Millä taaperon saa syömään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Trinna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Trinna

Vieras
Tähän asti olen ajatellut, että syö kun on nälkä mutta ei kai se ihan niinkään voi aina olla. Kylkiluut paistaa kokoajan selvemmin esille/ erottuu selvästi jo kauempaa katsottaessa. Pituus on mennyt kokoajan 0- käyrällä mutta paino on tippunut sinne normaalin ja alipainon rajoille. Muutama päivä sitten punnitsin kotivaa'alla niin näytti tasan 9 kg ja kotivaaka on näyttänyt pari sataa grammaa enemmän kuin neuvolan vaaka. 1 v neuvolassa painoa oli 8,5 kg ja täll hetkellä ikä on 1 v ja 3 kk.

Lapsi on kyllä iloinen ja jaksaa touhuta kokoajan ja neuvolassakin vain sanovat että ei haittaa kun tasaisesti kasvaa omalla käyrällään. Mutta silti minua on alkanut huolettaa kun on niin luikku ja kokoajan näyttää silmämääräisesti katsottuna laihuvan. On kuin kehitysmaan lapsi pömmpömahan ja selvästi näkyvien kylkiluiden kanssa.

Vinkkejä mikä olisi sellaista ei kovia rasvoja sisältävää energiapitoista ruokaa? Ruokamäärät kun tuntuvat olevan aika pieniä (tosin esikoinen kyseessä niin en tiedä paljon lapset yleensä syövät). Mutta esim. nyt aamupalalla söi yhden siivun leikkelettä (pari pientä palaa jäi), noin 1,5 cm x 1,5 cm palan leipää ja yhden mansikan melkein kokonaan. Tyypillisesti lämminruoka on määrältään esim. 1-2 lihapullaa (vähän isompia kuin kaupan) ja siihenlisäksi pari pientä palaa jotain muuta. Eilen oli kalakeittoa ja sitä söi 5 lusikallista ja sitten alkoi sylkeä ruokaa ulos suusta ja heitellä lattialle. Maidollakaan ei vatsaa varmaan täytä koska mukin pinta laskee ruokailun aikana noin 2 cm maximissaan. On kuitenkin kaikkiruokainen ja ainoat ruuat mitä ei suostu syömään/ jotka puistattavat aina ovat margariini, puuro ja piimä.

Kuulostaako siltä, että murehdin turhaan vai pitäisikö koittaa jotenkin saada lisäkaloreita ruokaan?

Jos syö kerralla vähän, niin antaisin useita välipaloja.Syökö rahkaa? Ja ei mitään kevyttuotteita! Ruokiin voi myös lisätä öljyä, joihin se vaan sopii. Lapsilla usein vaihtelee kausittain määrät, syökö joskus enemmän? Antaisin myös jälkiruokia, jos ne maistuisivat, kiisseli, jäätelö, pannukakku, puolukka tms muffinssit. Kunleipoo itse voi sokeria laittaa vähemmän ja käyttää täysjyväjauhoja seassa jne. Syökö taapero itse? Uudet taidot voivat myös innostaa syömään /sormiruokailu?

Paino on kuiten noussut puoli kiloa 3 kuukaudessa, joten ei syytä huoleen. Ei todellakaan mitään ruokien välissä vaan selkeät ruoka-ajat, öljyä voit laittaa lapsen ruokaan jos energian saanti mietityttää. Onhan toki hyvin syöviä taaperoita, mutta taitaa olla enemmän poikkeus kuin sääntö.

Sormituokaa syö paljon ja lusikalla syö usein puoliksi itse eli minä täytän lusikan ja lapsi laittaa suuhunsa. Olen paistanut usein erilaisia lettuja, möttösiä jne. kun ne tuntuvat maistuvan. Rahkasta ei
kovin paljoa välitä enemmän tykkää jogurtista. Jäätelöä en ole edes tajunnut miettiä kun olen luullut, että kaikissa valmiissa jäätelöissä on sokeria enkä ole koskaan tehnyt jäätelöä itse (että voisi tehdä sokeritonta).

Herkkua on letut minkälaisesta taikinasta vain paistettuna marjat ja smothiet mitä söisi reilusti mutta eipä marjoissa kovin paljoa kaloreita ole.

Täällä murehditaan aivan samaa asiaa, kaikenlaista on kokeiltu... Nyt kun on vähän isompi niin lahjonta, kiristys ja uhkailu toimii meillä parhaiten. Vastauksena otsikon kysymykseen; jos taapero ei halua syödä niin sitä ei saa #*ttu millään syömään piste.

Mun esikoinen lopetti 2-vuotiaana hyvin syömisen ja sen jälkeen ollut järkyttävän nirso. Syö siis hyvin herkkujaan mutta muutoin saattaa ottaa ruualla sen yhden haarukallisen ja pärjää monta tuntia. On siis nyt jo melkein 8-v. En ole koskaan ottanut stressiä lapsien ruokailuista, pakko maistaa mutta ei enempää tarvitse syödä. Tarjottu aina ihan tavallista ruokaa.

Painoa on tullut, niin ei kannata liikoja murehtia.
Minulla vaim kiinnitti huomiota tuo pömppö maha? Voiiko lapsella olla ummetus, ja se ylläpitäisi huonoa ruokahalua? ulostaako pehmeää vai kovia papanoita tms. tai onko paljon ilmavaivoja?
Oma kuopus poli 10kk-6v todella alipainoinen, muttei kyllä koskaan ollut vatsan kohdalla kuin vähän kuopalla oleva kohta, taaperonakin.
Kehitysmaiden lasten pömppö johtuu huonosta ruokavaliosta, eli valkuaisen ja proteiinin puutteesta, eli onhan sinulla lapsen ruokavaliossta kuitenkin kaikkea mitä kuuluu?.
Itse laitoin ravintolisänä ruokaöljyä , mutta sitten lapsi ei suostunut sylmään edes niitä ruokia, joten jätin sen vähälle,

Ei kannata lähteä uhkailu kiristys lahjonta linjalle, vääristää lapsen suhtautumisen ruokaan. Usko pois, kyllä se lapsi syö kun kerran käyrällä pysyy. Me oltiin tuossa iässä tutkimuksissa kun tippui pari pykälää alaspäin, meillä suurin syy oli se että korvasi tissimaidolla kunnon ruokaa. Nykyäänkin syö hyvin vähän , mutta omien neuvolakorttieni mukaan painaa enemmän kuin minä aikoinaan saman mittaisena, ja hengissä minä vieläkin olen, eikä kukaan ole ollut yhtään huolissaan.

Jos painokäyrä laskee hälyyttävästi niin sitten tutkimuksiin onko joku sairaus taustalla.
Tykkäiskö vaikka munakkaasta/paistetuista/keitetyistä kananmunista? Avokadossa on hyviä rasvoja ja se on meillä ollu vauvojen(ja isompienkin) herkkua mitä voi syödä vaikka pari kerrallaan.
Tietty pähkinät olis terveellisiä, ton ikäselle ne pitää vaan tarjota rouheena vaikka jugurtin tms päällä.
Lisää öljyä vaikka sinne smoothieen.

Riiviöiden äiti: vatsa on ajoittain kovalla mutta ennakoimalla (luumua ja mallasuutetta) pysyy toiminta hyvänä).
mielestäni syö kyllä monipuolisesti mutta pieniä annoksia. Tässä esim eilisen ruuat (määriä en jaksa kirjoitella) joka oli aika normi päivä:
Aamupala: leipää, juustoa, mansikoita, jogurttia
Välipala ennen päikkäreitä: munakokkelia
Lounas: lihapullia, keitettyä perunaa, porkkanaraastetta
Välipala: smothie, leipää
Päivällinen: kalakeittoa
Iltapala: smothie, paistettua kalaa, keitetyn kukkakaalin ja porkkanan paloja.

Maito on ruokajuomana ja mansikoita tai muita marjoja syö jälkkäriksi melkein joka ruualla jos niitä on.

Riiviöiden äiti: vatsa on ajoittain kovalla mutta ennakoimalla (luumua ja mallasuutetta) pysyy toiminta hyvänä).
mielestäni syö kyllä monipuolisesti mutta pieniä annoksia. Tässä esim eilisen ruuat (määriä en jaksa kirjoitella) joka oli aika normi päivä:
Aamupala: leipää, juustoa, mansikoita, jogurttia
Välipala ennen päikkäreitä: munakokkelia
Lounas: lihapullia, keitettyä perunaa, porkkanaraastetta
Välipala: smothie, leipää
Päivällinen: kalakeittoa
Iltapala: smothie, paistettua kalaa, keitetyn kukkakaalin ja porkkanan paloja.

Maito on ruokajuomana ja mansikoita tai muita marjoja syö jälkkäriksi melkein joka ruualla jos niitä on.

Ruokavalio vaikuttaa hyvältä, ehkä on vain pieniruokaisempi kausi (esim poskihampaiden puhkeamisen yhteydessä).
Jatkaisin varmaan kuten olet tehnytkin, kuitija nyt voisi lisätä, auttaa sitä vatsaa pidemmällä juoksulla tasaisesti (leseitä smoothieen?)

Uusimmat

Yhteistyössä