Miksi yksinäinen mies ei saa adoptoida?

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Harmittaa kaverin puolesta, on nelikymppinen sinkkumies, lastentarhanope ammatiltaan. Haluaisi niin kovasti perheen, mutta kun ei sopivaa naista ole osunut kohdalle, niin minkäs teet. Tuli tuossa puheeksi, että adoptiokeskustelussa kiistakapulana on ollut yksinäisten naisten oikeus adoptoida lapsia, mutta yksin eläviä miehiä ei koko keskustelussa ole mainittu sanallakaan.

Niin, miksi yksin elävä mies ei saa adoptoida lasta, vaikka nainen vosikin? Mikä tekee miehestä huonomman yksinhuoltajavanhemman kuin naisesta?

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Mä oon kyllä käsittänyt, että yksin saa adoptoida mieskin. Jostain vauvalehdestä luin, että joka vuosi 1 suomalainen mies adoptoi yksin...

Toivotaan, että näin olisi! Kaverini ei ole vielä ilmeisesti asiaa loppuun asti tutkinut; asia on kaiketi vasta pohdinta-asteella.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Sanokaa mitä sanotte, kerron miltä minusta tuntuu. Ei ketään lasta pitäisi mielestäni tarkoituksella jättää äidittömäksi.

Mutta isättömyys on ihan OK?

Ja lapsen on parempi olla tyyliin kiinalaisessa orpokodissa kuin täällä Suomessa yksinhuoltajaisän hoidettavana?

Alkuperäinen kirjoittaja SolAngel:
Sanokaa mitä sanotte, kerron miltä minusta tuntuu. Ei ketään lasta pitäisi mielestäni tarkoituksella jättää äidittömäksi.

Tuo kyllä muakin ihmetyttää...Eikös isä ole aivan yhtä tärkeä kuin äiti?

Aika moni maailman orpokodeissa on äidittömiä JA isättömiä... Eiköhän oma koti ja rakastava vanhempi kelpaisi useammalle niistä pikkuisista...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei mun mielestä. Kovasti aina vouhkataan isien puolesta ja nostetaan samalle jalustalle äidin kanssa, mutta minä en ole samaa mieltä. Tietty siinä tapauksessa, että äiti vaikkapa pahoinpitelee lapsia, ryyppää paljon jne., on raitis ja pahoinpitelyä vastustava isä parempi. Mutta yleisesti ottaen, jos kumpikin ns. kunnollisia vanhempia, on siltikin mielestäni äiti tärkeämpi. Juu juu, kohta tulee tekstiä "kyllä mulle isä oli/on tärkeämpi", mutta kirjoitankin noin yleisesti ja omia tuntemuksiani tulkiten.

Eikös ne lapset, jotka ovat adoptoitavina, ole jo kerran menettäneet sekä äidin että isän?!? Eikö ole lapselle hyvä, että saisi joskus edes jommankumman niistä?!? Jos kerran me äidit ollaan niin super-äitejä niin miksi niitä lapsia on edes adoptoitavaksi joutuneina? Ja mikä ihme tekee isästä huonomman..? Sekö että sillä ei ole rintoja millä imettää vai? On toisilla otsaa...ei varmasti kirjoittajat arvosta omaa isäänsä ja on saman tekevää onko heitä vai ei...Siis kaikk super-äidit huomio!!Mitä niillä miehillä tekee!!

Jos mä en saa biologisia lapsia lisää, niin toivon että mulla on joskus mahdollisuus adoptoida lapsi. Siihen olisi valmis yksinkin, tiedä sitten kuinka tarkasti pohtisivat mun sopivuutta adoptioon, koska on ollut syöpä kaksi kertaa. Ei se ilmeisesti este ole, mutta pakostakin herättää kysymyksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei mun mielestä. Kovasti aina vouhkataan isien puolesta ja nostetaan samalle jalustalle äidin kanssa, mutta minä en ole samaa mieltä. Tietty siinä tapauksessa, että äiti vaikkapa pahoinpitelee lapsia, ryyppää paljon jne., on raitis ja pahoinpitelyä vastustava isä parempi. Mutta yleisesti ottaen, jos kumpikin ns. kunnollisia vanhempia, on siltikin mielestäni äiti tärkeämpi. Juu juu, kohta tulee tekstiä "kyllä mulle isä oli/on tärkeämpi", mutta kirjoitankin noin yleisesti ja omia tuntemuksiani tulkiten.

Toki saat pitää oman mielipiteesi ja sanoakin sen ääneen, mutta mites se juttu, että kun noilla orpolapsilla ei ole yleensä sitä äitiä ja isää.. tuskin orpokodin henkilökunnasta kukaan pystyy olemaan niin läsnä yksittäisen lapsen elämässä, että hän korvaisi "oman" vanhemman.. oli se sitten nainen tai mies.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Jos mä en saa biologisia lapsia lisää, niin toivon että mulla on joskus mahdollisuus adoptoida lapsi. Siihen olisi valmis yksinkin, tiedä sitten kuinka tarkasti pohtisivat mun sopivuutta adoptioon, koska on ollut syöpä kaksi kertaa. Ei se ilmeisesti este ole, mutta pakostakin herättää kysymyksiä.

Mä taas tiedän yhden pariskunnan keneltä evättiin adoptioajatukset sairastetun syövän takia. :( Mikä on kyllä omituista... voihan kuka tahansa sairastua syöpään kumminkin. :/

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:

Mä taas tiedän yhden pariskunnan keneltä evättiin adoptioajatukset sairastetun syövän takia. :( Mikä on kyllä omituista... voihan kuka tahansa sairastua syöpään kumminkin. :/

Niin mutta, kun on suurempi riski sairastua syöpään kun on yhden sellaisen sairastanut. Mullakin tulee mammografia jo 30v. koska olen saanut vartalon alueelle sädehoitoa. Lisäksi on riski, että kahdesti sairastettu imusolmukesyöpä uusiutuu. Lehdessä on ollut juttua miehestä jolla on ollut sama syöpä 10 kertaa kuin mikä mulla on.

Se, että ei anneta syövän sairastaneelle adoptiolasta johtuu siitä, että lapsi on jo kerran menettänyt vanhemmat eikä haluta aiheuttaa lisätuskaa.

tusku, kyllä arvostan omaa isääni nykyään. Kun olin lapsi, asia oli toinen.

Mutta niin... Mun mielestä on ensinnäkin epäilyttävää, että mies haluaa yksinhuoltajaksi, ellei sitten ole ero tulossa väistämättä ja biologisista lapsista kyse. Mutta ei siihen miehen yksinhuoltajuuteen pitäisi tähdätä luovuttamalla miehelle lapsi vain koska "jossain muualla lapsella on huonompi olla". Siis vähän kuin olisi alligaattorin kanssa painimassa ja "pelastuisi" leijonahäkkiin... (Älkää nyt alkako tuosta väänteleen omia versioita, en tarkottanu että yh-mies söisi lapsen tai välttämättä olisi muutenkaan vaaraksi sille :D ) Mutta mun mielestä miehen kuuluis vaan löytää itelleen se nainen jonka kanssa saada lapsia, eikä luovuttaa ja yrittää adoptoida. Miehellä se biologinen kello kun ei tikitä niin nopeasti kuin naisilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Jackdaw:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
No miehistä ei voi tietää, voisi aika moni pedofiili anoa adoptiota, jos olis kovinkin helppoa.

Ja naisistako voi mennä takuuseen?

No yleensä ottaen juu.

Ei ne nais-pedofiilit niin harvinaisia ole... niistä vaan puhutaan vähemmän.

Tuli mieleen Ei minun lapseni-elokuva. Tositapahtumiin perustuva, siinä äiti käytti n.10v. tyttöään hyväkseen. Sen lisäksi tytön isä paritti tyttöä rekkakuskeille ja isäpuoli raiskasi tytön, tyttö tuli raskaaksi ja sai keskenmenon. :/ :'(

Viblsp, argumenttisi eivät pure, sikäli mikäli niitä kannanotoistasi löytyy. kertoisitko siis, MIKÄ tekee naisesta lapselle tärkeämmän kuin miehestä? Ja MIKSI kertaalleen hylätyn lapsen on parempi elää kokonaan ilman turvallista kiintymyssuhdetta kuin yh-isän kanssa? Ja MIKSI yh-äiti on OK (eli ei välttämättä tarvitse kumppania) mutta yh-isä ei?

vispilän ja lunaticin kaa samaa mieltä. kokemus on osoittanut, et kun tiukka paikka tulee, niin äiti on kumminkin viime kädessä sitovammin vastuussa lapsestaan. side äidin ja lapsen välillä on tiukempi ja elinikäisempi kuin isän ja lapsen välillä. hankippa maisteri gvv jostain tilasto jossa näkyy prosentteina perheensä jättäneet äidit ja perheensä jättäneet isät. siin on faktaa.

mielestäni lapset pitäisi ensisijaisesti yrittää adoptoida perheisiin joissa on molemmat vanhemmat (äiti ja isä tai 2 äitiä tai 2 isää), mutta jos naiselle annetaan mahdollisuus adoptoida yksin tämä mahdollisuun täytyy antaa myös miehelle!!

Yhteistyössä