Millä lääkkeillä parhaat alkiomäärät/-laadut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja risupesä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

risupesä

Aktiivinen jäsen
20.04.2008
2 272
0
36
Muokkasinpa tätäkin alotusta aikani kuluksi...

Ne joilla takana useampi ivf/icsi ja kokeiltu eri aineita (Menopur, Puregon, Gonal-F, Pergoveris, Fostimon,..jotain muuta vielä?), onko alkioiden laatu ja määrä vaihdelleet kuinka paljon? Tai vaikka ois käytetty samaakin, niin onko sillonkin vaihdellu?
Oliko lyhyt vai pitkä kaava ja mikä oli "jarruna"?
Mikä syy lapsettomuuden taustalla, jos tiedossa?

Mulla siis 1.ivf takana pitkällä kaavalla (synarela) ja menopurilla. Alkioiden määrä oli hyvä (9) mutta laatu kahdella siirretyllä vain 'kohtalainen'/2 pistettä (negaa) ja lopuista jatkoviljellyistä ei mitään pakkaseen :( Syynä mm. endometrioosi. Olikohan tässä paras laatu mitä mun tapauksessa voi ylipäätään tulla vai voisko joku muu valmiste toimia paremmin? Tuntuu NIIN toivottomalta...:ashamed:

Kiitos vastaajille! =)

*muok* Toinen hoito 1/10 meni sikäli paremmin että saatiin 4 hyvänlaatustakin alkioo. Lääkkeinä pitkä kaava procren 3kk ja synarela, Pergoveris 150 ja Gonal-F 75. Soluja 12, alkioita 6.. 2 jatkoviljeltyä roskiin.
Tuoresiirrosta ei tulosta tullut, pas jää nähtäväksi.. ainakin selvis kumpikin pakkasesta!

Meillä lapsettomuuden syynä myöskin endometrioosi, erittäin paha sellainen vielä. Se ei kuitenkaan ole juurikaan levinnyt vielä munasarjoihin vaan on enemmänkin vatsaontelo/suolisto akselilla. Miehellä siemenneste on ihan hyvää.

Meillä takana toisin vasta 1. IVF ja se tehtiin pitkällä kaavalla juurikin endon takia. Jarruna mulla oli Zoladex (puolen vuoden ajan, helpotti endoa ja sitä tosiaan laitettiin jo odotusvaiheessa) muniksia kasveteltiin puregonilla ja irrotukseen pregnyl. Soluja tuli 10 joista hedelmöittyi 8, yksi ei lähtenyt jakautumaan. Näistä seitsemästä 3 oli Top-alkioita joista yksi siirrettiin tuoresiirrossa josta nega. Loput 6 pakastettiin kolmeen olkeen. 1. PAS ja sulatettiin yksi kahden alkion olki josta kummatkin selvisivät, yksi siirrettiin ja toinen pakastettiin uudestaan. Tästäkin valitettavasti nega.

2. PAS ja pyysin heti kahden alkion siirron johon suostuttiin. Sulatettiin taas yksi kahden alkion olki josta kummatkin selvisivät ja lähtivät jakautumaan. Toinen oli TOP ja toinen hyvä. (Ihme että suostuivat siirtoon noilla alkioilla kun ikääkin on vasta 25.) Siitä nyt ihmeeksi ja onneksi tuli elämäni ensimmäinen plussa. (tosin olen vasta rv 4+4, joten mitä vain voi vielä tapahtua.) 24.9 on eka ultra jossa selviää onko yksi vai kaksi tarttunut mukaan (vai ei yhtään).

^ muutin vähän otsikkoo jos tulis lisää kokemuksia.. mulla on ollu vaan usko niin vähissä jo jatkohoitojenkin suhteen, että en tiedä miten jaksan jos seuraavakin menee näin että monta kuukautta taas pelkästään odotellu ja kaikki vaiva lähes tyhjän takia (siis JOS pääsee edes siihen yhteenkään siirtoon) :( tuntus sekin jo todelliselta erävoitolta jos jäis enskerran jotain pakkaseenkin.. ei oikein uskalla innostua enää liikaa näistä, kammoo vaan että tulossa on pelkkää pettymystä ensvuoden alussakin (sillon seuraava yritys..) :headwall:

Haave :flower:

Meillä pitkä historia:

1. hoito oli ICSI/IVF, ivf:lla ei hedelmöittynyt yhtään, icsillä 5, mutta vain kaksi siirtokelpoista tuoresiirrossa, nega.

2. ICSI:llä 12 hyvää alkioita, mutta jakautuminen tyssäsi 3.päivänä, siirrettiin kaksi, nega. Ei pakkaseen taaskaan mitään.

3.ICSI epäonnistui, munasolut liian raakoja, ei siirtoa.

4. ICSI, tuoresiirtoon saatiin kaksi, pakkaseen ei mitään. Syntyi terve tyttö.

5. ICSI, tuoresiirtoon 2, nega. Ensimmäisessä passissa siirrettiin 2, raskaus alkoi, mutta kohtukomplikaation takia keskemeno. Pakkasessa vielä 2 alkiota.

Kaikki hoidot lyhyellä kaavalla. Ekassa Gonal-F, lopuisssa Puregon. Jarruja Orgalutran ja luget sitten.

Meillä siis ongelmana hedelmöityshäiriö (siittiöitä hyvin, mutta hedelmöitys onnistuu vaan icsillä ), alkiot hitaita jakautumaan ja sitten vielä mulla kohdussa vuotava verisuoni joka jo onnistuneessa raskaudessa aiheutti isoja verenvuotoja ja hematooman. Sitten tuo Puregonin pistäminen on kahdessa viimeisessä hoidossa aloitettu vasta 4.päivänä.

Mutta siis, toivoa on. Voimia kovasti teille!

Sain nyt lisäselvityksiä niistä alkioista ja useimmat oli 1,5-pisteisiä kun niiden pakastusraja on 2. Joitain kyllä oli 2 ja jopa yks 2,5-pistettäkin, enkä vieläkään ymmärrä miksei niitä sitten pakastettu heti 2 päiväsinä.. 2 oli selviny balstoiksikin, mutta laatu heikentyny päivä päivältä C-luokkaan ja heitetty meneen :( jäi kyllä vähän vaivaan ja sellanen olo että moni meni ihan hukkaan eikä saanu edes sitä parempaa mahdollisuutta kohdussa. Vaikka eihän tiedä oisko selvinny pakasteestakaan ja on kuulema nykyset labraolotkin niin hyvät että samanlailla pitäs selvitä jos on elinkykysiä, mut silti.. Sanottiin että voidaan enskerran tehdä niin että pakastetaan nopeesti. Ei kai siinä mitään häviäiskään..? On nää hoidot nyt kuitenkin niin vaivalloisia että ne pienimmätkin mahdollisuudet mieluummin käyttäis.

Suunnittelukäynti joulukuun alussa ja varmaankin menopurilla jatketaan. Sanottiin että tuskin muilla ainakaan parempaan suuntaankaan menee.. endon kanssa kuulema usein voi olla lh.kin normaalia alhasempi ja siks voi olla paras aine, kun siinä on mukana sitäkin.
Ultrassa näky taas joku verinen rakkula vasemmassa munasarjassa, toivottavasti ei oo endokysta uusinu vaan ois vaan esim. ovulaation jäänne johon vuotanu verta.. vaikka kai se endopaisekin ennemmin tai myöhemmin takasin tulee. Kumpa lamautuskuuri kuihduttas pois kaikki ylimääräset haittapesäkkeet!
Jotain hyvääkin, kilpirauhasarvo on vihdoin saatu hyviin lukuihin, tsh 0,88 eli vähän allekin ihanteen, mikä ei kuulema haittaa. Vasta-aineitakaan (T3V) ei ollu ja arvo viiterajoissa. Mutta miksei sitten kumpikaan kiinnittyny..?! :ashamed: Masensi sekin kun lääkäri totes että se endo monilla heikentää limakalvookin...eli jos se on siitä kiinni niin sillehän ei sitten mitään voi (paitsi :headwall: :headwall: :headwall: kerta toisensa jälkeen..).
Ja sekin selvis että mies on saanu nyt erinomaiset "paperit", nyt nopeitakin siittiöitä oli peräti 48% :o ja a+b 51%. Tää tarkottaa tietysti sitä minkä oon jo aavistanukin, kaikki vika on siis todellakin VAIN mussa :ashamed: mutta kaikki on siis sentään puoliks ok!

lumeton, koska teillä on seuraava yritys? Sulla ei varmaankaan ole endoa..?

Risunpesä, varsinaisesti mulla ei endoa ole, mutta pientä endometrikasvustoa on kyllä havaittu. Mua vähän myös harmittaaa ettei tokalla kerralla niitä loppuja alkioita pakastettu vaan katsottiin jakautuvatko edelleen labraoloissa. Vikalla kertaa pakastettiin vaikka hitaammin jakautuivat. Ja raskaus alkoi. Meidän lekuri nykyään on sitä mieltä, että kohtu aina parempi kuin keinotekoiset olosuhteet.

En endosta kovin hyvin ole perillä, mutta sen tiedän että monet vaikeastakin endosta huolimatta ovat raskautuneet. Mun käsittääkseni voi hidastaa raskautumista muttei mikään varsinainen este ole.

Meidän jatkosuunnitelmat on, että ensi kuussa tähystyksessä yritetään polttaa se vuotava suoni (ei siis normisti vuoda, mutta kun raskauden aikana kohdun verenkierto tehostuu niin sitten se brakaa...).

Yhteistyössä