Millä saa 4-vuotiaan KUUNTELEMAAN?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en halua huutaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en halua huutaa

Vieras
4-vuotias tyttö ei kuuntele mitä hänelle sanotaan tai mitä häneltä pyydetään.
Varmaan ihan tavallista mutta mikähän on tehokkain tapa saada lapsi kuuntelemaan?
Esim kun pyytää häntä toimimaan (pukemaan tai tekemään jotain vastaavaa) niin hän saattaa jatkaa laulamista puhumisen "päälle" tai keikistelee vaan peilin edessä ja ihailee omaa ihanaa itseensä. Söpöä joo mutta niin ärsyttävää. Ääntä saa korottaa ennen kuin menee perille, tai ihan ottaa kiinni ja sanoa että hei, katso mua, puhun sinulle.
Joka päivä sama juttu, koko ajan. En haluaisi huutaa mutta usein se on ainoa keino "herättää lapsi tähän maailmaan" kun selvästi hän ei vaan viitsi tai halua kuunnella. Saattaa alkaa laulaa päälle kesken lauseen kun hänelle sanoo jotain.

Tätä harrastaa vaan kotona, jossa muutenkin kokoajan lauleskelee tai on äänessä. Ryhmässä on vähän ujo ja hiljaisempaa sorttia, tosin tutussa seurassa ääntä kyllä lähtee.

puhu kasvojen lähellä, kiinnitä huomio, puhu miellyttävällä äänellä, kannusta. laske kolmeen jos tiedät kuulevan ja on kiire. herätä yhteistyöhalua olemalla luotettava ja johdonmukainen sanoissas ja teoissasi, ja että puheesi on selkeää, jota voi ymmärtää. Sitten vielä yksi. Kuuntele joskus häntäkin.

Kiitos, ihan hyviä vinkkejä.
Ja lasta kuunnellaan kyllä kun hänellä asiaa. Mutta toisten päälle hän ei saa puhua. Eikä hänen päälle puhuta. Kärsivällisyys on kyllä päivittäin koetuksella mutta ehkäpä tämä tästä... :)

Kuin minun tyttö! Saattaa ihan jopa katsoa minua kun puhun hänelle, mutta näen silmistä että katsoo tavallaan minun läpi ja tiedän että nyt ei kuuntele. Sanon kiltisti, hiljaa, innostuneesti jne. mutta useimmiten pitää karjasta jotta havahtuu. Huh, luojan kiitos jollain samaa. Olen jo miettinyt ties mitä.

Meillä myös tavallinen keskustelu onnistuu jos se on hänelle kiinnostava aihe. Jos asia on tylsä niin hän alkaa värittämään keskustelua jännemmäksi keksimällä ties mitä tarinaa tai yrittää vaihtaa puheenaihetta ihan lennosta.

Aivan hävyttömän ärsyttävää!!!!!! Kun pitäis saada tietää esim. päiväkodin tapahtumista niin huhhei että on ollu jänniä päiviä!!!!!

Kärsivällisyys ja lempeys ovat yleensä äidin parhaat aseet. Mulla ainakin on valtavasti haasteita niiden kanssa, että muistaisin olla rauhallinen enkä kimpoilisi seinille kiireessäni. Huutaminen menettää tehonsa yllätävän nopeasti, jatkuvasti joutuu lisäämään tehoja eikä ihmisen keuhkokapasitteetti loputtomiin veny.

Jos oikein tärkeä juttu, ota syliin naama sinuun päin, silleen on kasvokkain ja turvallisesti lähellä. Puhu lyhyesti ja yksinkertaisin, helpoin lausein. Pyydä toistamaan sanottu, että tiedät asian tulleen ymmärretyksi.

Älä odota ihmeitä, neljä vuotias on aika pieni vielä. =)