Millä vauvan painon saa nousemaan ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mamsu

Uusi jäsen
26.09.2007
23
0
1
Meillä on 7kk:n ikäinen tyttövauva, jonka paino ei meinaa millään nousta. Ensimmäiset 4 kk nousi ihan mukavasti mutta heti, kun aloitettiin kiinteiden harjoittelu alkoi pituus/painokäyrä laskea. Tällä hetkellä alipainoa tuolla käyrällä on -25%. Kiinteitä syö noin 3-4 kertaa päivässä tuputtamalla noin 0,5-1 dl kerrallaan ja rypsiöljyä olen neuvolan ohjeiden mukaan lisännyt ruokaan noin teelusikallisen päivässä. Näillä eväillä painoa on tullut kuitenkin vain noin 260 g/kk. Kaiken maidon ottaa rinnasta eli tosi vaikea on arvioida saako maitoa tarpeeksi. Maitoa juo vain noin 4 kertaa päivässä ja senkin puoliunessa lähinnä yöaikaan. Osaako kukaan neuvoa miten imetetyn maitomäärän riittävyyttä voisi arvioida ? Ja millä tuon painon voisi saada nousemaan ?

Alkuperäinen kirjoittaja mamsu:
Meillä on 7kk:n ikäinen tyttövauva, jonka paino ei meinaa millään nousta. /--/ Tällä hetkellä alipainoa tuolla käyrällä on -25%. /--/ Kaiken maidon ottaa rinnasta eli tosi vaikea on arvioida saako maitoa tarpeeksi. Maitoa juo vain noin 4 kertaa päivässä ja senkin puoliunessa lähinnä yöaikaan. Osaako kukaan neuvoa miten imetetyn maitomäärän riittävyyttä voisi arvioida ? Ja millä tuon painon voisi saada nousemaan ?

Sanotaan, että imetetty yli 6kk vauva saa suosituksen mukaisen määrän maitoa (5-6dl/vrk) 4-5 kunnon imetyskerralla. Kertomasi mukaan tässä suhteessa asia on ihan ok.

Mitä noihin käyriin tulee, niin nollakäyrähän on vain keskiarvo, ei mikään tavoite, mille kaikkien vauvojen tulisi pyrkiä. Jos kasvu on kuitenkin suht tasaista - vaikkakin siellä miinuspuolella - ei yleensä ole syytä huoleen. Mutta tästä kannattaa terkkarin kanssa jutella enemmän.

Lasta ei kyllä voi pakottaakaan syömään, joten eipä sinulla ole oikein muuta keinoa kuin tarjota säännöllisesti ravitsevaa ruokaa. Vauva sitten päättää, syökö vai ei. Ja jos imetyskertoja saisit lisättyä vaikka vain parilla, niin siitäkin tulisi muutama sata kaloria lisää energiaa vuorokaudessa.

Toiset vain kasvavat hintsummin kuin toiset, ei sille oikein mitään voi. (Vaikka ymmärrän huolesi kyllä täysin.)

Heippa,

Voin lohduttaa sinua että meidän poika oli myös rimpula-osastoa ihan alusta asti. Tosin pituus meni aina yläkäyrää pitkin ja kehitys oli hyvä, joten lopulta en enää ollut huolissani. Lisäksi poika kyllä söi aina ja PALJON! Eivät varmaan neuvolassa ikinä halunneet uskoa kun kerroin niitä määriä mitä poika veteli. Iltapuuro oli 2xmäärä mitä paketissa oli,eli söi enemmän kun me aikuistet! Silloin neuvottiin myös neuvolassa että molemmilla kiinteiden ateroilla pitää tarjota lihaa tai kalaa, eli ei pelkkää vegeä. Mä olen aina lisännyt voita ja kermaa, mutta ei vain lähde nousemaan paino - johtuu varmasti isänsä geeneistä, hänkin on hoikkarakenteinen (minä normaali).

Eli älä turhaa stressaa! Jos tyttö kehittyy muutoin ihan normaalisti, niin ei tosiaan ole mitään hätää! :wave: Mutta ymmärrän jos tunnet painetta neuvolassa, mutta kyllä hekin kohta hyväksyvät että lapsesi on vain rakenteeltaan "kevyempi" :)

Yhteistyössä