Hae Anna.fi-sivustolta

Miksi valehtelet

Viestiketju osiossa 'Joulu' , käynnistäjänä lapsellesi, 23.12.2005.

1. lapsellesi Vierailija

...joulupukista? Sehän opettaa vain sen, että valehtelu on ok.

2. Totta kirjoitat. Vierailija

Lpselle on pettymys, kun saa aikanaan tietää joulupukin olevan pelkkää valhetta .Ja omat vanhemmat vielä syöttävät tätä legendaa lapsilleen.
    Onko pakko tehdä niin?

3. Tosikot Vierailija

Emme pettyneet mekään kun huomattiin joulupukin olevan vaan joulusatua. Naurettiin ja huiputettiin omia lapsia samoin ja he kyselivät itse kun alkoivat nähdä kuka pukkina oli, että eihän se taida oikea ollakaan. Kukaan tuntemani ihminen ei ole puhunut pettymyksestä vaan kaikki menee huumorin piikkiin ja meillä käy joulupukki vieläkin vaikka ollaan jo kaikki aikuisia ja lapset ulos teini-iästä!!! Onhan kumma jos elämässä pitäisi kaiken olla ilotonta ja totista. Onneksi ei ole meidän kohdalle osunut niin laiha huumorintaju.

4. Huumoriveikot Vierailija

Lapsetkin osaa esittää, että huumoriahan se vaan. Mutta tosiasisassa pettyneitä vanhempien käytökseen. Pikkasen se kuitenkin kirpaisee. Kuinka vähän vanhempi kunnioittaa. Lähinnä irvailee.

5. JE Vierailija

Miten niin valehtelen? Onhan joulupukki tottakai olemassa. Kukas ne lahjat antaa, jossei joulupukki??

6. Mauste Vierailija

Itelle on tullu joulupukki jokaikinen joulu ja oon nyt 24v :)Lapsia ei oo vaan ihan aikuisten kesken leikitään.Ihan oikeasti uskoin joulupukkiin kai 10vuotiaaks ja vieläkin osaks...Ja aion siirtää kyllä perinteen tuleville lapsillenikin.Kukas ne lahjat tuo jos ei joulupukki...

7. Mami Vierailija

Minun äitini opetti, että joulupukki on satuhahmo, ja ihmiset pukeutuvat häneksi tuoden lahjoja. Sanoi kuitenkin, etten ihmettelisi ja pilaisi niiden lasten iloa, jotka pukkiin oikeasti uskovat. Pidin suuni kiinni ja hymyilin mielessäni.

8. tonttuli Vierailija

Isä joskus sanoi että kotikylällä oli naapurilla poika joka oli lähdössä armeijaan. Pojan isä vielä lähtiäisiksi paljasti että ""joulupukkia ei sitten olekaan olemassa. Etpähän sitten siellä järkyty jos joku sen sinulle kertoo.""

9. annie Vierailija

pettymys! Hah hah hah, tulipa hyvät joulunaurut! Oma lapsuus ei ole niin kaukana, ettenkö muistaisi, että ei se kovin iso pettymys ollut. On tapahtunut elämässäni niin paljon pahempiakin asioita, että tuollainen ""hölmöily"" ja uskominen satuhahmoon on vain tuonut sitä lapsellisuutta ja iloa ja jännitystä jouluun. Vaikka muuten pitää elää vaikeissa tilanteissa, niin pääsee satumaailmaan pakoon, vaikka tavallaan tietääkin sen olevan valhetta. Sama te aikuiset teette rentoutuessanne kirjan tai leffan parissa. Ettekö syytä ohjaajia, kun ne saavat ihmiset itkemään ja pelkäämään jännittävän elokuvan vuoksi, vaikka elokuva ei ole totta?!

10. Pieni poika Vierailija

oli meillä lastemme luona leikkimässä ennen joulua. Kysyin, tuleeko teille joulupukki. Tähän poika vastasi: ""Uskovaiset ihmiset eivät usko joulupukkiin.""

Sanattomaksi jäin. Hyvät elämän eväät tämä pieni poika on kotoaan saanut.

11. Vierailija

Mikä sinä olet vastaamaan kaikkien lasten puolesta, onko kyseessä pettymys tai ei?
    Älä hyvä ihminen vähättele toisten kokemuksia. Jos joku lapsi vahingossa huomaa, että joulupukki onkin valeasuun pukeutunut iskä, niin eihän se kivalta tunnu.

Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa.Lapsen tunteille ei kyllä pidä sininkaan nauraa.

12. Äiti Vierailija

Lapsen usko on puhtainta tässä kylmässä maailmassa. Jos haluaa uskoa joulupukkiin tai hammaskeijuun niin kaikessa rauhassa. On olemassa aikuisia ihmisiä, jotka myös uskovat kaiken maailman hömpän pömppään. Minä uskon kaikkeen, mitä näen televisiosta ja tänään siellä oli JOULUPUKKI!!! ;-)

13. fv Vierailija

Mielikuvituskaveritkin tuntuvat kovin todellisilta lapsesta, jossain vaiheessa he näkevät asian eri näkökulmasta ja ymmärtävät että mielikuvituskaveri oli todella vain mielikuvitusta. Ehkä sama joulupukin kohdalla. Kyse vain erilaisesta näkökulmasta.

14. Tuota noin... kai se sit niin on että valehtelen lapsilleni. En vain ole ennen ajatellut tuolta näkökantilta.
    Mutta enpäs pidä sitä mitenkään lasta vahingoittavana.
    Vanhempi lapseni usko pukkiin vielä liki 10 vuotiaana ja tänä jouluna kerroin sitten hänelle siitä, että oikeasti se on satu olento. Ei pahoittanut mieltään siitä vaikka olin ""valehdellut"" hänelle 10 vuotta. Nuorempi 6v uskoo vielä täysin ja saa uskoakkin vielä muutamia vuosia.
    En itsekkään ole saanut mitään traumoja kin minulle on pukista ""valehdeltu""
    Jokatapauksessa pukki tulee meille niin kauan kun minussa henki pihisee...Edellyttäen tietysti, että lapset ovat kanssani joulun.

15. hih Vierailija

Meidän lapset kun huomasivat, että pukki olikin isi, niin eivät ne olleet moksiskaan, huomasivat pukin takatukasta, että isiltä toi pukki näyttää. No seuraavana jouluna lapset saivat olla tonttuja, jotka jakoivat lahjat. Tänään eivät malta odottaa, että saisivat jo jakaa lahjat.

16. Miramari Vierailija

Eiköhän lapselle joulu ole paljon muutakin kuin valhetta ja pukki lähinnä tyyppi, joka tuo ne kauan kaivatut joululahjat.
    Kun lapset avaavat lahjakääröjä silmät loistaen, tuntuu olevan aivan sama, onko pukki käynyt sisällä jakamassa lahjat tai jättänyt säkin oven taakse tai lahjat ilmestyneet yöllä kuusen alle tai vaikkapa joulusukkiin takan reunalle.

Joka tapauksessa sylin täydeltä iloista ja rauhallista joulumieltä!!
    Miramari

17. Psykologi Vierailija

Sadut ja lapsen virikkeet mielikuvistusmaailmaan on lasta ja hänen kehitystään tukevia asioita. Sinäkö et koskaan lukisi lapsillesi satuja, tarinoita metsän eläimistä, haltijoista jne. Olet aika outo. Luuletko että lapset saa kaikesta mielikuvitustarinoista traumoja?. Satuja ja kuvitelmia on lapsuus täynnä ja hyvä niin, sillä lapsen oma maailma on myös niitä täynnä. Älä sinä tunteettomana aikuisena niitä murskaa.

18. Vierailija

Miksi tässä kovassa maailmassa pitäisi lapsen usko viedä pois, sillä että ei voi ""valehdella"" esim. joulupukista!?!
    Antakaa lapsien elää lapsina ja olkaa onnellisia, että heillä on lapsen usko(sehän on aitoa uskoa, joka tuo aikuisuudessa usein hyviä muistoja!).

19. SML Vierailija

Minulle ei pienenä uskoteltu joulupukki-soopaa. En koe jääneeni mistään muistoista ""paitsi"". Mikäli joskus saamme omia lapsia, aion myös kertoa että ihmiset niitä lahjoja toisilleen ostelee.

20. T Vierailija

Tietenkin Joulupukki on olemassa!!!Mutta ei tietenkään itse niitä lahjoja jaa,vaan joulupukiksi pukeutuneet apulaiset.Sehän on sula mahdottomuus että yksi Joulupukki pystyisi käymään kaikissa niissä paikoissa ja jakamaan kaikki lahjat.Siksi on ihmisiä jotka pukeutuvat Joulupukiksi ja auttavat lahjojen jakamisessa.

21. Juuri niin Vierailija

Maailmassahan on myös ikäviä ihmisiä joiden olemassaololle ei voi mitään. Sekin on haaste, että teitä oppii sietämään...

22. Päitsy Vierailija

Arvoisa psykologi ja muut!

Onhan aivan eri asia lukea lapselle satuja kuin väittää, että ne ovat totta.

Minulle on pienenä luettu hyvin paljon satuja, myös jouluun ja joulupukkiin liittyviä. Mutta olen myös aina ollut hyvin tietoinen siitä, että ne ovat todellakin satua eivätkä kuulu todellisuuteen.

Joulupukkiin en ole uskonut koskaan. Minulle joulun taikaa oli se, että vanhemmat jotenkin ihmeellisesti onnistuivat järjestämään lahjakasan keskelle olohuoneen lattiaa minun huomaamattani.

Ja kaikesta tästä huolimatta minusta on tullut täysin tasapainoinen aikuinen.

23. Psykoliogille Vierailija

Eiköhän me kaikki vanhemmat lueta satuja lapsillemme ja keksimme niitä itsekin. Minulle luettiin pienenä todella paljon satuja ja eniten taisi olla Grimmin satukirja kuunneltavana. Lumikit, Tuhkimot, Kaunottaret ja kulkurit ovat aivan ihania satuja tänäänkin.
    Koskaan en pienessä mielessäni ajatellut, että nuo upeat taruolennot olisivat olemassa oikeasti.
    En tiedä, tarvitsevatko lapset hirveästi satuja kehittääkseen mielikuvitustaan. Eiköhän se ole lapselle aivan luontaista.
    Sadut ovat lapsille samaa kuin elokuvat meille aikuisille eli pääsyä hetkeksi pois arkimaailmasta. Joku tarvitsee sitä toisia enemmän. On paranoidista sekoittaa fakta ja fantasia , senhän psykologi tietääkin.
    Joulupukki on ihan hauska keksintö, en tiedä, o nko valehtelua uskotella lapsille joulupukin olemassaolo. Eikähän se riipu siitä,millaisessa sävyssä totuus lapselle ajastaan paljastetaan. Ja vaikka totuus tuleekin ilmi,voi joulupukki vierailla vaikka kuinka monta vuotta senkin jälkeen. Kyllä se niin mukavaa on!

24. AA Vierailija

Mutta kun ne mielikuvituskaverit on lapsen itse keksimiä. Tarina joulupukista taas on omien vanhempien lapselleen totena syöttämää puppua. Siinä on se ero. Miten lapselle voi opettaa, että omiin vanhempiin voi aina luottaa, jos on asioita, joista vanhemmilla on ""oikeus"" valehdella systemaattisesti?

25. Essi Vierailija

Voitko rehellisesti ja käsi sydämmellä väittää ettet koskaan etkä mistään valehtele lapsillesi, et millään tavalla?

Minusta on monta asiaa tässä maailmassa, josta vanhempien tulee vaieta tai suorastaan valehdella lapsille. En tunne syyllisyyttä siitä, että haluan suojella lapsen mieltä ja turvallisuuden tunnetta, on niin monta asiaa, joista lapsen ei tule minusta tietää saati kantaa huolta. Ei lapsille kuulu tietää vaikka mummin sairauden yksityiskohtia, riittää että mummin on kipeänä ja lääkärit hoitavat häntä. Tai jos lapsi näkee lehdessä kuvan ruumiskasasta kerrotko totuuden 5 v. uteliaalle vai siloitteletko vähän sodan tapahtumia?

Joulupukki ei muuten ole vain omien vanhempien keksintöä vaan lapset näkevät pukin niin lehdissä, telkkarissa kuin vaikka marketissa. Kumpi onkaan valehteleva: vanhemmat vai koko muu maailma?

Ei lapsen usko vanhempiin synny tai lopu yhden asian takia. Jos ja kun perheen suhteet ovat muuten kunnossa, ei pukista valehteleminen kaada luottamusta. Pikemminkin meillä on ollut, että vanhemmat lapset ovat halunneet olla mukana ""jekussa"" eivätkä ole kertoneet nuoremmille pukin salaisuutta. Ja uskallan väittää, että suhteemme lapsiin on läheinen ja luottamuksellinen vaikka olemmekin valehdelleet niin pukista kuin monesta muustakin asiasta.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri