Millä rv:llä synnytystapa-arvio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurora rv 34+risat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aurora rv 34+risat

Vieras
Eli kysymys näkyy jo otsikossa:
Millä raskausviikolla teille on tehty synnytystapa-arvio? Eikös se yleensä tehdä rv 34-36, vai muistanko väärin?

Sain itse juuri ajan arvioon, joka on vasta rv 36+5. Pitääköhän sitä hieman aikaistaa? Ajattelin muutenkin yrittää siirtää aikaa, että mieskin pääsee mukaan.

Ensinnäkään ei kannata aikaistaa sillä sitä parempi mitä lopussa on, koska vauvat saattavat vielä kääntyillä. Mutta siksi toisekseen ei kannata ihmeellistä arviota odottaa. Ainakaan meillä (pk-seudulla) oli arviointi suuri pettymys. Itse odotin arvion olevan arvio lapsen koosta ja paikkojen tutkinta eli näyttääkö lantioni tai siis luut sellaiselta että sieltä mahtuisi tulemaan ja että miten päin vauva on yms. Käytännössä se oli normaali sisätutkimus ja vielä pienimuotoinen jonka lääkäri kuittasi sanomalla että vauva ok. Ei kommentointia lantiostani tai mistään. Koko arviota kysyessäni, totesi lääkäri ettei hänellä ole kokemusta koon määrittämisestä että kyllä ne sitten synnyttämään mennessä sen katsovat miten se sieltä tulee.... Luonnollisesti olin tosi pettynyt ja aikalailla paniikissakin tämän arvion jälkeen... Onneksi kuitenkin mennessäni Jorviin synnyttämään, pääsin heti sisäänkirjautumisen jälkeen lääkärille joka ultrasi vauvan ja katsoi että kaikki on hyvin. Teki minulle tarkan sisätutkimuksen ja tunnusteli luut todeten että vauva mahtuu hyvin tulemaan. Sain myös tarkan koko arvion joka heitti alle 100 grammalla. Ja synnytys meni hyvin! :)

Kiitos vastauksestasi!
Sen verran voin lisätä, että arvio on minun tapauksessa automaattinen esikoisen sektion takia, vaikka sektioon ei liittynytkään rakenteellista ongelmaa (esimerkiksi ahdas lantio), vauva oli normaalikokoinen ja pää alaspäin. Tälläkin kertaa vauva on ilmeisesti raivotarjonnassa.

Esikoisen ultralla saatu painoarvio heitti aikanaan ½ kg yläkanttiin pari päivää ennen syntymää, joten osaan odottaa veikkausta, ei faktaa. =) Miehen suvussa on kuitenkin isoja vauvoja ja maha on iso, joten odotan uteliaana "tuomiota".

Ja Naistenklinikalle tässä ollaan menossa. Omat kokemukseni ultrista ja lääkärikäynneistä (sekä synnytyksestä) vaihtelevat hirveästi, varsinkin riippuen siitä millainen lääkäri on osunut kohdalle. Saa nähdä miten ämmän käy.

Lisää kokemuksia kaivataan!

Synnytystapa-arvio tehdään yleisesti viikolla 36, eli sinulla on aika juuri oikealla viikolla.

Näköjään tuo käytäntö vaihtelee seuduittain. Itse olen kaukaa PK-seudusta ja minulla synnytystapa-arvio oli tällainen. Lääkäri mittasi kohdunpituuden, otti SF-mitan ja tarkisti onko paikat auki. Sen jälkeen kokeili (sisäkautta) lantion luita, ettei siellä ole mitään "kyhmyjä" jotka saattaisivat painaa vauvaa synnyskanavassa ja sitten mittasi vielä ulkokautta pakaran kohdalta jotkut istuin luut tms. Sen jälkeen ultrattiin vauva ja annettiin painoarvio mittaamalla pään ja vartalon ympärys. Ja todettiin, että jos vauva syntyy normaaliaikaisena niin mahtuu tulemaan hyvin alakautta. Jos menee yliaikaiseksi niin synnytystapa-arvioidaan uudelleen vauvan sen hetkisten mittojen mukaan.

Täällä kun näitä juttuja lukee niin oon kyllä tosi onnellinen, että olen muuttanut jo aikoja sitten pois PK-seudulta. Tuntuu, että täällä ainakin on toi hoidon ja neuvoloiden taso aivan toista. Toki jos tässäkin kunnassa syntyy vuodessa vain n. 200 lasta niin ehtiihän neuvolakin paremmin paneutua meihin äiteihin kuin siellä.

Itse kävin kyseisessä arviossa rv 35+5. Siis oli se viimeinen neuvolalääkäri. Lääkäri teki sisätutkimuksen, mittasi sf-mitan ja käsikopelolla vatsan päältä arvioi vauvan kokoa. Eli ei varsinaista synnytystapa-arviota ollenkaan. Sanoi vaan, että lantio näyttää päältä päin naiselliselta. Ei siis minkäänlaista luiden kokeilua/mittailua saatikka ultraa! Ei minulla kylläkään paniikkia ole vauvan mahtumisesta (vauva ei vaikuta isolta, ei itsestäni eikä lääkärin mielestä), mutta vähän jäi p-maku suuhun, kun odotin hieman tarkempaa syyniä...

Minä kävin synnytystapa-arviossa rv37 tai rv38.Ja tämä ns.ylimääräinen ultra oli raskausdiabeteksen takia.Katsottiin onko vauva iso ja arvioitiin synnytystapa.Arvio oli normaalikokoinen vauva eli n.3600g ja alatiesynnytys.
Mitenkäs loppujen lopuksi kävikään.Vauva painoi 4140g ja kiirellisellä sektiolla.

Meillä ei ainakaan esikoisen aikaan tehty minkäänlaista synnytystapa-arviota saati sitten arviota vauvan koosta... Lekuri vissiin aatteli, että "leveä lantio, helppo synnytys" ja antoi asian olla sen enempää kommentoimatta :-).

Täällä Pirkanmaalla ei synnytystapa arvioita tehdä normaaliraskaudessa ollenkaan. Tehdään ainoastaan, jos erityistä syytä mm. ongelmat aikaisemmassa synnytyksessä, perätila(epäilys), jättivauva tms.

Asia kuulemma sekoitetaan usein synnytyksen suunnitteluun.

Nimenomaan siis tarkoitan sitä erityistä synnytystapa-arviota mikä tehdään äitiyspoliklinikalla neuvolasta saadun lähetteen perusteella. Se korvaa useimmiten myös viimeisen neuvolalääkärin. Arvio tehdään jos on syytä epäillä vauvan suurta kokoa tai ahdasta lantiota, tai jos edellisessä synnytyksessä on ollut komplikaatioita jotka antavat aihetta tutkimukseen. Omassa tapauksessani pääsen/joudun siis arvioon edellisen sektion takia. Oman neuvolatätini mukaan siellä kyllä ultrataan "luotettavamman" painoarvion saamiseksi.

Aika ihme kommentti oli tullut Kisulle, että ulkoapäin lantio näyttää "naiselliselta". =) Kunpa kukaan ei sano omasta leveästä peräpeilistäni mitään sellaista, hmm...

Mulla tehtiin ison sf-mitan takia rv 39+5 (sf 37). Käsikopelolla paikat oli kunnossa ja vauvan arvioitu paino 3600g. Vaavin sain rv 41+4 (54 cm, 4185g) lopulta sectiolla, pitkittyneen synnytyksen takia. En auennu 12 tunnissa ku 7 cm. Seuraavassa raskaudessa otetaan magneettikuvat, koska on ahdas lantiomitta sisältäpäin. Luultavasti sctioilla kaikki lapset :(

Aiempi kommenttini johtui siitä, että synnytystapa arviosta puhutaan tällä palstalla paljon ja moni odottaja luulee sen olevan itsestäänselvyys, vaikka tosiasiassa se vain harvalle tehdään.
Itsekkin uudelleensynnyttäjänä aloin jo ihmetellä että miksi minulle ei ole tehty aiemmin eikä puhettakaan että nyt tehtäisi : )

täällä Oulus seudun kunnissa on myös käytäntönä, että synnytystapa-arvio tehdään vain, jos edellisessä synnytyksessä on ollut jotain poikkeavaa. Eli ei siis tehdä automaattisesti edes ensimmäisessä raskaudessa.

Minulla synnytystapa-arvio on esikoisen sektion takia viikolla 37+1. En tiedä, onko tämä normaali ajankohta.
Esikoinen syntyi sektiolla perätilan vuoksi. Silloin minulta kyllä otettiin lantioröntgenkuvat, ja olisi esikoinen mahtunut syntymään alateitsekin, mutta päädyin sektioon.

Ainakin täällä tuo synnytystapa-arvio on ihan eriasia, kuin neuvola lääkärin tekeät sisätutkimukset. Tokihan neuvola lääkärikin lähetteen aittaa, jos jotain aihetta on. Eli synnytystapa-arvio on lääkärin lähetteellä oysin äitiyspoliklinikalla, ja sisältää ultraäänitutkimuksen ja synnytyslääkärin tutkimuksen.
-eli ihan ymmärrettävää, ettei automaattisesti kaikille tehdä.

totah. mulla lääkäri viikolla 36 eli viiden viikon päästä. mulla on jo nyt toi 30+4 sf-mitta 36 cm eikä puhettakaan että pääsisin ultraan että kuinka iso jättiläinen tulossa.
eka lapsi oli 4090 g ja 54 cm pitkä ja tästä veikattu isompaa jo nyt.

Itse kävin 36 rv äitiyspolilla ja luulin että siellä tehtäisiin minulle synnytystapa-arvio. Olen aika lyhkäinen ja siksi toivoin pääsyä äitiyspolilla ja toinen syy oli se että sokeriarvoni oli koholla loppuraskaudessa, joten halusin tietää lapsen koon ja sen mahtuuko lapsi alateitse syntymää. Vauvan painoarvio tehtiin ja katsottiin, että vauvalla kaikin puolin kaikki ok. Sitten lopuksi kysyin, että mahtuuko se alakautta syntymään. No mieslääkäri katsoi minua ihmeissään ja sanoi, että katsotaanhan sitten ja käski ottaa polvitaipeiden alta käsillä kiinni, samalla rasvaili kumihanskojaan ja ilman mitään varoituksia työnsi muutaman sormen anaaliin ja tunnusteli sitä kautta lantiotani. Kaikki oli kuulema ok ja kuulema lantio oli erittäin naisellinen, että mahtuu isompikin vauva tulemaan, sitten oliin minun vuoro olla ihmeissään lääkärin ronskeista sanoista. Olisin kyllä hieman halunnut entuudesta tietää, että hän tutkii tilanteeni sitä kautta....no näin täällä meillä päin.

Yhteistyössä