Millä evidenssillä tai perusteella kristityt pitää kaikkia muita uskontoja ja ajattelutapoja vääränä?

[QUOTE="äiti 44v";22183988]Mikähän se sellainen uskonto tai ideologia on jonka lähtökohtana on vakaumus että tämän uskomme perusteet ovat täyttä tuubaa perseestä mutta näin me nyt vain uskomme!?

Oletteko tälläiseen uskoon törmänneet useinkin?[/QUOTE]
Meinasin kysyä ihan samaa :D

Mun mielestä kukaan ei voi puhtaasti sanoa, että jonkun toisen usko on yhtä oikea kuin oma. Ellei sitten usko itse ihan kaikkeen. Siis ihan kaikkeen mahdolliseen.

Ei kai kukaan ajattele, että tämä oma ajattelutapa on ihan huttua, mutta kai sitä voi hyväksyä muidenkin tavan ajatella?
Kyllä suurin osa hyväksyykin. Ja vaikkei hyväksyisikään, pitävät silti suunsa kiinni asiasta. Onhan toki yksilöitä, jotka vaahtoavat omasta uskostaan ja yrittävät käännyttää muita, mutta heitä on loppujen lopuksi aika harvassa.

Mutta siis, ei mulla ole erityisemmin tarve kiistellä siitä, kuka on oikeassa. Mulle riittää se, että mä itte olen oikeassa omasta mielestäni. Se toinen on luultavasti myös mielestään oikeassa.

Mun mielestä kukaan ei voi puhtaasti sanoa, että jonkun toisen usko on yhtä oikea kuin oma. Ellei sitten usko itse ihan kaikkeen. Siis ihan kaikkeen mahdolliseen.
Mun mielestä voi. Esim mä olen varsin vakuuttunut siitä, että sinun uskosi on juuri sinulle oikea. Mutta samaan aikaan olen yhtä vakuuttunut siitä, että mun uskoni on juuri mulle oikea. En näe tässä edes mitään ristiriitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22184114:
Kyllä suurin osa hyväksyykin. Ja vaikkei hyväksyisikään, pitävät silti suunsa kiinni asiasta. Onhan toki yksilöitä, jotka vaahtoavat omasta uskostaan ja yrittävät käännyttää muita, mutta heitä on loppujen lopuksi aika harvassa.

Mä olen ilmeisesti törmännyt nyt niihin kaikkiin :D.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22184133:
Mun mielestä voi. Esim mä olen varsin vakuuttunut siitä, että sinun uskosi on juuri sinulle oikea. Mutta samaan aikaan olen yhtä vakuuttunut siitä, että mun uskoni on juuri mulle oikea. En näe tässä edes mitään ristiriitaa.

Mä näen.:D Mutta se siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22184163:
:D Mutta eikös tuo jo osoita, että sun uskosi olisi mulle väärä usko, koska ajattelen asioista aivan eri tavalla kuin sinä?

Ei mun mielestä.:D Mun mielestä se meinaa vaan sitä, että jompikumpi meistä uskoo väärin tai sitten me molemmat. Mä aattelen, että asiat ovat, kuten ovat, riippumatta siitä, miten me ajatellaan asioiden olevan.

Mutta ei ole tarkotus jankuttaa tän enempää, se olis vähän tyhmästi tehty multa.

Onneksi kaikki kristityt tai muitten uskontokuntien edustajat, eivät ajattele niin ahdasmielisesti ja punasilmäisesti, että se heille sopiva totuus tai vakaumus, tekisi toisen vakaumuksen jotenkin vääräksi.
Joskin ne tiukimmat oman uskontokunnan edustajat taitavat pitää liian laveakatseisia uskonsisariaan pikemminkin luopioina. Oikeastaan sitä erottelevaa ja tuomitsevaa uskomista tapahtuu siis ihan uskontokunnan sisäisestikin.

Ei mun mielestä.:D Mun mielestä se meinaa vaan sitä, että jompikumpi meistä uskoo väärin tai sitten me molemmat. Mä aattelen, että asiat ovat, kuten ovat, riippumatta siitä, miten me ajatellaan asioiden olevan.

Mutta ei ole tarkotus jankuttaa tän enempää, se olis vähän tyhmästi tehty multa.
Mä jankutan silti. Mutta ajattele, jos mun uskoni olisikin se ainoa oikea, niin sun pitäisi alkaa ajattelemaan toisella tavalla voidaksesi uskoa kuten minä. Joten sun näkökulmasta mun uskoni olisi luuonnollisesti sulle väärin, koska sähän ajattelet ihan eri tavalla :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22184247:
Mä jankutan silti. Mutta ajattele, jos mun uskoni olisikin se ainoa oikea, niin sun pitäisi alkaa ajattelemaan toisella tavalla voidaksesi uskoa kuten minä. Joten sun näkökulmasta mun uskoni olisi luuonnollisesti sulle väärin, koska sähän ajattelet ihan eri tavalla :D

No niin, täytyy puolustautua add:lla tässä vaiheessa, aivot meni justiin tilttiin.;)

Keittis, kiitos ymmärtämisestä ja selkeästä argumentoinnista :flower:
Mä luulen, että uskovaisen on helpompi sekä ymmärtää muita uskovaisia - vaikka uskonto olisikin eri - että niitä, jotka eivät usko. Aika monella uskovaisella on ainakin jossain elämänsä vaiheessa ollut epäilys siitä omasta uskostaankin ja on tullut miettineeksi sitäkin puolta, että entä jos asiat ei olekaan kuten uskoo niiden olevan.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan vastaus voisi olla USKO. Miksi pitäisi uskoa, että jokin muu on "oikein", jos itse on valinnut toisen tien? Kristitty ja muslimi tuskin tulevat koskaan samaan lopputulokseen asioiden paikkansa pitävyydestä, mutta asioista voi silti keskustella. En minä uskon asioissa kantaani muuta. Luulen, että jos näin kävisi, uskoni olisi rakentunut melko hataralle pohjalle

Yksi mikä mua jaksaa aina hämmästyttää, on maailmansyntykertomusten samanlaisuus kulttuurista riippumatta. Esimerkiksi Raamatun luomiskertomuksessa ja Kalevalan maailmansyntykertomuksessa on ilmeisiä samankaltaisuuksia esim. Intiassa vaikuttavien kulttuurien / uskontojen kertomuksiin. Samoin Afrikkalaisiin. Ja Lähi-Idän kulttuurien kertomuksiin. Eikä evoluutioteoriakaan sodi näitä vastaan ollenkaan niin paljon kuin uskovat haluavat ajatella.

Tämä saa ajattelemaan, että kaiken takana saattaisi sittenkin olla yksi oikea totuus, kaikkien (maailman)uskontojen yhteinen ydin.

Yhteistyössä