Millä saan reilu 1 v juomaan vai luotanko, että juo kun on jano?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hipsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hipsu"

Vieras
Aamupalalla otti yhden kulauksen vettä muuten vain heitteli mukia ja leikki sillä. Päivä ollaan touhuttu ulkona ja perhekahvilassa. Kokoajan olen koittanut tarjota vettä ja pitää mukia lähettyvillä esim. rattaissakin on ollut kokoajan muki kädessä/ sylissä. Mukista on mennyt tähän mennessä 90 ml vettä. On kyllä syönyt välipalaksi sellaisen lasten smothie pussin ja 190 g purkin jogurttia. Tuohon juotuun määrään sisältyy siis sekin mitä joi välipalalla.

Minusta tuntuu kamalan vähäiseltä taaperon juominen kun kuitenkin mennä touhottaa kokoajan ja sisälläkin on kuuma. Mutta juoko lapset vain näin pieniä määriä? Uskallanko luottaa siihen, että juo kun on jano? On aina ollut huono juomaan.

Meilläkin lapsi (1 v 3 kk) on huono juomaan, tosin imetän häntä yhä joten sitäkin kautta saa nestettä. Yritän helteellä silti välillä hörppyyttää hänelle vettäkin, ettei pääse nestehukka yllättämään. Lisäksi tarjoan esim. juuri välipalalla ruokia, joista saisi lisää nestettä, kuten smoothieita, jugurttia, nestepitoisia hedelmiä jne.

Itse en ihan luota nimenomaan helteellä taaperon omaan janon arviointiin, koska janon tunne yleensä iskee vasta kun nestevajausta on jo kohtalaisen paljon. Kannattaa tarkkailla juomisten lisäksi myös sitä, kuinka paljon lapselta tulee pissaa - jos sitä tulee kovin niukasti, kannattaa yrittää tarjota nestettä vähän hanakammin.

Ja mä tosiaan ihan hörppyytän lapselleve ttä, eli laitan nokkamukin suuhun ja kaadan siitä varovasti, koska jos vain tarjoan mukia käteen niin se yleensä lentää kaaressa. Meillä helposti käy niin, että jos en tarjoa itse aktiivisesti riittävän usein maitoa ja vettä, niin taapero ei pissaa juuri lainkaan (vaippa jää kevyeksi eikä pottaan tule mitään).

Onkohan noissa pussi smothiessa kuinka hyvin nestettä? Niitä kyllä söisi erittäin mielellään. Mietin jos niitäkin tarjoaisi aina useamman päivässä näin lämpöisillä ilmoilla? Hampaita on taas tuloillaan useampi kerrallaan niin on muutenkin syöminen vähäistä ja tuolle meidän hoikkeliinille olisi vain hyvä mitä enemmän söisi edes jotain:)

Mä tarjoan lapsille varsinkin helteellä mehua. Niitä "ei lisättyä sokeria eikä makeutusaineita"-pillimehuja. Mun mielestä etenkin helteellä on tärkeämpää että lapsi juo riittävästi kun se juoko vettä.

anna sporttikorkkinen juomapullo ja ei kai mehun juominen helteellä haitaksi ole. mä oon välillä ostanu vesi tai mehukattipullon missä on sellanen korkki, sitä on hyvä käyttää juomapullona pidempäänkin..ja vesimelonista saa ainakin hyvin nestettä jos tykkää.

Tarjoa mehujäätä, laita hassu pilli kuppiin, sporttikorkillinen pullo, paljon smoothieta, kurkkua ja hedelmiä. Kaikkea vesipitoista. Jos ei muuta, niin ruiskulla vettä hätätapauksessa suuhun. Vettä pitäisi juoda ja paljon.

Tietenkään ei voi luottaa. Pientä ja isompaakin lasta pitää koko ajan muistuttaa juomaan helteillä. Olen antanut mehua ja mehujäätä ja tosiaan vesimeloni ja kurkku on hyviä. Ne Suomen helteet kestää niin vähän aikaa, että juoman laatu ei ole pitkässä juoksussa tärkein. Pääasia, että juo! Lisäksi pienillekin välillä suolakeksiä käteen. Suolatasapaino pysyy hyvänä ja juomakin maistuu paremmin.

Joku sanoi ettei mehun juominen helteellä ole haitaksi. Noh, kyllä on!
Hampaille on todella haitaksi jos monta kertaa päivässä otetaan hörppäys mehua!
Eikä se ole hyväksi verensokerillekaan!
Eli ruoka-aikoina 5kertaa päivässä voidaan juoda mehua tai maitoa.
Janojuomana juodaan aina vettä!

Ratkaisu on yksinkertainen.
Tarjoa lapselle vettä useammin.
Sano joka kerta vaikka "ota hörppy".
Lapsi oppii äkkiä, viimeistään viikossa, tämän uuden tavan.
Asiaa auttaa tottakai jos äitikin aina ottaa (omasta kupista).
Pian voit jättää kupin lapsen ulottuville ja hän oppii omatoimisesti juomaan siitä.

Yhteistyössä