Miksi vauvoille syötetään eineksiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eineksiä vastaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja eineksiä vastaan:
Miksi vanhemmat, jotka ei itse tikullakaan koske eineksiin kuitenkin syöttää vauvoilleen teollisia purkkieinessoseita (niitä Pilttejä, Sempereitä sun muita)? Ei luulisi perussoseiden teon olevan niin monimutkaista, jos itsellekin osaa ruokaa laittaa. Noista kaupan soseista moni maistuukin niin einesruuille, että siinähän lapsen makumieltymykset saattaa muodostua eineksiä suosiviksi.

Siis ajattelin tätä mm. ihan siltä kannalta, että mitäs sitten, kun niistä soseista siirrytään perheen yleisruokaan, miten lapsi sitten niihin suhtautuu.

Teen soseet itse ja maustan niitä reilusti mm. chilillä, inkiväärillä ja valkosipulilla, koska meillä syödään usein itämaista ruokaan. Vauvaan uppoaa hyvin ja luulisin siirtymän muun perheen ruokaan olevan helpompaa kuin kaupan soseista. Mautkin ovat lapselle ennestääntuttuja rintamaidon kautta.

En tehnyt mitään soseita itse ja suoraan siirtyi kotiruokaan heti 1v täytettyään. On kaikkiruokainen ja hyväsyömäinen. 1v4kk iässä ulkomaillakaan ei ollut mitään soseita mukana ja kaikki maistui:)

Olen ihmetellyt ihan samaa. Meillä nyt 4v tyttö ei syönyt lainkaan kaupan soseita,sylki kaikki pois enkä kyllä ihmettele.Etenkin niissä kalaruuissa on ihan kauhea haju,En taatusti laittaisi suuhuni.Enkä myöskään syötä lapsilleni. Meidän kolmesta kotiruualla ruokitusta lapsesta ei yksikään ole nirso ruokiensa suhteen,kokeilevat mielellään kaikkea uutta ja yleensä myös pitävät.Niin sorsapaistista,sienistä kuin homejuustoistakin. Myös kaikki juurekset,vihannekset,hedelmät ja marjat tekevät kauppansa.En siis allekirjoita tuota jonkun väitettä että kotisoseita syöneet lapset olisivat nirsoja isompana. Olen toki pyrkinyt tarjoamaan monipuolisesti kaikkea,ei siis pelkkää perunaa ja porkkanaa.Meillä on annettu myös sormiruokaa,lusikka omaan käteen ja kokonaisia marjoja,hedelmien ja vihannestenpaloja jo 7kk alkaen.Eikä ole ollut mitään ongelmia liian karkeuden kanssa.Kiinteisiin on siis siirrytty vasta 6 kk täysimetyksen jälkeen.Lapset on yksilöitä ja jokainen vanhempi toimii tavallaan.Toivon että meidän lapset oppivat monipuolisen syömisen ilot jo varhaislapsuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja noo...:
miksi sä ne hedelmäsoseet sitten "sentään ymmärrät"..eipä nekään ole pelkkää hedelmää?
Mä olen sit kai outo, mutta jos kokeilen pienokaiselle esimerkiksi hedelmäsosetta jossa on passionhedelmästä ja ananaksesta lähtien kaikenlaista, en "viitsi" ostaa sitä kaikkea soseen tarpeisiin ja heittääkin roskiin kun toinen ei pidäkään.
sama pätee monessa muussakin.
minä ainaki haluun lapselleni muitakin makuja kuin se peruna,porkkana,kukkakaali,banaani jne?

Mikä estää tekemästä itse soseita jotka sisältää muitakin aineksia?
Tuskin ne purkkimuonat niin eksoottisia aineksia sisältää etteikö kaupasta löytyis.

Alkuperäinen kirjoittaja noo:
Miksi vanhemmat, jotka ei itse tikullakaan koske eineksiin kuitenkin syöttää vauvoilleen teollisia purkkieinessoseita (niitä Pilttejä, Sempereitä sun muita)? Ei luulisi perussoseiden teon olevan niin monimutkaista, jos itsellekin osaa ruokaa laittaa. Noista kaupan soseista moni maistuukin niin einesruuille, että siinähän lapsen makumieltymykset saattaa muodostua eineksiä suosiviksi.

Siis ajattelin tätä mm. ihan siltä kannalta, että mitäs sitten, kun niistä soseista siirrytään perheen yleisruokaan, miten lapsi sitten niihin suhtautuu.

Teen soseet itse ja maustan niitä reilusti mm. chilillä, inkiväärillä ja valkosipulilla, koska meillä syödään usein itämaista ruokaan. Vauvaan uppoaa hyvin ja luulisin siirtymän muun perheen ruokaan olevan helpompaa kuin kaupan soseista. Mautkin ovat lapselle ennestääntuttuja rintamaidon kautta.

En tehnyt mitään soseita itse ja suoraan siirtyi kotiruokaan heti 1v täytettyään. On kaikkiruokainen ja hyväsyömäinen. 1v4kk iässä ulkomaillakaan ei ollut mitään soseita mukana ja kaikki maistui:)

Meillä myöskään ei oo ollu mitään vaikeuksia itse tehtyihin ruokiin siirtymisessä.

Ihan samaa olen ihmetellyt. Purkkiruoka on ok matkoilla tai jos on itse kovasti sairaana, eikä jaksa kokata. Mutta muutoin yök! Monta vuotta sitten valmistettua ruokaa, jota säilytetään läpinäkyvässä purkissa huoneenlämmössä. En söisi itsekään. Pienen vauvan soseet vaativat hieman vaivaa, mutta isommalle vauvalle ruoka tulee samalla kun sen valmistaa itselle, jätetään vain vauvalle sopimattomat aineet pois ruoasta (esim. suola lisätään keittoon vasta sitten kun vauvan annokset on otettu pois kattilasta). Lisäksi purkkien tiivisteissä käytetään syöpää aiheuttavaa ainetta, ja tämä aine on vaarallinen nimenomaan vauvoille. Aineen käyttöä ei ole kielletty, koska korvaavaa ainetta ei ole kyetty keksimään, ja soseiden myyntiä ei voida lakkauttaa, koska niin monet perheet kokevat ne välttämättömiksi. Ja tämä ei ole provo, vaan täyttä totta.

Alkuperäinen kirjoittaja social:
En sanois valmisvauvanruokia eineksiksi, niissähän ei ole säilöntäaineita. Mielestäni eineksen tekee juuri säilöntäaineet.

Eines tarkoittaa valmisruokaa. Kaikissa eineksissä ei ole säilöntäaineita.

Yhteistyössä