Miksi vauvoille annetaan kaikkea mahdollista mahdollisimman aikaisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhmeellistäTouhua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

IhmeellistäTouhua

Vieras
Tuntuu siltä, että nykyään kaikki mahdollinen aloitetaan mahdollisimman aikaisin vauvoilla.
Kerhossa äiti kertoo, että kyllä tämä meidän 5 kk on käynyt jo saunassa. Miksi?
Foorumeilla tunnutaan oikein "rehentelevän", että kyllä meillä vauva juo jo 8 kk lehmänmaitoa, tottakai! Ja rasvaisinta jugurttia tietysti!
Tai mitä tuo suola nyt enää haittaa, kun vauva on jo 9 kk. Samaa ruokaa perheen kanssa vaan.
Pitäähän sitä 9 kk ikäisen lanttulaatikkoa jouluna saada! Ja kinkkua kanssa! Mitäs se vaikka vähän nakinpäätä järsiikin 6 kk ikäisenä?
Käryytetään pannulla jauhelihaa vauvalle - mitä sillä on väliä? Ei se siihen kuole, pikkumaisia nämä neuvolan ohjeet!

Ja yleensä aina sanotaan "no eihän se vauva siihen kuole" tai "no mites ennen annettiin kaikkea".

Löytyykö muita äitejä, jotka noudattavat näitä suosituksia? Tässähän tuntee itsensä täysin hysteeriseksi äidiksi, vaikka tekee vain miten suositellaan - ja ilmeisesti ihan perusteluja näille suosituksille löytyy.

Mä en oo tollaseen "rehvasteluun" törmännyt...Mun mielestä ihmiset on ennenminkin todella tarkkoja milloin lapselle saa antaa ja mitä. Enemmän olen törmännyt sellaiseen, että ollaan kauhuissaan esimerkiksi, jos pikku lapsi juo mehua tai syö herkkuja.

Saunasuositus oli ainakin vielä 3 vuotta sitten 12kk. Jos se nykyään on 6kk, niin ei ihmekään, jos ei kaikki jaksa suosituksia niin tarkasti noudattaa...nehän kun nyt vaihtuu ihan yhtenään. Se mikä nyt on suotavaa, ei sitä kuitenkaan enää vuoden päästä ole.

Suositukset on ihan jees olla olemassa, mutta ne on SUOSITUKSIA, ei mitään kiveen kirjoitettuja faktoja.

Oma vauvani (3kk ja pari päivää) popsii jo perunaa ja porkkanaa...ja hyvällä innolla syökin. Tiedän kyllä, että YLEINEN SUOSITUS on aloittaa kiinteät vasta 4kk iässä, mutte meille LÄÄKÄRI ERIKSEEN SUOSITTELI aloittamaan kiinteät jo aiemmin, koska vauvalla on refluksiongelmaa. Niinpä ne sitten jo etukäteen aloitettiin, vaikka suositus noin niin kuin yleensä on ne vasta myöhemmin aloittaa.

Mä tunnen vain yhden, jonka vois kuvitella tuohon luokkaan. Ei hekään kaikessa ole tuollaisia, mutta jossakin asioissa. Just että karkkia jo alle 1-vuotiaalle, ja voivoi nyt se haluaa lisää. Sit on toinen, joka osti jo vauvalle kaikki ison pojan härvelit ja lelut, ja heti 1-vuotiaana ison pojan sänkyyn ja sit ihmetellään, mitä tehdä kun tippui.

Mä muistelin lukeneeni jostain sellasesta oppaasta, jonka sai neuvolasta, että saunaan voisi viedä puoli vuotiaan, mutta ehkä mä muistan väärin, kun muut on sitä mieltä, että 12kk on suositus.

Ehkä sitten netissä kerrotaan kaikkea vähän liioitellusti, voihan se niinkin olla. Itse kirjoittelen yhdessä ketjussa ja tuntuu, että itse olisin jotenkin tosi tosi tarkka kaikista suosituksista, kun muut mättää vauvoihinsa (ainakin näiden nettijuttujen mukaan) "kaikkea". Ja vielä joskus ihmettelevät, miksi joku ei mätä... Hyvähän se vaan on, että tarkkoja ollaan enkä ole outo.

Ai nykyään? Minusta asia on juuri toisinpäin. Nykyään on ihan mielettömän tarkkaa verrattuna siihen miten suositukset ja käytäntö meni 90-luvulla jolloin minä aloitin äidin urani. Sosetta suositeltiin 3kk ikäisille ja puolivuotiaalle piti puurojen ja lihan olla ihan normievästä.

Mä noudatan kyllä noudatan suosituksia mutta kyllä olen silti antanut vauvalle lanttulaatikkoa ja rosollista punajuurta jouluna. Monen maan suosituksissa nuo ei ole kokonasn kiellettyjä vaan esim lanttua voi pieniä määriä antaa.

Kyllä meilläkin on vauvat olleet saunassa mutta silloin ei heitetä löylyä kun vauva siellä on. Ja sama ohje oli aikamaan vauvauinnissa jossa kaikki vauvat meni saunaan lämmittelemään uinnin jälkeen.

Täsät tuli mieleen entä turvakaukalon tai turvaistuimen käyttö. Kun lukee keskusteluja niissäkin on mahdottoman kiire saada lapsi istumaan nenä menosuntaan. Suojellaanko sitä auton verhoilua lasten turvallisuuden kustannuksella?

Ensimmäisen kohdalla seurasin melko tarkasti suosituksia, ei ollut mitään syytä olla seuraamatta. Toinen on ruvennut nopeammin seuraamaan veljeään lähes joka asiassa.

Mä taidan tuntea tasan yhden perheen, missä vauvoille on alettu antaa aikaisin kaikkea mahdollista. Muut näyttää menevän tarkkaan suositusten mukaan. Eikä nimenomaan ennen annettu tosi aikaisin mehua, soseita, vellejä ym.?

Yhteistyössä