Miksi vauvojen pitäis nukkua päiväunet ulkona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hömeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hömeli

Vieras
Meillä vauva (8kk) nukkuu päiväunet sisällä, mikä herättää aina kummastusta muissa. Tänäänkin neuvolassa täti pyöritteli silmiään, kun kysyi nukkuuko vauva ulkona ja kun vastasin ettei nuku vaan sisällä.

Meillä kuitenkin ulkoillaan ton esikon kanssa aamuisin 1-1.5h ja iltapäivällä tunnin verran. Välillä myös illalla käydään iltaisin kävelyllä 30-45 min. Eikö tuo riitä ulkoiluksi vauvalle?

Meillähän ei tuo neiti ole koskaan tykännyt nukkua ulkona. Päikyt voi ottaa jos kävellään, mutta jos pysähtyy vankkurit niin heti hereillä. SIsällä nukkuu pari kolme tuntia. Ulkoillaan sitten muuten.

Meilläkään ei oo nukutettu ulos, ajoitin kyllä yleensä lenkin päiväuniaikaan silloin vauva-aikana..ja heti ku vaunut stoppas kotipihaan niin rävähti silmätki auki kyytiläisellä :D Arvo Ylpön peruja tuo, ulosnukuttaminen ja sen terveellisyyden hehkuttaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
Arvo Ylpön peruja tuo, ulosnukuttaminen ja sen terveellisyyden hehkuttaminen.

Niin, no kyllä minä ainakin siihen luotan että se on hyväksi vauvalle nukkua ulkona ne unet. =)
Mutta sen enempiä tuomitsematta, kukin tekee niinkuin tykkää. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja oinonj:
Meidän neiti ei suostunut ulkona nukkumaan kuin 10-15min.
sisällä saattoi nukkua 2-3 tuntia.

Sama juttu täällä. Tosin viileemmällä ilmalla on nukkunut pari kertaa parin tunnin unet.
Että pakkasia odotellessa :whistle:

Esikoinen oli ihan samanlainen, nukku pihalla talvella 4-5tuntia päivässä (siis putkeen), mut heti kun lämpötila nous ulkona yli +5, niin ei hetkeekään.

Meillä taas nukutetaa ulkona juuri siksi, että ulkona nukkuu niin paljon pidemmät unet. Sisällä nukkuisi maksimissaan tunnin, ulkona nukkuu helposti kolmekin, vähintään kaksi.

Ulkona aivot saavat paremmin happea, mikä on erityisen tärkeää lapsille - myös vauvoille.
Myös aikuisille tekisi erittäin terää viettää vähintään kolme tuntia päivässä ulkona.

Mene ja tiedä, ihan puhtaasti pohjoismainen juttu tuo ulkona nukuttamienen.

Olen asunut viidessä eri maassa, Euroopassa ja Afrikassa ja tunnen ihmisiä pallon joka kolkalta ja melkein kaikkien mielestä on täysin kummallinen tapa nukuttaa lapsia pihalla... ja minua katsotaan taas kieroon kun toisinaan nukutan vauvaa pihalla.

Eli tee miten teille sopii tuntematta sen kummempaa huonoa omaatuntoa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ulkona aivot saavat paremmin happea, mikä on erityisen tärkeää lapsille - myös vauvoille.
Myös aikuisille tekisi erittäin terää viettää vähintään kolme tuntia päivässä ulkona.

niin mutta kun siellä ulkona voi olla myös hereillä ollessaan!

Meillä nukkuu tuo tyttö yhdet päikkärit ulkona, mutta vasta 6 kk vanhana aloitettiin se, koska siihen asti nukkui vaan 1/2 tunnin päikkärit kerrallaan (oli sitten ulkona, maalla, merellä, sisällä tai liikkeessä), joten en jaksanut sitä alkaa pukemaan pikku tirsojen takia. mutta nyt on reilu 7 kk ja ei enää kauaa mahdu edes vaunuihin, joten sisälle siirrytään ja nukkuu siellä yhtä hyvin.
Meillä tyttö istuu usein rattaissa kun aikuiset tekee pihahommia, joten saa raitista ilmaa niinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja pippis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

niin mutta kun siellä ulkona voi olla myös hereillä ollessaan!

Meillä nukkuu tuo tyttö yhdet päikkärit ulkona, mutta vasta 6 kk vanhana aloitettiin se, koska siihen asti nukkui vaan 1/2 tunnin päikkärit kerrallaan (oli sitten ulkona, maalla, merellä, sisällä tai liikkeessä), joten en jaksanut sitä alkaa pukemaan pikku tirsojen takia. mutta nyt on reilu 7 kk ja ei enää kauaa mahdu edes vaunuihin, joten sisälle siirrytään ja nukkuu siellä yhtä hyvin.
Meillä tyttö istuu usein rattaissa kun aikuiset tekee pihahommia, joten saa raitista ilmaa niinkin.

Voi olla juu. Eihän päiväunien nukkuminen ulkona estä hereillä ollessa ulkoilua. Enempi parempi. Jos on ulkona normaalit ulkoilut hereillä ollessaan ja sen lisäksi myös päiväuniajan, saa enemmän happea. Ei ulkona nukuttujen päiväunien tarkoitus ole korvata ulkoilua vaan lisätä sitä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Viime talvena oli lehdissä että tätä asiaa tutkitaan, ulkona nukkumisen terveellisyyttä tai jotain sellaista, milloinkahan se tutkimus valmistuu vai onko jo valmistunut..

En usko että on valmis kun vasta viime talvena sitä tutkimusta aloitteli. Mielenkiintoinen juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Pellervo.:
Mene ja tiedä, ihan puhtaasti pohjoismainen juttu tuo ulkona nukuttamienen.

Olen asunut viidessä eri maassa, Euroopassa ja Afrikassa ja tunnen ihmisiä pallon joka kolkalta ja melkein kaikkien mielestä on täysin kummallinen tapa nukuttaa lapsia pihalla... ja minua katsotaan taas kieroon kun toisinaan nukutan vauvaa pihalla.

Eli tee miten teille sopii tuntematta sen kummempaa huonoa omaatuntoa :)

Taitaa olla Suomessa olla yksi maailman puhtain ja raikkain hengitysilma. Luulisin että myös pohjoismaissa yleisesti ottaen on. Tietysti mieluummin mä nukuttaisin lasta sisällä kuin esim parvekkeella vilkkaan kaupungin keskustassa tai runsasliikenteisellä seudulla tai tehdasalueella jne. Varmaan jokainen osaa itse sen ajatella, milloin lasta kannattaa nukuttaa ulkona.

Alkuperäinen kirjoittaja hömeli:
Meillä vauva (8kk) nukkuu päiväunet sisällä, mikä herättää aina kummastusta muissa. Tänäänkin neuvolassa täti pyöritteli silmiään, kun kysyi nukkuuko vauva ulkona ja kun vastasin ettei nuku vaan sisällä.

Meillä kuitenkin ulkoillaan ton esikon kanssa aamuisin 1-1.5h ja iltapäivällä tunnin verran. Välillä myös illalla käydään iltaisin kävelyllä 30-45 min. Eikö tuo riitä ulkoiluksi vauvalle?

Tuo riittää kyllä! Mun esikoinen nukkui vaunuissa pihalla pitkät päikkärit vauvana. Kuopus nukkui vartin vaunuissa ulkona. Omassa sängyssä nukkui hyvin. Joten sai sitten nukkua niin koska paremmin niin nukkui. Ei se pakko ole jos ne ei silleen suju. Anna terkkarin ihmetellä vaikka luulis sen tietävän ettei kaikki vauvat nuku vaunuissa pihalla?

Yhteistyössä