Millä laatikot kiinni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tintti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tintti

Vieras
Lapsi on nyt siinä vaiheessa, että kaikki laatikot ja kaapit kiinnostavat ja sanalla Ei ei ole mitään merkitystä :|

Millaisilla vempaimilla olette saaneet esim. keittiön laatikostot pysymään kiinni? Kaupoissa näkyy olevan myynnissä melko kalliita ""lukkoja"", onko teillä kokemuksia mitkä niistä ovat kestäviä ja hyviä? Sopivatkohan ne kaikenlaisiin laatikoihin?

Ostettiin aiemmin pistorasioihin suojia, jotka ovat todella huonoja, menevät helposti rikki. Lopulta gracolta (muistaakseni) löytyi kunnollisia suojuksia, mutta kalliita.

Yhden lipaston vetimiin olen laittanut puukepin pystyyn ja tämä patentti toimii siinä, mutta keittiöön tällaista ei voi laittaa, koska olen antanut alimmaisessa laatikossa olla sellaisia keittiötarvikkeita, joita lapsi saa vapaasti tutkia ja levitellä about 10 kertaa päivässä ympäri huushollia.

Antakaa ideoita!

Jos laatikoissa on nupit, niin kuminauhalla kaksi yhteen. kun laitat nauhan vielä menemään ristiin (nauhasta siis muodostuu kahdeksikko) niin ei saa vedettyä auki ja jätettyä sormia väliin.

Tutulta kuulostaa. Meillä näistä turvalaitteista ainoiksi hyviksi ovat osoittautuneet juuri nämä gracon pistorasiasuojat sekä kulmasuojat. Muut turvavempaimet poika on saanut revittyä irti. Ihan teippejä olen kokeillut keittiön kaapistoihin, mutta mutta niitä teippejäkin on sitten kiva repiä irti. Meillä on kuitenkin sellaista rapisevaa teippiä, joten ""jää heti kiinni"" kun niillä puuhilla on eikä kuitenkaan pääse itseään satuttamaan ennen kuin ehtii hätiin.

Ikeasta löytyy halpoja pistorasian suojia = muovitulppa joka ei helposti irtoa.

Keppi laatikoiden vetimien läpi on ihan hyvä konsti, samoin lenksut ja narut nupista toiseen. Kaikki vaaralliset jutut mm. terävät veitset ja sakset on tietysti siirrettävä joksikin aikaa pois alimmista laatikoista. Ainut mihin ostaisin suojan on hella, ettei vahingossa kaadu kattilat tai mene levyt päälle.

Kieltäminen toimii sitten aikanaan. Tietty johdonmukaisuus palkitsee myös eli jos keittiön laatikoita ei saa availla, niin sitten ei pitäisi saada availla mitään keittiön laatikoita.

Keittiön laatikoissakin on vetimet, ei nuppeja. Pitää kokeilla saiskohan niihin viriteltyä kuminauhaa jotenkin.

Meillä on tosiaan kaikkiin muihin laatikoihin ja kaappeihin pääsy kielletty paitsi tuohon yhteen keittiön laatikkoon. Saatin tämä vinkki neuvolan tädiltä ja mielestäni se on ihan hyvä juttu, niin pystyy tekemään itse keittiöaskareita ja seuraamaan samalla lapsen puuhia laatikolla. Muuten tuo ikiliikkuja olisi jatkuvasti jossakin muussa huoneessa tutkimusretkillään eikä hommista tulisi yhtään mitään. Voin siis suositella :) Tietysti kaikki terävät esineet on pois tästä sallitusta laatikosta.

Olen ottanyt vetimet ja nupit irti niistä laatikoista ja kaapeista, joihin ei saa mennä. Osa on vapaasti tutkittavissa.

Mutta noihin penteleen liukuovikaappeihin ei ole mitään keinoa, joten kengät ovat jatkuvasti levällään pitkin lattioita.

Meillä on mustekalat kovassa käytössä. Niillä viritetty laatikot kiinni. On helppo irrottaa, kun tarvii avata. Ja ylin on poisluettu siitä eikä siihen vielä yletykään. Sitä laatikkoa kun useimmiten availlaan(haarukat, lusikat ym.).

Miksi täytyy sitoa kaapinovet ja laatikot?
Eikö se vain lisää mielenkiintoa, kun se on kiellettyä?
Minä sidoin uunin alaluukun, ettei polta itseään, nostin tietysti veitset ylös ja muut vaaralliset.
Nostin lapsen kymmeniä kertoja pois laatikoilta ja sanoin ettei saa koskea. Yhdessä sitten kerättiin tavaroita. Sama juttu television kanssa. Aina vaan maltillisesti, ""ei kosketa"" ja siirrettiin muihin leikkeihin. EI sanaa ei tietenkään ymmärtäny aluksi, mutta oppihan tuon nopeasti. Kyllä mun mielestä on aikuisen laiskuutta, ellei jaksa kerätä lapsen kanssa yhdessä niitä kenkiä sun muita jotka levittelee lattioille. Käy se lapsi ne laatikot viimeistään siinä vaiheessa penkomassa kun narut ja nyörit ottaa pois.

Mä oon vähän samaa mieltä, että saa tutkia ja vedellä laatikoista kamat alas. Ei ne kauaa jaksa kiinnostaa. Sit laitetaan yhdessä tai mä laitan ne takaisin paikoilleen (jos jaksan..). Vaaralliset jutut tietysti eliminoin laatikoista.
10kk:n ikäinen oppi tosi nopeasti, että uunin luukkuun ei saa koskea. Ihan kuumaksi meillä ei luukku tulekaan, kun uuni on päällä, mutta lämpimäksi kuitenkin. Koskin nopsasti tytön kädellä lämmintä lasia (ei todellakaan polttanut) ja sanoin ""poppaa"" tms. ja sen jälkeen ei ole siihen koskenut. Näyttää mulle usein uunia kohti ja sanoo jotain, vissiin tarkoittaa, että ""tuohonhan ei saanut koskea"".
Lasivitriinin ovet on sellainen, jota paukuttaa aina, vaikka on yritetty kieltää ja usein tutkitaan koko vitriini, mitä sieltä löytyy. Sitä ei tajua, että tulee ""pipi"", jos se hajoaa niin sen eteen on ollut pakko laittaa barrikaadeja.
Mummolassa on vähän eri säännöt ja siellä olen laittanut narulla laatikot vetimistään yhteen niin, ettei jaksa vetää niitä yhtaikaa auki.

Millalle ja Maisalle:

Luulenpa, että vauvoissa on tässäkin jutussa eroja, eli kuinka helposti ymmärtää tai antaa periksi sille, että johonkin ei saa koskea. Meillä on ainakin niin sitkeä sissi, että aamulla aloittaa juuri niihin paikkoihin könyämisen, joihin ei saa mennä ja varmasti vielä viimeisenä illallakin yritetään onnea. Ilkikurinen ilme pienellä naamalla tehdään juuri sellaista mikä kielletään. EI sana kyllä ymmärretään, mutta sitä ei totella, vielä. Vihaisen näköinen äiti vain hymyilyttää entisestään.

Kaappeja meillä piisaa, enkä tosiaankaan aio ottaa tavaroita kaapeista pois, koska niille ei muuta järkevää paikkaa ole. Meidän perheessä on lisäksi muutakin puuhaa, kuin jatkuvasti olla ottamassa lasta pois kielletyistä paikoista. Saa luvan oppia leikkimään omillakin leluilla.

Voihan tätäkin halutessaan laiskuudeksi kutsua, jos siitä teille paremmille ja ahkerille äideille parempi mieli tulee.

Sana on kuitenkin vapaa ja kasvatusmenetelmätkin tiettyyn rajaan asti :)

Yhteistyössä