ei suinkaan.)

Mitä heikoille yksilöille on ennen muinoin käynyt? kai palavaa ihotyyppiä on ollut aina. Tai vaikkapa joskus 30-luvulla? Tuskin silloin tiedettiin mistään suojakertoimista ja aurinkorasvoista. Ilmeisesti ihosyöpä sitten vain verottanut kansaa.

5. muotihistorioitsija Vierailija

Enne suojattiin iho vaatteilla. 30-luvulla ei julkisella paikalla liikuttu puolialasti eikä auringon ottoa pahemmin harrastettu, vaikka rantaelämä alkoikin yleistyä. Uima-asutkin olivat ihan kunnon asuja, saattoi kuulua hattu ja uimakengätkin siihen asuun. Lisäksi tämä tarve muuttaa ihon väriään auringossa on ymmärtääkseni aika tuore, esimerkiksi aiemmilla vuosisadoilla auringolta suojauduttiin puiden alle tai päivänvarjon suojiin, rusketus kertoi fyyisestä työstä, joka oli tietenkin epähienoa. Niin ne ajat muuttuvat :)

6. Esim. korealaiset naiset (kauneudestaan muuten kuuluisiakin) suojaavat edelleen kasvonsa auringolta. Rusketusta pidetään köyhien maalaisten asiana.

Jos haluaa kevyen päivetyksen, niin kosmetiikkateollisuuden tuotteet auttavat. Niin voi myös säädellä väriä. Rusketus sen sijaan on harvoin tasainen ja iän myötä se läiskiintyy sinne tänne. Jatkuva grillaaminen vanhentaa ihoa ennen aikojaan - katsokaa vain naisia, jotka ovat nuorena maanneet auringossa kaikki lomansa.

Hyvin tumma ruskeus sopii harvoille ja näyttää kieltämättä vähän alemman työväenluokan jutulta. Kaikki kunnia silti duunareille ja maanviljelijöillekin!

7. hille2 Vierailija

Toisilla vaan ei ole sitä pigmentttiä juuri lainkaan. Yksi tuttu italiatar on näitä Pohjois-Italian blondi-italialaisia, ja hän ei rusketu koskaan tippaakaan, minä myös blondi, ja rusketun hyvin jos haluan (nuorena rusketinkin itseäni tarkoituksella, nyt olen tietysti järkiintynyt ja lopettanut sen täysin, lukuunottamatta säärien ruskettamista). Se ei siis ole aina edes hiusten ja ihon väristä kiinni, vaan blondillakin voi olla pigmenttiä. Tulen ilmeisesti isääni, joka on vaalea ja sinisilmäinen ja ruskettuu tummanruskeaksi tehdessään maatalon töitä, tummahiuksinen äitini taas ei rusketu lainkaan, vaan tulee punaiseksi auringossa.

8. ruus Vierailija

Ennen otsonikerros oli paksumpi --> vähemmän iholle haitallista UV-säteilyä.

9. Ruskettuva Vierailija

Itselleni on lääkäri sanonut, että minulla on paljon pigmenttiä ihossa. Olenkin aina ihan ruskea, vaikka en tunti tolkulla auringossa edes makaisi. En ole elämäni aikana palanut kertaakaan, en edes ulkomailla. Olen luonnostani vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen.

Minua jäi vain häiritsemään, että lääkärini sanoi, että minulla on niin paljon pigmenttiä, että vanhana tulisin olemaan täynnä luomia. Nytkään minulla ei ole kuin muutama hassu luomi, mutta pelkään, että niitä alkaa tulemaan valtavavasti.

Sellainen ongelma tosin on, että jo kolmen kesän jälkeen, olen joutunut poistattamaan yhden luomen iholtani. Se tulee kesän jälkeen aina eripaikkaan, on koholla, ihan tumma ja ilmestyy nopeasti. Parissa viikossa. Lääkärin mielestä se liittyy nimenomaan tähän pigmentti asiaan. Melanooma hieman huolestuttaa minua tämän vuoksi.

Sitten taas mieheni on hyvin tumma, tummat silmät ja melkeinpä mustat hiukset. Hän ei rusketu lainkaan. Jos on auringossa alkaa vain punoittamaan ja palaa nopeasti. Hän on aina yhtä valkoinen kuin lakana;) Kesällä joskus kun katsoo häntä auringossa, niin oikein silmiin sattuu, sillä hän on todella valkoinen;)

10. ihme juttu Vierailija

Joskus 10 vuotta sitten kävin viimeksi solariumissa. Aika turhaa touhua minun osaltani, parhaimmillaankin tuloksena on pieni päivetys, ei rusketusta.
    Solariumhuoneen seinällä oli joku kaavio eurooppalaisista ihotyypeistä. Niitä oli muistaakseni neljä, ja lähes kaikki suomalaiset kuuluivat niistä kahteen vaaleimpaan. Vaalein oli se punatukkaisiin yhdistettävä palaa herkästi, ei juuri rusketu.
    Mieleen jäi myös erityisesti tiedonjyvä, että osalta suomalaisista (muutama prosentti, mutta tarkkaa lukua en muista) puuttuu kokonaan rusketuksen mahdollistava geeni. Minä en kuulu siihen joukkoon, koska aurinko kuitenkin tarttuun ihoon hitusen, mutta isältäni ja veljeltäni geeni saattaa puuttua. Kumpikin muuttuu auringossa punaiseksi, ja punotuksen hävittyä iho on taas valkoinen.

11. pisamainen Vierailija

Mä taas en ole suoranaisesti punatukkainen, vaikka jonkin verran sitäkin pigmenttiä hiuksista löytyy (näkyy tosin vain märkänä). Pisamia sen sijaan tulee kasvoihin. Palan ihan äärimmäisen helposti ja jopa Suomen kesässä joudun käyttämään 30-40 kertoimia ja istumaan varjossa. Itseruskettavista tulen kellertäväksi (monet merkit kokeiltu).

Haluaisin ruskettua edes vähän, mutta kun ei. On niin mukava aina kesälomien jälkeen vastailla ihmisille, että joo olen ihan oikeasti ollut ulkona kesällä... Monilla kun ilmeisesti on äärimmäisen vaikea käsittää, ettei joku vaan rusketu, vaikka makaisi foliolla 24/7.

Ja mulla tosiaan käy tuo ilmiö, et auringossa alan punottaa (suojakertoimista huolimatta) ja sitten kun käyn suihkussa tai olen jonkun aikaa sisällä, olen taas lakananvalkoinen.

Sitten vielä ihmetellään, miksi käytän meikkiä kesälläkin.

Ja tuosta pigmenttihommasta yleisesti: näillä leveyksillä on aikojen alussa (kun esi-isämme tänne saapuivat) ollut vielä vähemmän auringonvaloa kuin nyt tai lähinnä siis ne uv-säteet ovat olleet vielä pidempiä kuin nykyään. Meikäläiset on siis adaptoituneet historian havinassa näihin arktisiin oloihin suotuisimmalla tavalla. Tummilla esim. afrikkalaisilla on vielä nykyäänkin vaikea saada yksin täkäläisestä auringonvalosta tarpeeksi d-vitamiinia, jota tumma iho tarvitsee vaaleaa enemmän (iho, luusto ja hiukset kärsivät ilman lisähoitoa). Adaptaatio puolestaan tapahtuu luonnonvalinnan ja evoluution kautta.

12. eirusketu eipala Vierailija

Minulla taitaa olla erittäin vähän pigmenttejä ihossani. En juurikaan rusketu, enkä edes pala kovin herkästi. Tästä on hyvä esimerkki nyt männäviikolta. Olimme kaverini kanssa auringossa molemmat saman ajan, samassa paikassa, kummallakaan ei ollut aurinkovoidetta mukanaan. Kaveri oli laittanut sitä aamulla, minä en lainkaan. tunnissa kaveri oli palanut, minä en. Nyt kaverin punoitus on muuttunut kauniiksi rusketukseksi, minä olen edelleen maidonvalkea. Tai siis olisin, ellen käyttäisi itseruskettavia tuotteita.

Itseruskettavien tuotteidenkin kohdalla huomaan jotenkin oman ihoni pigmetittömyyden. Tai siis edes itseruskettava ei tartu, kuten joillekin tarttuu. Minun täytyy käyttää itseruskettavaa vähintään viikko putkeen esim. sääriin, jotta saisin kevyen päivettyneen sävyn. Sellaisista vähitellen päivettävistä kosteusvoiteista ei ole minulle mitään iloa. Niiden itseruskettava vaikutus ei minussa näy edes kuukausien jatkuvalla käytöllä.

13. Hopskukkuu Vierailija

Mistäköhän johtuu, että lapsena rusketuin todella hyvin? Nyt aikuisiällä iho vaan tahtoo palaa, eikä rusketu juuri ollenkaan. Lapsena toki vietettiin paljon aikaa ulkosalla, satoi tai paistoi. Vertailukohtana toissa kesänä olin ulkohommissa, mutta rusketus ei tarttunut, vaan iho meinasi koko ajan kärähtää...

14. ap. Vierailija

Edelliselle kirjoittajalle, olen miettinyt samaa, tosin olen aina ollut kova aplamaan. katselin kuitenkin tässä vähän aikaa sitten kotikotona vanhoja lapsuuskuvia, ja niissä olin edes hiukan ruskettunut, vaikka joissakin kuvissa punoitinkin aika pahasti. Samoin mieheni ihmetteli tässä taannoin, että hänen sisarensa oli pienenä aina papu, mutta on nykyisin maidonvaalea eikä kärsi olla auringossa kuin hiukan, kun jo palaa punaiseksi.

Kaipa se iho sitten muuttuu iän myötä tuossakin suhteessa.

15. Tiedoksi kaikille rusketusta havitteleville vaaleaihoisille, että rusketus on out ja nyt on IN sen sävyinen vaalea ja posliinimainen iho mitä esim Nicole Kidmanilla on Chanelin mainoksissa.

16. Suomen otsonikerros alkaa kuulemma olla vaarallisen ohut!

Itse rusketuin ennen aika hyvin Suomessa ilman palamisia, mutta viime kesät olen viettänyt poissa Suomesta lähes kokonaan Keski-Euroopassa eikä ihoni ole palanut siellä koskaan tai ole saanut mitään ihmeempiä iho-oireita, mutta aina kun tule käymään Suomeen muutamaksi päiväksi kesäisin niin ihooni nousee heti punoittavaa vesirakkulaa jo ekana päivänä, oli sitten aurinkoinen tai lähes puolipilvinen päivä!!!

17. sasae n. Vierailija

Suomessa usein kesällä oleillaan näillä tuhansilla järvillä, ja vesihän moninkertaistaa auringon säteilyn. Tokiossa olen Välimeren korkeudella, mutta arvelen, että kaupungin yllä lelluva saastepilvi estää palamista monilla ihmisillä. Sama L.A.ssa. :D

18. anonyymi_ Vierailija

En pala, en rusketu. Aivan kevyesti näkyvä päivetys on mahdollinen jos todella uhraan aikaani kesällä auringonottoon. Tässä tapauksessa syksyllä näkyy pientä rusketusta.

En ole koskaan palanut, en edes lomamatkoilla. Käytän kuitenkin tietty aurinkovoiteita, varsinkin etelän auringossa.

Hassua on se, että välillä kun on kertonut jollekin tutulle että vietin edellisen viikonlopun rannalla lukien ja aurinkoa ottaen, hän ei meinaa uskoa sitä kun en ole ruskettunut.

19. ärsyttävää!! Vierailija

Minusta se ei ole ollenkaan hassua vaan ärsyttävää! Uskomattoman monet ihmiset eivät tajua että kaikki ei vaan rusketu vaikka makaisi kuukauden auringossa. Oikein vihaksi pistää välillä kun pitää selitellä (tai eihän mikään pakko ole selitellä mutta esim. työkavereille ei viitsisi sanoa pahasti...)

20. eirusketu eipala Vierailija

Viime kesä oli, kuten varmasti muistatte, tosiaan kuuma ja aurinkoinen. Kaiken päätteeksi minulla oli pitkä loma, ja työnkin puolesta kesäisin ulkoilua n. 2-4 tuntia päivässä. Päätin jo loppukeväästä, että tänä kesänä minä rusketun. ja tein parhaani, oikeasti. Kaikki mahdolliset hetket itseni grillaamiseen käytin hyväksi. Mökilläkin vahdin aurinkoa kuin haukka jopa pilvisinä päivinä, ja aurinkoisina päivinä olin kokoajan auringossa, mitä vain siedin olla. Aurinkosuojaa käytin kun kerran sain käsivarteni festareilla pikkuisen punoittamaan. Silloinkin istuksi koko päivän aurinkoisella nurtsilla ilman aurinkosuojaa. Mieheni olisi esim. palanut vesikelloille siinä ajassa, kun minulla vaan aavistuksen punoitti ja kirveli iho. Loppukesän olin tarkempi aurinkosuojauksen kanssa, ja käyttelin SPF 8 tai 12 kerrointa. Lisäksi käyttelin erilaisia itseruskettavia tuotteita.

Kun palasin töihin elokuussa, olin mielestäni kauniin päivettynyt. Työkaverit ihailivat ihoani. Tosin eivät sen rusketusta, vaan sitä, että maltan pysytellä pois auringosta!!! Tänä ihosyövän aikakautena on kuulemma ihailtavaa, että joku välittää enemmän terveydestään kuin rusketuksesta. Ja siis minä olin grillaamalla grillannut itseäni koko saakelin kesän uhraamatta ajatuksen puolikastakaan mahdollisille terveysriskeille. Ainoa päämääräni oli alusta asti, että tänä kesänä mä rusketun... En vaivautunut totuutta edes kertomaan. Eihän sitä kukaan usko, naureskelevat vaan, että älä nyt höpöjä puhu...

21. uv-hysteria Vierailija

Viime keväänä oli absurdi lintuhysteria, sitä ennen mm. sars- ja lehmähysteria (johon aikanaan arvioitiin muutaman suomalaisen kuolevan, vaikka kukaan ei tautia edes saanut) ja tänä keväänä vuorossa on yhtä absurdi UV-hysteria.
    Ensi keväänä taas jotain muuta ja aurinkohuolet unohtuvat.

22. sasae n. Vierailija

UVstä on varoiteltu jo 10-20 vuotta. Ja aiheesta, esim. Australiassa on melanooma lisääntynyt räjähdysmäisesti, koska maan asujaimisto on pääasiassa eurooppalaisperäistä, joilla ei ole niin etelään tarpeeksi pigmenttiä.

23. En ole koskaan paahtanut itseäni auringossa, liikkunut olen tietenkin, mutta aina on huivi, hattu tai lippis päässä ja kesällä klo.11-15 aikoihin olen viettänyt täysin suojassa auringosta. Olen käyttänyt aurinkolaseja pienestä pitäen ja suojakerroin 15 -voiteita ympäri vuoden ja kuumimpaan kesäaikaan vähintään 20-30.

Olen 43-vuotias ja kaikki ihmiset kosmetologeista lähtien ihmettelevät täysin rypytöntä ihoani. Äitini ja molemmat mummoni ovat ryppyyntyneet ennenaikaisesti koska ovat viihtyneet auringossa.

Kahta samanikäistä ystävätärtäni ketuttaa raskaasti tänä päivänä kun ovat grillanneet itseään ulkomaanmatkoilla ja kotimaassa ja näyttävät ikäistään vanhemmilta. Toinen vähintään 10 vuotta vanhemmalta koska polttaa tupakkaa ja se näkyy myös ihossa.

Eli varsinkin te nuoret voitte itse valita vielä tuossa iässä että haluatteko ihonne näyttävän rusinalta vai persikalta tässä iässä.

24. 49-vee Vierailija

Itse grillasin itseäni vielä yli 30-veenä rantsulla, mutta kun aloin lähetä neljääkymppiä älysin lopettaa täysin ja suojata itseni hyvin. Koska en ole eläessäni käynyt ns. etelänmatkoilla (siis pakettimatkat Välimeren suuntaan), en ole viikkotolkulla koskaan etelän rannoilla maannut - yksi yhden päivän ihon kärähdys Thaimaassa opetti jo sekin. Tupakanpolttoakaan en teinivuosien maitolaituritakakokeiluja lukuunottamatta ole harrastanut. Nyt luullaan jopa 10 vuotta nuoremmaksi, eli kannattaa todellakin suojautua siltä auringolta - se aiheuttaa kuulemma 80% rypyistä, eli uskon edellistä kirjoittajaa. Ainoa mikä harmittaa, etten alkanut vältellä aurinkoa jo 20-veenä. Siihen aikaan ei kuitenkaan varoiteltu näistä asioista niin paljoa, ja auringonsuojatkin olivat jopa etelänmatkoilla jotain naurettavaa SPF 3:sta.

25. Muistan että mua pidettiin hulluna 80-luvun lopulla kun olin etsimässä aurinkovoidetta jossa suojakerroin 40 tai 50! Tuttava toi sitä sit jostain Aasiasta.
    Kaikki käytti jotain Yves Rocherin max. suojakerroin 8:aa tai pelkkää aurinkoöljyä!!

Aasiassa ja Australiassa on ymmärretty tämä auringon haitallisuus joten aurinkovoiteet on suojakerroin 100:sta ja naiset kulkevat päivisin aurinkovarjojen kans.

Uskon kans että Suomen päällä oleva otsonikerros on ohuempi ku luullaan, ainakin mulle tulee täällä nykyään 5 minuutin auringossa oleskelemisesta jo rosoinen ihon pinta vaikka olisi voidetta alla.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri