Ekassa kuuluivat joskus 9+6, tokassa ei samoihin aikoihin. Ekassa istukka oli takaseinässä ja tässä tokassa raskaudessa istukka taas etuseinässä. S-äänet kuuluivat sitten kuukautta myöhemmin, seuraavalla neuvolakäynnillä. Itse asiassahan neuvolassa ei pitäisi kuunnellakaan niitä vielä noilla viikoilla, mutta itse pyysin...
Kävin itse nimittäin tänään neuvolalääkärissä eikä lääkäri saanut ääniä kuulumaan. Viikkoja nyt 10 ja hieman päälle. Lääkäri sanoi ettei kannata huolestua, koska näillä viikoilla on vielä kuulema ihan onnenkauppaa, kuuluvatko vai eivät. Vatsaakin minulla on "mukavasti" entisistä raskauksista jäljellä, joten sekin vaimentaa. Viikon päästä olisi ultra, johon asti täytyy nyt odotella hieman kuitenkin epätietoisena...
9+6 kuuluivat hienosti, pienen etsimisen jälkeen tosin. Lekuri kuunteli, koska on sitä verta tullut...
Tähän perään jatkokysymys: pienen syke oli 175 - eiks se ole tosi korkea? Jostain luin, että normaali on max 160. Mutta ilmeisesti syke laskee, mitä isommaksi sikiö kasvaa, tai näin oon ymmärtänyt... tietääkös joku?
Meillä sydänäänet kuuluivat ekaa kertaa 11+6, jolloin niitä ekaa kertaa yritettiin kuunnella. Tosin sydänäänien löytämiseen tarvittiin kaksi terkkaria ja rutkasti aikaa. Toinenkin oli jo luovuttamassa, kunnes yhtäkkiä... Eli hyvin olisi saattaneet jäädä vielä kuulumatta.
ei kuulunut vielä 10+2, mutta lääkäri sanoikin jo ennen kuin alkoi kokeilla, että on todennäköistä ettei vielä kuulu. Pieni pettymys oli, ettei kuulunut vielä tuolloin, mutta pari viikkoa eteenpäin (12+2) oli np-ultra ja siellä sitten sai konkreettisuutta raskaudelle. Seuraavalla neuvolakäynnillä (13+5) jo kuului.
pakko sanoa tuolle ..vierailijalle, että kuule kyllä ne kuuluu!!! Sanoisin, että kun laittaa kaiuttimen päälle niin kuuluu. Inhottavia ja ikäviä tuommoiset idiootit, jotka kommentoivat niin että pahoittavat toisen mielen!
^^ No joo, mutta tässä kai tarkoitetaan sitä, että onko sydänäänet kuuluneet neuvolassa, missä mitään ultria harvemmin on mahdollista käyttää. Sydänääniä kuunnellaan neuvolassa dopplerilla, eikä ultralla.
Ultrassa ei näkynyt eikä kuulunut rv. 7+4. Rv. 9 sitten onneksi kuului ja näkyi jo ultrassa. Neuvolassa ei kuulunut vielä rv. 10, muistaakseni vasta rv. 12 tai 13 tienoilla neuvolassa kuului dopperilla.
Neuvolan dopperilla kuului vasta viikolla 18. Muotoja on sen verran ja istukka etuseinässä ettei mitään kuulu. Onneksi olin jo kolme kertaa siihen mennessä nähnyt pienen ultrassa ja sudämenkin sykkivän. Samoin silloin jo olin tuntenut ekat liikkeet. Tosin neuvolan terkkakaan ei ole niitä kaikkein sympaattisimpia kun kaikki on mennyt pieleen mitä hänen kanssaan on hoidettu: verenpaineen mittaukset, ekat verikokeet, hemoglobiinit jne. En oikein luota häneen muutenkaan.
Ekasta kuuluivat rv 9+3, tokasta kuuluivat rv 9+2. Kummallakin kerralla itse anelin että yritetään kuunnella, vaikka terkka ei olisi halunnutkaan... Onneksi kuuluivat, sain vähän mielenrauhaa, kun ei noin alhaisilla viikoilla oikein mitään muita elonmerkkejä vielä saa...
Minulla koetettiin kuunnella ensimmäisen kerran rv 8+4. Oli eka lääkärintarkastus, jonka kesälomansijaisena ollut terkkari oli varannut viikkoa liian aikaisin... Eli lääkärikin epäili kuulumista niin varhain ja tosiaan ei mitään kuulunut.
Sitten rv 11+1 terkkari koitti kuunnella, ei kuulunut mitään.. Taisi huomata että mä jo aloin hermostua, koska laittoi mut ylimääräiseen ultraan.. (epäili, että viikot eivät olis pitäneet paikkaansa, vaikka itse tiesin kyllä, että tasantarkkaan pitivät.. Raskautumiselle ei ollut ollut muuta mahdollista ajankohtaa..) No, ultrassa sitten rv 11+3 vauveli potki ja vilkutti ja sydän löi oikein hyvin! (näkyi ja kuului..)Terkkari siellä sanoikin, että on yleensä kirjoittamaton sääntö, ettei ennen viikkoa 12 kuunnella, kun eivät kuitenkaan kuulu ja äidit vaan hermostuu turhaan.. Niin, ja mulla oli istukka kohdun etuseinässä, eli ilmeisesti senkin takia ei dopplerilla kuulunut.
Kyllä sydänäänet voivat kuulua 1. neuvolakäynnillä vaikka istukka olisikin etuseinässä. Kuten jo tossa aikaisemmin laitoin niin minulla ne kuuluivat rv 10+ (taisi olla 10+2) ja minulla myös istukka etuseinässä. Äänet eivät toki välttämättä kuulu niin aikaisin ja terkkari kysyikin haluanko, että niitä yritetään kuunnella kun eivät välttämättä kuulu... halusin, että ainakin yritetään ja onneksi ne myös saatiin kuuluviin. Tuli itselle odotus paljon konkreetisemmaksi.
"Tähän perään jatkokysymys: pienen syke oli 175 - eiks se ole tosi korkea? Jostain luin, että normaali on max 160. Mutta ilmeisesti syke laskee, mitä isommaksi sikiö kasvaa, tai näin oon ymmärtänyt... tietääkös joku?"
---> Meillä esikoisella syke ekalla kuuntelukerralla 180, sitä seuraavalla ja loppuraskauden ajan vaihteli välillä 130-150. Eli ihan alussa se on hyvin normaalia, että syke on tosi korkea!