Millä oikeudella työvoimatoimiston täti sanoi näin?? :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiasa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiasa

Vieras
Olen siis työtön lähihoitaja ja aikoinaan syventynyt vanhustyöhön. en voi kuitenkaan sairaan selkäni takia nostella mummuja ja pappoja, mutta voin työskennellä muutoin hoitoalalla.
No työnantajat ei palkkaa vanhustyöhän tällästä raihnaista.
Päiväkotityössä olen ollut ja selkäni kestää sen.

No siis asiaan..

Mun pitäs nyt mennä haastatteluun taas yhteen vanhainkotiin, mutta minullapa onkin lääkärin todistus etten voi mummoloita nostella, mutta muutoin voin työtä tehdä.

Työkkärin täti sano minulle että" mä EN VOI OLLA TYÖTÖN ja vaatia ETTÄ TYÖKKÄRI EHDOTTAA MULLE VAIN MÄÄRÄTTYJÄ TÖITÄ ja ETTÄ MÄ KUULUN KELAN sairaspäivärahalle kotia."

MÄ EN SIIS SAA HAKEA TYÖTÄ? Sellasta johon kykenen!

TYÖKKÄRI EI KUULEMA OLE VELVOLLINEN MULLE TARJOAMAAN sellasta työtä josta selkä kestää. He tarjoaa nimenomaa koulutusta vastaavaa..

ONKO TÄMÄ TOTTA !

Mä nyt tässä mietin että jos en sit enää ole työkkärin asiakas (jään siis itse seiltä pois) niin voinko saada soviteltuna Kelan saiaraspäivärahaa ja tehdä lastenhoitotyön keikkaa silti?

Kyllä tuo on totta. Jos olet työtön työnhakija, sinun on oltava työkykyinen, ja pystyttävä ottamaan vastaan työkkärin ehdottamaa työtä. Sen ei tarvitse olla edes koulutusta vastaavaa (ns. koulutuksen tuoma suoja kestää vain lyhyen aikaa valmistumisen jälkeen, sen jälkeen on otettava sellainenkin työ vastaan joka ei vastaa koulutustasi). Jos et pysty ottamaan vastaan edes koulutusta vastaavaa työtä selkäsi takia, niin et voi olla työtön työnhakija. Voit saada sairauspäivärahaa ja olla ns. kuntouttavassa työssä.

Taisi olla työkkärin tädillä paha päivä. Toisaalta tuskin sinua työnantaja siihen työhön ottaa, jos nostelu ei onnistu. Törkeää pompottamista tuo on.

Alkuperäinen kirjoittaja Nina:
Kyllä tuo on totta. Jos olet työtön työnhakija, sinun on oltava työkykyinen, ja pystyttävä ottamaan vastaan työkkärin ehdottamaa työtä. Sen ei tarvitse olla edes koulutusta vastaavaa (ns. koulutuksen tuoma suoja kestää vain lyhyen aikaa valmistumisen jälkeen, sen jälkeen on otettava sellainenkin työ vastaan joka ei vastaa koulutustasi). Jos et pysty ottamaan vastaan edes koulutusta vastaavaa työtä selkäsi takia, niin et voi olla työtön työnhakija. Voit saada sairauspäivärahaa ja olla ns. kuntouttavassa työssä.

kuntouttava työ?

Multa ainakin silloin kysyttiin että mitkä olisivat semmoisia paikkoja ja laitoin vain lastenhoidon mitä ne voivat minulle ehdotella.
Aika tylyä käytöstä. Eihän se ole kenelekään mukavaa kun turhaan joudut rampaan työhaastateluissa mihin et voi kuitenkaan töihin mennä.

Voithan sanoa että etsit itse töitä eikä heidän tarvitse ehdotella paikkoja.

Mutta tuo että täytyy olla työkykyinen on semmonen juttu että ei sitä tarvi joka paikkaan olla työkykyinen, kyllä huonolla selällä voi tehdä paljon monen alan töitä ja hoitoalankin töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

kuntouttava työ?

Se tarkoittaa suunnilleen sitä, että voit kyllä käydä töissä, mutta pääset sinne ns. kuntouttavista syistä, ehkä yhdistelmätuella tms toimenpiteellä joka on tarkoitettu sellaisten ihmisten työllistämisen tukemiseksi, jotka eivät välttämättä muuten työllistyisi (pitkäaikaistyöttömät, ikääntyneet työnhakijat, jollain lailla "raihnaiset" yms joiden mahdollisuudet on aika heikoilla normaalin hakuprosessin kautta työtä hakiessa, ts. eivät ole kovin kuumaa valuuttaa työmarkkinoilla).
Jos selkäsi kestää päiväkodissa työskentelyn, niin ehdotan että ottaisit yhteyttä kotipaikkakuntasi sosiaalitoimeen ja siellä päivähoito-osastoon. Ainakin isoimmissa kaupungeissa toimii sijaisvälitys, josta saa lastenhoitajan sijaisuuksia päiväkoteihin. Sinulla on oikeus tehdä töitä, ja voit hakea töitä ilman työvoimatoimistoakin. Harva loppujen lopuksi työkkärin kautta edes työllistyy, vaan suurin osa löytää paikan itse :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta tuo että täytyy olla työkykyinen on semmonen juttu että ei sitä tarvi joka paikkaan olla työkykyinen, kyllä huonolla selällä voi tehdä paljon monen alan töitä ja hoitoalankin töitä.

Totta. Mutta jos huonoa selkää käyttää syynä siihen, että kieltäytyy menemästä työvoimatoimiston osoittamaan työpaikkaan, niin silloin työkkärillä on oikeus olla pitämättä ihmistä listoillaan.
Työvoimatoimistossa on ne työnhakijat, jotka ovat työmarkkinoiden käytettävissä. Jos henkilöllä on vamma tai sairaus, joka estää ottamasta tiettyjä töitä vastaan, hän ei ole työmarkkinoiden käytettävissä silloin, ainakaan kokonaan. Ja silloin hänellä ei välttämättä ole oikeutta työttömyyskorvauksiin. Kelalla on omat tukimenetelmänsä niille, jotka eivät ole täysin työkykyisiä.

kuntouttava työ?

Se tarkoittaa suunnilleen sitä, että voit kyllä käydä töissä, mutta pääset sinne ns. kuntouttavista syistä, ehkä yhdistelmätuella tms toimenpiteellä joka on tarkoitettu sellaisten ihmisten työllistämisen tukemiseksi, jotka eivät välttämättä muuten työllistyisi (pitkäaikaistyöttömät, ikääntyneet työnhakijat, jollain lailla "raihnaiset" yms joiden mahdollisuudet on aika heikoilla normaalin hakuprosessin kautta työtä hakiessa, ts. eivät ole kovin kuumaa valuuttaa työmarkkinoilla).
Jos selkäsi kestää päiväkodissa työskentelyn, niin ehdotan että ottaisit yhteyttä kotipaikkakuntasi sosiaalitoimeen ja siellä päivähoito-osastoon. Ainakin isoimmissa kaupungeissa toimii sijaisvälitys, josta saa lastenhoitajan sijaisuuksia päiväkoteihin. Sinulla on oikeus tehdä töitä, ja voit hakea töitä ilman työvoimatoimistoakin. Harva loppujen lopuksi työkkärin kautta edes työllistyy, vaan suurin osa löytää paikan itse :)

lähinnä siksi olen työkkärin asiakas, kun saan liiton päivärahaa työttömyyspäiviltä.

Siis mitä tarkoitusta varten työvoimatoimistot on olemassa, jos sitä kautta ei voi etsiä töitä?

Ja kun mä olen valmis kaikenlaiseen työhön. Mutta en vain saa nostella ja kannella raskaita. AIVOT ja kädet toimii. Työkkärin täti vain on erimieltä mun työkunnosta. Lähihoitaja kun ei sen mukaan voi olla vaikka kassalla.

Siis mitä tarkoitusta varten työvoimatoimistot on olemassa, jos sitä kautta ei voi etsiä töitä?

Kyllä sitä kautta töitä voi etsiä, mutta TUKIA saadakseen on myös pystyttävä ja haluttava ottamaan vastaan työvoimatoimiston tarjoamaa työtä.
Työvoimatoimiston asiakas voi olla, vaikka ei saisi työttömyyskorvaustakaan. Sitä kautta voi etsiä uutta työtä, vaikka olisi jo töissä, jne. Mutta tukia saadakseen on oltava kykenevä ottamaan vastaan työvoimatoimiston osoittamaa työtä. Jos ei pysty, voi oikeus työttömyysturvaan katketa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiasa:
Olen siis työtön lähihoitaja ja aikoinaan syventynyt vanhustyöhön. en voi kuitenkaan sairaan selkäni takia nostella mummuja ja pappoja, mutta voin työskennellä muutoin hoitoalalla.

No siis asiaan..

Mun pitäs nyt mennä haastatteluun taas yhteen vanhainkotiin, mutta minullapa onkin lääkärin todistus etten voi mummoloita nostella, mutta muutoin voin työtä tehdä.

Työkkärin täti sano minulle että" mä EN VOI OLLA TYÖTÖN ja vaatia ETTÄ TYÖKKÄRI EHDOTTAA MULLE VAIN MÄÄRÄTTYJÄ TÖITÄ ja ETTÄ MÄ KUULUN KELAN sairaspäivärahalle kotia."

TYÖKKÄRI EI KUULEMA OLE VELVOLLINEN MULLE TARJOAMAAN sellasta työtä josta selkä kestää. He tarjoaa nimenomaa koulutusta vastaavaa..

ONKO TÄMÄ TOTTA !

Mä nyt tässä mietin että jos en sit enää ole työkkärin asiakas (jään siis itse seiltä pois) niin voinko saada soviteltuna Kelan saiaraspäivärahaa ja tehdä lastenhoitotyön keikkaa silti?

onko sulla lääkärin todistus vietynä työkkäriin että et voi nostella mummoja, jos olis niin sitten eivät voisi tarjota tota työtä sulle enää, mutta sun pitää olla sit valmis uudelleen koulutukseen jota sulle ilmeisesti tarjoavat.

Ja kun mä olen valmis kaikenlaiseen työhön. Mutta en vain saa nostella ja kannella raskaita. AIVOT ja kädet toimii. Työkkärin täti vain on erimieltä mun työkunnosta. Lähihoitaja kun ei sen mukaan voi olla vaikka kassalla.

Työkkärin täti on sitten kyllä väärässä: sinä voit olla kassalla. Mutta mitä työnhakusuunnitelmassasi lukee? Lukeeko siellä haettavan työn kohdalla että lähihoitajan hommat, eikä muuta? Sinun kannattaisi varata aika työvoimatoimistoon työnhakusuunnitelman tarkistusta varten (jollekin muulle virkailijalle kuin sille, jonka kanssa nyt asioit, koska teidän kemianne eivät mitä ilmeisimmin kohtaa) ja selvittää tilanteesi siellä: olet valmis kaikenlaiseen työhön (ei ainoastaan lähihoitajan työhön) mutta lääkärintodistuksen mukaan et saa nostella ja kannella raskaita/painavia. Ota lääkärin lausunto mukaan. Sitten haettavien töiden listalle voidaan lisätä myyntityö yms.
Sitä ihmettelen, jos et voi nostaa painavia esineitä, niin miten voit olla päiväkodissa töissä? Siellä nostellaan lapsia, jotka painavat kymmenisen kiloa vähintään...

Alkuperäinen kirjoittaja jose:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiasa:

No siis asiaan..

ONKO TÄMÄ TOTTA !

onko sulla lääkärin todistus vietynä työkkäriin että et voi nostella mummoja, jos olis niin sitten eivät voisi tarjota tota työtä sulle enää, mutta sun pitää olla sit valmis uudelleen koulutukseen jota sulle ilmeisesti tarjoavat.

En ole ap, mutta miksi ihmeessä uudelleen koulutus kun lähihoitaja on paljon muutakin kuin vanhuspuolen hoitaja?

Pystyhään työkkärissä aika paljonkin vaikuttamaan mitä tahtoo tehdä ja mihin aikaa, tai yleensä. Tässä tapauksessa on vain työkkärin työntekijässä vikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kyökkipiika:
ja mitä hyötyä sinusta on vanhustyössä jos selkäsi ei kestä nostelua?
uudelleen koulutukseen.

en halua koulutukseen. ei kiinnosta.

Jos työkkäri tarjoaa sinulle koulutusta tai kurssia, sinun on pakko mennä sinne. Muuten työttömyysturvasi katkeaa. Sinne on mentävä, vaikka ei niin kiinnostasikaan.

olisko sun kannattanut opiskeluaikana jo miettiä et mihin puolelle suuntaudut, jos ei kerta selkä kestä. Ja kyllä työkkäristä voivat noin sanoa

No enhän mä vuonna 1993 kun lähihoitajaksi menin lukemaan voinu tietää että sairastun v. 2006 SELKÄRANKAREUMAAN!

olisko sun kannattanut opiskeluaikana jo miettiä et mihin puolelle suuntaudut, jos ei kerta selkä kestä. Ja kyllä työkkäristä voivat noin sanoa

No enhän mä vuonna 1993 kun lähihoitajaksi menin lukemaan voinu tietää että sairastun v. 2006 SELKÄRANKAREUMAAN!

Niin, harvallapa meistä on kristallipallo joka kertoo, mitä kaikkea tulevaisuus mukanaan tuo :hug:

tuo jo selvensi paljon, kun ei täällä mitään ajatusten lukijoita olla siihen et miks sun selkä ei kestä kyseistä työtä

Oletko ajatellut uudelleen koulutusta. Esim. siskoni joutui pahan allergian takia kouluttautumaan uudelleen. Koulutuksen ajalta hän sai hyvät korvaukset ja kaupan päälle uuden ammatin. sitä en muista, oliko maksajana kela.

Yhteistyössä